Går teasandet för långt?

Medlem
Går teasandet för långt?

Likt den legendariskt teasande underbooben har spelindustrin anammat den outtröttliga konsten att hypa saker. Jag peppras dagligen med sekundkorta klipp som drar ut på ”wait for it…”-skämtet mer än How I met your mother.

Vad hände med att bara släppa en trailer och vara klar. Inget mer, inget mindre. Nej ska vi istället glädja oss med Trailer 1, Trailer 2, Trailer 3 och vem kan glömma Trailer 4 – den som bräckte alla andra.

Men det slutar inte där. Filmindustrin och spelindustrin har tillsammans fött ett barn av den mest hypeianska sorten. En trailer att traila alla trailrar. Och det mina damer och herrar är teasern. Denna djävulens avkomma som dränker youtube i svart bakgrund, vit text och dramatisk musik.

Senaste bidraget i denna kategori är Halo 5: Guardians. Ni kanske har sett hemsidan som poppade upp för någon dag sedan med nedräkningsfaktorn på allra högsta nivå. Och då! Söndagskväll några timmar innan sanningens ögonblick: en video.

– Waowi, tänkte jag och klickade mig ivrigt vidare.

Fast ivrigheten byttes snabbt ut mot ilska och sorg när jag såg antalet sekunder. Sjutton! Nåja, tillbaks till landet av de väntande döda. Timmarna gick och tillslut. Sanningens ögonblick…

En episodisk miniserie av en svamlig journalist i ett desperat cash-in-försök på Serial. En teaser att teasa en teaser?... en ilska att ilska en ilska.

[http://huntthetruth.tumblr.com/post/114363776783/episode-00-p...]

#blogg

Medlem
Går teasandet för långt?

En teaser inför en trailer är ofta mer än tillräckligt. Ser man en trailer idag riskerar man att få hela filmen spoilad. Titta på trailern till Johnny English: Reborn så har du redan sett vartenda skämt i filmen. Sen gjorde jag också misstaget att se trailern för Tucker and Dale vs. Evil och blev redigt spoilad också där.

Det har gått från att vara en konstform till ett irritationsmoment.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Pjotor:

En teaser inför en trailer är ofta mer än tillräckligt. Ser man en trailer idag riskerar man att få hela filmen spoilad. Titta på trailern till Johnny English: Reborn så har du redan sett vartenda skämt i filmen. Sen gjorde jag också misstaget att se trailern för Tucker and Dale vs. Evil och blev redigt spoilad också där.

Det har gått från att vara en konstform till ett irritationsmoment.

Då är vi enade. Trailers är idag inget annat än en textmall och är lika unikt som en tonårings första CV.

Medlem

Jag tycker Skyrim blev korrekt teasat. Ingenting på skitlänge. Sen bara en del av bild av stenväggen med profetian.

Sen när spelet var rätt nära release, ett stadigt växande och väl portionerat flöde av information, bild och sedan video om spelet.

En onödig live action-trailer hade de också. Men själva gameplay trailern utlöste totalt saliga glädjetårar med gåshud hos de flesta. Sen, bam, spelet utan annan övrig information.

Tycker i motsats att Witcher 3 kanske har lite väl mycket material eller iallfall lite väl tidigt. Och vissa spel hypas ju sönder totalt med ren trailerfest. Det är ofta inte något som gör att spelet känns väldigt lovande i min erfarenhet.

Medlem

Det har blivit lite antingen eller. En teaser som inte säger mig någonting eller en trailer som visar alldeles för mycket.

1
Skriv svar