Pewdiepie och Sarkeesian – två av världens mest inflytesrika personer på nätet

Robot
Pewdiepie och Sarkeesian – två av världens mest inflytesrika personer på nätet

Felix Kjellberg kvalar in på Times lista över de 30 mest inflytesrika personerna på Internet, men han är inte ensam från spelvärlden.


Medlem
Pewdiepie och Sarkeesian – två av världens mest inflytesrika personer på nätet

Många namn här jag blir tveksam till....


signatur

Skin som den bruna prutten du engång var.

Medlem

Tycker ärligt talat inte att någon på listan har särskilt stort inflytande förutom kanske då Barack Obama, och ja har väl kanske hört 1/4 av namnen tidigare...

Medlem

Undra vad dom rökte på när dom tog fram den listan.....

Medlem

När jag ser unga människor som är världskända av ingen som helst anledning så tänker jag bara på det här avsnittet av South Park.

Medlem

Tror Total Biscuit har rätt stort inflytande. Följer inte han nå mer men i spelvärlden och internet kan man se hans åsikter om allt och alla dyker upp överallt.
Han har många gånger kritiserat Anita Sarkeesian på Twitter och där märker man på antalet twittrare att TB har större inflytande.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Det var nog inte en enda person på den där listan som influerar mig...

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Tror Total Biscuit har rätt stort inflytande. Följer inte han nå mer men i spelvärlden och internet kan man se hans åsikter om allt och alla dyker upp överallt.
Han har många gånger kritiserat Anita Sarkeesian på Twitter och där märker man på antalet twittrare att TB har större inflytande.

Han var ju inte ens med på listan

Medlem

Anita Sarkeesian lol. Ungefär lika inflytesrik som en hög med hundskit under snö; Ser man det tar man en mindre omväg, trampar man i det blir man lätt irriterad i någon halvtimme.

Medlem
Skrivet av schmuttah:
Skrivet av marcus8958:

Tror Total Biscuit har rätt stort inflytande. Följer inte han nå mer men i spelvärlden och internet kan man se hans åsikter om allt och alla dyker upp överallt.
Han har många gånger kritiserat Anita Sarkeesian på Twitter och där märker man på antalet twittrare att TB har större inflytande.

Han var ju inte ens med på listan

Gwyneth Paltrow är med på listan, så kan inte tänka mig annat än att de hade en lista på "kända" personer som de pekade lite på måfå på.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av kebbe:

Anita Sarkeesian lol. Ungefär lika inflytesrik som en hög med hundskit under snö; Ser man det tar man en mindre omväg, trampar man i det blir man lätt irriterad i någon halvtimme.

Vad man än själv tycker går det ju inte att förneka att hon influerat tusentals människor.


signatur
Medlem

Det är ju första april snart. Times ville väl få ut skämtet i nog tid

Medlem

Ingen Kim Jong Un med på listan?


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Listan stämmer säkert bra från ett amerikansk perspektiv, det är ganska oväsentligt vad folk här tycker och när det gäller det antal människor som de här personerna når ut till så står Sverige för en helt obetydligt liten del av dem.

Medlem

Listan är inte konstig alls. Huruvida inflytandet är positivt eller inte är inte en faktor här. Huruvid inflytandet är rättfärdigat är inte en faktor här. Innehållet är inte överhuvudtaget ens i närheten av att vara en faktor här.

Pewdiepie har 35 miljoner subscribers på youtube. Hans kanal är, det vill säga, en plattform som når miljontals människor. Att ifrågasätta att han har inflytande är bisarrt.

Det är en väldigt stor skillnad på att ha inflytande och att vara inspirerande.

FML
Medlem

Kanye West borde väl ändå vara med på listan? Även om han är en redig pajas, så verka han göra guld på allt rör.

Medlem

AV! Ni missade ordet: "AV" !

Beyoncé har gjort mycket för världen ... *host* och Yngwie Malmsteen ...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Bojkott:

När jag ser unga människor som är världskända av ingen som helst anledning så tänker jag bara på det här avsnittet av South Park.

https://www.youtube.com/embed/ci4EAmF1bZo

https://www.youtube.com/watch?v=JVZDtFaWWoc

Nuff said! ;D

Medlem

"Pewdiepie – en världens mest inflytesrika personer"

Är det här korrekt? Ska det inte vara en AV världens?


signatur

// Bacon <3

Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av kebbe:

Anita Sarkeesian lol. Ungefär lika inflytesrik som en hög med hundskit under snö; Ser man det tar man en mindre omväg, trampar man i det blir man lätt irriterad i någon halvtimme.

Vad man än själv tycker går det ju inte att förneka att hon influerat tusentals människor.

Det har Putin också gjort.

Medlem

Nu vet jag att "listor" är ett sätt som många medier använder sig av för att locka klick, men det är låg kvalitet rent innehållsmässigt och enligt mig ett illavarslande tecken.

Sånt här innehåll lider av trovärdighetsproblem redan från start, vad menas med "inflytelserik"? Var? Jag är väldigt (100%) säker att stora delar av dessa personer är helt okända i t.ex. Asien, så "världens" är i så fall en hyperbol utan dess like.

Nåväl. Jag klickade ju, så varsågod. Ta mina 0.02€ eller vad det nu är ni tjänar per klick, FZ.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Lite lustigt att en person kan få såhär mycket uppmärksamhet för att ha åsikter. Det innebär att vi alla här kan bli "kändisar" bara vi är tillräckligt mediakåta och vill synas till varje pris.

Var fan är den här ytliga världen på väg någonsans? Skrämmande alltså....

Medlem
Skrivet av Steri0x:

Många namn här jag blir tveksam till....

Ja man inser att man själv inte räknar inflytande på samma sätt, hon med klänningen har ju inte gjort någonting alls t.ex. Sure Pewdiepie har många som följer honom, men hur många personer är han ett inflytande till egentligen? Hur många är det som faktiskt ser upp till honom? Det är kanske det som en sån här lista ska göra, nu har de bara kollat på vilka som de har snackats mest om på internet, många av dem influerar ingen.

Medlem
Skrivet av Capitan:

Lite lustigt att en person kan få såhär mycket uppmärksamhet för att ha åsikter. Det innebär att vi alla här kan bli "kändisar" bara vi är tillräckligt mediakåta och vill synas till varje pris.

Var fan är den här ytliga världen på väg någonsans? Skrämmande alltså....

Det är ju användarna på youtube som ger han uppmärksamhet. Sen att företag hakat på tåget och detta plötsligt blivit hans jobb är ju en bra grej för honom. Sen håller jag med dig och Branter ovan att det är löjligt att sådana här personer hamnar på några listor. Alla kändisar som är större än Pewdiepie kan ju hypa ett spel och ha därav ha ett större inflytande så visst är listan helt missvisande.

Medlem

Tråkigt att denne Anita får så mycket utrymme i media.
Vill nästan likställa hennes kickstarter med bondfångeri där hon tiggde till sig pengar för att klippa och klistra i videoklipp.

k3m
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av kebbe:

Anita Sarkeesian lol. Ungefär lika inflytesrik som en hög med hundskit under snö; Ser man det tar man en mindre omväg, trampar man i det blir man lätt irriterad i någon halvtimme.

Vad man än själv tycker går det ju inte att förneka att hon influerat tusentals människor.

Nja, nej!

Medlem
Skrivet av Dominus:

Tråkigt att denne Anita får så mycket utrymme i media.
Vill nästan likställa hennes kickstarter med bondfångeri där hon tiggde till sig pengar för att klippa och klistra i videoklipp.

Anita är ju lite feminismens svar på Jack Thompson. Visst, folk lyssnar lite och hon når ut till många, men de flesta skrattar bara åt hela cirkusen.

Medlem
Skrivet av brandter:
Skrivet av Steri0x:

Många namn här jag blir tveksam till....

Ja man inser att man själv inte räknar inflytande på samma sätt, hon med klänningen har ju inte gjort någonting alls t.ex. Sure Pewdiepie har många som följer honom, men hur många personer är han ett inflytande till egentligen? Hur många är det som faktiskt ser upp till honom? Det är kanske det som en sån här lista ska göra, nu har de bara kollat på vilka som de har snackats mest om på internet, många av dem influerar ingen.

Hur hårt underskattar du effekten av populäritet nu egentligen? Pewdiepie har *35 miljoner* subscribers på youtube. Inflytande är inte samma sak som inspiration, inte en enda jävel behöver se upp till honom för att han ska vara inflytande. Det räcker med att de lyssnar på honom, vilket de utan tvivel gör. Att inte erkänna honom som en av de mer inflytelserika popkultursikoner idag är absurt.

eld
Medlem
Skrivet av k3m:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av kebbe:

Anita Sarkeesian lol. Ungefär lika inflytesrik som en hög med hundskit under snö; Ser man det tar man en mindre omväg, trampar man i det blir man lätt irriterad i någon halvtimme.

Vad man än själv tycker går det ju inte att förneka att hon influerat tusentals människor.

Nja, nej!

...Etik i speljournalistik eller?

12
Skriv svar