Broken Age är färdigt! Typ.

Robot
Medlem
Broken Age är färdigt! Typ.

Dags att spela om första delen då


signatur

Xd

Medlem

Vad har hänt med Tim Schafers. Har tappat respekten helt för personen och hans företag.


signatur

Idono. That's me!

Medlem

Oavsätt vad ni må tycka om shafer och hur han har hanterat detta projekt så är det ett fantastisk bra spel och ser mycket fram emot avslutningen

Medlem
Skrivet av Idono:

Vad har hänt med Tim Schafers. Har tappat respekten helt för personen och hans företag.

Han är en lysande spelskapare, men inte en särskilt lysande ekonom. Jag begriper fortfarande inte hur Schafer lyckades bränna hela Kickstarterkassan, trots att han drog in mer än åtta gånger så mycket krisch som han ville ha från början.

Nåja, det är i alla fall färdigt nu.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

eld
Medlem
Skrivet av Pjotor:
Skrivet av Idono:

Vad har hänt med Tim Schafers. Har tappat respekten helt för personen och hans företag.

Han är en lysande spelskapare, men inte en särskilt lysande ekonom. Jag begriper fortfarande inte hur Schafer lyckades bränna hela Kickstarterkassan, trots att han drog in mer än åtta gånger så mycket krisch som han ville ha från början.

Nåja, det är i alla fall färdigt nu.

Ett enkelt sätt att se på det är att ett mer komplicerat spel gjordes än det enkla som planerades för orginal-summan. Broken age hade inte sett ut som det gjort idag om kickstartern bara nått lite mer än sitt mål.

Medlem

Sjysst om det hade varit broken


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Pjotor:
Skrivet av Idono:

Vad har hänt med Tim Schafers. Har tappat respekten helt för personen och hans företag.

Han är en lysande spelskapare, men inte en särskilt lysande ekonom. Jag begriper fortfarande inte hur Schafer lyckades bränna hela Kickstarterkassan, trots att han drog in mer än åtta gånger så mycket krisch som han ville ha från början.

Nåja, det är i alla fall färdigt nu.

Det är inget ovanligt att gå över budget för att göra färdigt ett spel och det är väldigt svårt att sätta ett färdigt datum. Dessutom tycker jag att kritiken mot shafers ekonomi är lite överspelad då det inte är han som har ansvaret för det i företaget. Visst är det synd att de var tvungen att dela upp spelet i två delar för att få råd att göra färdig det men bättre det än att de hade släppt ett halvtaskigt spel.

Dessutom är 3 miljoner dollar en väldigt liten budget, 200 000 som de hade satt i början var nog tänkt för max 5 personer att skapa i en mycket mindre skala.

Medlem
Skrivet av DarkDev:
Skrivet av Pjotor:
Skrivet av Idono:

Vad har hänt med Tim Schafers. Har tappat respekten helt för personen och hans företag.

Han är en lysande spelskapare, men inte en särskilt lysande ekonom. Jag begriper fortfarande inte hur Schafer lyckades bränna hela Kickstarterkassan, trots att han drog in mer än åtta gånger så mycket krisch som han ville ha från början.

Nåja, det är i alla fall färdigt nu.

Det är inget ovanligt att gå över budget för att göra färdigt ett spel och det är väldigt svårt att sätta ett färdigt datum. Dessutom tycker jag att kritiken mot shafers ekonomi är lite överspelad då det inte är han som har ansvaret för det i företaget. Visst är det synd att de var tvungen att dela upp spelet i två delar för att få råd att göra färdig det men bättre det än att de hade släppt ett halvtaskigt spel.

Dessutom är 3 miljoner dollar en väldigt liten budget, 200 000 som de hade satt i början var nog tänkt för max 5 personer att skapa i en mycket mindre skala.

Han har flerat gånger genom åren visat att han inte kan hantera en budget. Minns du Brutal Legend?
http://www.eurogamer.net/articles/2010-09-27-bobby-kotick-sla...


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

eld
Medlem
Skrivet av MacNille:
Skrivet av DarkDev:
Skrivet av Pjotor:
Skrivet av Idono:

Vad har hänt med Tim Schafers. Har tappat respekten helt för personen och hans företag.

Han är en lysande spelskapare, men inte en särskilt lysande ekonom. Jag begriper fortfarande inte hur Schafer lyckades bränna hela Kickstarterkassan, trots att han drog in mer än åtta gånger så mycket krisch som han ville ha från början.

Nåja, det är i alla fall färdigt nu.

Det är inget ovanligt att gå över budget för att göra färdigt ett spel och det är väldigt svårt att sätta ett färdigt datum. Dessutom tycker jag att kritiken mot shafers ekonomi är lite överspelad då det inte är han som har ansvaret för det i företaget. Visst är det synd att de var tvungen att dela upp spelet i två delar för att få råd att göra färdig det men bättre det än att de hade släppt ett halvtaskigt spel.

Dessutom är 3 miljoner dollar en väldigt liten budget, 200 000 som de hade satt i början var nog tänkt för max 5 personer att skapa i en mycket mindre skala.

Han har flerat gånger genom åren visat att han inte kan hantera en budget. Minns du Brutal Legend?
http://www.eurogamer.net/articles/2010-09-27-bobby-kotick-sla...

Jo men nu var det ju svar på frågan "hur kunde alla pengarna som gick över kickstarter-målet inte räcka?"

Broken age budgeterades efter ett större spel med 3 miljoner, sen så har inte tim ensamrätt på att pengarna tar slut, det är ju ungefär det vanligaste problemet i spelutveckling.

Nästan en majoritet av alla projekt där ute får antingen be om mer pengar från publisher eller skära ner slutresultatet.

Medlem
Skrivet av eld:
Skrivet av MacNille:
Skrivet av DarkDev:
Skrivet av Pjotor:
Skrivet av Idono:

Vad har hänt med Tim Schafers. Har tappat respekten helt för personen och hans företag.

Han är en lysande spelskapare, men inte en särskilt lysande ekonom. Jag begriper fortfarande inte hur Schafer lyckades bränna hela Kickstarterkassan, trots att han drog in mer än åtta gånger så mycket krisch som han ville ha från början.

Nåja, det är i alla fall färdigt nu.

Det är inget ovanligt att gå över budget för att göra färdigt ett spel och det är väldigt svårt att sätta ett färdigt datum. Dessutom tycker jag att kritiken mot shafers ekonomi är lite överspelad då det inte är han som har ansvaret för det i företaget. Visst är det synd att de var tvungen att dela upp spelet i två delar för att få råd att göra färdig det men bättre det än att de hade släppt ett halvtaskigt spel.

Dessutom är 3 miljoner dollar en väldigt liten budget, 200 000 som de hade satt i början var nog tänkt för max 5 personer att skapa i en mycket mindre skala.

Han har flerat gånger genom åren visat att han inte kan hantera en budget. Minns du Brutal Legend?
http://www.eurogamer.net/articles/2010-09-27-bobby-kotick-sla...

Jo men nu var det ju svar på frågan "hur kunde alla pengarna som gick över kickstarter-målet inte räcka?"

Broken age budgeterades efter ett större spel med 3 miljoner, sen så har inte tim ensamrätt på att pengarna tar slut, det är ju ungefär det vanligaste problemet i spelutveckling.

Nästan en majoritet av alla projekt där ute får antingen be om mer pengar från publisher eller skära ner slutresultatet.

grejen är att han slösade bort pengarna. Om man har ett begränast budget för att göra ett spel (över 3 mille i detta fall) då har man inte råd med att Jack Black eller Elijah Wood som röstskådis. Man måste balanserat budgeten. Han klarar inte av det.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Tim Schafer är lite som Molyneux. Lever på gamla meriter, lovar för mycket, kan aldrig leverera ordentligt och ser sig själva som ständiga offer som aldrig gjort något fel. Inte så förvånande att han också flera gånger uttryckt stöd för både Molyneux och Anita Sarkeesian, två personer som delar dessa egenskaper (bortsett från att Anita inte har några positiva meriter).

Medlem

Det hjälper inte att dom befinner sig i San Francisco "Bay Area", kostanden för att bo där är inte att leka med och lönerna formas därefter, pengar bänns som på bål om något råkar ta lite längre tid än beräknat, kommer nog aldrig stödja en spelskapare genom kickstarter som befinner sig i det området igen, förutom kanske WayForward som ändå bevisligen har någorlunda koll på vad dom sysslar med.

Sen är Tim Schafer även en del av den grupp som anklagas för nepotism inom indie scenen; och på det sättet som han har betett sig gentemot de som valt att yttra sig om det så skulle det inte förvåna mig om det det ligger viss sanning i det.

Medlem
Skrivet av MacNille:
Skrivet av eld:
Skrivet av MacNille:
Skrivet av DarkDev:
Skrivet av Pjotor:
Skrivet av Idono:

Vad har hänt med Tim Schafers. Har tappat respekten helt för personen och hans företag.

Han är en lysande spelskapare, men inte en särskilt lysande ekonom. Jag begriper fortfarande inte hur Schafer lyckades bränna hela Kickstarterkassan, trots att han drog in mer än åtta gånger så mycket krisch som han ville ha från början.

Nåja, det är i alla fall färdigt nu.

Det är inget ovanligt att gå över budget för att göra färdigt ett spel och det är väldigt svårt att sätta ett färdigt datum. Dessutom tycker jag att kritiken mot shafers ekonomi är lite överspelad då det inte är han som har ansvaret för det i företaget. Visst är det synd att de var tvungen att dela upp spelet i två delar för att få råd att göra färdig det men bättre det än att de hade släppt ett halvtaskigt spel.

Dessutom är 3 miljoner dollar en väldigt liten budget, 200 000 som de hade satt i början var nog tänkt för max 5 personer att skapa i en mycket mindre skala.

Han har flerat gånger genom åren visat att han inte kan hantera en budget. Minns du Brutal Legend?
http://www.eurogamer.net/articles/2010-09-27-bobby-kotick-sla...

Jo men nu var det ju svar på frågan "hur kunde alla pengarna som gick över kickstarter-målet inte räcka?"

Broken age budgeterades efter ett större spel med 3 miljoner, sen så har inte tim ensamrätt på att pengarna tar slut, det är ju ungefär det vanligaste problemet i spelutveckling.

Nästan en majoritet av alla projekt där ute får antingen be om mer pengar från publisher eller skära ner slutresultatet.

grejen är att han slösade bort pengarna. Om man har ett begränast budget för att göra ett spel (över 3 mille i detta fall) då har man inte råd med att Jack Black eller Elijah Wood som röstskådis. Man måste balanserat budgeten. Han klarar inte av det.

Elijah wood vet jag att han gjorde det gratis, tror jack black också gjorde det gratis

Urtöntig bild dessutom.

eld
Medlem
Skrivet av Rurounin:

Det hjälper inte att dom befinner sig i San Francisco "Bay Area", kostanden för att bo där är inte att leka med och lönerna formas därefter, pengar bänns som på bål om något råkar ta lite längre tid än beräknat, kommer nog aldrig stödja en spelskapare genom kickstarter som befinner sig i det området igen, förutom kanske WayForward som ändå bevisligen har någorlunda koll på vad dom sysslar med.

Sen är Tim Schafer även en del av den grupp som anklagas för nepotism inom indie scenen; och på det sättet som han har betett sig gentemot de som valt att yttra sig om det så skulle det inte förvåna mig om det det ligger viss sanning i det.

Det är en liten studio med lika lite folk som fortfarande lever på kanten.

Problemet är att om man inte hittar anställda om man flyttar ut från städerna där alla bor runt, likt att försöka öppna en spelstudio utanför stockholm.

Double fine är en liten studio med lika lite anställda. Lever på kanten men är fortfarande självständiga.

Nepotism-anklagningarna kommer mest från gamergate anhängare, folk i spelindustrin känner varandra, men det gör ju inte att tim schafer simmar runt i pengar och att alla anställda har fått jobba kvar där.

Skrivet av disinfect:

Inte så förvånande att han också flera gånger uttryckt stöd för både Molyneux och Anita Sarkeesian, två personer som delar dessa egenskaper (bortsett från att Anita inte har några positiva meriter).

Ungefär som dom flesta spelutvecklare.

FM-guru
F.d. Sisyr

Nog för att Tim Schafer inte levererat på samma sätt som förr de senaste åren, men någon Molyneux är han då inte.

Medlem
Skrivet av disinfect:

Tim Schafer är lite som Molyneux. Lever på gamla meriter,

fast broken age är ju riktigt, riktigt bra?

Medlem
Skrivet av eld:

Nepotism-anklagningarna kommer mest från gamergate anhängare, folk i spelindustrin känner varandra, men det gör ju inte att tim schafer simmar runt i pengar och att alla anställda har fått jobba kvar där.

Grejen med GamerGate som grupp är att dom inte ställer sig bakom påstående utan någon form av bevis som pekar på att det skulle vara fallet, vissa har försökt hijacka gruppen med halvlögner förut så folk är extra skeptiska till påståenden nu för tiden, men att det bara är GameGate som påpekar detta bevisar bara att GamerGate behövs för att röra runt i grytan lite, något som redan haft effekt på många gaming sidor (inklusive sidor som bland annat IGN och The Escapist) som numera valt (eller tvingade i vissa fall) att redovisa om författaren har någon relation till spelutvecklarna eller utgivarna samt om artikeln i fråga är en annons; vilket det myglats mycket med förr.

Att talanger söker sig dit är ju för att alla företag finns där, personligen tycker jag inte att det är en bra ursäkt, det finns talanger på östkusten också, men visst; jag skiter i vilket så länge dom håller sig till budgeten och att vi som konsumenter inte får lida för det, vilket nu inte är fallet med Broken age.

Medlem
Skrivet av Rurounin:

Sen är Tim Schafer även en del av den grupp som anklagas för nepotism inom indie scenen; och på det sättet som han har betett sig gentemot de som valt att yttra sig om det så skulle det inte förvåna mig om det det ligger viss sanning i det.

Hur menar du med 'nepotism inom indiescenen'? Får inte ihop det där riktigt. Indiescenen är ju oberoende - independent.
Och hur har han betett sig?

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Rurounin:

Sen är Tim Schafer även en del av den grupp som anklagas för nepotism inom indie scenen; och på det sättet som han har betett sig gentemot de som valt att yttra sig om det så skulle det inte förvåna mig om det det ligger viss sanning i det.

Hur menar du med 'nepotism inom indiescenen'? Får inte ihop det där riktigt. Indiescenen är ju oberoende - independent.
Och hur har han betett sig?

Har ögon-migrän för tillfället så jag kan inte svara speciellt utförligt men här har du en länk:

http://wiki.gamergate.me/index.php?title=Corruption

Jag garanterar inte innehållet då jag inte kan dubbelkolla vad det står; eller kan kan jag det är bara jävligt ansträngande, so i wont.

Tim har betett sig som ett rövhål i allmänhet mot GamerGate och innan dess kritiker rent allmänt, minsta kritik mot hans lilla skara med folk så flippar han.

Edit; Glömde påpeka att han är del av den skara som anklagas på sidan även om han inte psersonligen näms.

eld
Medlem
Skrivet av Rurounin:
Skrivet av eld:

Nepotism-anklagningarna kommer mest från gamergate anhängare, folk i spelindustrin känner varandra, men det gör ju inte att tim schafer simmar runt i pengar och att alla anställda har fått jobba kvar där.

Grejen med GamerGate som grupp är att dom inte ställer sig bakom påstående utan någon form av bevis som pekar på att det skulle vara fallet, vissa har försökt hijacka gruppen med halvlögner förut så folk är extra skeptiska till påståenden nu för tiden, men att det bara är GameGate som påpekar detta bevisar bara att GamerGate behövs för att röra runt i grytan lite, något som redan haft effekt på många gaming sidor (inklusive sidor som bland annat IGN och The Escapist) som numera valt (eller tvingade i vissa fall) att redovisa om författaren har någon relation till spelutvecklarna eller utgivarna samt om artikeln i fråga är en annons; vilket det myglats mycket med förr.

Det är rätt tongue-in-cheek när dom rapporterar sina kopplingar i artiklar och så vidare, ett gott skratt, ta inte det på så dödligt allvar.

Folk kände till och diskuterade problemen som pekades ut innan gamergate, gamergate gjorde sin entre väldigt destruktivt och skadade mer än hjälpte, och som en grupp som "vill fixa problem" så var den väldigt snabb med att riva ner och förstärka ett annat större problem i spelindustrin.

Vi vet alla att publishers och tidningar (som vi redan visste var korrupta) rullar runt med varandra, så hela grejjen att attackera indies och kvinnor i industrin är så stört och helt mot poängen som gruppen påstår ha haft att det hela till slut blev en stor hatrörelse.

Alla känner alla i spelindustrin, man träffas och dricker öl en gång i året san francisco, pratar om problem, pratar om spel. Vi ger inte alla 10/10 bara för att man är kompisar. Så medans vi försöker hitta bevis på att någon har fått en artikel nånstans och någon antagligen sexat någon annan så har vi fortfarande ett gigantiskt problem runt kvinnor representerat i spel, i industrin och i konsumentbasen, ett STORT problem som bara blev större när kvinnor i blev attackerade mest för att dom var kvinnor.

Men visst, tråkigt att man som man inte har en magisk vagina man kan använda för att få massa fantastiska reviews och sen bli mångmiljonär på sitt spel om depression?

Skrivet av Rurounin:

Att talanger söker sig dit är ju för att alla företag finns där, personligen tycker jag inte att det är en bra ursäkt, det finns talanger på östkusten också, men visst; jag skiter i vilket så länge dom håller sig till budgeten och att vi som konsumenter inte får lida för det, vilket nu inte är fallet med Broken age.

Konsumenter slapp lida för det, försäljningen av act 1 påkostade act 2 som alla får. Allt löste sig i slutändan och broken age får höga betyg.

Det är som sagt inget ovanligt i spelindustrin, spelskapande är ingen linjär process, det är risk management och processen där du antar att du kommer behöva fem gånger mer än vad det kommer kosta. Gör man så så kommer konsumenterna klaga att pengarna inte används rätt eller mer effektivt, så man kan ju aldrig vinna.

Medlem

Du verkar vara en vettig person men jag tycker du avfärdar saker lite väl enkelt, gamergate är ingen hatrörelse, har aldrig varit det, kommer aldrig att bli det, det är en falsk bild som media valt att måla upp; "clickbait" som det brukar kallas, sanning är irrelevant när det kommer till att locka trafik, att det är fullt lagligt för media att ljuga som en borstbindare i Amerika hjälper inte direkt, det är media som har gjort den största skadan i slutändan, det är bilden dom målar upp som skrämmar bort kvinnor från att överväga ett jobb inom industrin (dom som redan jobbar där vet att det är bullshit), inte gamergate.

Faktum är att vissa har backat på sistone, erkänt att GamerGate inte är vad dom har sagt dom är de senaste åtta månaderna, kanske har dom insett vilken skada dom orsakar.

Och att dom skulle träffas en gång om året är också helt felaktigt då de hänger i samma område, går på samma coffee shops och pubar, något som bekräftats av dom själva flera gånger.

För den som inte är insatt så låter det ju helt uppåt väggarna foliehatt på men har man varit med sedan dag ett så vet man vad som är sanning och vad som är bullshit utan att behöva förlita sig på det media hävdar är riktigt och sant; och då köper jag inte argument utan att det finns vettiga bevis på att så är fallet.

Att hävda att folk inte skulle vara upprörda över den tid det tagit för Act 2 att komma ut är att blunda för sanningen, att det får bra betyg är helt okej så länge slutprodukten är ett bra spel, men det är inte relevant i detta sammanhang.

Medlem
Skrivet av Rurounin:

gamergate är ingen hatrörelse, har aldrig varit det, kommer aldrig att bli det,

när representanter för rörelsen öppet hotar om våldtäkt och mord, och den enda responsen från gamergate-leden är att "nåt måste de ha gjort för att få den reaktionen" så är man en hatrörelse.

Skrivet av Rurounin:

Att hävda att folk inte skulle vara upprörda över den tid det tagit för Act 2 att komma ut är att blunda för sanningen, att det får bra betyg är helt okej så länge slutprodukten är ett bra spel, men det är inte relevant i detta sammanhang.

det är väl det enda som är relevant?
jag har fått det spel jag kickstartade. vad mer kan jag begära?

Medlem
Skrivet av boota:

när representanter för rörelsen öppet hotar om våldtäkt och mord, och den enda responsen från gamergate-leden är att "nåt måste de ha gjort för att få den reaktionen" så är man en hatrörelse.

Fast det där är rent skitsnack.

Medlem
Skrivet av disinfect:
Skrivet av boota:

när representanter för rörelsen öppet hotar om våldtäkt och mord, och den enda responsen från gamergate-leden är att "nåt måste de ha gjort för att få den reaktionen" så är man en hatrörelse.

Fast det där är rent skitsnack.

Så länge gamergate-representanter fortsätter att förneka detta bör de fråntas sin yttrandefrihet.

Medlem
Skrivet av boota:

Så länge gamergate-representanter fortsätter att förneka detta bör de fråntas sin yttrandefrihet.

Okej troll.

Medlem
Skrivet av boota:
Skrivet av disinfect:
Skrivet av boota:

när representanter för rörelsen öppet hotar om våldtäkt och mord, och den enda responsen från gamergate-leden är att "nåt måste de ha gjort för att få den reaktionen" så är man en hatrörelse.

Fast det där är rent skitsnack.

Så länge gamergate-representanter fortsätter att förneka detta bör de fråntas sin yttrandefrihet.

Det finns inga GamerGate representanter, det finns möjligtvis sympatisörer med många följare (såsom Total Biscuit) men deras åsikter och yttranden är bara just det, personliga åsikter och yttringar; och representerar inte GamerGate som helhet.

Ska vi sen snacka hot så kan du kika här; http://wiki.gamergate.me/index.php?title=Harassment

Har ingen koll på om det finns någon sida med dokumenterade hot för anti-GG, dom är ganska dåliga på att dokumentera hot och i de fall de gör det så är det uppenbart att det inte är trovärdiga hot det handlar om, det har även hänt att dom screencappat hoten sekunder efter det postats, vilket är suspekt to say the least.

1
Skriv svar