Arnroths krönika – spel kan vara fantastisk medicin

Robot
Arnroths krönika – spel kan vara fantastisk medicin

Tetris kan vara mer än ett roligt spel. Det kan hindra självskadebeteende. Thomas Arnroth möter någon som spelar på annat sätt än de flesta av oss.

#tetris, #giana-sisters, #minecraft


Medlem
Arnroths krönika – spel kan vara fantastisk medicin

Extremt intressant. Hoppas det forskas mer på detta område. Vore toppen om en sån enkel lösning att spela tetris kan dämpa de effekter av PTSD

Medlem

Spel funkar utmärkt som stressreducerare för mig! Sålde min stationära dator för ett tag sen. Tänkte att nu är jag vuxen man och ska sluta spela. Problemet var då att jag märkte att jag faktiskt tog bort en viktig del av mina sätt att varva ner efter en tung dag. Tvn funkade inte alls lika bra då den inte stimulerar på samma sätt .

Fick glatt köpa en bärbar dator som klarar av lite lol, cities skyline oc en vända battlefield när man behöver nått annat att tänka på

Medlem

Hade Tetris på PS3, men Xbox360 har det inte vad jag hittat. Det är väl EA som publiserar det. Mobilspel har jag aldrig lockats av.

Tetris eller Farming Sim är ju lite den kategorin att varva ned efter arbetsdagen.

Medlem

Aaaaw, jag såg fram emot något om veckans händelser :/


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Sån här typ av forskning bidrar jag gärna till


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av wallde:

Spel funkar utmärkt som stressreducerare för mig! Sålde min stationära dator för ett tag sen. Tänkte att nu är jag vuxen man och ska sluta spela. Problemet var då att jag märkte att jag faktiskt tog bort en viktig del av mina sätt att varva ner efter en tung dag. Tvn funkade inte alls lika bra då den inte stimulerar på samma sätt .

Fick glatt köpa en bärbar dator som klarar av lite lol, cities skyline oc en vända battlefield när man behöver nått annat att tänka på

Precis samma sak gjorde jag också. Insåg sen att datorn/spel inte var problemet. Tvärt om. Spel hjälper till mycket.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Äh spel är ju bara våldspropaganda för barn

Medlem

En del frågar varför jag fortfarande spelar WoW... Det är min terapi. 25 pelts dit och 100 crystals dit. Levla, levla, levla...

En del samlar på frimärken. Andra spelar. En del gör både och.

Utan spelandet tappar jag en del av mitt liv. Alla har sin kran där man har sitt utlopp, spelandet är min. Umgänget, spelet och de belöningar och bestraffningar som följer med det ger ett värde för mig personligen.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Nu lider ju inte jag av PTSD så det går ju inte att jämföra denna terapi med mitt behov av att "tänka på annat" en liten stund, men personligen kan det funka bättre med lite online-shooters där man måste kämpa lite eller något annat bra singelplayer som engagerar. Ju mer insatt man blir desto bättre effekt för att koppla bort vardagliga problem som man annars kan överanalysera till fördärvelse.

Medlem

En viss f.d B-kändis som suttit i en viss idoljury och inte varit relevant på tio år bör ta nytta av dina råd.

Medlem

För vuxna kanske det är bra men kids i skolan som stressar av pressen med läxor å kassa betyg med att spela till tre på natten... Njaaa

Medlem
Skrivet av Bobbey:

För vuxna kanske det är bra men kids i skolan som stressar av pressen med läxor å kassa betyg med att spela till tre på natten... Njaaa

Hur längesedan var det du gick i skolan? Förstör ungen sin skolgång pga spelande är det uteslutet föräldrarnas fel. Lite äldre ungdomar kan utan tvivel klara av att "spela till tre på natten" om de fortfarande bryr sig om att sköta sin skolgång, och bryr de sig inte så är det kört redan från början. Skolan innan universitet ställer väldigt låga krav.

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Bobbey:

För vuxna kanske det är bra men kids i skolan som stressar av pressen med läxor å kassa betyg med att spela till tre på natten... Njaaa

Hur längesedan var det du gick i skolan? Förstör ungen sin skolgång pga spelande är det uteslutet föräldrarnas fel. Lite äldre ungdomar kan utan tvivel klara av att "spela till tre på natten" om de fortfarande bryr sig om att sköta sin skolgång, och bryr de sig inte så är det kört redan från början. Skolan innan universitet ställer väldigt låga krav.

Gick ut gymnasiet 99 så det är ett tag sedan, beror väl på vad man studerar där. Tror inte man klarar sig bra om man läser naturvetenskap och samtidigt spelar till tre på nätterna i veckorna.

Medlem
Skrivet av Bobbey:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Bobbey:

För vuxna kanske det är bra men kids i skolan som stressar av pressen med läxor å kassa betyg med att spela till tre på natten... Njaaa

Hur längesedan var det du gick i skolan? Förstör ungen sin skolgång pga spelande är det uteslutet föräldrarnas fel. Lite äldre ungdomar kan utan tvivel klara av att "spela till tre på natten" om de fortfarande bryr sig om att sköta sin skolgång, och bryr de sig inte så är det kört redan från början. Skolan innan universitet ställer väldigt låga krav.

Gick ut gymnasiet 99 så det är ett tag sedan, beror väl på vad man studerar där. Tror inte man klarar sig bra om man läser naturvetenskap och samtidigt spelar till tre på nätterna i veckorna.

Nej självklart inte, men samtidigt söker personer inte in på NV utan att vara någorlunda seriösa med sina studier heller. Jag gick ut gymnasiet för 3 år sedan själv på samhällsprogrammet, och överlag är det inte överdrivet svårt att balansera sina studier och samtidigt kunna ha mycket tid kvar att spela på om man känner sig själv litegrann. På högskola blev det lite svårare att spela in mot natten dock.

Medlem

Behandling av ptsd handlar ju om att konfrontera sina tankar exempelvis prolonged exposure terapi. Människor med ptsd använder olika undvikande beteenden för att just undvika att hantera sina känslor. Tror varken spel eller andra distraktioner löser problemet överhuvudtaget utan bara eventuellt hjälper till för stunden. Problemet och ångesten finns kvar.

Medlem
Skrivet av fredo:

Behandling av ptsd handlar ju om att konfrontera sina tankar exempelvis prolonged exposure terapi. Människor med ptsd använder olika undvikande beteenden för att just undvika att hantera sina känslor. Tror varken spel eller andra distraktioner löser problemet överhuvudtaget utan bara eventuellt hjälper till för stunden. Problemet och ångesten finns kvar.

Jag tror du missar vad rapporten från Kings Cross College kom fram till.

Spelandet handlade inte om lindra besvären för personer med PTSD sedan tidigare. Det handlade om att en person som är med om en traumatiskt händelse skulle kunna distrahera sig med något spel, te.x. Tetris. Skulle detta ske strax efter händelsen minskade effekten av den traumatiska.

Medlem
Skrivet av magma:

Sån här typ av forskning bidrar jag gärna till

Om du har ett arbete så gör du redan det, du betalar skatt!

1
Skriv svar