Helgdiskussion - vilken rollspelskaraktär är du?

Robot
Helgdiskussion - vilken rollspelskaraktär är du?

Tålig tank, listig tjuv eller livsfarlig lönnmördare - vilken är din stil?

#pillars-of-eternity, #obsidian-entertainment


Medlem
Helgdiskussion - vilken rollspelskaraktär är du?

Neutral Evil, oftast magiker eller en tjuv/lönnmördare utan samvetskval.
Bättre att släppa ut sin mörka sida i spelens värld och vara en krambjörn i verkliga livet!

Medlem

Jag gillar roguekaraktärer. Det är vanligtvis den första klassen jag försöker spela i rollsspel. Du är död innan du ser mig, och har du något jag vill åt så är du mitt byte. Jag tycker det är fegt att skydda sig i en stor, tung rustning eller gömma sig bakom en tjock sköld. Och ditt tunga svärd kan inte hjälpa dig när du har min dolk instucken i vänstra njuren.

Personlig profit är viktigt för mig, men jag jobbar inte för vem som helst. Jag är i grund och botten en god människa men drar mig inte för att bryta lagar och begå mord om det leder till en förbättring.

Medlem

I datorrollspel: Magiker, magiker och åter magiker, så gott som enbart snälla gubbar och gubbinnor.

När det gäller bordsrollspel så är jag permanent spelledare så då får jag spela alla möjliga roller.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Gärna en snabb karaktär, helst inte mänsklig, som är en kvick en i strider men gärna tar sin tid att utforska situationer vare sig det är nya omgivningar eller samtal. Brukar dras till klasser som kombinerar mystiska krafter med mer fysiska, en hybrid så att säga, och förmodligen är det någon form av excentrisk äventyrare som gäller. Förmodligen är hon inte någon ondskefull person utan det brukar vara någon med hjälpsamma tendenser som följer en egen moralisk kompass.

Medlem

Testade Godlike Chanter som första, riktigt roligt så långt.
Det blev en udda mix av saker, men det känns som jag lär mig spelets mekanik (som känns lik adnd). Se om jag kan fixa bild på denne.

Medlem
Skrivet av toern:

Gärna en snabb karaktär, helst inte mänsklig, som är en kvick en i strider men gärna tar sin tid att utforska situationer vare sig det är nya omgivningar eller samtal. Brukar dras till klasser som kombinerar mystiska krafter med mer fysiska, en hybrid så att säga, och förmodligen är det någon form av excentrisk äventyrare som gäller. Förmodligen är hon inte någon ondskefull person utan det brukar vara någon med hjälpsamma tendenser som följer en egen moralisk kompass.

Samma här. Oavsett hur många gånger jag startar en ny karaktär i Skyrim slutar det alltid med nån sorts combat-mage som är bra på att smyga. Lätt rustning, ett svärd i ena handen och eldklot i andra är allt man behöver.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Inaktiv

Beror mest på vilka regler spelen använder sig av. Om det är egna påhittade av utvecklarna eller de "riktiga" DnD-reglerna spelar väldigt stor roll. Om det är DnD så blir det oftast en kaotisk tjuv av något slag.

Medlem

Jag tror jag har gjort 5 karaktärer i Pillars än så länge bara för att jag har så jävla svårt att välja klass och ras.

Medlem
Skrivet av Xepheros:

Jag tror jag har gjort 5 karaktärer i Pillars än så länge bara för att jag har så jävla svårt att välja klass och ras.

Samma här,man ångrar sig efter ett tag och gör en ny man blir aldrig nöjd haha:P.Dock kommit en bit in i spelet nu med min Rogue/Elf.

Medlem

Jag vill oftast vara någon form av support - gärna i form av en medic. Att döda ligger inte i min natur, utan jag föredrar hellre att hålla mina vänner vid liv.

Detta gäller alla spel, oavsett genre. Jag vill stå baktill och hålla allting i rörelse.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Jag brukar oftast välja rogue när jag väljer rollspelskaraktär och helst en liten filur som en gnome eller halfling. Min karaktär är oftast god, lite självisk men ändå hjälpsam när det kommer till grupparbete. Jag brukar oftast spela male men på senare tid har jag börjat lira female mest för att ha något intressant att titta på. Jag tar gärna på mig ansvaret som ledare men kanske inte i bordsspel då jag har svårt att leva mig in i den typen av rollspel.

Medlem
Skrivet av Xepheros:

Jag tror jag har gjort 5 karaktärer i Pillars än så länge bara för att jag har så jävla svårt att välja klass och ras.

Ja första 2h i spelet var ju utmaningen att skapa en karaktär, ungefär som när man spelar rollspel i verkliga livet...

Medlem

Brukar spela som Paladin eller något liknande, någon som är både bra på att slåss och kan hela när det så krävs och gärna också kunna använda munnen på ett vettigt sett och är bra på att övertala osv.. Och det är min karaktär i Pillars också, Elf Paladin.

I TES så blir det dock något mer smygaktigt då det är roligare att smyga omkring i 3D-miljöer.

Spelar i stort sett aldrig om ond, utan gör en massa goda gärningar.

Medlem

Jag brukar fastna för hybridtyper med passiv magi som primärt använder närstridsvapen och förlitar sig mer på smidighet än rustning för att undvika att bli träffad.

Medlem
Skrivet av Robez:
Skrivet av Xepheros:

Jag tror jag har gjort 5 karaktärer i Pillars än så länge bara för att jag har så jävla svårt att välja klass och ras.

Samma här,man ångrar sig efter ett tag och gör en ny man blir aldrig nöjd haha:P.Dock kommit en bit in i spelet nu med min Rogue/Elf.

Blev till slut en Pale Elf Paladin för mig, men nu en bit in i spelet när jag fått en del companions är jag väldigt sugen på att rerolla och ta en klass som är mer DPS orienterad, eftersom ingen av de jag stött på so far är speciellt optimerade för att faktiskt vara användbara. Och jag vill inte använda hired adventurers.

Personen som satte statsen och valde skills åt Darude borde tänka över sitt liv.

Edit: menar så klart inte att NPC companions borde vara optimerade min-max karaktärer, menar mer att en del av dem har blivit såpass felspeccade att de aldrig kommer gå att få optimala till deras roll.

Medlem

Alltid "krigare" med stort 2H vapen!

FM-guru
F.d. Sisyr

Brukar lira som en envis, bepansrad människa. Tänk "Human Noble" warrior i DA: O. I Pillars of Eternity blev det dock en "pale elf" rogue.

Medlem

"Utility" karaktärer brukar vara första valet. Dyrka lås, disarmera fällor, buffa, hela, slåss (helst dual wield ). Hjälpa gruppen men inte genom att stå i bakgrunden.
D&D Bard/Rogue och i Pillars blev det en Pale Elf Chanter med mechanic och resolve.

Medlem
Skrivet av Xepheros:

Edit: menar så klart inte att NPC companions borde vara optimerade min-max karaktärer, menar mer att en del av dem har blivit såpass felspeccade att de aldrig kommer gå att få optimala till deras roll.

Då är det ju precis vad du menar. Min-Max är ju precis samma sak som optimal.

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Xepheros:

Edit: menar så klart inte att NPC companions borde vara optimerade min-max karaktärer, menar mer att en del av dem har blivit såpass felspeccade att de aldrig kommer gå att få optimala till deras roll.

Då är det ju precis vad du menar. Min-Max är ju precis samma sak som optimal.

Semantiken blev lite klurig för mig. När jag säger optimalt så menar jag att de utan problem ska kunna utföra deras roll i gruppen, även om de inte är min-maxade för maximal effektivitet. Många NPC companions just nu klarar inte ens av deras egen roll på grund av fullkomligt idiotiska och ologiska stats-val och spells i deras overall kombination.

Medlem
Skrivet av Xepheros:

Semantiken blev lite klurig för mig. När jag säger optimalt så menar jag att de utan problem ska kunna utföra deras roll i gruppen, även om de inte är min-maxade för maximal effektivitet. Många NPC companions just nu klarar inte ens av deras egen roll på grund av fullkomligt idiotiska och ologiska stats-val och spells i deras overall kombination.

Hmm, jag har inte sett några stora fel på varken stats eller spells/talents på de NPC's jag har träffat på. Fighter, Wizard, Priest, Chanter, Ranger som alla klarar den roll jag ser dom ha.
Hade det varit Dungeons & Dragons regelsystem så hade det varit en annan sak, men det här systemet tillåter ju att ej min-maxade karaktärer kan bli bra på riktigt.

Medlem

Underrubrikens "listig tjuv eller livsfarlig lönnmördare" får väl anses tillhöra samma arketypa klass i de flesta RPG'n som inkluderar både stealth och combat?

Ett bredare stråk hade väl varit att skriva typ "tjuvaktig lönnmördare" och sedan föreslå "krigare i höftskynke", "ryggpucklad magiker", "pilbågsskytt med Robert Wells-frisyr", etc.

For shame, FZ. Patte vrider sig i sin grav. Han hade passat på att tramsa i ett sånt guldläge.

Medlem

Jag gillar att köra neutral good warrior/mage-hybrid (tex Arcane warrior i Drafon Age Origins, Knight Enchanter i Dragon Age Inquisition eller Kensai/Mage i Baldur's GAte-serien för att nämna några). Neutral good för att det representerar mig som person, och warrior/mage-hybrid för att den kombinationen har alltid varit cool. Jag kan både kasta spells och vara en hejare på närstrid.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av KatOne:

Underrubrikens "listig tjuv eller livsfarlig lönnmördare" får väl anses tillhöra samma arketypa klass i de flesta RPG'n som inkluderar både stealth och combat?

Ett bredare stråk hade väl varit att skriva typ "tjuvaktig lönnmördare" och sedan föreslå "krigare i höftskynke", "ryggpucklad magiker", "pilbågsskytt med Robert Wells-frisyr", etc.

For shame, FZ. Patte vrider sig i sin grav. Han hade passat på att tramsa i ett sånt guldläge.

Robert Wells-frisyr är ju standard i RPG:s. Det kör jag alltid med, om möjligt!

Medlem

Helare, helst så rörlig och snabb som möjligt, teleport / speedboost / flyga behövs

Medlem

Skall bygga min tredje karaktär nu till helgen. Har kört warrior och rogue så nu blir det något annat.
Har dock inte riktigt bestämt mig än.
Ingen magikerklass i alla fall för det avskyr jag

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av KatOne:

Underrubrikens "listig tjuv eller livsfarlig lönnmördare" får väl anses tillhöra samma arketypa klass i de flesta RPG'n som inkluderar både stealth och combat?

Ett bredare stråk hade väl varit att skriva typ "tjuvaktig lönnmördare" och sedan föreslå "krigare i höftskynke", "ryggpucklad magiker", "pilbågsskytt med Robert Wells-frisyr", etc.

For shame, FZ. Patte vrider sig i sin grav. Han hade passat på att tramsa i ett sånt guldläge.

Haha, helt enig. Fick idén samtidigt som jag försökte packa två badväskor, vi i barnen mat och kläder på min kropp. Fick ta max fem minuter att göra


signatur
Medlem
Skrivet av waeress:
Skrivet av Xepheros:

Semantiken blev lite klurig för mig. När jag säger optimalt så menar jag att de utan problem ska kunna utföra deras roll i gruppen, även om de inte är min-maxade för maximal effektivitet. Många NPC companions just nu klarar inte ens av deras egen roll på grund av fullkomligt idiotiska och ologiska stats-val och spells i deras overall kombination.

Hmm, jag har inte sett några stora fel på varken stats eller spells/talents på de NPC's jag har träffat på. Fighter, Wizard, Priest, Chanter, Ranger som alla klarar den roll jag ser dom ha.
Hade det varit Dungeons & Dragons regelsystem så hade det varit en annan sak, men det här systemet tillåter ju att ej min-maxade karaktärer kan bli bra på riktigt.

Det var inte så stora problem på easy och normal, nej, men på hard blir skillnaden så märkbar (enligt mig iaf) att det helt enkelt inte går att enbart köra med story companions. Wizard och Priest är de absolut värsta jag stött på hittills.

Releasehästryttare

wood elf , björn pet.

12
Skriv svar