Atari är skurkar och du bör inte stödja dem

Medlem
Atari är skurkar och du bör inte stödja dem

I dagarna har det varit prat om ett nytt RollerCoaster Tycoon-spel, nämligen #RollerCoaster Tycoon World. Det kom nyligen ut en trailer, som sågades vid fotknölarna på grund av den föråldrade grafiken. På vissa ställen såg det till och med sämre ut än #RollerCoaster Tycoon 3 och för mig är det en enorm varningsklocka. Hur kan jag förvänta mig ett roligt spel om utvecklarna behandlar det som en enkel cash grab med minimal insats?

Visserligen försöker sig Atari på skadekontroll genom att byta motor. Grattis. Rent grafiskt är det verkligen inte mycket som skiljer mellan Unity 4.6 och Unity 5, särskilt inte när spelet redan börjar vara färdigt. Vill de se verkliga förändringar blir de tvungna att riva och börja om. Nej, det luktar säljsnack och inget annat. Om du fortfarande vill köpa: vänta på recensioner och, för Guds skull, inga förhandsbokningar. Det är inte direkt som att de digitala exemplaren kommer att ta slut. Tänk med din plånbok.

Som om detta inte vore nog såg jag en tråd på reddit som i skrivande stund är tre dagar gammal. I korthet väljer Atari att släpa indieutvecklaren Jeff Minter till rätten, helt grundlöst. Utvecklaren i fråga skapade spelet TxK, som Atari menar att han har gjort med hjälp av deras affärshemligheter.

Det verkar som att deras taktik är att vara så dyra som möjligt att bestrida, vilket tar knäcken på vem som helst som inte har råd att kämpa emot med dyra advokater. Några punkter Atari tycker att Minter ska stå till svars för, saxade rakt ur tråden:

Citat:

- In order to create TxK I must have had access to, and stolen secrets from, Atari's source code, in order to steal the work of the other people who worked on Tempest 2000. (I wrote the source code for Tempest 2000, and didn't need to refer to it at all to create TxK, even if I still had it. The only other people who worked on the game were Joby Woods who did bitmaps (TxK has no bitmaps apart from one 64x64 graduated dot) and the Imagitec musicians (TxK has neither a modplayer nor any of Imagitec's music). So I stole my own work out of my own brain I guess.

- The soundtrack to TxK sounds identical to the soundtrack of Tempest 2000. (In fact the TxK soundtrack is entirely original and highly acclaimed; it won a Develop award and went to #1 on Bandcamp).

- The player ship can jump. Apparently Atari owns jumping.

Med andra ord har Atari fått fnatt helt och hållet. Av ren princip kommer jag att ignorera Atari, RollerCoaster Tycoon World och allt annat som deras stämpel finns på. I stället väljer jag att sätta hoppet till det pinfärska projektet Parkitect. Utvecklingen är fortfarande i ett tidigt skede, men så fort det kommit ut ur early access och fått bra betyg kommer jag att köpa det i stället. RCT är det nya SimCity. Parkitect blir förhoppningsvis parkbyggarnas svar på Cities: Skylines.

#blogg


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Atari är skurkar och du bör inte stödja dem

Fast jag tycker inte grafik är det som gör Rollercoaster Tycoon roligt. Det är humorn och galenskapen i det man kan bygga. Så jag vill inte döma spelet baserat på risig texturkvalitet i en trailer.

Nu har jag inte sett något annat i trailern som får mig att tro att det är bättre än tidigare RCT-spel så Atari har fortfarande inte gett mig någon anledning att köpa spelet. Men vem vet, det kanske är skitkul. Den som lever får se.

Tråkigt med det juridiska bråket däremot. Sånt översitteri är alltid tråkigt.

Medlem

TB pratade lite om ATARI och det monster de blivit i senaste Content Patch och det var ord och inga visor...

Medlem
Skrivet av Bennii:

Fast jag tycker inte grafik är det som gör Rollercoaster Tycoon roligt. Det är humorn och galenskapen i det man kan bygga. Så jag vill inte döma spelet baserat på risig texturkvalitet i en trailer.

Nu har jag inte sett något annat i trailern som får mig att tro att det är bättre än tidigare RCT-spel så Atari har fortfarande inte gett mig någon anledning att köpa spelet. Men vem vet, det kanske är skitkul. Den som lever får se.

Tråkigt med det juridiska bråket däremot. Sånt översitteri är alltid tråkigt.

Visst har du rätt i att grafiken inte måste vara på Crysis-nivå. Det ska ju trots allt handla om rolig underhållning framför allt annat.

Däremot borde det leva upp till de standarder som andra spel håller år 2015. När man i stort sett återanvänder allt material från RCT3 som släpptes 2004 tror jag att det kan användas som en måttstock på hur motiverat och inspirerat teamet egentligen är. En medioker insats resulterar i ett mediokert spel.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Pjotor:
Skrivet av Bennii:

Fast jag tycker inte grafik är det som gör Rollercoaster Tycoon roligt. Det är humorn och galenskapen i det man kan bygga. Så jag vill inte döma spelet baserat på risig texturkvalitet i en trailer.

Nu har jag inte sett något annat i trailern som får mig att tro att det är bättre än tidigare RCT-spel så Atari har fortfarande inte gett mig någon anledning att köpa spelet. Men vem vet, det kanske är skitkul. Den som lever får se.

Tråkigt med det juridiska bråket däremot. Sånt översitteri är alltid tråkigt.

Visst har du rätt i att grafiken inte måste vara på Crysis-nivå. Det ska ju trots allt handla om rolig underhållning framför allt annat.

Däremot borde det leva upp till de standarder som andra spel håller år 2015. När man i stort sett återanvänder allt material från RCT3 som släpptes 2004 tror jag att det kan användas som en måttstock på hur motiverat och inspirerat teamet egentligen är. En medioker insats resulterar i ett mediokert spel.

Sant.

Medlem

Ibland är det verkligen helt sjukt att lag kostar pengar.

Medlem

Hade inte kollat trailern, men passade på att göra det nu.

Grafiken var ju helt klart i klass med Postal II, en relativt ambitiös GoldSrc-mod eller typ Gothic II. Sen att de skippat bump maps och sådant SKULLE kunna bortförklaras via art direction, men jag tror seriöst det beror mer på att grafiken helt enkelt suger.

1
Skriv svar