Dokumentär vill granska privatkopieringsavgiften och Copyswede

Medlem
Skrivet av darkthunder:
Skrivet av musse1:

Det är väldigt enkelt egentligen.

Privat: Kopiera för eget bruk. Typ banda program på TV, kopiera din CD för att lyssna i bilen etc.

Pirat: Olovligen kopiera upphovsrättsskyddat materiell. Typ tanka senaste spelet eller filmen från nätet.

Och vilken kategori tillhör det, om man tankar ner ett spel eller film från nätet, som man faktiskt redan äger? Exempelvis för att man vill slippa behöva krångla med skivor, eller om man inte ens har cd/dvd-läsare i datorn (fler och fler skippar optisk enhet).

Det är piratkopiering. Kopian du tankar ner är inte en kopia av ditt spel/film, utan någon annans. Det är inte en kopia du har gjort av din egna privata ägodel.

Så du kan inte tanks ner någon SNES ROM till en emulator bara för att man har kassetten, utan får skaffa grejer så man kan kopiera sin egna kassett.

Och om man äger en PS1 och en massa PS1-spel så behöver man ändå kopiera PS1 BIOS ROM från sin egna PS1 istället för att tanka ner en BIOS ROM från någon annans PS1 från nätet.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:
Skrivet av darkthunder:
Skrivet av musse1:

Det är väldigt enkelt egentligen.

Privat: Kopiera för eget bruk. Typ banda program på TV, kopiera din CD för att lyssna i bilen etc.

Pirat: Olovligen kopiera upphovsrättsskyddat materiell. Typ tanka senaste spelet eller filmen från nätet.

Och vilken kategori tillhör det, om man tankar ner ett spel eller film från nätet, som man faktiskt redan äger? Exempelvis för att man vill slippa behöva krångla med skivor, eller om man inte ens har cd/dvd-läsare i datorn (fler och fler skippar optisk enhet).

Det är piratkopiering. Kopian du tankar ner är inte en kopia av ditt spel/film, utan någon annans. Det är inte en kopia du har gjort av din egna privata ägodel.

Så du kan inte tanks ner någon SNES ROM till en emulator bara för att man har kassetten, utan får skaffa grejer så man kan kopiera sin egna kassett.

Och om man äger en PS1 och en massa PS1-spel så behöver man ändå kopiera PS1 BIOS ROM från sin egna PS1 istället för att tanka ner en BIOS ROM från någon annans PS1 från nätet.

Du är på hal is här, i de flesta fall äger du rätt enligt svensk lag att göra säkerhetskopia, oavsett vad bolaget som äger rättigheterna skriver.

För att sälja här i sverige, medger de att svensk lagstiftning gäller.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av kebbe:

En amatörfilmad dokumentär påverkar inget mer än regissörens plånbok. Ger inga pengar till sådant trams.

Exakt, du filmar dina ungar/föräldrar 1 gb går fort för att bevara dina minnen.
Problematiken är att du redan pröjsar runt 80:- för den hårddisken till ockrarna vi pratar om, i priset du betalar för att köpa denna disk. Denna summa ligger på ALLA diskar förutom ett fåtal, typ studios, som får dra av detta, om de ansöker.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av kebbe:

En amatörfilmad dokumentär påverkar inget mer än regissörens plånbok. Ger inga pengar till sådant trams.

Så du ger hellre pengar till en organisation som Copyswede? Som agerar skatte-indrivare, men har absolut NOLL association med staten. Bra tänkt där.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av Konfucius:

Du är på hal is här, i de flesta fall äger du rätt enligt svensk lag att göra säkerhetskopia, oavsett vad bolaget som äger rättigheterna skriver.

För att sälja här i sverige, medger de att svensk lagstiftning gäller.

Självklart får du göra en säkerhetskopia av det du äger. Men inte tanka ner en "säkerhetskopia" som någon annan har gjort, det är piratkopiering. Det är inte din säkerhetskopia att äga.

Medlem
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Anwest:

Jag ska först förtydliga att jag ogillar allt som har med Copyswede att göra, bara för att få det sagt - men jag blir lite fundersam på hur "dokumentär" en film kan vara när man har en agenda (att få till en lagändring) redan innan materialet är filmat. Det låter mer som en slags granskning eller för den delen en lobbyverksamhet. Men som sagt, han får mer än gärna lyckas med det uppdrag han vill få till

Öh, det är i allra högsta grad en dokumentär vare sig skaparen haft en "agenda" eller inte när filmen skapats.

Det är i folkmun propaganda och inte en dokumentär.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:
Skrivet av Konfucius:

Du är på hal is här, i de flesta fall äger du rätt enligt svensk lag att göra säkerhetskopia, oavsett vad bolaget som äger rättigheterna skriver.

För att sälja här i sverige, medger de att svensk lagstiftning gäller.

Självklart får du göra en säkerhetskopia av det du äger. Men inte tanka ner en "säkerhetskopia" som någon annan har gjort, det är piratkopiering. Det är inte din säkerhetskopia att äga.

Enligt svensk lag äger du rätt att säkerhetskopiera, tex musik, filmer etc som du själv har köpt.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64
Skrivet av Anwest:
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Anwest:

Jag ska först förtydliga att jag ogillar allt som har med Copyswede att göra, bara för att få det sagt - men jag blir lite fundersam på hur "dokumentär" en film kan vara när man har en agenda (att få till en lagändring) redan innan materialet är filmat. Det låter mer som en slags granskning eller för den delen en lobbyverksamhet. Men som sagt, han får mer än gärna lyckas med det uppdrag han vill få till

Öh, det är i allra högsta grad en dokumentär vare sig skaparen haft en "agenda" eller inte när filmen skapats.

Det är i folkmun propaganda och inte en dokumentär.

Det är en dokumänter så länge den håller sig till sanningen och fakta.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem
Skrivet av Konfucius:

Enligt svensk lag äger du rätt att säkerhetskopiera, tex musik, filmer etc som du själv har köpt.

Jag har inte sagt något annat.

Om du köper en CD-skiva med Mora Träsk så får du säkerhetskopiera den, rippa den osv.

Men du kan inte tanka ner en kopia från någon annans Mora Träsk CD-skiva. Det är inte en säkerhetskopia av samma fysiska skiva som du köpte, utan en annan skiva trots det är samma album.

Medlem
Skrivet av musse1:
Skrivet av darkthunder:
Skrivet av musse1:

Det är väldigt enkelt egentligen.

Privat: Kopiera för eget bruk. Typ banda program på TV, kopiera din CD för att lyssna i bilen etc.

Pirat: Olovligen kopiera upphovsrättsskyddat materiell. Typ tanka senaste spelet eller filmen från nätet.

Och vilken kategori tillhör det, om man tankar ner ett spel eller film från nätet, som man faktiskt redan äger? Exempelvis för att man vill slippa behöva krångla med skivor, eller om man inte ens har cd/dvd-läsare i datorn (fler och fler skippar optisk enhet).

Lite snårigt det där och jag är verkligen ingen jurist. Men jag tror inte det är tillåtet och definitivt inte om du laddar ner en annan version än den du äger. Låt säga att du äger The Hobbit på DVD. Då får du ju inte hämta hem Bluray-versionen.

Jag tror också problemet är att du bidrar till något som är olagligt. Någon har ju laddat upp filmen så du kan tanka hem den. Och är spelet crackat så ligger du också brunt till. Och laddar du hem med torrent-teknik så delar du också med dig av det du laddar hem. Otillåtet alltså.

Det är snårigt det här men jag tror inte att du skulle komma undan med; "men jag äger ju redan filmen/spelet/musiken".

Hur många gånger måste jag köpa skiten i original på LP, kassett, video, cd, dvd, BluRay...?


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:
Skrivet av Konfucius:

Enligt svensk lag äger du rätt att säkerhetskopiera, tex musik, filmer etc som du själv har köpt.

Jag har inte sagt något annat.

Om du köper en CD-skiva med Mora Träsk så får du säkerhetskopiera den, rippa den osv.

Men du kan inte tanka ner en kopia från någon annans Mora Träsk CD-skiva. Det är inte en säkerhetskopia av samma fysiska skiva som du köpte, utan en annan skiva trots det är samma album.

Men varför?, då det ju är exakt samma innehåll som man ju redan betalat för!
Det är just sånt här trams som man bara ... inte hittar ord för.


signatur

autograph

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Anwest:
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Anwest:

Jag ska först förtydliga att jag ogillar allt som har med Copyswede att göra, bara för att få det sagt - men jag blir lite fundersam på hur "dokumentär" en film kan vara när man har en agenda (att få till en lagändring) redan innan materialet är filmat. Det låter mer som en slags granskning eller för den delen en lobbyverksamhet. Men som sagt, han får mer än gärna lyckas med det uppdrag han vill få till

Öh, det är i allra högsta grad en dokumentär vare sig skaparen haft en "agenda" eller inte när filmen skapats.

Det är i folkmun propaganda och inte en dokumentär.

Skitsnack. Propaganda är det om dokumentären är vinklad. Du har inte en aning om dokumentären kommer vara vinklad eller ej.

12
Skriv svar