Moderaterna vill ha programmering på schemat från första klass

Robot
Moderaterna vill ha programmering på schemat från första klass

Nytt förslag ska stärka Sveriges konkurrenskraft inom kunskap och teknik.


Medlem
Moderaterna vill ha programmering på schemat från första klass

Tycker programmering borde vara mer vedertaget i skolan, absolut.
Vilken ålder man skulle börja med vet jag ärligt talat inte...
Vad skulle barnen börja att lära sig isf? Scratch eller något annat visuellt språk antar jag?

Medlem

April April ^^

Avstängd

April April. Knappast, eller nja 50/50. Ena, det är sant. Och för det sista, passande för spel site.

Medlem

Kanske lite tidigt, skulle snarare rekommendera att det börjar vid årskurs 4. Men annars bra initiativ, det är på tiden tycker jag. Hoppas det går igenom!

Medlem

Med den regering vi har nu, är det väldigt svårt att avgöra om det är ett skämt eller inte. Huuuuga.

Medlem

Dom kanske borde börja lära sig läsa och räkna vid 2 års ålder oxå. möjligvis tidigare.

Frilansare

Vore ju helt bisarrt om Kinberg Batra hade trollat TV4-nyheterna med det här som 1 april-skämt!
Så nej, det är nog äkta vara.

phi
Medlem

Bör definitivt finnas möjligheten för det i t.ex högstadiet.

Det tragiska i det här fallet är väl att de tycker att det är ett "roligt" aprilskämt.

Medlem

Man borde kunna baka in det i andra ämnen som tex matte, svenska.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Kan tänka mig i högstadiet men inte så lågt.

Man måste först veta hur en dator funkar för att man ska kunna programmera något bra vilket man får lära sig på gymnasiet med inriktning IT. Sedan så kan det vara bra och förstå hur funktioner funkar vilket kommer i högstadiet. Sedan kan det vara trevligt och förstå boolesk algebra.

Om man vill att barn och ungdomar ska få mer kunskap inom teknik så kanske man ska lära dem hur teknik funkar och inte hur man använder teknik.

Finns nog en miljon saker inom IT och teknik jag tycker folk ska lära sig som är viktigare än programmering.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

För det första, tror verkligen inte det är ett aprilskämt. För det andra så tycker jag det är riktigt bra idé. Sen om man ska börja så tidigt är svårt att säga, men det finns mycket simpla programmeringsspråk som inte kräver all förståelse kring det bakom, och dessutom kommer det förmodligen öka barns logiska tänkande då programmering handlar mycket mer om logik än matte.

Tror absolut det kan vara bra, sen får vi se hur tidigt man bör börja - vilket beror helt på vad man ska programmera och hur.

Medlem

Håller med om att programmering borde vara ett obligatoriskt ämne, men inte från första klass. Ungarna kan ju inte engelska än och för att inte tala om matematik. Båda vilka är de två största delarna av programmering. Borde vara ett obligatoriskt ämne på högstadiet, men knappast på låg- och mellanstadiet.

Medlem

Förhoppningsvis inget april skämt. Tycker att det bör finnas i skolan från runt årkurs 7 dock inte från 1.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Lätt att lära sig programmering när man varken kan läsa eller räkna?

Medlem
Skrivet av fruktjuice:

Lätt att lära sig programmering när man varken kan läsa eller räkna?

Detta. Börja med allmän datorkunskap om det ska till IT-ämnen så tidigt. Programmering kräver ett visst abstrakt tänkande som jag ej tror finns hos barn i den åldern.

Medlem

Som matematik och tekniklärare: Nja, sakta i backarna nu!

Det finns inte utrymme för programmering som eget ämne så tidigt utan att ta bort andra saker och jag ser inte vad det skulle vara. Så här små barn behöver få tid för sin kognitiva och språkliga utveckling inom grundämnena. Tycker det verkar riskabelt att ta in ännu fler saker att överväldiga dem med.

Att integrera och introducera programmering i de andra ämnena i lågstadiet kanske kan gå och vara bra men behövs mer studie kring det.

Edit: Mer tydligt att jag är tveksam till implementeringen

Medlem

Ingen dum idé. Vi bör ha fler obligatoriska ämnen i skolan. Logik och retorik är andra ämnen som bör vara det. Men skolans största problem är fortfarande att den är för flummig. Tillbaks med skoluniform och disciplinstraff om du är uppkäftig, försenad, eller pratar när du inte ska. Bort med betyg och kräv istället att man klarar ämnet till 95%, annars får man göra om det. Skolkar man polisanmäls det direkt och man bör även bli hämtad och eskorterad till klassrummet av polisen. Disciplinstraff, möjligtvis böter, om man gömmer sig. Gör även gymnasiet obligatoriskt, kanske t.om högskolan.

Medlem
Skrivet av disinfect:

Ingen dum idé. Vi bör ha fler obligatoriska ämnen i skolan. Logik och retorik är andra ämnen som bör vara det. Men skolans största problem är fortfarande att den är för flummig. Tillbaks med skoluniform och disciplinstraff om du är uppkäftig. Bort med betyg och kräv istället att man klarar ämnet till 95%, annars får man göra om det. Skolkar man polisanmäls det direkt och man bör även bli hämtad och eskorterad till klassrummet av polisen. Disciplinstraff, möjligtvis böter, om man gömmer sig. Gör även gymnasiet obligatoriskt, kanske t.om högskolan.

Du låter som en kul typ på fester.

Vad baserar du dessa reformer av skolan på?
Förstår du vilka som drabbas av dessa straff och vilka som tjänar på det?
Vet du hur bedömning går till i skolan och vilken forskning och erfarenhet det är baserat på?

Medlem

Det är många som tycker programmering skall vara med i skolan som matte, och jag är en av dom. Tycker det känns lite äckligt dock att anledningen till detta är att "förstärka Sveriges konkurrenskraft", inte att folk helt enkelt ska ha moderna och stimulerande utbildningar.

Vi kan väl inte ha arbetsmarknaden som grundsten för vad man skall lära barn i grundskolan.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Ap@n:

Vad baserar du dessa reformer av skolan på?
Förstår du vilka som drabbas av dessa straff och vilka som tjänar på det?
Vet du hur bedömning går till i skolan och vilken forskning och erfarenhet det är baserat på?

Logik. Uniform ger en känsla av seriositet. Disciplinstraff har alltid fungerat, om det är rätt typ av straff, alltså inte våld.

Ja, de som drabbas är också de som tjänar på det (samt alla vi andra).

Det spelar ingen roll hur den går till, man ska ha minst högsta betyg i alla ämnen innan man får släppas ut i samhället. Annars bör man ses som en samhällsfara.

Medlem
Skrivet av Zyndrome:

Med den regering vi har nu, är det väldigt svårt att avgöra om det är ett skämt eller inte. Huuuuga.

Det är svårt att avgöra vilka som sitter i regeringen också tydligen.

Medlem

Som flera andra varit inne på, man behöver lära sig engelska och lite matte först.
Möjligen att börja titta på t ex den där lego-roboten som programmeras med drag and drop eller liknande.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Vore ju helt bisarrt om Kinberg Batra hade trollat TV4-nyheterna med det här som 1 april-skämt!
Så nej, det är nog äkta vara.

Hon är ju gift med en stå-uppare så hon kanske inte är så PK som sina företrädare och kollegor i politiktoppen. Vore faktiskt en ganska frisk fläkt i en ganska stel miljö med lite aprilskämt....

Medlem
Skrivet av Ap@n:
Skrivet av disinfect:

Ingen dum idé. Vi bör ha fler obligatoriska ämnen i skolan. Logik och retorik är andra ämnen som bör vara det. Men skolans största problem är fortfarande att den är för flummig. Tillbaks med skoluniform och disciplinstraff om du är uppkäftig. Bort med betyg och kräv istället att man klarar ämnet till 95%, annars får man göra om det. Skolkar man polisanmäls det direkt och man bör även bli hämtad och eskorterad till klassrummet av polisen. Disciplinstraff, möjligtvis böter, om man gömmer sig. Gör även gymnasiet obligatoriskt, kanske t.om högskolan.

Du låter som en kul typ på fester.

Vad baserar du dessa reformer av skolan på?
Förstår du vilka som drabbas av dessa straff och vilka som tjänar på det?
Vet du hur bedömning går till i skolan och vilken forskning och erfarenhet det är baserat på?

Det är första April även i forumtrådarna....
Ironi kan vara svår att se i skriven form men tror nog att disinfected är en kul kille på festen - inte en skolsadist.....

Medlem

Inget dumt förslag, men första årskurs är på tok för tidigt för ett barn att lära sig ens grunderna för programmering. Börja med kärnämnena först, d.v.s. matte, svenska och engelska. När dessa ämnen börjar kännas mer naturliga för eleverna kan man börja titta på att lära ut Programmering.

Dock skulle jag hellre vilja se en obligatorisk kurs för praktiska ting i vardagen; skatt, deklaration, ränta, lån, bostäder, körkort, post & porto, betalningsmedel, egenföretagare, CV, månadsenliga kostnader, hyra, räkningar, reklamation, pass & utomlandsresa, m.m.

Är det inte lite konstigt att allt detta är vardagliga ting som alla förväntas kunna, men som man samtidigt tvingas lära sig på egen hand?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

När man läser kommentarerna här verkar det som att många tror att man ska lära ungarna c/c++ eller java eller nåt i första klass. Så är naturligtvis inte fallet, utan man börjar på barns nivå, dels med en del om hur datorn fungerar (extremt övergripande), och sen använder man något som liknar scratch (https://scratch.mit.edu/projects/editor/?tip_bar=getStarted)
som låter barnen pussla ihop saker. Därefter kan man på ett enkelt sätt förklara för dem vad de har åstadkommit.

Men visst, första klass är förmodligen för tidigt. Tredje eller fjärde klass är nog lagom. Det gäller ju dock att ha mycket kompetenta lärare, för det är ett komplicerat ämne som behöver läras ut på en simpel nivå, vilket är en bedrift.

Tycker det är en jättebra idé, då vi i övrigt ser en ganska tragisk utveckling med ungdomar och unga vuxna som inte ens förstår att de använder internet när de är på facebook. Med programmering kommer kunskap om datorn, och med tanke på att datorer genomsyrar hela vårt samhälle idag är det viktigt att så många som möjligt förstår dem.

Medlem

Det är på riktigt! Lars Wilderäng har tagit upp det i sin blogg.
http://cornucopia.cornubot.se/2015/02/felprioriteringar-inom-...

Korkade politiker i vanlig ordning om ni frågar mig..


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Bara jag som tycker hon ser ut som Quagmire på bilden?

...jag har 40 graders feber, vad förväntar ni er.

FML
Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Vore ju helt bisarrt om Kinberg Batra hade trollat TV4-nyheterna med det här som 1 april-skämt!
Så nej, det är nog äkta vara.

Kanske du som är trollkarlen?

123
Skriv svar