Intryck efter några timmar

Medlem
Intryck efter några timmar

Mina intryck efter en dags spelande, utifall nån fortfarande inte köpt det (nu är ju visserligen smaken som baken ändå, men iaf..)

Positivt:

Gillar grafiken skarpt, bra prestanda och relativt lite pop-ups jämfört med spel som LOTRO och Oblivion - är fullständigt allergisk mot det så det är väldigt positivt!

De verkar även ha väldigt duktiga leveldesigners, samt har man lagt ner tid på det, inte som i WoW där det är väldigt mycket copy/paste. Man har lyckats väldigt bra med att återskapa känslan från Conanböckerna och serietidningarna tycker jag, mycket bättre än vad LOTRO som är väldigt ojämnt (ibland rätt snyggt och bra leveldesign ibland fult / slarvig design).

Atmosfärisk musik som verkligen passar perfekt. Problemet är att den inte ändras i strid.. Känns lite konstigt att slakta så blodet sprutar och huvuden flyger åt alla håll till något som låter som Mike Oldfield i sina allra lugnaste stunder.

Neutralt/dåligt:

Striderna är något bättre än WoW möjligen, men egentligen har det inte hänt så mycket annars. Det går fortfarande ut på att hela tiden hålla ett vakande öga på sina cooldowns, lite tråkigt tycker jag. I riktigt intensiva strider kan man i stort sett inte ta ögonen ifrån ikonerna så man inte råkar missa någon cooldown, blir att man inte ser så mycket av striderna i sig. Går kanske att lägga ikonerna i mitten av skärmen, men det blir rätt fult, imo.

Har inte tittat så mycket på interfaceinställningar eller vettiga key-binds egentligen. Det verkar lite halvdåligt, te.x kunde jag inte binda "auto walk" (eller vad den heter) till mittenmusknappen vilket är något jag vid det här laget är extremt invand i att ha på den knappen, ett perfekt ställe att ha den funktionen på då man använder det hela tiden nästan.

Tillbaks till stiderna; man verkar inte kunna undvika slag genom att backa eller "hoppa" åt sidan, vilket jag tyckte var dåligt. Precis som i WoW så är datorn extremt "förlåtande" för AI'n vad gäller avstånd till dig och denne. Man kan vara flera meter ifrån och de får ändå in en "hit" även om man hoppar undan i tid så tycker datorn att det är en hit.

Hade hoppats på att striderna skulle kännas lika mycket realtid som te.x Oblivion eller Gothic och att man använt sig av lite mer intuitiva combos alá Gothic1-2 eller renodlade fightinglir och inte bara det högst ordinära "klicka på ikoner / håll koll på cooldowns".

Dåligt:

En hel del osynliga väggar i spelet, tar bort mycket av känslan av att befinna sig i en öppen värld, te.x kunde jag inte hoppa ner till staden från en liten kulle, utan var tvungen att gå en extrem omväg, sånt är störande. Sen är det en del laddningstider mellan ställen vilket också tar bort mycket känslan.

Känns tråkigt att det är alla-mot-alla (eller i bästa fall - 2 kulturer mot din) det gör questande svårt, blir ingen större laganda heller, i sina sämsta stunder är man misstänksam mot alla (är det ännu en fjortis eller är det en seriös spelare?).

Vissa klasser verkar omöjliga att spela på en PvP-server, min Ranger orkade jag iaf inte levla på en sån server.

E.g inte mycket som hänt med genren som sådan, samma helt linjära quests, samma korkade/opersonliga AI som gör exakt som man förväntar sig.

AI'n verkar snäppet sämre än WoW där de åtminstone flyr ibland. Man kan även springa och ställa sig precis bakom en fiende ibland och han märker ingenting. Ska antagligen mycket till innan någon vågar satsa på något lite annorlunda.

Det märks tydligt att man velat försäkra sig om att f.d WoW-spelare ska känna sig fullständigt hemma. Vilket väl både är bra och dåligt - hade nog önskat att de vågat ta ut svängarna lite mer, men kommer helt klart att fortsätta spela ett tag för att se hur spelet tar sig..


signatur
Skrivet av MKultra:

Atmosfärisk musik som verkligen passar perfekt. Problemet är att den inte ändras i strid.. Känns lite konstigt att slakta så blodet sprutar och huvuden flyger åt alla håll till något som låter som Mike Oldfield i sina allra lugnaste stunder..

För mig ändras musiken när jag hamnar i combat mode.

Skrivet av MKultra:

Striderna är något bättre än WoW möjligen, men egentligen har det inte hänt så mycket annars. Det går fortfarande ut på att hela tiden hålla ett vakande öga på sina cooldowns, lite tråkigt tycker jag. I riktigt intensiva strider kan man i stort sett inte ta ögonen ifrån ikonerna så man inte råkar missa någon cooldown, blir att man inte ser så mycket av striderna i sig. Går kanske att lägga ikonerna i mitten av skärmen, men det blir rätt fult, imo.

Du kommer lära dig knapptryckningarna sen. När du aktiverar en combo kommer du knappt tänka på vad du trycker utan göra kombinationen som behövs. Detta skapar även en stor skillnad mellan "skills" och simpelt knapptryckande då du måste och kan aktivera i olika situationer. Det tar mer en bara en knapptryckning och ett och samma target att få en en smäll.

Skrivet av MKultra:

Har inte tittat så mycket på interfaceinställningar eller vettiga key-binds egentligen. Det verkar lite halvdåligt, te.x kunde jag inte binda "auto walk" (eller vad den heter) till mittenmusknappen vilket är något jag vid det här laget är extremt invand i att ha på den knappen, ett perfekt ställe att ha den funktionen på då man använder det hela tiden nästan.

Jag har bundit min till min sidoknapp, funkar bra.

Skrivet av MKultra:

Tillbaks till stiderna; man verkar inte kunna undvika slag genom att backa eller "hoppa" åt sidan, vilket jag tyckte var dåligt. Precis som i WoW så är datorn extremt "förlåtande" för AI'n vad gäller avstånd till dig och denne. Man kan vara flera meter ifrån och de får ändå in en "hit" även om man hoppar undan i tid så tycker datorn att det är en hit.

Jag kan nog inte hålla med dig här. Jag har spelat i grupp hela natten och står det en barbar och en assassin mellan dig och mobben så når du helt enkelt inte fram utan måste ställa dig på ett ställe där ditt svärd når. Väldigt trevligt måste jag säga att dom implementerat hitboxes så.

Skrivet av MKultra:

Känns tråkigt att det är alla-mot-alla (eller i bästa fall - 2 kulturer mot din) det gör questande svårt, blir ingen större laganda heller, i sina sämsta stunder är man misstänksam mot alla (är det ännu en fjortis eller är det en seriös spelare?).

Detta älskar dock jag. Man vet aldrig var man har andra spelare. Står man och väntar på en spawn så kommer det en kille och ställer sig i närheten. "Kommer han ta min spawn nu..?" undrar man. Antingen så försöker man bjuda in han i grupp så båda får spawnen eller så försöker man döda honom helt enkelt. Sjukt mycket mer dynamik i spelarrelationer på det sättet.

Skrivet av MKultra:

Vissa klasser verkar omöjliga att spela på en PvP-server, min Ranger orkade jag iaf inte levla på en sån server.

Pratade med en ranger idag om just detta. Det är mer skills än obalans faktiskt. Många man dödar dödar man för att de knappt vet vad de ska göra när man börjar slänga ut lite skada. Känns som de flesta glömmer hide till exempel. Rangers kan totaläga dig om dom vill, men dom kan bli ett lätt byte om du spelar dom fel. Svårt att komma nära en ranger om man inte har charge...

Mitt råd till dig är att ge det mer än en dag. Det är utanför Tortage och vid 25-30 som PvP:n visar sig och alla klasser börjar skilja sig åt.

Medlem

Punchbag polly du verkar ha lite koll. Vet inte om jag spårar iväg för mycket offtopic nu men du har möjligtvis inte lirat en barbar? Hur tycker du den funkar i pvp i sånna fall mot t.ex. rangers? Känner mig lite rädd för precis rangers om det är barbar jag ska köra när jag får spelet.

On topic: Känns ganska mycket som du jämnför med WoW. Jag kan ha helt fel men kanske är så att du är lite van med att köra wow och AoC verkar både likt men ändå skilja sig stort på vissa områden och det är klart att andra spel tar tid att vänja sig vid.

Medlem

Punchbag Polly:

Musiken ändras faktiskt numera, i början när jag stred så gjorde den inte det, nån bugg antar jag.

Deras hitboxes behöver en hel del tweakande är min erfarenhet.

Visst krävs det skill, men jag var bara på lvl 5 eller nått när jag tröttnat med rangern haha, man har inte ens stealth då, går inte att göra så mycket när man blir attackerade förutom att springa

Hursomhelst så spelar jag nu en Guardian och det har varit en bra upplevelse hittils, ingen har gett sig på mig ännu och jag är level 20 snart. Ska bli kul att se hur dom är i PvP.

Zeblon: ja jag jämför såklart med WoW eftersom spelet är väldigt likt, hittils.


signatur
Medlem
Skrivet av MKultra:

Punchbag Polly:

Musiken ändras faktiskt numera, i början när jag stred så gjorde den inte det, nån bugg antar jag.

Deras hitboxes behöver en hel del tweakande är min erfarenhet.

Visst krävs det skill, men jag var bara på lvl 5 eller nått när jag tröttnat med rangern haha, man har inte ens stealth då, går inte att göra så mycket när man blir attackerade förutom att springa

Hursomhelst så spelar jag nu en Guardian och det har varit en bra upplevelse hittils, ingen har gett sig på mig ännu och jag är level 20 snart. Ska bli kul att se hur dom är i PvP.

Zeblon: ja jag jämför såklart med WoW eftersom spelet är väldigt likt, hittils.

Jag orkar inte lägga mig diskutionen så men att bara spela en klass till lvl 5 och sen ha mage att klaga på ett helt server spelsätt är väl rätt... idiotiskt?


signatur

En styck signatur.

Medlem

Fast jag klagar inte på servern som sådan, jag vet att jag spelade på en ren PvP server. Mest det att jag inte hade tålamod att spela just ranger (som var en svår klass vid låg level, iaf där jag försökte questa).

Har iaf tillräckligt kul med spelet och det är ju vad som räknas i slutändan, inget spel är perfekt.


signatur
Medlem
Skrivet av orkaupptaget:

Jag orkar inte lägga mig diskutionen så men att bara spela en klass till lvl 5 och sen ha mage att klaga på ett helt server spelsätt är väl rätt... idiotiskt?

Varför det? Det är knappast raketforskning det handlar om. Man kan nog räkna ut rätt snabbt om man kommer trivas med vissa regler eller ej.


signatur
Medlem

Håller inte med dig angående fiende/vän-grejen. Det är ju bara kul. Jag spelar assassin och brukar stealtha mig nånstans när jag väntar på en spawn. Kommer nån annan så väntar man tills spawnen kommit och när han börjar slåss så tar man honom. Fegt kanske, men man får ju dra nytta av det man kan när man är så pass klen som en assassin

Medlem

Jo det är ju allitd mkt roligare när man ligger lite i överläge. Ska inte uttala mig om hur guardian är än i pvp dock hoppas det lyckas balansera klasserna i AoC bra så man inte får nån motsvarighet till WoW's Warlock te.x.

OT: hur reset:ar man sina feats? finns det nån NPC i Tortage?


signatur
Skrivet av Zeblon:

Punchbag polly du verkar ha lite koll. Vet inte om jag spårar iväg för mycket offtopic nu men du har möjligtvis inte lirat en barbar? Hur tycker du den funkar i pvp i sånna fall mot t.ex. rangers? Känner mig lite rädd för precis rangers om det är barbar jag ska köra när jag får spelet.

Jag har bara lirat en HoX och älskar klassen!
Dock så har jag gruppat med barbarer och dom är grymma damage dealers. Det jag har hört är att dom är lite squishy men inte så mycket, tror dom har charge också. Men det som utmärker en barbar mest är nog alla deras knockbacks. Har man knockbacks tar det ca 6 sekunder att komma upp igen vilket är sjukt länge i en PvP match. Du kommer vinna mot de flesta skulle jag säga.
Du har ju även förbättrad stealth vilket hjälper mot rangers. Kommer nån mot dig och du misstänker att han kommer attackera, stealtha. Får han in first hit och du är nära. Knockbacka så han ligger ner, stealtha om du har lite liv och dra iväg, annars bara mosa på. Knockbacks och grym skada är dina nyckelgrejer. Kommer du inte nära som sagt, försök att stealtha eller chargea.. annars är du nog körd. Fördelen med rangers.

Skrivet av MKultra:

Jo det är ju allitd mkt roligare när man ligger lite i överläge. Ska inte uttala mig om hur guardian är än i pvp dock hoppas det lyckas balansera klasserna i AoC bra så man inte får nån motsvarighet till WoW's Warlock te.x.

OT: hur reset:ar man sina feats? finns det nån NPC i Tortage?

'

Det fanns en förut, men den tog dom bort. Men nu finns det en i varje huvudstad du kommer till efter Tortage.

QRT
Medlem

nått jag stör mig på är när spelare attackerar mig när jag är i dialog med en npc

Skrivet av QRT:

nått jag stör mig på är när spelare attackerar mig när jag är i dialog med en npc

Esc. eller 2(Good bye).

Medlem

Jag har bara lirat en HoX och älskar klassen!
Dock så har jag gruppat med barbarer och dom är grymma damage dealers. Det jag har hört är att dom är lite squishy men inte så mycket, tror dom har charge också. Men det som utmärker en barbar mest är nog alla deras knockbacks. Har man knockbacks tar det ca 6 sekunder att komma upp igen vilket är sjukt länge i en PvP match. Du kommer vinna mot de flesta skulle jag säga.
Du har ju även förbättrad stealth vilket hjälper mot rangers. Kommer nån mot dig och du misstänker att han kommer attackera, stealtha. Får han in first hit och du är nära. Knockbacka så han ligger ner, stealtha om du har lite liv och dra iväg, annars bara mosa på. Knockbacks och grym skada är dina nyckelgrejer. Kommer du inte nära som sagt, försök att stealtha eller chargea.. annars är du nog körd. Fördelen med rangers. ;)/quote]

Låter precis som det ska vara, härligt att höra att dem är mycket knockbacks också. Kommer nog bli en barbar jag satsar på när jag får spelet

Medlem
Skrivet av MKultra:

Punchbag Polly:

Visst krävs det skill, men jag var bara på lvl 5 eller nått när jag tröttnat med rangern haha, man har inte ens stealth då, går inte att göra så mycket när man blir attackerade förutom att springa

Såhär skriver du.
"Vissa klasser verkar omöjliga att spela på en PvP-server, min Ranger orkade jag iaf inte levla på en sån server."

Hur kan du tycka att en ranger är på något sätt svårare att levla på en pvp server när du inte upplevt pvp med den än? På dig låter det som om du blev dödad av spelare som i sin tur är rätt svårt då du inte ska vara inom områden där det går vid den leveln.

Alltid roligt när folk skriver om spel dom inte vet något om och ska försöka ge andra personer som inte spelat spelet en uppfattning om det.

I mina ögon är det bara löjligt att läsa det du skriver.

Medlem

Man måste vara en idiot för att på något sätt missa att jag inte ger något slags "expertutlåtande" när jag både i topic skriver "intryck efter några timmar" samt skriver att jag bara orkade levla rangern till level5.


signatur
Medlem

Mitt intryck efter några timmar som just ranger på en full pvp server var att jag kunde döda allt jag ville i stort sett. Jag gjorde sjukt bra skada på avstånd och minst lika bra i närstid med bara ett vapen o sköld. Jag får bära hyffsat tung rustning och kan smyga runt. Jag får dessutom fällor redan som level fem som låster fast en eller flera av mina motståndare. (Vet inte om det är en bugg men springer de in flera i fällan samtidigt så fastnar de alla.

Jag får mycket tidigt skills som kan sakta ner mina motståndare så att jag kan öka avståndet.

Personligen tror jag Rangers får en nerf klubba i huvvet snart.

Medlem
Skrivet av MKultra:

Man måste vara en idiot för att på något sätt missa att jag inte ger något slags "expertutlåtande" när jag både i topic skriver "intryck efter några timmar" samt skriver att jag bara orkade levla rangern till level5.

Som sagt, varför yttra sig alls då?

Du påstår i ditt första inlägg att en ranger skulle vara omöjlig att levla på en pvp server, sen säger du att du bara levlade till lvl 5 med andra ord fick du inte uppleva det "svåra" med att spela på en pvp server.

Medlem
Skrivet av Kawazu:

Som sagt, varför yttra sig alls då?

Några belägg för att yttrandefrihet inte längre gäller i landet?

Inlägget är självklart inte så intressant för de som spelat sedan betan osv, jag gav bara intryck som nybörjare i spelet och då kan jag knappast ha levlat min ranger till level 80 och spelat massvis av PvP.

Igen, jag tror inte att någon kan missuppfatta mitt inlägg som något slags experutlåtande eller som någon slags guide för vilken klass man ska välja etc, det är nog faktiskt bara du som lyckats med, grattis.


signatur
Medlem
Skrivet av MKultra:
Skrivet av Kawazu:

Som sagt, varför yttra sig alls då?

Några belägg för att yttrandefrihet inte längre gäller i landet?

Inlägget är självklart inte så intressant för de som spelat sedan betan osv, jag gav bara intryck som nybörjare i spelet och då kan jag knappast ha levlat min ranger till level 80 och spelat massvis av PvP.

Igen, jag tror inte att någon kan missuppfatta mitt inlägg som något slags experutlåtande eller som någon slags guide för vilken klass man ska välja etc, det är nog faktiskt bara du som lyckats med, grattis.

Det är du själv som får det att låta som om en ranger vore sämmre i pvp än någon annan klass då du säger att den inte gick att levla på en pvp server eller hur? Hur ska man annars tolka det?

Som du ser i tråden så är inte jag ensam om att tro att du tyckte att rangers var för veka i pvp.

Medlem
Skrivet av Kawazu:

Det är du själv som får det att låta som om en ranger vore sämmre i pvp än någon annan klass då du säger att den inte gick att levla på en pvp server eller hur? Hur ska man annars tolka det?

Man ska tolka det precis som jag skriver:

* var bara level 5 (här kan man ana att jag inte spelat till level 80 och kanske inte kan allt om klassen, spelet i sig och säkerligen har en bit kvar innan jag grepper klassen som sådan)

* man kan försöka tolka topic. "timmar" innebär inte 2000 timmars speltid, utan snarare 3-4 timmars speltid. "intryck", slå upp ordet vetja.

* man ska tolka det utifrån mina egna erfarenheter, dessa skiljer sig säkert från andras erfarenhet, server, tålamod osv osv.


signatur
Medlem
Skrivet av MKultra:
Skrivet av Kawazu:

Det är du själv som får det att låta som om en ranger vore sämmre i pvp än någon annan klass då du säger att den inte gick att levla på en pvp server eller hur? Hur ska man annars tolka det?

Man ska tolka det precis som jag skriver:

* var bara level 5 (här kan man ana att jag inte spelat till level 80 och kanske inte kan allt om klassen, spelet i sig och säkerligen har en bit kvar.

Detta framgår inte förens "Punchbag Polly" på pekar att han har pratat med ranger ang balansproblem.

Skulle du formulerat dig annorlunda när du började rabbla negativa och positiva saker så skulle det aldrig blivit missförstånd eller hur?

Förstår du nu hur jag ser ditt inlägg?

Medlem

Du är dum om du tror att du kan ta alla intryck, åsikter, erfarenheter etc etc som hårda fakta. Så nej jag förstår inte varför du är så upprörd. Ge dig. Det framkom av första inlägget att jag inte spelat till level 80 utan att det var mina första intryck av spelet.

Försök att hitta nån tråd där trådskaparen säger att färgen grön är finast. Sen kan du ju han en evighetsdiskussion om att det inte ligger till så för dina erfarenheter / åsikter är annorlunda. Det skulle nog vara en diskussion som faller dig i smaken?


signatur
Medlem
Skrivet av MKultra:

Du är dum om du tror att du kan ta alla intryck, åsikter, erfarenheter etc etc som hårda fakta. Så nej jag förstår inte varför du är så upprörd. Ge dig. Det framkom av första inlägget att jag inte spelat till level 80 utan att det var mina första intryck av spelet.

Försök att hitta nån tråd där trådskaparen säger att färgen grön är finast. Sen kan du ju han en evighetsdiskussion om att det inte ligger till så för dina erfarenheter / åsikter är annorlunda. Det skulle nog vara en diskussion som faller dig i smaken?

Blir irriterad över folk som skriver falska påstående utan att ha fakta så som du gör, har man inte all fakta så låter man bli att skriva om saken.

Medlem

Påståendet var inte fakta, utan mina intryck, ingenstans har jag påstått att det är fakta.

Påståendet är inte heller falskt eftersom det var min erfarenhet och min åsikt efter en kort stunds spelande med en ranger.


signatur
1
Skriv svar