Back to school – stor guide till höstens spelutbildningar

Robot
Back to school – stor guide till höstens spelutbildningar

Sexton yrkeshögskolor, högskolor och universitet. Mer än dubbelt så många utbildningar. FZ hjälper dig att hitta rätt inför höstens stora skolval.


Medlem
Back to school – stor guide till höstens spelutbildningar

Får lägga in en varm rekommendation till Linköpings universitet! Bland annat finns civilingenjör inom datateknik (Sveriges första civilingenjörsutbildning inom datateknik, anno 1969!), datavetenskap och informationsteknologi. Alla dessa utbildningar har en valfri master i spelprogrammering, som utan tvekan ligger i toppen vad gäller spetskompetens inom just spelprogrammering. Jag har inte sett någon annan utbildning i Sverige som kör kurser som exempelvis "Teknik för avancerade datorspel", där man lär sig implementera "state of the art"-teknologi inom datorspel, exempelvis fysikmotorer och grafikmotorer.

Rekommenderas starkt om man vill programmera spel! Vill man arbeta för större spelföretag, som exempelvis DICE eller liknande, rekommenderar jag utbildningen ännu varmare eftersom dessa ofta kräver civilingenjörsutbildningar för spelprogrammerare. Jag vet flera programmera som jobbar på DICE som pluggat på Linköpings universitet.

Skolan har även flertalet game jams, en indiespelsgrupp samt kopplingar till både Swedish Game Awards och NärCon. Det finns även en indiespelstävling som universitetet sponsrar: LiU Game Awards, som går av stapeln varje höst.

Jag kanske är lite biased, men utbildningen håller verkligen världsklass, vilket även Universitetskanslerämbetet kom fram till i sin stora granskning 2013, där bland annat både KTH och LTH (Lund) fick bristande kvalité medan LiTH (Linköping) fick mycket hög kvalité (källa: http://goo.gl/DUlir6 ).


signatur

Have a good time!

Medlem

Drömmen att få jobba på ett spelföretag... suck! Tyvärr är man väl kod-idiot och kan inte ens göra en hemsida i html. Får nöja mig med att bli en spelande jurist.


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Tips från en som hoppade på högskolan direkt efter studenten: gör det bara om du faktiskt är mogen nog att ta ansvar för din utbildning. Jag var det och hade inga större problem att ta mig genom utbildningen trots nästintill noll förkunskap. Däremot hade jag många kompisar som gick en spelinriktad utbildning på skolan och majoriteten av dom var bara slackers. Dom gillade spel och tänkte "spel är kul, alltså måste det vara kul att göra spel!". Sen satt dom och slösade bort tiden i skolan på att just spela, surfa och bara snacka skit. När det väl kom till programmering var det många som faktiskt inte ens tyckte att det var kul. Många hoppade av, andra vågade inte ge upp.

Det var 2008 och en treårig utbildning. Jag började jobba 2012. En del var smarta nog att faktiskt hoppa av utbildningen eller byta. Andra är fortfarande inte färdiga och har heller inte något fast jobb. Jag minns hur vissa var tvungna att läsa helt orelaterade kurser bara för att få in tillräckligt med pengar så att inte CSN skulle dra in studiemedlen. Folk tog kurser i historia, musik och allt möjligt bara för poängens skull.

Så om du vet med dig att du inte är helt mogen och ansvarstagande än, håll dig långt borta från en högskoleutbildning. Annars kommer du bara slösa bort tid och pengar.

Medlem

Finns det några utbildningar som går på distans?

Medlem

Kan varmt rekommendera BTH. Pluggade själv Spelprogrammering där och gick ut för c:a 3 år sedan. Bra och bred utbildning som gör att du inte enbart behöver söka till Spelföretag utan utbildningen ger även möjligheter att falla tillbaka på andra programmeringsjobb.

Du kan söka till den utbildningen även fast du inte har några som helst programmeringskunskaper sen innan då första året på utbildningen går igenom det mest grundläggande (C++ är det du lär dig första året) från scratch.

Utöver det är det en hel det matematik i början också, c:a 3-4 kurser med även chans för fördjupande kurser det sista året (rekommenderar varmt fördjupningskursen kursen i Linjär Algebra).

Du kommer få läsa kurser som A.I programmering, databashantering, datastruktur, spelmotor programmering, 3D programmering (DirectX dock!), tillämpad fysik till spel, modellering, spelteori och design och även nätverks kurser.

Utbildningen är en kandidat på 3 år och det dyker upp många roliga projektarbeten där man får jobba i team och göra spel. Den sista kursen (och roligaste enligt mig) är Stort Spelprojekt där du får jobba i större team och utveckla ett spel på c:a 8 månaders tid.

11/10 WOULD DO AGAIN!

Medlem

För dem som inte riktigt nått upp till höskolenivå på studierna kan jag rekommendera Axevalla folkhögskola, som erbjuder en datautbildning riktat mot spel, där man samtidigt kan läsa upp sina gymnasiekärnämnen om man behöver det.
Var det som fick mig att vilja/våga/kunna läsa vidare till speldesigner i Skövde.

Medlem

Även jag vill varmt rekommendera BTH. Ligger nu på mitt andra år av fem i Spel- och Programvaruteknik, och kan inte vara mer än nöjd.

Achtung:
3D programmerings kursen har fått en rejäl ändring. Har precis haft den, och det är nu ett individuellt val huruvidare man vill köra DirectX eller OpenGL.

eld
Medlem

Självlärningen är ofta ett starkt alternativ annars.

På papper så gör inte betyg något alls, och har man den starka självdriften som behövs för att börja göra spel så kommer man ofta att kunna lära sig det på egen hand

Alltid varit en dröm att gå på Uppsala universitet på Gotland, såg dem första gången på Gamex för några år sedan. Man kan säga att det var dem som fick mig att vilja programmera. Så jag hoppas att jag kommer in nästa år och att det är en bra skola. Någon som har gått där och kan säga ifall det var en bra skola?

Medlem

Skulle vilja tillägga att vi (The Game Assembly) har en success rate på ungefär 90%. Dvs, 6 månader efter avslutad utbildning har 9 av 10 våra före detta studerande jobb inom branschen.

Edit: Dessutom gör man 8 spelprojekt under utbildningens gång. Från ett textäventyr till ett FPS.


signatur

//Schmoo

Medlem
Skrivet av carlman:

Alltid varit en dröm att gå på Uppsala universitet på Gotland, såg dem första gången på Gamex för några år sedan. Man kan säga att det var dem som fick mig att vilja programmera. Så jag hoppas att jag kommer in nästa år och att det är en bra skola. Någon som har gått där och kan säga ifall det var en bra skola?

Läser sista året Speldesign och Programmering (prokrastinerar examensarbete as we speak) och det är absolut en awesome utbildning. Fått väldigt många fantastiska möjligheter som jag är väldigt glad över. Förövrigt så stämmer det bra det ovanstående skrev, det funkar inte att läsa här (eller någon annanstans, antar jag) om man gör det för att spela spel. För att citera en av de programansvariga: "We don't give an education. You must take it".

Förövrigt, institutionens sida som inte var direkt länkad i artikeln: http://game.speldesign.uu.se/

Redaktör
Ponny
Skrivet av Brain:

Får lägga in en varm rekommendation till Linköpings universitet! Bland annat finns civilingenjör inom datateknik (Sveriges första civilingenjörsutbildning inom datateknik, anno 1969!), datavetenskap och informationsteknologi. Alla dessa utbildningar har en valfri master i spelprogrammering, som utan tvekan ligger i toppen vad gäller spetskompetens inom just spelprogrammering. Jag har inte sett någon annan utbildning i Sverige som kör kurser som exempelvis "Teknik för avancerade datorspel", där man lär sig implementera "state of the art"-teknologi inom datorspel, exempelvis fysikmotorer och grafikmotorer.

Rekommenderas starkt om man vill programmera spel! Vill man arbeta för större spelföretag, som exempelvis DICE eller liknande, rekommenderar jag utbildningen ännu varmare eftersom dessa ofta kräver civilingenjörsutbildningar för spelprogrammerare. Jag vet flera programmera som jobbar på DICE som pluggat på Linköpings universitet.

Skolan har även flertalet game jams, en indiespelsgrupp samt kopplingar till både Swedish Game Awards och NärCon. Det finns även en indiespelstävling som universitetet sponsrar: LiU Game Awards, som går av stapeln varje höst.

Jag kanske är lite biased, men utbildningen håller verkligen världsklass, vilket även Universitetskanslerämbetet kom fram till i sin stora granskning 2013, där bland annat både KTH och LTH (Lund) fick bristande kvalité medan LiTH (Linköping) fick mycket hög kvalité (källa: http://goo.gl/DUlir6 ).

Stort tack för tipset. Har lagt till LIU nu.

Awesome att ni är så engagerande! Tveka inte att hojta om ni har fler tips.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

Drömmen att få jobba på ett spelföretag... suck! Tyvärr är man väl kod-idiot och kan inte ens göra en hemsida i html. Får nöja mig med att bli en spelande jurist.

Det finns fler yrkesroller än programmering på ett spelföretag.

Medlem
Skrivet av eld:

Självlärningen är ofta ett starkt alternativ annars.

På papper så gör inte betyg något alls, och har man den starka självdriften som behövs för att börja göra spel så kommer man ofta att kunna lära sig det på egen hand

Det finns säkert exempel för detta men jag skulle aldrig rekommendera till att satsa på en självlärd karriär idag. Det är så oerhört mycket lättare att marknadsföra sig med en examen i ryggen än utan. Det finns dessutom många fler plan som högre utbildning ger dig möjlighet i att växa som människa. Visst, har du enorm självdisciplin, vilja och psyke så gör jag nog inte rätt i att kalla det en omöjlighet men jag vill gissa på att det var en bättre metod för tio år sedan!

Jag själv är hemmahörande på LiU och även om jag varken studerar ett renodlat datateknologiskt program eller ser mig själv ha en framtid inom spelbranschen skulle jag vilja tipsa om Innovativ programmering (http://www.liu.se/utbildning/program/innovativprog?l=sv). De jag känner från programmet i fråga vill jag påstå är riktigt kompetenta.

Medlem

Kan lätt rekommendera Future Games. Fick jobb under min praktik, ca 1 år med kurser o lite mindre än ett år praktik, lärarna är sjukt duktiga o insatta o frekventa gästföreläsningar från branchfolk samt så är spacebar-eventen (som annordnas av elever på skolan) som funkar som en branchfest väldigt bra för att få kontakter i branchen.

Alla YH-utbildningar kräver en successratio på runt 90% för att få fortsätta hålla igång utbildningen så alla YH-utbildningar som har några år på nacken lär vara ett bra val.

Medlem

Får lägga in ett påpekande här om att utbildningar som titulerar sig som rena spelutvecklingsutbildningar sällan är värda att gå. Man får en ganska snäv bild av saker och ting (prövade högskolan i skövdes spelutvecklingsutbildning en period), och när du är klar kan du visserligen kanske göra spel, men inte mycket annat. Sikta istället på en bredare datateknisk utbildning, där du lär dig digitalteknik och programmering, och får en djupare förståelse för hur alla delar fungerar, så har du mycket större möjlighet till olika sorters jobb efteråt. Om du fortfarande vill jobba med spelutveckling efter en sådan utbildning går det också bra, men du slipper vara låst till det.

Bara en tanke...

Medlem
Skrivet av jooster:

Får lägga in ett påpekande här om att utbildningar som titulerar sig som rena spelutvecklingsutbildningar sällan är värda att gå. Man får en ganska snäv bild av saker och ting (prövade högskolan i skövdes spelutvecklingsutbildning en period), och när du är klar kan du visserligen kanske göra spel, men inte mycket annat. Sikta istället på en bredare datateknisk utbildning, där du lär dig digitalteknik och programmering, och får en djupare förståelse för hur alla delar fungerar, så har du mycket större möjlighet till olika sorters jobb efteråt. Om du fortfarande vill jobba med spelutveckling efter en sådan utbildning går det också bra, men du slipper vara låst till det.

Bara en tanke...

+1

Det är nästan löjligt hur mkt konkurrens det blivit för nyutexaminerade i branschen. Tyvärr får dom ofta slåss om några få platser med urusla till dåliga vilkor (inte alltid dock!).

Å andra sidan har det aldrig varit enklare och förmånligare att göra egna spel och släppa själv även om marknaden där är väldigt svårt att synas i pga. det enorma utbudet.

Är självlärd men har under åren hört många skräckexempel från kvalitén på vissa rena spelutbildningar. Detta var iof över 5 år sen och jag bor inte ens i Sverige längre.. Det har förhoppningsvis blivit mycket bättre på den punkten sen dess.

Medlem

Level design, protip: Börja med Quake1banor, sedan tar man det därifrån.

Har jobbat med folk från, jag tror alla, yrkeshögskolor som inriktar sig på spel, det är varierande kvalitet på folk, helt klart. Men jag skulle säga, jobba hemma, annars kommer man aldrig nå upp i den kvalitet som behövs*

*Nu finns det massa företag som sitter och trycker telefonspel dock.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av FreddeWn:
Skrivet av eld:

Självlärningen är ofta ett starkt alternativ annars.

På papper så gör inte betyg något alls, och har man den starka självdriften som behövs för att börja göra spel så kommer man ofta att kunna lära sig det på egen hand

Det finns säkert exempel för detta men jag skulle aldrig rekommendera till att satsa på en självlärd karriär idag. Det är så oerhört mycket lättare att marknadsföra sig med en examen i ryggen än utan. Det finns dessutom många fler plan som högre utbildning ger dig möjlighet i att växa som människa. Visst, har du enorm självdisciplin, vilja och psyke så gör jag nog inte rätt i att kalla det en omöjlighet men jag vill gissa på att det var en bättre metod för tio år sedan!

Jag själv är hemmahörande på LiU och även om jag varken studerar ett renodlat datateknologiskt program eller ser mig själv ha en framtid inom spelbranschen skulle jag vilja tipsa om Innovativ programmering (http://www.liu.se/utbildning/program/innovativprog?l=sv). De jag känner från programmet i fråga vill jag påstå är riktigt kompetenta.

Det finns mer än bara exempel, eld och jag själv är iaf två bara i denna tråden. Men sedan, alla som började jobba med spel "innan" skolsaken blev stor, är ju självlärda till stor del. Några av dom bästa jag jobbat med genom min karriär är ju gamla moddare eller har gjort saker själv innan dom började plugga eller jobba med detta.

Men visst, jag kan verkligen se hur det är lättare att komma ut till företag snabbare nu när fler vill, samtidigt har ju skolorna så klart också en del i detta att fler vill jobba med det.

Själv har jag varit lite sisådär med att anställa någon "ny" level designer direkt från skolan, men har ändrat mig lite i frågan, stor del har att göra med att det inte är ett svårt jobb om man är beredd att lägga tid på det, sedan så är det kul att styra och forma någon i deras första jobb - dvs kasta ut allt dom lärt sig om level design från skolan och se till att dom lär sig det jag lär ut i stället


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Klockren artikel!

eld
Medlem
Skrivet av Hipshot:

dvs kasta ut allt dom lärt sig om level design från skolan och se till att dom lär sig det jag lär ut i stället

Klassikern: "nu ska vi lära om allt du fick lära dig i skolan"

eld
Medlem
Skrivet av FreddeWn:

Det finns säkert exempel för detta men jag skulle aldrig rekommendera till att satsa på en självlärd karriär idag...

Större delen av jobb är helt baserat på portfolio och kunskap, utbildning på papper betyder ingenting alls, det är i det stora hela utan betydelse i en industri där ens praktiska kunskaper betyder allt.

Det fina med spelutbildningarna brukar vara kontakterna och praktikplatserna, men i det stora hela så är dom som går vidare från utbildningen dom som har varit som mest självdrivande och lärt sig saker hemma.

Så skillnaden mellan anställda utbildade och anställda självlärda brukar vara storleken på csn-lånet.

Medlem

Future Games är en bra utbildning för den som vill komma in i AAA-branschen. Dock är det också tämligen mycket fokus på leveldesign som speldesigner. Ges inte särskilt mycket uttrymme för indieutveckling, som i hur man skapar spel och livnär sig på det som liten grupp/individ, utan är mer anpassat åt den större branschen. Dock är det bra kontakter i skolan, som kan hjälpa en längre framåt. Efter en examen där är jag både nöjd och mindre nöjd över olika delar, men något som är viktigt är att den är nära branschen.

För de som vill gå mer åt indiehållet och lära sig mer om marknadsföring, teori och utveckling vet jag tyvärr inte vilken skola som passar. Men tror att Game Assembly står bra i grad där.

Men mitt råd är, som egen indieutvecklare, är att grotta in sig och plugga speldesign och teori hemmavid i enklare motorer som GameMaker, UDK. Gör ett simpelt minispel i veckan i 52 veckor, sedan har du tillräckligt med kunskap för att kunna satsa på egna projekt.

Medlem
Skrivet av eld:
Skrivet av FreddeWn:

Det finns säkert exempel för detta men jag skulle aldrig rekommendera till att satsa på en självlärd karriär idag...

Större delen av jobb är helt baserat på portfolio och kunskap, utbildning på papper betyder ingenting alls, det är i det stora hela utan betydelse i en industri där ens praktiska kunskaper betyder allt.

Det fina med spelutbildningarna brukar vara kontakterna och praktikplatserna, men i det stora hela så är dom som går vidare från utbildningen dom som har varit som mest självdrivande och lärt sig saker hemma.

Så skillnaden mellan anställda utbildade och anställda självlärda brukar vara storleken på csn-lånet.

Jag har knappt sett ett enda spelföretag som anställer spelprogrammerare utan en examen inom datavetenskap eller liknande.

Valve har flertalet "job openings" där kanske hälften är spelprogrammeringsrelaterade, de kräver alla minst en bachelor (kandidatexamen, dvs 3 första åren på civilingenjör eller högskoleingenjör) för att få jobb (källa: http://www.valvesoftware.com/jobs/job_postings.html ).

Och då har vi inte ens börjat tala om konkurrens mellan de som uppfyller kraven. De flesta som söker jobb har både en master inom datavetenskap och ett fint portfolio med spel de arbetat på tidigare.

DICE lägger kandiat och master på "bör"-listan för jobbsökare (källa: http://www.dice.se/jobs/ ).

Utbildningskraven ökar hela tiden och jag tror man får det svårt på sikt om man väljer att inte skaffa sig en kandidatexamen. Det man lär sig under dessa utbildningar går inte att jämföra med vad man lär sig på att bygga ett hemmasnickrat plattformsspel.


signatur

Have a good time!

eld
Medlem
Skrivet av Brain:

Jag har knappt sett ett enda spelföretag som anställer spelprogrammerare utan en examen inom datavetenskap eller liknande.

Programmerare, många roller handlar om systemutveckling, motorprogrammering eller front-ends.

Vill man syssla med spelprogrammering, speldesign, level-design, spelgrafik etc. Alla yrken som direkt har med spelutvecklingen att göra så kommer man ha svårare att hitta sådana krav.

Skrivet av Brain:

Valve har flertalet "job openings" där kanske hälften är spelprogrammeringsrelaterade, de kräver alla minst en bachelor (kandidatexamen, dvs 3 första åren på civilingenjör eller högskoleingenjör) för att få jobb (källa: http://www.valvesoftware.com/jobs/job_postings.html ).

Du pratar just nu om deras systemutvecklare, folk som även om dom arbetar på valve inte sitter och gör spel.

Valve är även kända för att anställa moddare, folk som har gjort bevisligt bra hemmasnickrade spel eller personer som är mångsidiga jämförd med en utbildad kunskap.

Skrivet av Brain:

Och då har vi inte ens börjat tala om konkurrens mellan de som uppfyller kraven. De flesta som söker jobb har både en master inom datavetenskap och ett fint portfolio med spel de arbetat på tidigare.

Portfolio kommer först varje gång, arbetserfarenheter är det viktiga här, sen tittar man på hur bra kandidaten passar in på arbetsplatsen. utbildningen försvinner där nånstans.

Skrivet av Brain:

DICE lägger kandiat och master på "bör"-listan för jobbsökare (källa: http://www.dice.se/jobs/ ).

Utbildningskraven ökar hela tiden och jag tror man får det svårt på sikt om man väljer att inte skaffa sig en kandidatexamen. Det man lär sig under dessa utbildningar går inte att jämföra med vad man lär sig på att bygga ett hemmasnickrat plattformsspel.

Du sa det själv rätt bra där även om du inte menade det, du lär dig inte bli speldesigner eller spelprogrammerare på en civilingenjörsutbildning, dessa kunskaper får du bara genom att göra spel.

Så nej, du kan inte jämföra dessa två.

Problemet dom flesta gör är att dom antar att spelutveckling är programmering, en dålig programmerare kan göra fantastiska spel, en dålig speldesigner med en programmeringsutbildning kommer nog inte göra bra spel.

Nu har jag inte ens nämnt ett av de störra områdena i spelindustrin: independent-spel, spel i större sträckning gjorda av folk med lite utbildning och massa praktiska kunskaper, ett av de bästa sätten att komma in i spelindustrin.

Nu kan jag dock säga att traditionella utbildningar slår spelutbildningar hela vägen, men vikten där ligger även på att man faktiskt gör sina platforms-spel hemma

Medlem
Skrivet av Brain:

Jag kanske är lite biased, men utbildningen håller verkligen världsklass, vilket även Universitetskanslerämbetet kom fram till i sin stora granskning 2013, där bland annat både KTH och LTH (Lund) fick bristande kvalité medan LiTH (Linköping) fick mycket hög kvalité (källa: http://goo.gl/DUlir6 ).

Dock fick även UKÄ bristande kvalitet på sin utvärderingsmetod av ENQA (the European Association for Quality Assurance) så det är inte riktigt något man kan lyfta fram. Det är bra att ha hög kvalitet på sina exjobb (vilket var det som UKÄ främst utvärderade i sin undersökning) men det medför inte att andra har sämre utbildningsstandard än LiTH. Med det sagt så är det säkert en bra utbildning dock.

phi
Medlem

Märkligt att så många verkar tro att spelutveckling = programmering, när det i själva verket innefattar femtioelva områden där programmering endast är liten del av hela begreppet "spelutveckling".

Varifrån kommer egentligen denna missuppfattning?

Medlem

Så mycket text. Så nyvaken. Var det någonstans där utbildningen var mer konstnärligt inriktad? Tycker det oftast verkar vara programmering, vilket jag inte tror jag skulle ha ett så stort intresse av och har dessutom noll förkunskap. Att skapa känslor, miljöer och karaktärer vore drömmen.

Medlem

Ett tips jag har för alla som funderar på att gå en utbildning i spelutveckling av något slag (speciellt på högskola) är att vara beredd på att det inte bara är kul grejer du kommer behöva lära dig. En stor del av kurserna kommer vara pest att ta sig igenom och det krävs väldigt mycket akademiskt skrivande på universitet/högskola. Ju längre in i utbildningen du kommer, desto fler roligare projekt får du vara med om, men även då kommer du behöva göra saker du tycker känns riktigt onödigt.

Med det sagt vill jag inte avråda någon från att söka om du verkligen känner att det är något du vill göra. Var dock beredd på att spelutveckling inte är någon lek i sandlådan och vägen till drömjobbet är lång för de flesta som ger sig in på den. Om du klarar av att hålla motivationen uppe är det dock värt det!


signatur

Hjälp mina drakar genom att klicka på dem, tack <3

1
Skriv svar