T10: Skräckfilmer (Del 1)

Medlem
T10: Skräckfilmer (Del 1)

Det bör uppmärksammas att denna lista är högst subjektiv med ambitionen att introducera dig till något nytt och spännande, snarare än att lista dem högst rankande skräckfilmerna på IMDB. Jag vill heller inte sitta och berätta hela händelseförloppet i filmerna för er, utan kommer snarare fokusera på liknande filmer och ett par filmhistoriska anekdoter.

Tyvärr delar många idén om att skräckfilmer inte åldras särskilt bra, vilket må vara en välgrundad tanke men ack så felaktig. Skräckfilmer är så mycket mer än plötsliga skrik och sömnlösa nätter. Dem ska få dig att fundera och ifrågasätta dina föreställningar om verkligheten genom berättarkonst, spänning och dramatik. Det är alltså inte rädslan i sig som ska sätta spår utan dess bakomliggande betydelse – en idé som idag verkar ha gått förlorad.

– Nog om detta, nu skall det listas.

Nummer 10: It (1990)

Svenska ”Det” är från början en tv-film i två delar och var säkerligen en ledande anledning till varför så många idag lider av coulrofobi. Rullen är även en av Stephen Kings mest ikoniska filmatisering (och bok), vilket till lite förvåning är tack vare clownen Pennywise; som utmärkt spelas av Tim Curry.

Kort och gott handlar den om ett kompisgängs förföljelse av en demonisk och barnätande varelse som fritt kan förvandla sig till, ironiskt nog, individers fobier. Filmen utnyttjar även den oerhört originella formen av flashbacks som vilt hoppar mellan huvudkaraktärerna som barn och vuxna.

Berättelsen i sig kan ses som en kamp mellan människors rädslor och inre demoner. I När-de-är-vuxna-delen blir det särskilt tydligt eftersom filmen ständigt påminner oss om karaktärernas posttraumatiska stressyndrom. Ibland lite väl ofta. Jacobs Ladder, som kom ut samma år, är ett annat exempel på hur PTSD kan uttryckas i film, fast då genom en Vietnamveteran. Alternativt kan filmen summeras genom barnens oförklarliga rädsla för saker och ting, i och med just monstrets vaga namn ”It”.

Jacobs Ladder (1990)

Det är svårt att göra en lista på skräckfilmer utan att ha med minst en Stephen King-film. The Shining är en återkommande topplistare som nog alla vid det här laget antigen har sett eller hört talas om (just därför är den också bortvald).

Några andra nämnvärda exempel är filmerna Misery med akademivinnare Kathy Bates och Carrie. Några mindre bra filmer, men listade personliga favoriter är den traumaframkallande filmen Cujo och den stjärnspäckade samt härligt b-klassade Mangler.

Sammanfattning: ”It” är en underhållande kultklassiker som håller sig uppe genom ren och skär nostalgi snarare än direkt filmkvalité.

Del 2 kommer ut nästa tisdag!

Dela gärna med er av egna tankar, tips på skräckfilmer eller filmhistoriska anekdoter.

#blogg

Medlem
T10: Skräckfilmer (Del 1)

Filmen it har en fantastisk ide. Tyvärr tycker jag den blev alldeles för lång och slutet begriper jag mig inte riktigt på (även fast det var coolt att se stop motion så sent som på tidigt 90-tal).

Det mesta som släpps idag är remakes av redan odödliga klassiker som inte behöver göra om igen. En jag såg i helgen var carrie, och nej inte den från 2013. Det var originalet från 76 som har en helt annan charm, musik och betydligt mer trovärdiga skådespelare. Fast, ibland dyker något annorlunda upp och dessa tycker jag förtjänas att nämnas:
Paranormal activity (första filmen, 2007)
The babadook (2014)
Sinister (2012)
Oculus (2013)

En av mina absoluta favoritregissörer är John Carpenter. Den mannen kunde skräck, ungefär som dagens tarantino kan parodier:
The fog (1980)
Christine (1980)
The thing (1982)
och Alien (1979, som förvisso inte är någon Carpenter-film)

En annan film jag såg i helgen var fright night (1985) som är en fantastisk vampyrfilm!


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Filmen it har en fantastisk ide. Tyvärr tycker jag den blev alldeles för lång och slutet begriper jag mig inte riktigt på (även fast det var coolt att se stop motion så sent som på tidigt 90-tal).

En själsfrände! Jag kan inte mycket mer än att hålla med.

Oja. Vem kan glömma den mannen. John Carpenter, vart tog du vägen? Du skräckberättande ängel från helvetet.

Medlem

Mina favoritskräckisar är nog 80-tals slashers som A Nightmare on Elm Street, Friday the 13th, Halloween, My Bloody Valentine(originalet) och The Burning. Efter det kommer nog The Shining och Dawn of The Dead(originalet).

Medlem
Skrivet av Snubbz:
Skrivet av magma:

Filmen it har en fantastisk ide. Tyvärr tycker jag den blev alldeles för lång och slutet begriper jag mig inte riktigt på (även fast det var coolt att se stop motion så sent som på tidigt 90-tal).

En själsfrände! Jag kan inte mycket mer än att hålla med.

Oja. Vem kan glömma den mannen. John Carpenter, vart tog du vägen? Du skräckberättande ängel från helvetet.

Ska ni prata Carpenter så får ni inte missa "Mouth of Madness". Tycker den brukar kunna glömmas bort när folk pratar om mannen, och personligen tycker jag den är hans näst bästa, efter The Thing


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av WildThing:
Skrivet av Snubbz:
Skrivet av magma:

Filmen it har en fantastisk ide. Tyvärr tycker jag den blev alldeles för lång och slutet begriper jag mig inte riktigt på (även fast det var coolt att se stop motion så sent som på tidigt 90-tal).

En själsfrände! Jag kan inte mycket mer än att hålla med.

Oja. Vem kan glömma den mannen. John Carpenter, vart tog du vägen? Du skräckberättande ängel från helvetet.

Ska ni prata Carpenter så får ni inte missa "Mouth of Madness". Tycker den brukar kunna glömmas bort när folk pratar om mannen, och personligen tycker jag den är hans näst bästa, efter The Thing

Och vill man se mer av Sam Neils galenskap kan jag ju rekommendera Event Horizon eller varför inte Memories of an invisible man (också av the C-man).

Medlem
Skrivet av MMO4Life:

Mina favoritskräckisar är nog 80-tals slashers som A Nightmare on Elm Street, Friday the 13th, Halloween, My Bloody Valentine(originalet) och The Burning. Efter det kommer nog The Shining och Dawn of The Dead(originalet).

Lite svårt för slashers generellt, mycket eftersom Halloween fortfarande är bättre än många andra. Fast jag tycker att A Nightmare on Elm Street blåste nytt liv i genren.

Medlem
Skrivet av Snubbz:
Skrivet av MMO4Life:

Mina favoritskräckisar är nog 80-tals slashers som A Nightmare on Elm Street, Friday the 13th, Halloween, My Bloody Valentine(originalet) och The Burning. Efter det kommer nog The Shining och Dawn of The Dead(originalet).

Lite svårt för slashers generellt, mycket eftersom Halloween fortfarande är bättre än många andra. Fast jag tycker att A Nightmare on Elm Street blåste nytt liv i genren.

Den första delen, ja. Resten blev bara en samling klipp för att låta Freddy komma med "häftiga" one-liners.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

1
Skriv svar