Mars på 39 dagar?

Medlem
Mars på 39 dagar?

NASA har utannonserat att de ska börja välja olika företag för att utveckla mer avancerade motorer för snabbare färd ute i rymden. Ett av företagen, Ad Astra Rocket, påstår att de kan ta en farkost från jorden till Mars på 39 dagar, med hjälp av deras VASIMR-baserade motor. Motorn är kärnkraftsdriven, och efter ett par lyckade tester 2013, så verkar det som att NASA funderar på att köra vidare med den.

Kittlande tanke att vi, om ett eller två decennium kommer att kunna färdas mellan olika planeter på veckor istället för månader.

Källa: http://sputniknews.com/science/20150402/1020349394.html

#blogg

Medlem
Mars på 39 dagar?

Jag missade månlandningen ganska grovt i och med att jag är 82:a. (Mina föräldrars fel att dom födde mig för sent)
Så jag hoppas verkligen jag får se en Marslandning istället som kompensation.


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Medlem

Det hoppas jag med att du får. Mycket tror jag kommer att bero på hur oroligt det blir i världen framöver, och därmed hur stor budget NASA får. Det verkar ju dock som att både USA och Ryssland har ambitioner på att utvidga sina expeditioner, så vi får hoppas på att de lägger ner sina militäriska projekt istället.

Medlem

Eller att NASA och ESA fördjupar sitt samarbete. Lägger gärna några hundralappar av min skatt på rymdforskning. Coolt i vilket fall.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Det hoppas jag med att du får. Mycket tror jag kommer att bero på hur oroligt det blir i världen framöver, och därmed hur stor budget NASA får. Det verkar ju dock som att både USA och Ryssland har ambitioner på att utvidga sina expeditioner, så vi får hoppas på att de lägger ner sina militäriska projekt istället.

Tänk när den militära kapprustningen når rymden med kinetiska vapen på satelliter i omloppsbana, då är ju dagens kärnvapenhot från länder som Iran och Nordkorea småpotatis

Medlem
Skrivet av skogsvilden:
Skrivet av 73mpl4R:

Det hoppas jag med att du får. Mycket tror jag kommer att bero på hur oroligt det blir i världen framöver, och därmed hur stor budget NASA får. Det verkar ju dock som att både USA och Ryssland har ambitioner på att utvidga sina expeditioner, så vi får hoppas på att de lägger ner sina militäriska projekt istället.

Tänk när den militära kapprustningen når rymden med kinetiska vapen på satelliter i omloppsbana, då är ju dagens kärnvapenhot från länder som Iran och Nordkorea småpotatis

Förhoppningsvis bor jag på en annan planet då.

1
Skriv svar