Nintendo stänger ner Unity-versionen av Super Mario 64

Robot
Nintendo stänger ner Unity-versionen av Super Mario 64
Medlem
Nintendo stänger ner Unity-versionen av Super Mario 64

Usch, tråkiga Nintendo!

Medlem

Nintendo har med andra ord en egen HD remake på väg.

Medlem

Bäst att tanka innan det försvinner

Medlem

Skönt att jag hade rätt för en gångs skull. Alltså att det inte fanns en chans att det var lagligt. Får man fråga varför fz länkar till nerladdningen? Är det nu ok för oss att länka till diverse torrentsidor där man kan ladda hem spel?

Ska tillägga att jag inte bryr mig, men just sayin


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Nintendo har med andra ord en egen HD remake på väg.

Inte alls en säkerhet. Spelföretags advokater jagar och skrotar små remakes hela tiden, och sällan ser man nån officiell remake.

Det handlar om att försvara IP, hur gammalt spelen än är, och hur löjligt det än ser ut för oss vanliga människor.

Medlem

vad står det i lagen om att göra om spel, inte ta credz, inge pengar eller någonting? bara i fan-syfte

Medlem
Skrivet av Blackwolfe:

Bäst att tanka innan det försvinner

Tankat och sparat. Är nästan beredd att lägga upp det som torrent, men man kanske blir rapporterad.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Ztreek:

vad står det i lagen om att göra om spel, inte ta credz, inge pengar eller någonting? bara i fan-syfte

Ser olika ut i olika delar av världen men fan-skapat material utan annat syfte än att hylla, kritisera eller ironisera något går under de lokala fair use-lagarna. I Sverige kallas det citaträtt och det ger dig rätten att använda en del av ett verk i just tidigare nämnda syften.

Det ger dig däremot inte rätten att kopiera hela banor av spel, stoppa in de i en annan grafikmotor, skapa egna 3D-modeller identiska med en existerande och släppa det gratis på Internet. Så att den här killen skulle bli kontaktad av advokater var ganska självklart.

va va de ja sade


signatur

New life, New hope

Medlem

Nej grabbar det är lagligt att stjäla från andra. Gå bara o läs andra artikeln där alla säger att jag har fel! Förövrigt är jag glad att jag reporterade sidan så fort jag såg den.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Lurid:
Skrivet av Bojkott:

Nintendo har med andra ord en egen HD remake på väg.

Inte alls en säkerhet. Spelföretags advokater jagar och skrotar små remakes hela tiden, och sällan ser man nån officiell remake.

Det handlar om att försvara IP, hur gammalt spelen än är, och hur löjligt det än ser ut för oss vanliga människor.

Nu var jag inte 100% seriös med min kommentar, men det finns ju ett flertal liknande projekt som Nintendo inte brytt sig om, så varför ge sig på detta? Mario 64 är ju ett väldigt efterfrågat spel där man vill se en officiell HD remake av Nintendo, något som de är väl medvetna om, och det skulle ju kunna sätta käppen i hjulet för att bli verklighet. Men visst kan det bero på att de bara vill försvara sitt IP. Mario på PC låter ju inget vidare i deras öron Dock så hoppas jag ändå på att de har en egen HD remake på väg, och att en PC remake kan utvecklas i det tysta.

Här är ett annat och lite mer seriöst Mario 64 projekt.
https://www.facebook.com/groups/749706898385316/

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Nej grabbar det är lagligt att stjäla från andra. Gå bara o läs andra artikeln där alla säger att jag har fel! Förövrigt är jag glad att jag reporterade sidan så fort jag såg den.

Folk påstod inte att du hade fel. De sade bara att du är en gringubbe online.

"Nu ska jag allt rapportera det här åt Nintendo!"

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Nej grabbar det är lagligt att stjäla från andra. Gå bara o läs andra artikeln där alla säger att jag har fel! Förövrigt är jag glad att jag reporterade sidan så fort jag såg den.

Bara för att Nintendo tyckte det var rätt att stänga ner projektet, betyder inte att det är faktiskt är rätt. Vad förlorade dom på att en fan gjorde sin egen HD remake av spelet, som i övrigt snart är 20 år gammal? Inte så att folk fortfarande köper originalet.

Vad tjänade du på att rapportera sidan? Känner du dig stolt över att förstöra för andra? Grinkärring.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av darkthunder:
Skrivet av Kleptoman:

Nej grabbar det är lagligt att stjäla från andra. Gå bara o läs andra artikeln där alla säger att jag har fel! Förövrigt är jag glad att jag reporterade sidan så fort jag såg den.

Bara för att Nintendo tyckte det var rätt att stänga ner projektet, betyder inte att det är faktiskt är rätt. Vad förlorade dom på att en fan gjorde sin egen HD remake av spelet, som i övrigt snart är 20 år gammal? Inte så att folk fortfarande köper originalet.

Vad tjänade du på att rapportera sidan? Känner du dig stolt över att förstöra för andra? Grinkärring.

Speciellt när det bara var första banan.

Medlem

Surpuppan som gnällde i den förra nyheten är väll glad nu.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag är inte så säker på att Nintendo ville detta men på grund av hur lagarna ser ut (rätta mig om jag har fel) måste de försvara sin IP även i småfall. Detta för att få behålla rätten att bestrida kommersiellt skadliga övertramp. Om de kan låtsas att de inte känner till liknande projekt så låter de nog också dem vara. Nu menar jag inte att Nintendo är jättesnälla utan snarare att det är sjukt dålig PR att sparka på sina fans.

Inaktiv
Skrivet av darkthunder:
Skrivet av Kleptoman:

Nej grabbar det är lagligt att stjäla från andra. Gå bara o läs andra artikeln där alla säger att jag har fel! Förövrigt är jag glad att jag reporterade sidan så fort jag såg den.

Bara för att Nintendo tyckte det var rätt att stänga ner projektet, betyder inte att det är faktiskt är rätt. Vad förlorade dom på att en fan gjorde sin egen HD remake av spelet, som i övrigt snart är 20 år gammal? Inte så att folk fortfarande köper originalet.

Vad tjänade du på att rapportera sidan? Känner du dig stolt över att förstöra för andra? Grinkärring.

Det kallas för plagiat...

Medlem
Skrivet av Segas:

Det kallas för plagiat...

Du kan ju börja med att citera på rätt sätt. Blir så mycket lättare att läsa då.

För att det ska kunna kallas för ett plagiat, måste innehållet vara rakt igenom "snott" från en annan källa. Personen ifråga gjorde sin remake helt på egen hand, "inspirerad av" originalet.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av darkthunder:

Personen ifråga gjorde sin remake helt på egen hand, "inspirerad av" originalet.

Nja. "Mario, Goomba and Power Star meshes, which are ripped (without animations) from Super Mario Galaxy. A large portion of the sounds are from existing Mario games"

Medlem

The project is no longer playable, or downloadable in any form. I received a copyright infringement notice on both the webplayer as well as the standalone builds.
[https://roystanross.wordpress.com/super-mario-64-hd/]

Bam!

Medlem

Förhoppningsvis gör folk originella projekt nu istället för att kopiera sådant som är populärt bara för att själva få publicitet.

Detta var anledningen till att jag rapporterade det. Hade han skapat något originellt hade jag varit imponerad men att han ska bli populär p.g.a sådant som någon annan skapat är absurt.

Edit: Dvs att andra skapat och gjort Mario spelen populära sedan så kommer den här killen och snor hela figuren, banor samt ljud utan skam.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

folk här snackar så mycket gojja, blir bara trött


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

men att han ska bli populär p.g.a sådant som någon annan skapat är absurt.

Säg det till alla musik artister som skapar låtar som är direkta plagiat från andra låtar, och blir stenrika på köpet.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Nej grabbar det är lagligt att stjäla från andra. Gå bara o läs andra artikeln där alla säger att jag har fel! Förövrigt är jag glad att jag reporterade sidan så fort jag såg den.

Att skapa en kopia med ens egna händer är knappast "stöld".

LoL Nintendo *Facepalm*

Medlem

Inte alls konstigt om man förstår hur världen fungerar.


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem
Skrivet av Alexraptor:
Skrivet av Kleptoman:

Nej grabbar det är lagligt att stjäla från andra. Gå bara o läs andra artikeln där alla säger att jag har fel! Förövrigt är jag glad att jag reporterade sidan så fort jag såg den.

Att skapa en kopia med ens egna händer är knappast "stöld".

Läs min andra post.
Att kopiera något som någon annan skapat för att själv få publicitet är omoraliskt och visst är det stöld också, speciellt då han använde ljud och annat från Nintendo 64 versionen.
Han kunde ha gjort ett originellt spel men då hade han inte fått lika många views och lika mycket uppmärksamhet, så han tog helt enkelt enkla vägen och försökte använda sig utav något som redan är populärt.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Dessa som klagade och rapporterade ogillar nog moddar

Medlem
Skrivet av Kleptoman:
Skrivet av Alexraptor:
Skrivet av Kleptoman:

Nej grabbar det är lagligt att stjäla från andra. Gå bara o läs andra artikeln där alla säger att jag har fel! Förövrigt är jag glad att jag reporterade sidan så fort jag såg den.

Att skapa en kopia med ens egna händer är knappast "stöld".

Läs min andra post.
Att kopiera något som någon annan skapat för att själv få publicitet är omoraliskt och visst är det stöld också, speciellt då han använde ljud och annat från Nintendo 64 versionen.
Han kunde ha gjort ett originellt spel men då hade han inte fått lika många views och lika mycket uppmärksamhet, så han tog helt enkelt enkla vägen och försökte använda sig utav något som redan är populärt.

Eller så var det helt enkelt så att det började som tex en kul grej, och så slutade det med att han gjorde första banan. (första banan, inte hela förbaskade spelet). Det blir som ett fanskapat demo, typ. På ett skitgammalt spel.

Du kanske skulle läsa hans blogg?

https://roystanross.wordpress.com/2014/09/28/super-mario-64-h...

12
Skriv svar