13-åring arresterad - swattade Minecraft-rival

Skrivet av ShaqAttack:

Hade det varit min unge hade jag fan kört honom djupt in i någon skog och lämnat honom där. Vilka jävla störda vuxna och barn det finns.

Det låter ganska "stört" att köra ut en unge i skogen och lämna honom där, varför inte försöka prata med ungen istället, det är ju det man ska göra som förälder.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av ustzeust:

Han borde få betala hela kostnaderna för insatserna plus skadestånd. Pågår sånt här i Sverige?

Nej. Dels har vi inte samma historia av liknande våldsbrott i Sverige, sen har inte varenda liten kommun på 40 000 invånare en egen Swat-styrka,

Det är väl ändå om något ett underbetyg till vårat samhälle. att det inte finns nog med resurser inom polisen är väl ingen nyhet dock.

Medlem
Skrivet av Oneone:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av ustzeust:

Han borde få betala hela kostnaderna för insatserna plus skadestånd. Pågår sånt här i Sverige?

Nej. Dels har vi inte samma historia av liknande våldsbrott i Sverige, sen har inte varenda liten kommun på 40 000 invånare en egen Swat-styrka,

Vi kan skicka hemvärnet.

hahaha , årest skämt. De har inga befogenheter vad tror du?

Medlem
Skrivet av kaealy:
Skrivet av Freddan:

Detta skulle resultera i en situation där denna persons liv garanterat är förstört

Pratar du om offret eller förövaren här? Blev lite förvirrad där ett tag, eftersom det låter som du pratar om offret och sedan börjar prata om förövaren igen som förtjänar hårda straff eftersom denne har satt flera personers liv i direkt livsfara.

Gärningsmannen pratar jag om. Kort sagt tycker jag INTE att han skall behöva betala miljonbelopp i skadestånd (och alla potentiella skadestånd borde gå till offren). Att han (gärningsmannen) förtjänar straff + högt skadestånd är ju en annan femma. MEN, 13 åringen KAN ju fortfarande bli en välfungerande medborgare, men knappast om han får för höga skadestånd. Dessutom, vad har han för pengar att ens betala med?
Därför tycker jag att detta ärendet verkar vara i sin ordning då de tar hänsyn till låg ålder vid straffpåföljden och ger ett lindrigare straff än många kanske väntat sig.

Offren uteblev jag helt att kommentera då det redan finns en konsensus här kring det trauma de utsatts för. Det har ju redan beskrivits väl i denna tråden genom inlägg.


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

k3m
Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av ShaqAttack:

Hade det varit min unge hade jag fan kört honom djupt in i någon skog och lämnat honom där. Vilka jävla störda vuxna och barn det finns.

Det låter ganska "stört" att köra ut en unge i skogen och lämna honom där, varför inte försöka prata med ungen istället, det är ju det man ska göra som förälder.

gud vad skönt att läsa hjärtliga kommentarer angående detta. När jag läser kalla kommentarer om sånt här. Får mig att ifrågasätta på allvar användarna här på FZ.se. Att göra en Swatting är allvarliga saker ja. Dock så förtjänar inte personen att hängas ut och få hat och annat skräp på sig.

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av ShaqAttack:

Hade det varit min unge hade jag fan kört honom djupt in i någon skog och lämnat honom där. Vilka jävla störda vuxna och barn det finns.

Det låter ganska "stört" att köra ut en unge i skogen och lämna honom där, varför inte försöka prata med ungen istället, det är ju det man ska göra som förälder.

Tro mig, hoppet om att prata ungjäveln till rätta är ute, ungen är fan 13, man förstår mer än vad du tror vid den åldern och gör man skit som riskerar liv då är man helt jävla körd.

Medlem
Skrivet av azynkron:

Nej, inte vad det gäller civila incidenter i fredstid. Sedan Ådalen 1931 får inte militären deltaga i polisiära ärenden mer än att de kan stå till tjänst med logistik t ex.

Ja jag kommer ihåg det som igår. Till sist blev det ohållbart att armén nästan aldrig lyckades skaka fram några vittnen (kroppsdelar räknas inte) och rättvisa skulle därför skipas av en separat myndighet istället: polisen.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Är grabben resultatet av inavel eller bara usla föräldrar som inte kan uppfostra sitt barn?
Tycker att påföljden av sådana här brott måste ha större konsekvenser för personen oavsett ålder.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av boota:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av ustzeust:

Han borde få betala hela kostnaderna för insatserna plus skadestånd. Pågår sånt här i Sverige?

Nej. Dels har vi inte samma historia av liknande våldsbrott i Sverige, sen har inte varenda liten kommun på 40 000 invånare en egen Swat-styrka,

Vi kan skicka hemvärnet.

då kan de lägga spikmatta på garageinfarten och barrikadera trädgården med sandsäckar.

Och bjuda på ärtsoppa åt grannarna.

Soldatens Ärtsoppa!

Medlem

Tydlig information om vad som kunnat hänt, samhällstjänst tills stora delar av insatsen är betald samt att förklara vad som hade hänt honom ifall han varit myndig. Ifall inte det avskräcker en trettonåring från att göra något så idiotiskt igen så skulle jag bli förvånad.
13 år är ingen ålder, och även om man kan skoja om hur "dum i huvudet" han är så ligger nog mycket i att han inte ser konsekvenserna av sitt handlande. Skulle ovanstående upplysning och disciplinära åtgärder genomföras, och han ändå gjorde om det så är jag inte främmande för 30 käppslag a la Singapore eller nåt sånt.

12
Skriv svar