Sugen på en dokumentär om åren med Amiga?

Robot
Medlem
Sugen på en dokumentär om åren med Amiga?

Wow! Kan inte hålla mig! Kommer bli grymt bra!

Medlem

Om tid fanns skulle jag restaurera min Amiga 500 och så skulle den få en hedersplats i datarummet.

Medlem

Väntar på Viva Amiga. Blir många dokumentärer om Amigan tillgängliga snart

https://www.kickstarter.com/projects/vivaamiga/viva-amiga-the...

Medlem

Väldigt viktig maskin, långt före sin tid.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem

Det var där det började!

Medlem

Så många år med vännerna framför amigan. Ren och skär nostalgi som måste ses!

Medlem

Ja!

Amiga måste vara ett av de mest underskattade och underrepresenterade persondatorer och spelmaskiner som gjorts.

Flera år före sin tid på flera håll och kanter men ändå relativt billig, speciellt jämfört med Mac och IBM datorerna. Där man kunde göra sina egna spel, program, musik, bilder, filmer osv.

De hade en cpu som kunde dela upp kraften och köra flera applikationer samtidigt.

Ett eget grafikchip med stöd för 16-bit grafik, flera år före Super Nintendo och Sega Genesis.

Utöver mus och tangentborde hade den stöd för alla möjliga kontrollers, och man kunde koppla in C64, Sega och Atari kontroller också.

Detta plus möjligheten för vem som helst att göra spel, skapade nog den mest unika och blandade spelbiblioteket som fanns under den perioden. Strategi, simulatorer, äventyr, shootemups, semifps lir, rpg, pusselspel, platform, you name it. Och här kunde man om man ville ha med saker som våld och sex. Många spelföretag som Rockstar och Dice började också här.

Och att inte glömma ett sjukt jävla bra ljudchip...

Svårt också att kunna göra en vettig jämförelse men som exempel:

Sega Genesis

SNES

Amiga

Inte för att allt annat var skit i jämförelse heller, på den tiden uppskattade man allt man kunde komma över, vare sig det var Arkad, NES, SNES, C64, Atari, Gameboy. Men Amiga var utan tvekan one of a kind, och för mig den grymmaste platformen ända fram till slutet av 1993 då PC tog över.

Medlem

Nu gör det lite ont i hjärtat faktiskt, men på ett bra sätt.

Ja!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Inaktiv

Så många nerdchills

Medlem

Visst är man intresserad, mest för att man kanske kommer på speltitlar man totalt glömt namnen på men har intryck från...

Medlem

Kanon! Backad, ska bli grymt med Blue-ray-versionen.

Stort tack för tipset FZ, fattar inte hur jag kunnat missa detta.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Och att inte glömma ett sjukt jävla bra ljudchip...

Skulle också valt Lotusmusiken som exempel, den är speciell! Tänkte på den just häromdagen.

Medlem

Fick min Amiga 500 julafton 1988 då jag var 9 år
Har den fortfarande kvar!
(minus orginal 11 tum monitorn som gav upp 20 år sedan)

Medlem

P.S: Spana in amiga spel "longplays" spellista på youtube!

Medlem
Skrivet av Cedric:
Skrivet av Sapiens:

Och att inte glömma ett sjukt jävla bra ljudchip...

Skulle också valt Lotusmusiken som exempel, den är speciell! Tänkte på den just häromdagen.

Oja, men det finns ju hur många många bra spellåtar som helst, många jag inte upptäckt förrän långt senare. Tyvärr går ju en hel del inte att hitta på sidor som youtube.. Sen har man ju problemet med att ljudet kan vara uppdelat så det inte fungerar så bra på hörlurar.

Hursom.. hade utan tvekan den bästa spelmusiken under sent 80- och tidigt 90-tal.

Får lite Halo Theme vibbar där runt 5:45 =P

KoP
Medlem

Hail Amiga! För alltid i mitt hjärta som den främste av dom främsta. Den kreativa friheten den maskinen erbjöd är oöverträffad. Varje komponent måste ha varit ihoplödd med magi.

Medlem

Ryser fortfarande när jag hör introt...


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem

Ah...vilka minnen. Ett av de bästa spelen var ju Waxworks...tänk att få se den igen i en ny grafikmotor. Kan ju hoppas någon kickstartar det en vacker dag...

Medlem

"Hybris" Är fortfarande mitt favorit arkadspel från den tiden!
https://www.youtube.com/watch?v=9QBStOhiIzA

Medlem

Shadow of the Beast var ett av de första spelen jag minns till Amigan. Musiken ger mig än idag rysningar

Medlem

Glöm inte fantastiska spel som Silkworm:

Turrican II: https://www.youtube.com/watch?v=LTbvYm9epU0

Medlem

För fan.. kan man inte stänga av autoplay på inbäddade videos? 5-11 klipp som spelar samtidigt gör grannarna glada när man råkar ha volymen på


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem
Skrivet av LVX156:

Glöm inte fantastiska spel som Silkworm

Mmm =), fast vi spelade nog Swiv mer.

Ultimata Amiga spelet var nog dock Moonstone =D...

Demon's Souls släng dig i väggen, det här är the original shit!

Medlem

Tufft, men jag hoppas verkligen att dom når 90k så dokumentären blir textad. Min hörsel är inte så bra och jag ogillar verkligen att titta på något som inte är textat.

Medlem
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av LVX156:

Glöm inte fantastiska spel som Silkworm

Mmm =), fast vi spelade nog Swiv mer.

Ultimata Amiga spelet var nog dock Moonstone =D...

https://www.youtube.com/embed/_5CZ6TqCgps

Demon's Souls släng dig i väggen, det här är the original shit!

Moonstone spelar jag än idag.
Har en fullt fungerande Amiga 600 med en hårddisk på hela 40Mb (!!!) som dessutom fortfarande fungerar!
Där ligger Moonstone, Indiana Jones, Lost Vikings, Space Ace samt Cannon Fodder.

Medlem

<iframe width="420" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/55cbGTlgHqI" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem

Vilka minnen! Det ljuva 80-talet. Kanske inte var bättre förr, men det var då roligare och mysigare. Då slapp man höra skrikiga 12-åringar skrika könsord. Det närmsta som internet var då BBS(dyrt som attan, morsan blev galen hehe).

Många fina klipp från spel man minns :). Bortsett från spel som nämnts här, spelade jag även spel som dessa: (tar inte med allt, för då får jag sitta här till jul).

B.A.T.:

Oil Imperium:

The Great Giana Sisters:

Slam Tilt:

Elvira - Mistress Of The Dark:

Dungeon Master:

Lemmings:

Medlem
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av LVX156:

Glöm inte fantastiska spel som Silkworm

Mmm =), fast vi spelade nog Swiv mer.

Ultimata Amiga spelet var nog dock Moonstone =D...

https://www.youtube.com/embed/_5CZ6TqCgps

Demon's Souls släng dig i väggen, det här är the original shit!

Både Silkworm och SWIV var suveräna minns jag.

Synd att Moonstoneklippet inte hade originalmusiken. Både den och introt är grymt bra.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Bidrar med några fler av mina gamla favoriter!

Marble Madness (sista klippet, musiken...) och Defender of the Crown var mina starkaste tidiga Amigaminnen. De två tillsammans med de flesta Psygnosistitlarna, såsom Shadow of the Beast på första Amigan (A1000).


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

12
Skriv svar