Skolor hotar med polisanmälan om barn spelar våldsamma spel

Robot
Skolor hotar med polisanmälan om barn spelar våldsamma spel

16 skolor i Storbritannien hotar att kontakta socialtjänsten och polisen om barn spelar Call of Duty och GTA.


Medlem
Skolor hotar med polisanmälan om barn spelar våldsamma spel

Det är så sjukt att om man träffar en barnfamilj där barnen runt 8-10 år pratar om gta och shooters, jag menar vänta liiite med de spelen plz, föräldrar säg nej till barnen för tusan

Medlem

Lärarna har blivit de nya föräldrarna

Medlem

Ja, för att ta en diskussion med föräldrarna om hur de ska förhålla sig till åldersmärkningen på spel är bara dumt när man kan hota med socialtjänsten istället.

Medlem

Är ju bra att någon vågar sätta gränser i alla fall. Jag skulle definitivt inte sakna dom online, men det är en annan historia.

Medlem

Är det bara jag som tycker det är konstigt att UK har infört PEGI som lag...

Medlem

Hur gick detta förslag ens igenom..? Om skolan nu verkligen bryr sig om hur föräldrarna uppfostrar sina barn bör man kommunicera med föräldrarna framför allting annat. Sitt ner med föräldrarna och förklara varför det är så viktigt att uppmärksamma vad barnen spelar. Det är samma princip som gäller när man umgås med barn, så det borde knappast vara något nytt för skolan att nå fram till föräldrarna på samma sätt.

Det är alltid bättre att lära ett barn att tänka individuellt istället för att säga åt barnet hur och vad man ska tänka. Detta gäller även föräldrar.

Nu vet jag inte hur åldersgränserna för spel fungerar i England, men visst är det väl bara en rekommendation? Att anmäla föräldrarna till socialtjänst/polis kommer med andra ord inte att leda någonstans.

Jag blir kort sagt förbannad när jag läser det här.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Puscifer:

Hur gick detta förslag ens igenom..? Om skolan nu verkligen bryr sig om hur föräldrarna uppfostrar sina barn bör man kommunicera med föräldrarna framför allting annat. Sitt ner med föräldrarna och förklara varför det är så viktigt att uppmärksamma vad barnen spelar. Det är samma princip som gäller när man umgås med barn, så det borde knappast vara något nytt för skolan att nå fram till föräldrarna på samma sätt.

Det är alltid bättre att lära ett barn att tänka individuellt istället för att säga åt barnet hur och vad man ska tänka. Detta gäller även föräldrar.

Nu vet jag inte hur åldersgränserna för spel fungerar i England, men visst är det väl bara en rekommendation? Att anmäla föräldrarna till socialtjänst/polis kommer med andra ord inte att leda någonstans.

Jag blir kort sagt förbannad när jag läser det här.

2012 infördes PEGI rekommendationerna som lag i Storbritannien.

Medlem

Det låter konstigt kanske, men jag vet inte om det är så förvånande. Lärarna är ju de som har "ansvaret" för barnen när föräldrarna inte är där. Det kanske inte är helt idealiskt, men skoltiden är den halvan av dagen då barnen umgås med sina vänner utan föräldrars insyn, och jag själv är glad att det iallafall finns en vuxen närvarande största delen av tiden.
Det är lätt att säga att det är "föräldrarnas ansvar" för att deras barn ska bli bra människor, och låtsas som att mobbning inte finns alls, eller att barn inte kan vara helt dumma i huvudet.

Det finns ju ingenting som säger att skolan inte försökt ta upp problem som sådant här med föräldrar först, precis som med andra problem som alkohol, rökning och droger. Ifall ingenting "händer" så leder det vät till sådana här dramatiska åtgärder.

Medlem
Skrivet av BeeJac:
Skrivet av Puscifer:

Hur gick detta förslag ens igenom..? Om skolan nu verkligen bryr sig om hur föräldrarna uppfostrar sina barn bör man kommunicera med föräldrarna framför allting annat. Sitt ner med föräldrarna och förklara varför det är så viktigt att uppmärksamma vad barnen spelar. Det är samma princip som gäller när man umgås med barn, så det borde knappast vara något nytt för skolan att nå fram till föräldrarna på samma sätt.

Det är alltid bättre att lära ett barn att tänka individuellt istället för att säga åt barnet hur och vad man ska tänka. Detta gäller även föräldrar.

Nu vet jag inte hur åldersgränserna för spel fungerar i England, men visst är det väl bara en rekommendation? Att anmäla föräldrarna till socialtjänst/polis kommer med andra ord inte att leda någonstans.

Jag blir kort sagt förbannad när jag läser det här.

2012 infördes PEGI rekommendationerna som lag i Storbritannien.

Bisarrt. Så om jag bodde i England skulle inte mitt barn enligt lag få spela ett spel från 12 år och uppåt enbart på grund av att spelet innehåller svordomar. Om det nu ska vara lag borde man verkligen se över hur PEGI-systemet fungerar.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av BeeJac:
Skrivet av Puscifer:

Hur gick detta förslag ens igenom..? Om skolan nu verkligen bryr sig om hur föräldrarna uppfostrar sina barn bör man kommunicera med föräldrarna framför allting annat. Sitt ner med föräldrarna och förklara varför det är så viktigt att uppmärksamma vad barnen spelar. Det är samma princip som gäller när man umgås med barn, så det borde knappast vara något nytt för skolan att nå fram till föräldrarna på samma sätt.

Det är alltid bättre att lära ett barn att tänka individuellt istället för att säga åt barnet hur och vad man ska tänka. Detta gäller även föräldrar.

Nu vet jag inte hur åldersgränserna för spel fungerar i England, men visst är det väl bara en rekommendation? Att anmäla föräldrarna till socialtjänst/polis kommer med andra ord inte att leda någonstans.

Jag blir kort sagt förbannad när jag läser det här.

2012 infördes PEGI rekommendationerna som lag i Storbritannien.

Det är olagligt för en butik att sälja spelen till personer under åldersgränsen. Det är däremot inte otillåtet för personer under åldersgränsen att spela spelen. Och till min vetskap har det aldrig testats i en brittisk domstol om en förälder kan hållas ansvarig på något vis om han eller hon väljer att köpa spelen till sitt barn.

Kanske får de snart ett prejudikat på det, om skolorna väljer att göra verklighet av sina hot.

Medlem

Som förälder kan jag se att många föräldrar inte tar något som helst föräldraansvar och låter barnen hålla på med i princip vad som helst framför skärmen. Inga spärrar på Internet så barn i lågstadiet tittar på porr, spelar brutala spel som jag själv kanske drar mig för att spela.

Det finns ett gammalt talesätt om att varje förälder är den som vet bäst för sina barn. Det är tyvärr helt felaktigt, det finns många föräldrar som aldrig borde ha blivit föräldrar och tar inget ansvar för barnens välbefinnande.

Små barn (yngre än tonår) ska absolut inte spela dylika spel. Skolorna gör rätt i att reagera.

Sen måste man ha i åtanke att man i Förenade Kungadömet och i Förenta Staterna har lite annan syn på vad som är skadligt för barn och var gränsen går för vanvård än den gör hos oss här i Sverige. Ett bra exempel är den svenska mamman i Kalifornien som blev anmäld till motsvarande Socialtjänsten för att hon lät sitt barn sova i barnvagnen utanför det kafé där hon drack en kopp kaffe.


signatur

The price for freedom is eternal vigilance...

Medlem

Jag fattar inte problemet, jag har spelat spel som GTA och dylikt sedan jag var 6-7 år. Och hittills har jag bara mördat 2 luder.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Mabec:

Lärarna har blivit de nya föräldrarna

Så blir det när föräldrarna inte vet hur man uppfostrar ordentligt =/

Jag tycker inte att ingen under 18 år ska få spela de våldsamma spelen, men en gräns på typ 15 vore helt rimligt. I den unga åldern är det ändå bäst om de hittar andra saker som de kan fördriva tid med än att sitta framför konsollerna/datorerna utan riktig social kontakt.

Medlem

Vad barn spelar på fritiden ska skolan skita i.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

MEG
Medlem

En sak som är intressant är att åldersgräns för film är 15år men spel är 18år. Nu interagerar man i spel men vissa filmer är mer än jag skulle tillåta en 15åring att se, t ex A Serbian Film.


signatur

Death is only the beginning

Medlem

"Samtidigt som vi förstår effekten av våldsamma spel på barn..." Jävla skitsnack, alla studier visar att det inte har någon långsiktig effekt på barn, det är snarare ett sätt att få ut deras aggression i en säkrare miljö, om inte bara för att ha roligt.

Har spelat "våldsamma" spel sedan jag var 5 år, inte slagit en enda person i hela mitt liv, fy fan va spelen skadade mig!

Medlem

Nu vet jag inte hur gamla barnen det gäller är, men har de inte hunnit bli tonåringar än så kan jag nog hålla med skolan.

Skönt att någon sätter ner en fot, i alla fall.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

ELF
Medlem

Om det finns vetenskapliga studier som bevisar att barn blir mer våldsbenägna av våldsamma spel så kan jag hålla med om att föräldrar i så fall ska hålla hårdare i tyglarna.
Vi som dock spelat våldsamma spel och fått se våldsamma filmer sedan vi var runt 10 års åldern men inte blivit våldsamma av oss, är vi specialfall som inte berörs lika lätt eller vet inte folk vad de pratar om som påstår detta?

Hur eller hur så tycker jag att lärarna har gått för långt.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Mabec:

Lärarna har blivit de nya föräldrarna

Bra.. eftersom föräldrar knappt kan uppfostra barn nuförtiden.

Medlem
Skrivet av burkmopp:

Är ju bra att någon vågar sätta gränser i alla fall. Jag skulle definitivt inte sakna dom online, men det är en annan historia.

Gränserna är ju redan satta, men ingen följer dom.
Tycker detta är helt rätt.

Medlem
Skrivet av Ender:

Det låter konstigt kanske, men jag vet inte om det är så förvånande. Lärarna är ju de som har "ansvaret" för barnen när föräldrarna inte är där. Det kanske inte är helt idealiskt, men skoltiden är den halvan av dagen då barnen umgås med sina vänner utan föräldrars insyn, och jag själv är glad att det iallafall finns en vuxen närvarande största delen av tiden.
Det är lätt att säga att det är "föräldrarnas ansvar" för att deras barn ska bli bra människor, och låtsas som att mobbning inte finns alls, eller att barn inte kan vara helt dumma i huvudet.

Det finns ju ingenting som säger att skolan inte försökt ta upp problem som sådant här med föräldrar först, precis som med andra problem som alkohol, rökning och droger. Ifall ingenting "händer" så leder det vät till sådana här dramatiska åtgärder.

+1

Medlem

Nog för att jag reagerar när jag hör en 10åring snacka om Dying Light men att utdela fängelsestraff är att gå rent åt helvete för långt.

Medlem

Tur att man bor i ett land som har en illusion av liberal och yttrandefrihet! ^_^

UK och USA hade man blivit skjuten på öppen gata.

Medlem

Jag tycker detta är väldigt bra. Anser själv att det är sjukt att föräldrar rent av tillåter sina barn spela spel som COD, Battlefield & GTA. Syrrans unge har fått spelat våldsspel sen han var 4-5år (han är 8år idag) och det märks på hans beteende att han blir våldsam och tjurig när han inte får spela. Mer än vanligt.

För er som tycker att det är löjligt och säger att ni själva inte blev påverkade av dessa spel. Tänk på att spelen idag är betydligt mer grafiska och bildande än vad de var för bara 6 år sedan.
Och även om det inte finns några vetenskapliga bevis så blir barn definitivt påverkade på ett eller annat sätt.

Ta och lyssna på ett barns prat om hur de uppfattar GTA så kanske ni ändrar uppfattning, det gjorde jag.
Mitt ofödda barn kommer ALDRIG att få spela dessa typer av spel och jag tänker hålla det utanför så gott jag kan tills det kommer upp i en mer anpassad ålder som jag anser kan ligga mer runt 12-15 år.
Jag får även för mig att artikeln handlar främst om barn under 12 år.

Själv har jag fått spelat våldsspel (eller så våldsamt som det gick på NES) sedan jag var bara en pojkvasker, och jag skulle ljuga om jag påstod att jag inte blev påverkad på något sätt.

Medlem

Borde ringa polisen och socialen om någon är religiös. Många gånger värre på alla sätt.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Jag tror nog att skolorna har försökt att ha en dialog med föräldrarna innan dom tagit till hårdare metoder men det är inte säkert att detta har räckt. Jag har själv en dotter som går i förskoleklass dvs barnen är mellan sex och sju år. Där är det ett gäng som spelar GTA hemma och LEKER GTA på förskoleklassen och fritis. Och när sexåringar leker GTA på rasterna är det ett problem. Så vad barnen spelar hemma har faktiskt skolan med att göra tycker jag.


signatur

Bafidok

Medlem

Tycker det är så fel.. Det är som att säga "Alla män ska få sitta i fängelset i ett år för att en annan man våldtog någon igår kväll". Att titta ner på en hel grupp av människor är inte rätt väg att gå enligt mig.

Jag spelade gta och sånt när jag var runt 10, jag är 100% emot våld "IRL" och är snart 22 år och har aldrig slagit någon. Min kusin som är 13 spelar det också, han är inte heller våldsam av sig.

Jag förstår poängen av att lärarna vill styra upp detta, men fängelse eller bli omhändertagna av socialen är inte rätt. Måste väl finnas en mildare lösning, samt så anser jag att det är föräldrarna som bestämmer vad deras barn ska spela eller inte, det handlar mer om hur mycket förtroende föräldrarna har för sina barn att dem inte kommer bli våldsamma själva.


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem
Skrivet av Bennii:

Ja, för att ta en diskussion med föräldrarna om hur de ska förhålla sig till åldersmärkningen på spel är bara dumt när man kan hota med socialtjänsten istället.

Tanken är ju god Bennii - men om en lärare skall ta individuell kontakt med föräldrar till 25-30 barn i en klass idag varje vecka blir det inte mycket undervisningsminuter kvar på en normal arbetsvecka....
Sedan tror jag tyvärr att de föräldrar som låter en 10-åring spela GTA V nog inte bryr sig så jäkla mycket om en allmän uppmaning från skolan. De har ju redan totalt ignorerat PEGI som ju tydligen är lag i UK.

Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:
Skrivet av Bennii:

Ja, för att ta en diskussion med föräldrarna om hur de ska förhålla sig till åldersmärkningen på spel är bara dumt när man kan hota med socialtjänsten istället.

Tanken är ju god Bennii - men om en lärare skall ta individuell kontakt med föräldrar till 25-30 barn i en klass idag varje vecka blir det inte mycket undervisningsminuter kvar på en normal arbetsvecka....
Sedan tror jag tyvärr att de föräldrar som låter en 10-åring spela GTA V nog inte bryr sig så jäkla mycket om en allmän uppmaning från skolan. De har ju redan totalt ignorerat PEGI som ju tydligen är lag i UK.

Individuell kontakt med 25-30 föräldrar? Jag vet inte hur det funkar i England men i Sverige träffar lärare föräldrarna för individuella samtal varje termin. Det kallas utvecklingssamtal och skulle vara en utmärkt tidpunkt att prata om sådana här saker.

Och tanken med en anmälan är ju också god, men om alla föräldrar som låter barnen spela GTA blir polisanmälda så blir det ingen tid kvar för Polisen att faktiskt lösa riktiga brott.

12
Skriv svar