Datorrekommendation för att få full effekt

Medlem
Datorrekommendation för att få full effekt

Jag står i valet och kvalet att köpa ny dator. Grejen är att jag vill spela Age of Conan i 1900 x 1200 på min fina Benqskärm.

Vad behöver jag för dator för att kunna köra AoC i den upplösningen och ha sjukt mycket fps, även i städer och vid många spelare på skärmen? Med alla inställningar på max naturligtvis. AA, viewdistance och hela baletten.

Snackar vi en silicon graphicsdator eller kan en vanlig dödlig ha råd med det? Vad för delar behövs?

Inaktiv

Tja.. Du behöver en mäktig dator kan jag lova dig. Exakt vilka delar du behöver kan jag ej tipsa om, men ta det värsta som finns och köp det två gånger. Tror dock inte du behöver AA om du kör 1900x1200..

Medlem

Quad Core
Geforce GTX 280 (släpps i mitten av juni)
4GB ram

Inaktiv

Svårt att säga, vem som helst med pengar kan lösa det utan problem, men att göra det till någon rimlig summa är svårare.

Ett bra moderkort för en rimlig summa, SLI/Crossfire stöd kan vara bra, stöd för de nya Quad processorerna. Köpte själv ett Intel X48 kort för runt 2 000.

4GB DDR2 minne behöver du, beroende på vilken hastighet så bör de blir mellan 800-1000kr, kanske lite mer.

En processor bör landa mellan 1500-2500. Duo processorerna från Intel kostar väl lite under 2000 om du ska ha det vassaste, en Quad ligger på upp till 3000 för de som är prisvärda.

Sen bör du ha ett maffigt grafikkort. Nyaste Geforce 9800GX2 bör fixa biffen, men även två stycken 9800GTX/8800GTS i SLI. Släpps även nya kort i Juni som ska vara betydligt vassare, ett av de nyaste där från antingen ATI/AMD eller Nvidia klarar det utan problem.

Sen ovanpå det får du fixa ett chassi, nätaggregat, DVD läsare/brännare, hårddisk. Dessa delar kan du ju välja efter din budget, men ett nätagg som klarar av biffen är ju ganska viktigt.

Detta är dock om du ska ha 1900 upplösning och ALLT på max, kan tänkas att de funkar med billigare komponenter men ska du vara på den säkra sidan så är väl där prisnivån landar.


signatur

Könssjukdomar är som Pokémon...man är inte tuff förrän man har dem alla.

Medlem
Skrivet av flakkz:

Svårt att säga, vem som helst med pengar kan lösa det utan problem, men att göra det till någon rimlig summa är svårare.

Ett bra moderkort för en rimlig summa, SLI/Crossfire stöd kan vara bra, stöd för de nya Quad processorerna. Köpte själv ett Intel X48 kort för runt 2 000.

4GB DDR2 minne behöver du, beroende på vilken hastighet så bör de blir mellan 800-1000kr, kanske lite mer.

En processor bör landa mellan 1500-2500. Duo processorerna från Intel kostar väl lite under 2000 om du ska ha det vassaste, en Quad ligger på upp till 3000 för de som är prisvärda.

Sen bör du ha ett maffigt grafikkort. Nyaste Geforce 9800GX2 bör fixa biffen, men även två stycken 9800GTX/8800GTS i SLI. Släpps även nya kort i Juni som ska vara betydligt vassare, ett av de nyaste där från antingen ATI/AMD eller Nvidia klarar det utan problem.

Sen ovanpå det får du fixa ett chassi, nätaggregat, DVD läsare/brännare, hårddisk. Dessa delar kan du ju välja efter din budget, men ett nätagg som klarar av biffen är ju ganska viktigt.

Detta är dock om du ska ha 1900 upplösning och ALLT på max, kan tänkas att de funkar med billigare komponenter men ska du vara på den säkra sidan så är väl där prisnivån landar.

Jag tackar för ett utförligt svar!

Några följdfrågor dyker upp direkt:
- Vad är SLI och crossfire?
- Vad ska man välja över Nvidia och ATI/AMD i grafikkortsväg? Jag tänkte de nyaste.
- Kostar de verkligen inte mer än cirka 1k för 4gb bra ramminnen?
- Vad ska man ha för nätagg för att driva hela paketet? Eller rättare sagt, vart kollar man upp det? Finns det någon sida där man kan fylla i de prylar man vill ha och så rekommenderas det nätagg du ska ha?

Man kan mellan tummen och Japan räkna på att 15k ger dig en dator som klarar detta?

Jag har även en fråga angående de solid state-hårddiskar som finns. Finns det de som bara är på en 30-40 gb? Raid 0 på två Solid state och köra Vista på det borde vara en bra prestandagrej eller är det tokoverkill? Samma sak om man körde en raid 0 på två solid state och använder de som spelhårddiskar.

Tacksam för svar.

Inaktiv
Skrivet av Naglfar:
Skrivet av flakkz:

Svårt att säga, vem som helst med pengar kan lösa det utan problem, men att göra det till någon rimlig summa är svårare.

Ett bra moderkort för en rimlig summa, SLI/Crossfire stöd kan vara bra, stöd för de nya Quad processorerna. Köpte själv ett Intel X48 kort för runt 2 000.

4GB DDR2 minne behöver du, beroende på vilken hastighet så bör de blir mellan 800-1000kr, kanske lite mer.

En processor bör landa mellan 1500-2500. Duo processorerna från Intel kostar väl lite under 2000 om du ska ha det vassaste, en Quad ligger på upp till 3000 för de som är prisvärda.

Sen bör du ha ett maffigt grafikkort. Nyaste Geforce 9800GX2 bör fixa biffen, men även två stycken 9800GTX/8800GTS i SLI. Släpps även nya kort i Juni som ska vara betydligt vassare, ett av de nyaste där från antingen ATI/AMD eller Nvidia klarar det utan problem.

Sen ovanpå det får du fixa ett chassi, nätaggregat, DVD läsare/brännare, hårddisk. Dessa delar kan du ju välja efter din budget, men ett nätagg som klarar av biffen är ju ganska viktigt.

Detta är dock om du ska ha 1900 upplösning och ALLT på max, kan tänkas att de funkar med billigare komponenter men ska du vara på den säkra sidan så är väl där prisnivån landar.

Jag tackar för ett utförligt svar!

Några följdfrågor dyker upp direkt:
- Vad är SLI och crossfire?
- Vad ska man välja över Nvidia och ATI/AMD i grafikkortsväg? Jag tänkte de nyaste.
- Kostar de verkligen inte mer än cirka 1k för 4gb bra ramminnen?
- Vad ska man ha för nätagg för att driva hela paketet? Eller rättare sagt, vart kollar man upp det? Finns det någon sida där man kan fylla i de prylar man vill ha och så rekommenderas det nätagg du ska ha?

Man kan mellan tummen och Japan räkna på att 15k ger dig en dator som klarar detta?

Jag har även en fråga angående de solid state-hårddiskar som finns. Finns det de som bara är på en 30-40 gb? Raid 0 på två Solid state och köra Vista på det borde vara en bra prestandagrej eller är det tokoverkill? Samma sak om man körde en raid 0 på två solid state och använder de som spelhårddiskar.

Tacksam för svar.

SLI/Crossfire är ATI's/Nvidias olika benämningar på att koppla in två eller flera grafikkort på samma moderkort och därmed få förhöjd prestanda i spel som utnyttjar detta. Lönar sig mest på riktigt höga upplösningar och mycket AA/AF påslaget.

Nuvarande korten som finns ute så är det överlag Nvidia som drar det längsta strået. 18 Juni som sagt ska det vara dags för dem att släppa sina nya kort. Även här kommer nog Nvidia prestera bättre med sitt värstingkort än ATI. Dock kommer detta landa på drygt 5000 kr, vilket enligt mig inte är värt det.
Själv kommer jag satsa på ATI/AMD's (AMD har köpt upp ATI) värsting kort som kommer kommer ha benämningen HD4870. Snäppet "sämre" än Nvidias värsting men betydligt billigare och ändå bättre än nuvarande Nvidia GX2 som kan köra AOC på högsta inställningar utan problem.

Minnen är billigt, 4GB DDR2 minnen i hastigheten 800Mhz ligger på mellan 700-1000 kr. Dvs mycket prisvärt. Finns ingen anledning att inte köra med 4GB idag. Rekommenderas även till AOC och om du vill köra Windows Vista.

Finns mängder med nätagg, om du planerar att köra på ett grafikkort på de senaste som finns ute idag så räcker det mer än väl med 600W. Kör man SLI/Crossfire med två tunga kort så kan det behövas mer. Hittade denna efter lite googlande, kanske inte är 100%'ig men bör ge ett mått.

Har du skärm/operativsystem/mus/tangentbord så klarar du dig mer än väl på 15k.

Hårddiskarna idag med raid osv är jag inte helt säker på, kanske någon som kan det bättre. Kör själv med den minsta 32MB Cache, Sata, 7200 RPM hårddisken jag kunde hitta för program. Windows, Photoshop, spel osv. Lade till en långsammare men större HDD för ren lagring.

Finns supervassa hårddiskar ute så vet inte om det lönar sig enormt mycket på att köra RAID konf. eller hur det står till med det.


signatur

Könssjukdomar är som Pokémon...man är inte tuff förrän man har dem alla.

Medlem
Skrivet av Bad ash:

Quad Core
Geforce GTX 280 (släpps i mitten av juni)
4GB ram

Få se prestandan på det graffet sen på någon test!! Det måste bli fett som ***


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Medlem
Skrivet av Silenz:
Skrivet av Bad ash:

Quad Core
Geforce GTX 280 (släpps i mitten av juni)
4GB ram

Få se prestandan på det graffet sen på någon test!! Det måste bli fett som ***

mm.. iaf om man skall tro på stapelkriget

http://www.sweclockers.com/nyhet/7789-geforce_gtx_200_pris_oc...


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Inaktiv

AoC har dåligt stöd för SLI/Crossfire bara så ni vet.
AoC har bättre stöd för nVidia kort.

Bygger du en burk bara för AoC så satsa på nVidia.

Medlem

Det du behöver är ett bra grafikkort och minst 2gb ram, vilken cpu du väljer spelar mindre roll i AOC.

Inaktiv
Skrivet av Kawazu:

Det du behöver är ett bra grafikkort och minst 2gb ram, vilken cpu du väljer spelar mindre roll i AOC.

AoC har stöd för multicore och är väldigt CPU krävande.

Medlem
Skrivet av pimpim2:
Skrivet av Kawazu:

Det du behöver är ett bra grafikkort och minst 2gb ram, vilken cpu du väljer spelar mindre roll i AOC.

AoC har stöd för multicore och är väldigt CPU krävande.

Spelet må ha stöd för multicore men ger det nå mer prestanda om du kör en guad jämtemot en dualcore?

Medlem
Skrivet av pimpim2:
Skrivet av Kawazu:

Det du behöver är ett bra grafikkort och minst 2gb ram, vilken cpu du väljer spelar mindre roll i AOC.

AoC har stöd för multicore och är väldigt CPU krävande.

Man klarar sig lätt på en gammal AMD x2 på runt 2.2ghz-2.5ghz

Som sagt är det grafikkortet som spelar in i det här spelet och inte cpu, att spelet stödjer dual core vet jag redan dock så är inte din cpu som belastas när det fläskas på med detaljer i 1680x1050.

Inaktiv
Skrivet av Kawazu:
Skrivet av pimpim2:
Skrivet av Kawazu:

Det du behöver är ett bra grafikkort och minst 2gb ram, vilken cpu du väljer spelar mindre roll i AOC.

AoC har stöd för multicore och är väldigt CPU krävande.

Man klarar sig lätt på en gammal AMD x2 på runt 2.2ghz-2.5ghz

Som sagt är det grafikkortet som spelar in i det här spelet och inte cpu, att spelet stödjer dual core vet jag redan dock så är inte din cpu som belastas när det fläskas på med detaljer i 1680x1050.

hade ni tänkt ge honom några vettiga tips om vilka delar han ska köpa eller gnälla huruvuda processorn eller grafikkortet spelar störst roll i AoC?

Det finns spadar och hinkar där borta --->


signatur

Könssjukdomar är som Pokémon...man är inte tuff förrän man har dem alla.

Medlem
Skrivet av ZereCool:
Skrivet av pimpim2:
Skrivet av Kawazu:

Det du behöver är ett bra grafikkort och minst 2gb ram, vilken cpu du väljer spelar mindre roll i AOC.

AoC har stöd för multicore och är väldigt CPU krävande.

Spelet må ha stöd för multicore men ger det nå mer prestanda om du kör en guad jämtemot en dualcore?

Tror det funkar bra med både Quad och Dual, sprider på min E8400 bra i alla fall, och läste på det officiella forumet med folk som har quad cores och att alla fyra kärnor används.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem
Skrivet av flakkz:
Skrivet av Kawazu:
Skrivet av pimpim2:
Skrivet av Kawazu:

Det du behöver är ett bra grafikkort och minst 2gb ram, vilken cpu du väljer spelar mindre roll i AOC.

AoC har stöd för multicore och är väldigt CPU krävande.

Man klarar sig lätt på en gammal AMD x2 på runt 2.2ghz-2.5ghz

Som sagt är det grafikkortet som spelar in i det här spelet och inte cpu, att spelet stödjer dual core vet jag redan dock så är inte din cpu som belastas när det fläskas på med detaljer i 1680x1050.

hade ni tänkt ge honom några vettiga tips om vilka delar han ska köpa eller gnälla huruvuda processorn eller grafikkortet spelar störst roll i AoC?

Det finns spadar och hinkar där borta --->

Läs inläget igen!

Det står svart på vitt att han klarar sig med en amd cpu som ligger runt xp5000 serien, så med andra ord kommer han billigt undan med en amd 6000.

Gen
Medlem
Skrivet av pimpim2:
Skrivet av Kawazu:

Det du behöver är ett bra grafikkort och minst 2gb ram, vilken cpu du väljer spelar mindre roll i AOC.

AoC har stöd för multicore och är väldigt CPU krävande.

Säker på det? En polare överklockade sin Dual med 600MHz och märkte ingen skillnad alls.

Det som AoC mår bra av är ett monster till grafikkort t ex 9800GX2 eller dom nya korten som kommer denna månaden.

Det sägs att ATis nyaste kommer före nVidias. Tydligen ska värstningen använda sig av GDDR5 och annat coolt.

Medlem
Skrivet av Gen:
Skrivet av pimpim2:
Skrivet av Kawazu:

Det du behöver är ett bra grafikkort och minst 2gb ram, vilken cpu du väljer spelar mindre roll i AOC.

AoC har stöd för multicore och är väldigt CPU krävande.

Säker på det? En polare överklockade sin Dual med 600MHz och märkte ingen skillnad alls.

Det som AoC mår bra av är ett monster till grafikkort t ex 9800GX2 eller dom nya korten som kommer denna månaden.

Det sägs att ATis nyaste kommer före nVidias. Tydligen ska värstningen använda sig av GDDR5 och annat coolt.

Det stämmer bra det, vill du lira AOC så ska du setill att ha ett ordentligt grafikkort i första hand.

Att säga att AOC är väldigt CPU krävande är helt fel bara för att det har stöd för dual core.

Medlem
Skrivet av pimpim2:

AoC har dåligt stöd för SLI/Crossfire bara så ni vet.

Som 90% av alla spel typ, skulle aldrig köpa på SLI, dels verkar det alltid vara problem med SLI-drivrutinerna sen verkar extremt få spel stödja det på ett bra sätt kan to.m göra att spelen blir buggiga osv.

Nått jag personligen skulle vilja ha till AoC är två riktigrt bra SSD Hårddiskar i raid0.... får se till slutet av sommaren


signatur
Inaktiv

Eftersom alla gillar att snacka skit och dra fantasinummer ur arslet så tog jag mig tid att köra AoC i några minuter bara för att visa hur mycket spelet drar av en Intel Q6600 Quad i 1440x900 upplösning

Medlem

Oj oj oj, det där ser verkligen krävande ut du.
Ge mig någon minut så ska jag posta ett utdrag från World of warcraft och Age of Conan båda spelen i 1680x1050 med allt på högst.

Medlem

Direktlänk för större bild på age of conan
http://img260.imageshack.us/img260/4078/ageofconan2la3.jpg

Och här har vi World of warcraft.
http://img260.imageshack.us/img260/6638/wow2vz7.jpg

Eftersom jag kör med dubbla skärmar så ser jag siffrorna live i stället för att minimera.

Båda spelen går i 1680x1050 och allt på high, drog fram menyn för att bevisa det hela, kan även tillägga att cpu användningen inte ändrade sig något fast jag hadde menyn uppe.

Edit: Tänkte att jag skriver med vad det är för hårdvara oxå.

AMD FX-60 2.6ghz
Nvidia Geforce 8800GTX 768MB
DFI Lanparty Ultra-D
4x1GB Ram ( Kör för tillfället 32bitars XP då jag fick problem med drivers därför syns inte hela summan)

Medlem

Tar det mycket kräm i AOC med AA på? Kan man ställa in af + aa i spelet ja detta kan ju vara bra och veta hur ni har inställt och inte bara vilken utlösning ja menar upplösning ni använder


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Medlem
Skrivet av Silenz:

Tar det mycket kräm i AOC med AA på? Kan man ställa in af + aa i spelet ja detta kan ju vara bra och veta hur ni har inställt och inte bara vilken utlösning ja menar upplösning ni använder

Du ser vilken AF jag kör om du kollar in mina screenshots som jag tog, visar nämligen vilka inställningar jag kör på där. Dock ser du inte min AA som bara är 2x där då jag inte ser någon förändring på det vid högre siffror.

Gen
Medlem

4xAA tar ca 10FPS vilket är en del (8800GTS 640MB)

ATi HD 4850 finns att boka nu. HD 4870 bör dyka upp samma datum. Kan vara ett alternativ, MEN...AoC är ju sponsrat av nVidia...frågan är om det spelar någon roll. HD 3850/70 ägare har ju haft grova problem med ATi korten.

1
Skriv svar