Skolor hotar med polisanmälan om barn spelar våldsamma spel

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av MatsDahlgren:
Skrivet av Bennii:

Ja, för att ta en diskussion med föräldrarna om hur de ska förhålla sig till åldersmärkningen på spel är bara dumt när man kan hota med socialtjänsten istället.

Tanken är ju god Bennii - men om en lärare skall ta individuell kontakt med föräldrar till 25-30 barn i en klass idag varje vecka blir det inte mycket undervisningsminuter kvar på en normal arbetsvecka....
Sedan tror jag tyvärr att de föräldrar som låter en 10-åring spela GTA V nog inte bryr sig så jäkla mycket om en allmän uppmaning från skolan. De har ju redan totalt ignorerat PEGI som ju tydligen är lag i UK.

Individuell kontakt med 25-30 föräldrar? Jag vet inte hur det funkar i England men i Sverige träffar lärare föräldrarna för individuella samtal varje termin. Det kallas utvecklingssamtal och skulle vara en utmärkt tidpunkt att prata om sådana här saker.

Och tanken med en anmälan är ju också god, men om alla föräldrar som låter barnen spela GTA blir polisanmälda så blir det ingen tid kvar för Polisen att faktiskt lösa riktiga brott.

Jag tror inte att ett utvecklingssamtal per termin skulle funka om ett barn börjar bete sig illa mot sina klasskamrater medans GTA V citaten haglar. Då kan man nog inte vänta i tre månader på nästa utvecklingssamtal.
Problemet i skolan idag är ju att alla vi föräldrar ställer väldigt stora krav på kontakten med läraren iom att många idag har jobb med både epost och IM och privat facebook, twitter och instagram. Jag tror att det kan vara en rätt stor påfrestning att känna trycket från dagens informationskrävande föräldrar (jag är förälder till barn i grundskolan men jag är inte lärare).

Sedan är det ju inte polisen utan sociala myndigheter som ingriper om mindreåriga har problem.... Och det skadar ju inte att någon någongång faktiskt jobbar förebyggande - så kanske polisen får mindre att gör i framtiden. Så tänker jag iallafall.

Medlem
Skrivet av Puscifer:

Hur gick detta förslag ens igenom..? Om skolan nu verkligen bryr sig om hur föräldrarna uppfostrar sina barn bör man kommunicera med föräldrarna framför allting annat. Sitt ner med föräldrarna och förklara varför det är så viktigt att uppmärksamma vad barnen spelar. Det är samma princip som gäller när man umgås med barn, så det borde knappast vara något nytt för skolan att nå fram till föräldrarna på samma sätt.

Det är alltid bättre att lära ett barn att tänka individuellt istället för att säga åt barnet hur och vad man ska tänka. Detta gäller även föräldrar.

Nu vet jag inte hur åldersgränserna för spel fungerar i England, men visst är det väl bara en rekommendation? Att anmäla föräldrarna till socialtjänst/polis kommer med andra ord inte att leda någonstans.

Jag blir kort sagt förbannad när jag läser det här.

Eftersom i princip varenda högt uppsatt person i storbrittaniens regering håller på med pedofili är jag ju inte förvånad att de ska "rädda barnen".

Medlem
Skrivet av Amelek:

Jag tycker detta är väldigt bra. Anser själv att det är sjukt att föräldrar rent av tillåter sina barn spela spel som COD, Battlefield & GTA. Syrrans unge har fått spelat våldsspel sen han var 4-5år (han är 8år idag) och det märks på hans beteende att han blir våldsam och tjurig när han inte får spela. Mer än vanligt.

Det kan inte va så att han absar spel mer än att våldet i spelen har gjort honom våldsam?
Jobbade på en skola ett tag och dom unga barnen som pratade om spel tenderade att vara dom lugnare eleverna faktiskt.

Medlem

Vem ska nu då skrika och sjunga i mikrofonerna i GTA?

Medlem

Det här är inte rätt väg att gå. Problemet är att föräldrarna inte bryr sig om att lära sig något om vad deras barn håller på med nuförtiden. Ja, det var en generalisering, eftersom jag vet de som verkligen gör det, men vi lever fortfarande i något slags mellanting där vissa är väl bevandrade bland spel medan andra inte är det, en generationsväxling kanske. Andra medier är mer självklara även då de inte borde vara det.

Jag tycker faktiskt man kan lugna sig med 'allvarligare' spel tills man förstår dem, men något jag tycker många sådana här situationer inte bryr sig om att nämna är hur spel ger ungdomarna något att göra... en hobby som de kan diskutera med varandra, etc. Vilket är en bra grej.

Dock så håller jag med om att lärare måste ta alldeles för mycket ansvar nuförtiden, det är som 3 jobb i ett. De ska vara pedagogiska, de ska vara insiktsfulla i vad sina elever har för sig och de ska vara amatörpsykologer också. Dessutom måste de spendera timmar till att gå igenom prov, betygsättning osv. Måste vara en oerhörd press ibland.

Medlem

Själv skulle man ju blivit skogstokig om man var en av dom drabbade. Nu är man ju över 20 så nu känns det skönt att slippa snorungarna.

Medlem
Skrivet av Mabec:

Lärarna har blivit de nya föräldrarna

Ja, det och staten. Inte är det den enskilda individens ansvar eller dess föräldrar att lära dem vad som är rätt eller fel.


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Medlem

"Hotet" från skolan kanske är enda sättet att väcka föräldrarna och istället för "nej!" när 8-åringen tjatar om GTA rikta om fokus till Minecraft och LBA.

Men det ska vara extrema exempel, skulle inte vilja se detta riktat som ren princip mot 15-16åringar som lirar 18+-spel. Lycka till att stoppa dem.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Den här nyheten skulle jag ta med en nypa salt.

Skrivet av Mabec:

Lärarna har blivit de nya föräldrarna

Det verkar ju iofs behövas i Sverige.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

k3m
Medlem
Skrivet av wallde:
Skrivet av Mabec:

Lärarna har blivit de nya föräldrarna

Bra.. eftersom föräldrar knappt kan uppfostra barn nuförtiden.

vad menar du? På vilket sätt ska barn uppfostras? Är flertalet av mänskligheten ouppfostrade? Upp till bevis och fakta. Vad gör föräldrar för fel i sin uppfostran?

Medlem

Tack och lov så har min äldsta son (8 år) vettiga lärare. De vet att både jag och min son har spel som hobby. På senaste utvecklingssamtalet så föreslog en av lärarna att han kanske kunde gå på en grundkurs i spelprogrammering som går i närheten.

Min son får spela de flesta spel med undantag för realistiska våldsspel. Å andra sidan så diskuterar vi ofta spel och skillnaden mellan det och verkligheten. Tror en stor del ligger i problematiken att de finns föräldrar som skiter i vad ungarna spelar och de ungarna kommer nog hamna snett, med eller utan spel.

Medlem

Helt rätt!

Alla vet ju att en plats i polisregistert är en stor fördel att ha med sig i sitt framtida liv.

Sen va fan, barn nu för tiden sitter ju inne alldelses för mycket. De ska ju vara ute och slå pensionärer på käften, råna tanter och skapa gäng. som deras föräldrar gjorde på 70- och 80-talet.

Det var bättre förr!

Medlem

Ganska sund tanke. Borde vara böter för föäldrarna.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Löjligt.
Ungarna nuförtiden super ju inte ens... man blir nästan lite orolig, fast åt fel håll så att säga, kids idag är så lugna och snälla jämfört med förr.

Vem ska man hytta åt med käppen när man blir gammal gubbe om det fortsätter såhär?

Men visst, som vanligt är "datan" och den "digitala åldern" helt livsfarliga när man inte förstår dom.


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av MacNille:

http://i3.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/015/266/Z7He...

Vad barn spelar på fritiden ska skolan skita i.

Precis som skolan ska skita i vad barn dricker/röker/injicerar på fritiden också? Eller när barn far illa för att föräldrarna gör dessa saker på ett sätt där det går ut över barnen?

Medlem
Skrivet av wallde:
Skrivet av Mabec:

Lärarna har blivit de nya föräldrarna

Bra.. eftersom föräldrar knappt kan uppfostra barn nuförtiden.

Det är lite svårt att uppfostra barnen i skolan såvida man inte råkar jobba där.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av wallde:
Skrivet av Mabec:

Lärarna har blivit de nya föräldrarna

Bra.. eftersom föräldrar knappt kan uppfostra barn nuförtiden.

Det är lite svårt att uppfostra barnen i skolan såvida man inte råkar jobba där.

Nä så då är de ju bra att lärarna kan göra de eftersom föräldrarna släpper ut ungarna ur huset utan uppfostran.

Medlem
Skrivet av wallde:
Skrivet av Ender:
Skrivet av wallde:
Skrivet av Mabec:

Lärarna har blivit de nya föräldrarna

Bra.. eftersom föräldrar knappt kan uppfostra barn nuförtiden.

Det är lite svårt att uppfostra barnen i skolan såvida man inte råkar jobba där.

Nä så då är de ju bra att lärarna kan göra de eftersom föräldrarna släpper ut ungarna ur huset utan uppfostran.

Nu är det ju inte riktigt så. De flesta föräldrar vill nog tro att de lärt sina barn någorlunda folkvett under deras uppväxt. Problemet är när deras barn umgås med andras barn, utan deras uppsyn. Då byts det erfarenheter, goda som dåliga, de tar efter varandra och försöker hitta sin plats i gruppen. Jag gör mitt bästa med mitt barn, och hoppas febrilt att de andra barnens föräldrar gör likadant. Och "ändå" ser det ut som det gör på många skolor, med grupptryck, hierarkier och mobbning mm.

k3m
Medlem
Skrivet av Darkmage1971:

Tack och lov så har min äldsta son (8 år) vettiga lärare. De vet att både jag och min son har spel som hobby. På senaste utvecklingssamtalet så föreslog en av lärarna att han kanske kunde gå på en grundkurs i spelprogrammering som går i närheten.

Min son får spela de flesta spel med undantag för realistiska våldsspel. Å andra sidan så diskuterar vi ofta spel och skillnaden mellan det och verkligheten. Tror en stor del ligger i problematiken att de finns föräldrar som skiter i vad ungarna spelar och de ungarna kommer nog hamna snett, med eller utan spel.

Låter mycket vettigt.

Medlem

Inte mer än rätt! Småbarn behöver inte spela GTA och likväridgt. Kommer ihåg hur det var själv, kanske inte skadats av det långsiktigt men mådde riktigt dåligt ibland efter jag spelat typ carmageddon på fritidsgården.

Medlem

Kan vi inte bara slå fast att "jag har x och det har inte påverkat mig ett dugg!"är ett dåligt argument? Det är ingen som sagt att det handlar om alla.

Medlem
Skrivet av Mabec:

Lärarna har blivit de nya föräldrarna

Brittiska lärare* i detta fallet. Jag är lärarstudent samt tvspels-entusiast, så detta kommer inte få ske i Sverige. Not on my watch.

Medlem

Det bör också klargöras att media i stort och kvällstidningar i synnerhet är dåliga källor om man vill läsa om nya forskarrön eftersom de ofta vill framhäva ett nyhetsvärde. Om nu några forskare dragit slutsatsen att spelvåld inte gör barn mer våldsbenägna måste det framgå exakt vem som mätt vad och vilket sammanhang för att det ska vara relevant. Det går knappast att fastslå att det inte kan finnas ett samband.

Forskare inom vilket område? Har man mätt förändringar i hjärnan, brottsstatistik eller kollat om ungarna är mer benägna att koppla KN till KNIV än KNUT? Rätt säker på att de får olika resultat beroende på vad riktar intresset mot.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av wallde:
Skrivet av Ender:
Skrivet av wallde:
Skrivet av Mabec:

Lärarna har blivit de nya föräldrarna

Bra.. eftersom föräldrar knappt kan uppfostra barn nuförtiden.

Det är lite svårt att uppfostra barnen i skolan såvida man inte råkar jobba där.

Nä så då är de ju bra att lärarna kan göra de eftersom föräldrarna släpper ut ungarna ur huset utan uppfostran.

Nu är det ju inte riktigt så. De flesta föräldrar vill nog tro att de lärt sina barn någorlunda folkvett under deras uppväxt. Problemet är när deras barn umgås med andras barn, utan deras uppsyn. Då byts det erfarenheter, goda som dåliga, de tar efter varandra och försöker hitta sin plats i gruppen. Jag gör mitt bästa med mitt barn, och hoppas febrilt att de andra barnens föräldrar gör likadant. Och "ändå" ser det ut som det gör på många skolor, med grupptryck, hierarkier och mobbning mm.

Ifrågasätter inte alla föräldrar, finns jättemånga som uppfostrar sina barn jättebra men ändå stöter på problem. Och vissa kämpar till de blir blåa i huvudet med ett "problembarn". Förstår att mina påstående verkade TOTALT generaliserande och att du kanske tog illa upp. Var inte meningen, tvivlar inte på att du gör det bästa för dina barn.
Dock i mitt yrke träffar man på barn som man verkligen kan se på dem att uppfostran har totalt havererat, samt man träffar på en massa föräldrar som inte bryr sig ett dugg. Eller helt enkelt inte förstår att låter man sin 8-åring spela Mortal Kombat där det flyger inälvor och hjärnor åt höger och vänster så påverkar detta barnet. Barnet avtrubbas från våld, vilket aldrig är bra.

Och jag köper inte argumentet att "jag har spelat våldsspel sen jag var 5 år och det är inget fel på mig?".
Vi äldre har successivt gått från Super-Mario-Bros-våld till dagens. Dagens barn flyger rakt in i Call of Duty och Mortal Kombat där grafiken är mer eller mindre verklighet. Och detta förstår många föräldrar inte, eller de bryr sig inte. Därför tycker jag det är bra att skolor sätter stopp. Det finns många föräldrar som inte borde inte vara det.

Men tar tillbaka mitt förra påstående, det var för generaliserande.

Medlem
Skrivet av wallde:
Skrivet av Ender:
Skrivet av wallde:
Skrivet av Ender:
Skrivet av wallde:
Skrivet av Mabec:

Lärarna har blivit de nya föräldrarna

Bra.. eftersom föräldrar knappt kan uppfostra barn nuförtiden.

Det är lite svårt att uppfostra barnen i skolan såvida man inte råkar jobba där.

Nä så då är de ju bra att lärarna kan göra de eftersom föräldrarna släpper ut ungarna ur huset utan uppfostran.

Nu är det ju inte riktigt så. De flesta föräldrar vill nog tro att de lärt sina barn någorlunda folkvett under deras uppväxt. Problemet är när deras barn umgås med andras barn, utan deras uppsyn. Då byts det erfarenheter, goda som dåliga, de tar efter varandra och försöker hitta sin plats i gruppen. Jag gör mitt bästa med mitt barn, och hoppas febrilt att de andra barnens föräldrar gör likadant. Och "ändå" ser det ut som det gör på många skolor, med grupptryck, hierarkier och mobbning mm.

Ifrågasätter inte alla föräldrar, finns jättemånga som uppfostrar sina barn jättebra men ändå stöter på problem. Och vissa kämpar till de blir blåa i huvudet med ett "problembarn". Förstår att mina påstående verkade TOTALT generaliserande och att du kanske tog illa upp. Var inte meningen, tvivlar inte på att du gör det bästa för dina barn.
Dock i mitt yrke träffar man på barn som man verkligen kan se på dem att uppfostran har totalt havererat, samt man träffar på en massa föräldrar som inte bryr sig ett dugg. Eller helt enkelt inte förstår att låter man sin 8-åring spela Mortal Kombat där det flyger inälvor och hjärnor åt höger och vänster så påverkar detta barnet. Barnet avtrubbas från våld, vilket aldrig är bra.

Och jag köper inte argumentet att "jag har spelat våldsspel sen jag var 5 år och det är inget fel på mig?".
Vi äldre har successivt gått från Super-Mario-Bros-våld till dagens. Dagens barn flyger rakt in i Call of Duty och Mortal Kombat där grafiken är mer eller mindre verklighet. Och detta förstår många föräldrar inte, eller de bryr sig inte. Därför tycker jag det är bra att skolor sätter stopp. Det finns många föräldrar som inte borde inte vara det.

Men tar tillbaka mitt förra påstående, det var för generaliserande.

Ah, var lite osäker på ifall du var ironisk eller inte förut Nu förstår jag hur du menar, och håller helt med.
Har själv reflekterat en del över hur spel såg ut när man var liten och växte upp med dem. Inlevelsen fanns inte ens med i bilden. För mig började det med enorma pixlar, till NES, Atari, SNES osv. fram till idag.
Visst ville man ha snygg grafik på den tiden...arkadhallarnas hårdvara var ju hela tiden steget före hemmakonsolernas. Men idag känns det som vi gått ifrån hela "spel"-konceptet överhuvudtaget.
Nu känns det mer som att våld/mord -simulatorerna ska kännas så inlevelsefulla som möjligt, och att det enda som går att knyta det samman med spelen man växte upp med är det digitala formatet.

Kan du installera det på din dator, och påverka handlingen så faller tydligen saker som GTA V och Hatred automatiskt in i samma kategori som Ice Climber och Zelda. Men det är ju klart, vi vet ju alla att det inte är på riktigt, att det är "digitalt", eller skådespeleri...det är därför spel och filmer absolut inte kan få oss att skratta, gråta, må dåligt eller känna rädsla. Speciellt inte barn, dom har stenkoll på sådant, och skulle aldrig låta sig påverkas av sin omgivning.
Det finns tydligen massa undersökningar som styrker detta har jag läst.

Rantar lite, men jag blir rätt trött på folk som ska dra alla så kallade "spel" under samma filt, och skydda rätten till dessa med näbbar och klor. Poängen är väl just det du sa, att det har hänt en hel del med spelen sen vi växte upp. "We're not in Kansas anymore".

Medlem

Haha, detta gör ju att man minns när vi i 6:e klass (ca 12år gamla?) satt halva klassen framför klassens dator och spelade genom mitt ex. av Fantasmagoria. Där våran underbara lärare hjälpte till när vi körde fast och det spelet har flera 18+ och barnförbjudet märkningar.

Skulle vilja se vad som hände i dag om en lärare ens tillät det än mindre hjälpte till att hjälpa och låta barn spela "barnförbjudna" spel i skolmiljö, fast på den tiden (början på 90-talet) så låste folk ju inte ens ytterdörren. Tror inte vi behöver fler regler och förbud utan snarare färre med tanke på hur samhället är på glid...

Medlem

Kommer ihåg polarns lillebrosa får många år sen, 6 bast gillade att köra över horor i GTA 3 på sin fritid. Tror han borde ha körtkort snart, upp till bevis!

12
Skriv svar