Sugen på Titan X? Nvidias nästa grafikkort är 10 gånger så kraftfullt

Robot
Sugen på Titan X? Nvidias nästa grafikkort är 10 gånger så kraftfullt

Suktar du efter ett Geforce Titan X? Håll i plånboken - redan nästa år ska uppföljaren komma och det ser ut att bli ett grafikmonster.


Medlem
Sugen på Titan X? Nvidias nästa grafikkort är 10 gånger så kraftfullt

Det är det som är så fascinerande, intressant och fullständigt... fullständigt... irriterande med PC-hårdvara. Att det alltid finns något bättre som väntar runt hörnet.

Medlem

10 gånger så kraftfullt, men tio gånger så dyrt?
Jag vågar knappt tänka på vad prislappen blir. Men känner man vår kära vän nvidia lär det inte se fint ut. Det är förstås en intressant lösning att kombinera ett grafikkort för gaming och videoredigering.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Jaha, men nä då är det väl dags att gå och bli miljonär nu då. Behöver ju dessutom köpa en mindre kåk för att få plats med de 10 korten..


signatur

K9
:.:

Medlem

De kommer använda High Bandwidth Memory (HBM) precis som ATi tittar på om jag förstått det rätt. Kommer detta bli standard för nästa generation och isåfall, kommer detta påverka priset asevärt? Går i tankarna på att köpa nytt grafikkort och är det bara prestandan som får ett rejält skutt, och att priset fortfarande är någorlunda rimligt, så väntar jag gärna tills nästa generation.

Medlem

Måste vara väldigt lättroad idag då "Du ser ju själv - jättemycket mer av saker." gav mig ett riktigt gott skratt!!

Medlem
Skrivet av magma:

10 gånger så kraftfullt, men tio gånger så dyrt?
Jag vågar knappt tänka på vad prislappen blir. Men känner man vår kära vän nvidia lär det inte se fint ut. Det är förstås en intressant lösning att kombinera ett grafikkort för gaming och videoredigering.

Priset kommer troligtvis vara jämförbart med dagens GTX900-serie. Det här är ju inget som kommer släppas imorgon, utan det ska ersätta dagens grafikkort någon gång under 2016, alltså troligtvis om drygt ett år.

Så jag gissar att priset blir runt 6000kr för de första modellerna, därefter lanseras mid range och low range kort med samma arkitektur och till sist så avslutar nVidia med att släppa ett nytt monsterkort för 11000kr som ersättare till Titan X.

Och sen upprepar de proceduren under 2018 med nästa arkitektur, Volta.

Medlem

Forskare kommer att bli glada när de kan koppla ihop 100 datorer med 8 grafikkort i varje.

Medlem

Klarar mig fint med mitt vattenkylda 780. Blir väl att uppgradera resten av maskineriet först, sitter fortfarande med s1366 i7 930. Funkar bra den med.

Hoppas de löst problemet med Sli med fler än 3 kort. Som det är just nu så arbetar de väldigt ojämnt.

Medlem

Äntligen börjar gpu-rendering kunna bli en verklighet för större renderingar!

Medlem

Läste en bra genomgång igår någonstans på Reddit då jag inte orkat titta på presentationen. Men det handlade om 10x i ett extremt specialfall för GPGPU inte spelprestanda.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av elPresidente:

Måste vara väldigt lättroad idag då "Du ser ju själv - jättemycket mer av saker." gav mig ett riktigt gott skratt!!


signatur
Medlem
Skrivet av Hullken:

Läste en bra genomgång igår någonstans på Reddit då jag inte orkat titta på presentationen. Men det handlade om 10x i ett extremt specialfall för GPGPU inte spelprestanda.

Eftersom kortet inte finns än, annat än på papper och som CAD-ritningar i ingenjörernas datorer så kan vi slå fast här och nu att alla prestandasiffror bygger på teoretiska beräkningar och inte speglar verkligheten på något sätt.

I nVidia egen presentation så står det t.o.m *Very rough estimates under prestandasiffrorna.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av magma:

10 gånger så kraftfullt, men tio gånger så dyrt?
Jag vågar knappt tänka på vad prislappen blir. Men känner man vår kära vän nvidia lär det inte se fint ut. Det är förstås en intressant lösning att kombinera ett grafikkort för gaming och videoredigering.

Priset kommer troligtvis vara jämförbart med dagens GTX900-serie. Det här är ju inget som kommer släppas imorgon, utan det ska ersätta dagens grafikkort någon gång under 2016, alltså troligtvis om drygt ett år.

Så jag gissar att priset blir runt 6000kr för de första modellerna, därefter lanseras mid range och low range kort med samma arkitektur och till sist så avslutar nVidia med att släppa ett nytt monsterkort för 11000kr som ersättare till Titan X.

Och sen upprepar de proceduren under 2018 med nästa arkitektur, Volta.

Har också läst att HBM kommer bli en dyr teknik att tillverka, i alla fall i början. Precis som de första korten med dx11-stöd och 40nm teknik (se 5000-serien). Jag fick vänta 5 månader innan mitt hd5850 kom in på grund av den sega 40nm processen.

Klokast vore kanske därför att invänta 400-serien som då troligtvis kommer köra en förbättrad och förhoppningsvis har HBM blivit billigare att tillverka. Gissar på att det första kortet med HBM (vilket antagligen blir r9 390), kommer landa på runt 4000-5000kr vid lansering. Jag gav 3900kr för r9 290 vid lansering.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av elPresidente:

Måste vara väldigt lättroad idag då "Du ser ju själv - jättemycket mer av saker." gav mig ett riktigt gott skratt!!

Haha, nej jag tappade det också i några sekunder!

Medlem

Haha, bra bildtext


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Efter 4 gen:
5-10 STORA nya features? som inte används!.
Textel fillrate *4 (ok bra).
Pixel fillrate *2.6 räcker fortfarande inte till UHD.

MAO man klarar sig fortfarande på gtx580... tyvärr. :\


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Ursäkta ranten, det är inte meningen att låta arg eller aggressiv.

Men denna artikeln är enormt missvisande.
10gånger kraftfullare? Nej, tio gånger högre överföringshastighet mellan grafik och processor. För det första kräver detta ett moderkort med speciell anslutning (som 99% säkert kommer vara nVidialåst).
För det andra, denna anslutningen finns inte än.
Och för det tredje, detta är (just nu) specifikt till för superdatorer som behöver massor med parallella beräkningar.
Så den stora fördelen med detta är att en av flaskhalsarna i superdatorer försvinner.
Men detta har ingen som helst effekt på vanliga grafikkort för konsumenter då de aldrig kommer upp i denna flaskhalsen alls på PCI-E 3.0
Sen så har vi detaljen om att man kan köra 8-way SLI, Ja jo... Men det är försvinnande liten andel människor som ens kör 2-way. Och 8 kommer kräva moderkort som är i sådan formfaktor att de inte ens tillverkas för konsumenter.

Den största nyheten är att de kommer använda HBM v2. Och att de verkar skippa version 1 helt och hållet. AMD kommer med HBM v1 och de kommer förhoppningsvis inom 2-3 månader.
Annars är det inte så extremt stora förändringar för konsumenter, inte ens en krympning av transistorerna. Här har både AMD och nVidia varit fast ett tag för att TSMC (en stor tillverkare av kretsar) inte har lyckats så bra med att gå ner under 28nm transistorer.

Medlem

Roligt, och skönt att pennan inte riktigt var så stor också.

Medlem
Skrivet av hellspooned:

Ursäkta ranten, det är inte meningen att låta arg eller aggressiv.

Men denna artikeln är enormt missvisande.
10gånger kraftfullare? Nej, tio gånger högre överföringshastighet mellan grafik och processor. För det första kräver detta ett moderkort med speciell anslutning (som 99% säkert kommer vara nVidialåst).
För det andra, denna anslutningen finns inte än.
Och för det tredje, detta är (just nu) specifikt till för superdatorer som behöver massor med parallella beräkningar.
Så den stora fördelen med detta är att en av flaskhalsarna i superdatorer försvinner.
Men detta har ingen som helst effekt på vanliga grafikkort för konsumenter då de aldrig kommer upp i denna flaskhalsen alls på PCI-E 3.0
Sen så har vi detaljen om att man kan köra 8-way SLI, Ja jo... Men det är försvinnande liten andel människor som ens kör 2-way. Och 8 kommer kräva moderkort som är i sådan formfaktor att de inte ens tillverkas för konsumenter.

Den största nyheten är att de kommer använda HBM v2. Och att de verkar skippa version 1 helt och hållet. AMD kommer med HBM v1 och de kommer förhoppningsvis inom 2-3 månader.
Annars är det inte så extremt stora förändringar för konsumenter, inte ens en krympning av transistorerna. Här har både AMD och nVidia varit fast ett tag för att TSMC (en stor tillverkare av kretsar) inte har lyckats så bra med att gå ner under 28nm transistorer.

10 gånger kraftfullare är rätt från FZs sida. Det du troligen fastnade på va CO matten som räknar ut kraften i GPUn, inte överföringshastigheten.

Anslutningen finns, men inte kommersiellt än. Den heter NVLink. Och den har 5 gånger mer prestanda än PCI-Ex.

Det är inte alls specifikt för superdatorer. Bara några exempel och jämförelser det pratas om. Typ som hur Pascal är lika stark som en superdatorn från tidigt 2000 men drar 1000 gånger mindre ström.

Rekommenderar att titta igenom presentation igen och lyssna lite mer noggrant.,


signatur

Idono. That's me!

Medlem

Låter som folk missuppfattade texten.

Titan X är inte 10x snabbare.
Titan X är inom "Maxwell-arkitekturen".

Uppföljaren däremot ska bli 10x snabbare,
alltså inom "Pascal".


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Ja, ja, nu får de lugna sig lite


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Funderar på att uppgradera inom en relativt nära framtid så Titan X är värt att fundera på. Alternativet är väl två GTX 980 och begränsad support för SLI har varit sisådär hittills, så det låter som ett attraktivt val.

Medlem

Tio gånger snabbare än vad? Lite som att ha 11 steg på volymratten på stereon, den är är ett högre än de som går till tio.

Medlem

Jag grät lite när jag såg prislappen på Titan X eftersom med min inkomst skulle det ta drygt ett halvår av att lägga undan pengar varje månad för att få råd till det. Om jag börjar spara nu däremot så kanske jag kan ha råd med ett Pascal utan att leva på nudlar i ett år efteråt

Medlem

Varit nära att dra hem ett 980 bra länge, tur är att man inte sitter på allt för gammal hårdvara, lär hålla sig till pascal iaf.

Medlem
Skrivet av Loltron:

Varit nära att dra hem ett 980 bra länge, tur är att man inte sitter på allt för gammal hårdvara, lär hålla sig till pascal iaf.

Jag är glad över att jag tog ett 970 istället för ett 980 själv. Ser inte hur jag inte skulle kunna klara mig med det tills pascal kommer.

Medlem

Får köra med mina dubbla gtx 780ti ett tag till då


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Tror inte Jay bryr sig, han ska i alla fall uppgradera "Skunkworks" med tre Titan X...

Medlem

Pascal var väl specifikt framtaget för AI?

12
Skriv svar