Gamla godingar som borde få en remake: Vietcong

Medlem
Gamla godingar som borde få en remake: Vietcong

Eftersom remakes och rereleases händer så ofta nu, så tänker jag börja med en ny serie här. Det finns gamla spel som man skulle vilja igen. Spel som inte får den uppmärksamheten idag som de förtjänar. Ett av dessa spel är klassikern Vietcong från 2003.

Spelet är olikt andra spel som ut vid den tidpunkten. Först och främst är det tidsperioden som spelet utspelar sig i. Vietnamkonflikten är inte något som man ofta ser i spel då eller nu. Spelet använder sig av sin miljö fullt ut. Det känns som att man är i Vietnam. Musiken, sättet folk talar på (ord som Gook, VC och Charlie används hela tiden. Ord som användes i militären som KIA, WIA och klicks användes också) och alla bössorna i spelet kommer ifrån den tiden (inte som Call of Duty här)

exempel på musiken.

Uppdragen man ger sig ut på i spelet har stor variation. Patrulluppdrag, search and destroy, försvara byar och dem mest minnesvärda av all, ge sig in i Vietcongs tunnlar. Allting är mörkt, man ser inte ett skit och eftersom det är tunnlar, kommer man lätt bort och det känns som att väggerna trycker emot en hela tiden. brrrrrrr.

Striderna i spelet håller också en hög kvalitet. Ens kamrater är inte helt värdelösa i striderna och lyckas då och då skjuta ner några VC här och där. Man måste också vara försiktigt hela tiden , för att det är lätt att man dör av bara några få kulor här.

För att vara en krigsspel, finns det en hel del karaktär i spelet som man minns. Alla ens kamrater är olika varandra på sitt egna sätt. En av de mest minnesvärda är CJ Hornster, din maskingevärsskytte. Han är rolig på sitt egna sätt genom att han är den som alltid tar upp mest plats. Han har en väldigt skön attiyd genom hela spelet och är bara kul.

Huvudpersonen, Steve R. Hawkins (ja, han heter så) pratar i spelet, vilket är en frisk fläkt i ryggen. Han skriver också en dagbok som man kan, när man vill när man är tillbaka i basen kolla i. Han är också ful som stryk. Det är något av spelets sämre grejer. Alla människor i spelet ser förjävliga ut, fast Steve ser värst ut.

Trots det har grafikmotorn åldras ok i vissa delar av spelet. Det känns som att man är djungeln när man spelar det. Det är svårt att se vad man är, och i hörlurarna hör man alltid massa småkryp, djur och annat ljud vilket skapar atmosfär.
Det kom ut en uppföljare 2005 som trots att det inte var dålig, höll inte måttet. Sen dess har vi inte sett något mer av spelet. Spelet är också väldigt svår att få tag på. Finns inte på GOG, Steam, Greemangaming, Gamergate eller av de några andra sajterna där man kan ladda ner spelet. Om man vill ha spelet, då får man söka efter det. Man får hoppas att spelet kommer på GOG eller steam någon dag.

#blogg


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Gamla godingar som borde få en remake: Vietcong

Njae, tyckte inte det var så där speciellt kul.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Vietcong i Frostbitemotorn med tjock djungelvegetation som fyller upp skärmen och gömmer diverse farligheter. Sen napalmar man hela skiten så det blir lättare att se fiender och fällor.

Men innan det vill jag se Mafia 3 från samma utvecklare.

Medlem

Oh yes! Så jävla underbart spel, väldigt väldigt unikt för sin tid med sina långa patruller och grejer. Måste dock säga att jag gillar att man är ful som stryk, känns trovärdigt och härligt, också ganska unikt, haha.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Vietcong i Frostbitemotorn med tjock djungelvegetation som fyller upp skärmen och gömmer diverse farligheter. Sen napalmar man hela skiten så det blir lättare att se fiender och fällor.

Men innan det vill jag se Mafia 3 från samma utvecklare.

Mafia 3 skulle vara gött att se. Fast jag tyckte att Mafia 2 inte var lika bra som ettan, så var det ett bra spel.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Gillade Vietcong även om det var svårt och frustrerende ibland. En remake hade varit kul, men VC2 kan vi skippa.

Medlem

Om VC står för Vice City kan jag hålla med dig.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Det mesta var åtminstone då riktigt bra (men att skjuta från helikoptern kändes helt fel), undrar vad jag skulle tycka idag. Det är just atmosfären som var mycket bättre än i såååå många andra spel.

Medlem

Kan bara hålla med om att Vietcong var ett riktigt bra spel. Just atmostfären hade de lyckats väldigt bra med och man rycktes verkligen med i storyn. Minns speciellt när man skulle försvara den där basen uppe på kullen

1
Skriv svar