Inaktiv
Taktik i Empire

Hittade en sån här tråd i ett liknande forum (skrivbordsgeneralen)
Här ska vi dikutera taktik i Empire, hjälpa varandra med att tex bekämpa dom enorma ryska armeerna.
Här har ni 3 avsnitt av CA teamet som presenterar olika taktiker:
1.http://www.youtube.com/watch?v=qMNYo0SACEo(Landstrid)

2.http://www.youtube.com/watch?v=cf-aKPAhpkY(Landstrid)

3.http://www.youtube.com/watch?v=zX0aI8xF4OI(Sjöstrid)

Min egna taktik kommer vara följande:
1. Bildar tre långa infantri linjer bakom varandra

2. Den första inf. linjen skjuter (en salva)

3. Den andra linjen går ( som står bakom den första) går förbi den första linjen och ännu närmare fienden, skjuter ( en salva)

4. Den tredje linjen (som står bak ) stegar förbi den första och den andra linjen, och är nu väldigt nära fienden, skjuter (en salva)

Sen vet jag inte vad jag ska göra riktigt, antingen att alla linjer springer fram till närstrid, eller att den 3 linjen springer tillbaks, lika så gör den andra, och den tredje skjuter igen, och så börjar allt "om" igen. Men det låter bara som slöseri med mannar, vad tycker ni?

Ps. Det är självklart att medans infantriet håller på kommer ju mina kanoner hålla på för fullt.

Kavalleriet vet jag inte rikitgt, har alltid föredragit inf. framför det. Men jag gissar att dom få attackera bakifrån eller på flanken.

Jag vet inte rikígt hur jag ska belägra, blir ju så annurlunda med en sådan här era.

Medlem

Jag tänker ta allt jag har och storma fienderna och sedan hoppas på det bästa

Medlem

eller så forskar man bara fram Rank Fire och får i stort sett samma effekt som du beskriver fast mycket enklare:up:


signatur

"I believe whatever doesn't kill you, simply makes you... stranger." Jokern

Inaktiv
Skrivet av Lusen:

Min egna taktik kommer vara följande:
1. Bildar tre långa infantri linjer bakom varandra

2. Den första inf. linjen skjuter (en salva)

3. Den andra linjen går ( som står bakom den första) går förbi den första linjen och ännu närmare fienden, skjuter ( en salva)

4. Den tredje linjen (som står bak ) stegar förbi den första och den andra linjen, och är nu väldigt nära fienden, skjuter (en salva)

Sen vet jag inte vad jag ska göra riktigt, antingen att alla linjer springer fram till närstrid, eller att den 3 linjen springer tillbaks, lika så gör den andra, och den tredje skjuter igen, och så börjar allt "om" igen. Men det låter bara som slöseri med mannar, vad tycker ni?

Ps. Det är självklart att medans infantriet håller på kommer ju mina kanoner hålla på för fullt.

Kavalleriet vet jag inte rikitgt, har alltid föredragit inf. framför det. Men jag gissar att dom få attackera bakifrån eller på flanken.

Bra initiativ till tråd!

Angående din taktik näre kommer till inf, hade du tänkt ha t.ex. tre separata förband, där det ena står längst fram med bara en i djup som en enkel rad, och sedan den andra där bakom? Jag misstänker att moralen inte blir den bästa om leden är så tunna.. annars lät det som en effektiv taktik!

Angående kavalleriet ska jag nog använda det med måtta, har spelat med det en del i demot och jag måste säga att jag tycker de dör som flugor! De får ju stryk av artillerister...

Inaktiv
Skrivet av Spuutniik:
Skrivet av Lusen:

Min egna taktik kommer vara följande:
1. Bildar tre långa infantri linjer bakom varandra

2. Den första inf. linjen skjuter (en salva)

3. Den andra linjen går ( som står bakom den första) går förbi den första linjen och ännu närmare fienden, skjuter ( en salva)

4. Den tredje linjen (som står bak ) stegar förbi den första och den andra linjen, och är nu väldigt nära fienden, skjuter (en salva)

Sen vet jag inte vad jag ska göra riktigt, antingen att alla linjer springer fram till närstrid, eller att den 3 linjen springer tillbaks, lika så gör den andra, och den tredje skjuter igen, och så börjar allt "om" igen. Men det låter bara som slöseri med mannar, vad tycker ni?

Ps. Det är självklart att medans infantriet håller på kommer ju mina kanoner hålla på för fullt.

Kavalleriet vet jag inte rikitgt, har alltid föredragit inf. framför det. Men jag gissar att dom få attackera bakifrån eller på flanken.

Bra initiativ till tråd!

Angående din taktik näre kommer till inf, hade du tänkt ha t.ex. tre separata förband, där det ena står längst fram med bara en i djup som en enkel rad, och sedan den andra där bakom? Jag misstänker att moralen inte blir den bästa om leden är så tunna.. annars lät det som en effektiv taktik!

Angående kavalleriet ska jag nog använda det med måtta, har spelat med det en del i demot och jag måste säga att jag tycker de dör som flugor! De får ju stryk av artillerister...

Tackar, men du har nog rätt på moralen, men det var delvis karolinernas taktik, gå fram väldigt när fienden, och skjuta av en förödande salva

Medlem

Vore inte 2 förband bättre än 3, då de borde hinna ladda med endast 2 st.

Inaktiv
Skrivet av Lusen:

Tackar, men du har nog rätt på moralen, men det var delvis karolinernas taktik, gå fram väldigt när fienden, och skjuta av en förödande salva

Ja, jag ifrågasätter inte att lägga an en salva nära inpå och därefter gå in i närstrid, utan tror att bristen på djup i dina enheter kan göra dom sårbara då dom inte har någon man bakom sig alls. Tror inte enheterna förstår att de står kanske 100 man bakom om de inte är i samma enhet Bara gissning dock!

Medlem

Karolinernas taktik var ju just att marchera inpå fienden tills man såg honom i vitögat och sedan göra en infanterichock genom att skjuta och sedan storma med bajonett/musköt och värja i hand!

Medlem

försvar:
jag kommer nog att hålla en höjd med inf och när motståndaren kommer nära flanka dem med kavalleri samtidigt som jag gör upp med dem i närstrid med inf.

anfall:
då kommer jag nog ställa artelleri inom räckhåll och panga på medans jag för upp kavalleri på flankerna som hot. ifall fienden då förlänger linjen kan jag attackera flankerna samtidigt som jag attackerar hela linjen med inf. om det blir ett lyckat resultat kan jag överflanka med kavalleriet och attackera dem bakifrån.


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Medlem

Infanteri är billigt, 2 grupper av infateri och 1 grupp kavalleri.
Infanteri går nära som posterna innan och skjuter, efter att båda infateri grupperna ett par gånger låter du kavalleriet anfalla flank eller bakifrån för att störa leden, rider därifrån, anfaller med en grupp infanteri medan den andra gruppen står kvar och skjuter. Kavalleriet ska inte in och "kötta", de för som flugor då, deras styrka är deras snabbhet och möjlighet att bryta linjer och moral.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Man måste ju dock älska "Grenadiers", de är ju så imba när man fått dem ^^, dock väldigt svaga vs kavalleri ;/

Medlem
Skrivet av Thumba:

eller så forskar man bara fram Rank Fire och får i stort sett samma effekt som du beskriver fast mycket enklare:up:

Precis, fatta jobbigt att skicka fram och tillbaka sina trupper, man skulle även göra armen för kompakt vilket gör att fienden kommer flankera och utrota.

Själv brukar jag köra med dubbel omfattning.
Först forska fram Rank fire och mordena bajonetter plus fire by movement eller vad det heter.

Sedan dra upp allt linje inf i en lång linje med grendijärer bakom och kavalleri på sidorna med howitzers bakom, andvänd högexplosiva granater.

Dra fram linjerna en bit i taget, men du ska även ha ett par kompanier dragoner som flankerar fienderna totalt och formar sedan en andra tunnare linje bakom fienden.

Nu ska du avancera med den starkaste linjen och börja peppra på fienden (ingen närstrid än)
avancera sedan med dragonlinjen bakifrån så att dom också kommer inom skotthåll.

Nu tar du och pundar på med allt vad du har aktivera "fire by movement så dom går framåt och skjuter samtidigt och när du är nära angrip med bajonetter.
Om du inte redan har slagit ut deras kanonerna med dragonerna gör det nu och angrip samtidigt med kavalleri från båda sidor samtidigt.

Glöm inte att dragonerna ska stå och ösa bly bakifrån!!

Denna taktik kallar jag för dubbel omfattning och är en av de taktiker som faktiskt fungerar i praktiken, det är väldigt tillfredställande att försöka nedgöra fienden till sista man men kom ihåg att denna taktik enbart är effektiv i öppen terräng dvs inte belägringar och stadsmiljöer.:)


signatur

Sånt e livet

Medlem

Glöm för allt i världen inte att kasta handgranater med gendijärerna !


signatur

Sånt e livet

Medlem
Skrivet av SwedenRocks:

Glöm för allt i världen inte att kasta handgranater med gendijärerna !

ohohoh vad kul de är när man får in en "lyckoträff" med granaterna:D blodbad så de står härliga till:up:


signatur

"I believe whatever doesn't kill you, simply makes you... stranger." Jokern

Inaktiv

Har kört några slag hos en kompis, ny taktik:
ANvänd riflmans!! Skitbra med deras "långa" range på 125
Använder anldrig kavalleri ( dör så snabbt) utan fokuserar på försvar. Efter rifleman linjen brukar det var 2-3 linjer till. Det blir alltså ingen lång stridslinje utan mer kompakt och lättare försvarsvänlig

Inaktiv

En liten fråga bara, om jag markerar en trupp och klickar så börjar dom alltid att gå istället för att springa, finns det always run? Visst blir dom trötta men jag vill hellre se att always run är på och att jag aktivt får välja när dom ska ta en promenad.

En sak till: När en trupp springer och jag ska be dom att springa åt ett annat håll så stannar alla upp, därefter får jag trycka på "R" (springaknappen) för att dom ska ta sats igen, det blir lite väl bråkigt att hålla på så, speciellt när man ska flanka med kavalleri?

Händer detta för er också?

Medlem

Det finns ingen always run knapp men det finns en knapp till höger på skärmen typ där formationerna finns som du kan ändra fart med

Medlem

Du kan ju alltid dubbelklicka när du ger dem en order, då springer de automatiskt. Funkar dock bara på första etappen om du ger dem flera order i följd med shifttangenten.

Inaktiv

Är det någon som har lyckats att ena Europa hitils?

Inaktiv
Skrivet av Ramblemoe:

Du kan ju alltid dubbelklicka när du ger dem en order, då springer de automatiskt. Funkar dock bara på första etappen om du ger dem flera order i följd med shifttangenten.

japp det jag menar, jag vill att dom ska fortsätta att springa och inte stanna bara för att dom ska byta håll

Medlem

Har lite problem i slagfäletet eftersom jag kört väldigt mycket rome och medival. så jag tänker som att jag hade medeltids utnits =P as jobbigt för dfet funkar liksom inte i detta århundrande tips hur ska jag tänka`?

Inaktiv

när ni ska ta en stad vänta tills fienden i staden attackerar dig då blir allt mycket lättare. då bygger man bara en lång linje med såna vallar eller vad det nu är, sen sätter du allt ditt infanteri på defence. då attackerar fienden och blir skutna i tusental medas du blir av med max 200-400 man.


signatur

Trä flis smakar trä!

Medlem

Vad kör ni på för svårighetsgrad? Jag tror inte jag har förlorat mer än 220 män i ett slag. Ligger fortfarande på min första runda så jag kör nog på medium eller vad de kallar det för i detta spel

Medlem

veryhard på campaign och very hard in battlefields.

Dem borde göra det svårare dock :/ fienden atackerar ju inte en i kartan

Medlem

När jag krigar och gubbarna står uppställda på linjer emot varandra brukar jag försöka ta de batalljoner som inte får plats på linjen och gå runt om. Dvs. forma ett "U" runt fienden. Då blir effekten mycket kraftigare och dom har svårare att fly.

Medlem

Om du får ihop fienden i en typ dal elr nåt så ska du låta typ halva stå kvar och kriga sen ska andra halvan springa runt eller gå upp på kanterna och skuta men annars försök få upp alla på 1 rad mkt efecktivt:up:


signatur

F.E.A.R = Fuck Everything And Run

Inaktiv

Land Battle 1. stäler up inf(bara line inf militia suger) i en rak sköld med sneda sidor med kannoner(howitser eller moratar) bakom och kavaleri i en skog i när heten eler på ett fält långt från fiendens kannoner och generlaen bakom kannoner2. sen väntar jag tills fienden komer fram och skjuter två salvor sen avancerar jag med bajoneterna i högsat hugg(ring bjonet eller bätre är ett måste) samtisigt anfaler jag med tip två(beror på hur många kavalerister fienden har) kavalerister på fiendens kavaleri och resten på fiendes infanteri och anfaler med genaralen där det är sämst moral3och när jag har förintat infanteristerna så dödar jag bara resten

belägring
1springer fram och dödar alla på muren3. när jag har dödat försvararna så stäler jag upp mina soldater på muren och når i husen in på borg gården och pörjar meja ner soldater
såhär brukar jag gjöra den är inte felfri men den funkar oftast(jag änvaänder mycket clos combat)


signatur

Jävla Borgare

1
Skriv svar