Roliga linuxspel?

Medlem
Roliga linuxspel?

Hej!
Kag har nyss införskaffat en Netbook - men Windows XP drog ner prestandan något enormt.

Nu har jag bytt till Ubuntu Linux - men avsaknaden av bra spel gör mig lite deppig

Jag undrar om någon kan rekommendera något bra, gratis linuxspel...
Wine (en windowsemulator) fungerar inte så bra på grund av datorns ganska klena hårdvara.

Jag söker alltså 2d-spel - som inte drar så mycket men ändå är roliga

Några förslag?

Medlem
Inaktiv

Lincity?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Provade Lincity - blev inte oerhört imponerad av grafiken som bäst kan beskkrivas som en föregångare till Paint

Jag bryr mig i vanliga fall inte mig mycket om fotorealistisk grafik (Total Annihilation, 11 år gammalt, är till exempel mitt favoritspel som jag spelar dagligen), men Lincity var bara för mycket... eller lite

EDIT: Och jo, jag sade gratisspel.. Såvitt jag vet kan jag inte få Starcraft till Linux gratis...

Battle for Wesnoth är hyfsad strategi.

ScummVM passar perfekt ihop med (numera) gratisliret Beneath a Steel Sky som finns här.

Dwarf Fortress ska numera funka i Linux via Wine och är utmärkt, det har skyhög inlärningskurva men är riktigt kul att pussla ihop vad man kan göra i Det kräver sin dator tyvärr även utan Wine, men testa för all del!

Om du känner för det finns det ju även en bunt Roguelikes att slita hem - Angband, Zangband, ...

Men jag skulle föreslå ScummVM och de spel som finns till det.

Medlem

QuakeLive ska väll funka

Medlem
Medlem

Tror du det fungerar på min netbook med minst sagt... hemsk prestanda?

Nåja, ska prova

Inaktiv
Skrivet av Randor244:

Provade Lincity - blev inte oerhört imponerad av grafiken som bäst kan beskkrivas som en föregångare till Paint

Du tog Lincity NG va? Orginalet kan jag hålla med om är segt.

Annars kan jag rekommendera
KMines - en mine sweeper klon
Pingus - En Lemmings klon
Neverball - Ungefär som super monkey ball

Några länkar
20 popular Linux Games

Top 25 games for Linux 2008

[http://rangit.com/software/top-8-linux-games-of-2007/]

Annars lär Team Fortress 2 och Half Life 2 funka bra till Linux med en liten twist
yuotube klipp om detta Det är visserligen inte gratis men the Orange box är sjukt pris värd.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Nja, TF2 och HL2 fungerar knappast på min netbook där jag har Linux - för klena prestanda.

Jag provade Neverball - någon som vet om någon mod till det spelet så att man styr kulan på mer traditionellt sätt (Marble Blast, Marble Madness osv.)? Gillar inte direkt att luta hela spelplanen utan föredrar att styra kulan "direkt" om ni fattar vad jag menar...

1
Skriv svar