Se fantastisk vattenfysik i senaste Physx-demot

Robot
Se fantastisk vattenfysik i senaste Physx-demot

Det finns knappt något svårare att simulera än vatten men här ser grymt ut.

#half-life-2


Medlem
Se fantastisk vattenfysik i senaste Physx-demot

Fantasktiskt snyggt. Hoppas vi får se sådant i spel nu bara.

Förhoppningsvis blir det mer sådant i spel nu när DX12 kommer och man kan minska overhead för att då ge mer spelrum till dessa effekter.

Medlem

Nu blev jag kissnödig...

den senare filmen körs på ett 780 och inte ett 980... men annars rätt

Medlem

VR-bollhav, äntligen en möjlighet!


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Ser nice ut Men då är frågan, när kommer detta till spel? Kommer Xbox och PS klara detta?


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

Jävligt ballt. Men det lär ju knappast användas till vatten...

BLOD BLOD BLOD!!!!

Medlem

Olika former av tyg och softbodys har man ju renderat i 3ds max många gånger. Att nu se det i realtid och att det ser bättre ut än vad jag klarade av i 3ds känns både roligt och förnedrande.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av xorpen:

Jävligt ballt. Men det lär ju knappast användas till vatten...

BLOD BLOD BLOD!!!!

Jag har saknat realistisk kaffesimulation i spel.


signatur
Medlem
Skrivet av andreashal91:

Ser nice ut Men då är frågan, när kommer detta till spel? Kommer Xbox och PS klara detta?

Det känns väldigt tveksamt med tanke på att den hårdvaran är 14-20 år gammal.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Puscifer:
Skrivet av andreashal91:

Ser nice ut Men då är frågan, när kommer detta till spel? Kommer Xbox och PS klara detta?

Det känns väldigt tveksamt med tanke på att den hårdvaran är 14-20 år gammal.

Ja men precis! Det är det jag också tänkte på.. många spel idag är ju portade FRÅN Xbox/Ps till pc så det är ju frågan hur många spel som kommer ha detta :/


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Avstängd

Det här skulle passas till GTA V på PC.

Medlem
Skrivet av andreashal91:

Ser nice ut Men då är frågan, när kommer detta till spel? Kommer Xbox och PS klara detta?

Nej!
Ingen av dem har Nvidias grafikkort, alltså finns där inget stöd för physx, kanske de får något liknande senare, men inte så troligt.

Medlem

Det finns ju en hel del att förbättra med vattenfysiken, den kändes väldigt seg, nästan lite slowmotion över det hela också. Bitter ikväll.
Kul att det händer något annars med fysiken

Medlem
Skrivet av McNord:

Det finns ju en hel del att förbättra med vattenfysiken, den kändes väldigt seg, nästan lite slowmotion över det hela också. Bitter ikväll.
Kul att det händer något annars med fysiken

Det är bara inställt i tidsspannet, det är rörelserna på vattnet som är det viktiga


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem
Skrivet av Kimpur:
Skrivet av McNord:

Det finns ju en hel del att förbättra med vattenfysiken, den kändes väldigt seg, nästan lite slowmotion över det hela också. Bitter ikväll.
Kul att det händer något annars med fysiken

Det är bara inställt i tidsspannet, det är rörelserna på vattnet som är det viktiga

Misstänker att det kan vara något sådant
Ja, fysik i spel borde förbättras överlag tycker jag.

Medlem

Det skulle vara riktigt kul, som lite grann med Half-Life 2, att spela ett spel som har inriktat sig på att använda saker som physX. Däremot tycker jag bara physX saker är häftiga om man kan integrera med dom.

Så det skulle vara coolt att spela ett pangar spel där man kan ta sönder hela banan, ta sönder toaletter där vatten och kiss sprutar åt alla håll ;), där man kan riva sönder motståndarnas tröjor, bränna hål på dom. You name it. :P. Ett riktigt PhysX spel. Synd att det tar en sådan prestanda.

Medlem

10år...

10 jävla år...

Bleh, sen när Nvidia kommer med sådant här blir man mest bara sur.

Kolla alla! På allt coolt vi typ aldrig kommer att få se i spel! =D...

Indie utvecklar som inte har tillräckliga resurser eller har råd med det pga dyra licenskostnader.

Nvidia exklusivt + svaga konsoler som gör att något sådant här aldrig kommer finnas i ett multiplatforms spel, troligtvis inte ens i PC spel.

AAA utvecklare som inte vågar ta risker, speciellet inte när enbart nvidia PC spelare kan nyttja tekniken.

Och om det trots allt kommer finnas någon som använder FLEX, kommer det troligtvis bara nyttas för någon tråkig ytlig kosmetisk anledning.

Valve.... VALVE! Dags att vakna nu för helvette! Vi behöver någon som kan rädda oss från den här stagnerade kärret av skit! =/.

.
.
.
Vad är det här?... En lava lampa... som man kan ha på huvudet... NOOOOOOO!

eld
Medlem
Skrivet av Sapiens:

Indie utvecklar som inte har tillräckliga resurser eller har råd med det pga dyra licenskostnader.

Physx är gratis till pc!, inga licenskostnader.

Både unity och unrealmotorn använder physx, så det är ju båda dom största spelmotorerna, fysikbollen ligger helt i utvecklares händer.

Det ställer dock för mycker krav på dedikerad hårdvara och att resurser ska läggas åt sidan bara för fysik, så nästan aldrig helt värt det för alla dessa superadvancerade fysikeffekter.

Medlem
Skrivet av eld:
Skrivet av Sapiens:

Indie utvecklar som inte har tillräckliga resurser eller har råd med det pga dyra licenskostnader.

Physx är gratis till pc!, inga licenskostnader.

Både unity och unrealmotorn använder physx, så det är ju båda dom största spelmotorerna, fysikbollen ligger helt i utvecklares händer.

Det ställer dock för mycker krav på dedikerad hårdvara och att resurser ska läggas åt sidan bara för fysik, så nästan aldrig helt värt det för alla dessa superadvancerade fysikeffekter.

Är det och ingår verkligen saker som flex där i också? Vore väldigt bra om så var fallet. Då finns det ju en liten chans åtminstone att ett gäng indie utvecklare kan göra något coolt.

Problemet är ju att det fortfarande inte funkar med Radeon kort, samt som du nämde att det ställer väldigt höga krav. Känns fortfarande rätt hopplöst här tyvärr =/.

Håller hopplöst tummarna på Source 2 och Valve kommer med ny grym havok fysik, som också untnyttjas till något riktigt cool också. Känns som att saker som fysik och AI har knappt haft någon större praktisk utveckling alls de senaste ~10åren.

dmn
Medlem

Det finns knappt nåt svårare att simulera än vatten? Eh...jo, det gör det.

Medlem

Snyggt, ja trots att upplösningen kan bättras skulle onekligen spelen ta ett GRYMT skutt med sån slime magi och scifi. :>


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Det var något extremt lugnande med den första videon.

Medlem

Testade lite igår, it's neat and all men med tanke på hur krävande det är så lär det dröja ett tag innan vatten ser ut på detta viset, var även väldigt fult på nära håll.

Medlem

Ruggigt snyggt iallafall.

motsvarande på cpu hade väl tagit 3 veckor att rendera i blender

Medlem

Fast mig gör det inget att physx bara finns till Nvidia för varför skulle man vilja ha ett ATI kort? När Nvidias är så mycket bättre? Har ägt två ATI kort i mitt liv och båda har BARA strulat. Det första hette ATI rage II (typ 1997) och det andra var ett Radeon (2011 kanske). Gick ju inte ens att installera drivrutinerna utan problem... Därimellan har jag nog ägt ett tio-tal Geforcekort. IKnga har någonsin strulat... Typ samma historia med AMD processorer. Funkar ju sådär. ATI/AMD må va billigare, men kvaliten är ju så mycket sämre.


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem
Skrivet av Mekku:
Skrivet av andreashal91:

Ser nice ut Men då är frågan, när kommer detta till spel? Kommer Xbox och PS klara detta?

Nej!
Ingen av dem har Nvidias grafikkort, alltså finns där inget stöd för physx, kanske de får något liknande senare, men inte så troligt.

Xbox använder Nvidias chipset och grafikkretsar men saknar PhysX

Medlem

sånt här som gör att jag aldrig kommer sluta spela spel. GRAFIIIIIIIIK!!!!!!!!

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Mekku:
Skrivet av andreashal91:

Ser nice ut Men då är frågan, när kommer detta till spel? Kommer Xbox och PS klara detta?

Nej!
Ingen av dem har Nvidias grafikkort, alltså finns där inget stöd för physx, kanske de får något liknande senare, men inte så troligt.

Xbox använder Nvidias chipset och grafikkretsar men saknar PhysX

Fast gpuerna är väll från amd, isåfall bör det vara Radeon?
Radeon har inget stöd för physx.

12
Skriv svar