Anita Sarkeesian gör filmer om bra kvinnliga spelkaraktärer

Medlem
Skrivet av Berrabub:
Skrivet av RHK:
Skrivet av Berrabub:

Hur kommer det sig att killar inte gnäller om att de flesta manliga hjältar extremt trimmade och snygga? Har killar bättre distans till fiktion? Eller lider de i tystnad under det patriakala förtrycket? (LoL nej den sista frågan är inte seriös )

Tur att den sista frågan inte var seriös med tanke på att den bygger på att du inte skulle ha förstått ett dyft om vad patriakalt förtryck är. Om man inte ser vilket hets det är kring kvinnors kroppar och hur de ska se ut så är man nog blind. Ta t.ex. all uppståndelse det blev kring hon som hade orakade armhålor i melodifestivalen något år, hur många män blir utsatta för det?

Ja och vilka bryr sig om sådant? Inte fasen är det inga män jag känner till som påpekar sådant. Män förövrigt får ju kommentarer som "han ser ut som en snuskgubbe" när de visar upp sig i TV. Eller ännu bättre, hör med tjejpolarna hur de kommenterar män på dejtingsidor

För det första är sättet män och kvinnor sexualiseras oftast inte jämförbart - googla runt på "male gaze" och Laura Mulvey för mer info. För det andra, om du tror att det inte finns en manlig kroppspositivitetrörelse har du i högsta grad fel.

Medlem
Skrivet av MacNille:

Hon hatar ju Bayonetta för att hon är sex positive.

Är inte förvånad. Sex är något dåligt i USA. Alla tjejer ska vara någon slags hora-madonna som är en slyna men fortfarande helylle.

Medlem

Haha vilken dynga alltså..

Skägg.
10 Chambers

Inlägg borttagna, folk varnade.


signatur
Inaktiv

American McGee's kritik av Sarkeesian håller jag helt och fullt med om. Jag hatar henne inte, jag tycker hennes videos blir bättre i kvalitet för varje gång (hon har kort och gott mognat och avstår från de allra tokigaste påståendena) men jag störs av att hon vägrar delta i dialog.
Sarkeesian vill kort och gott leverera sin kritik gentemot en passiv massa åskådare och därefter slippa höra på synpunkter, det är tröttsamt. Hon har en massa goda poänger men hon gör sig också skyldig till ungefär lika många logiska krumsprång, faktafel och andra tankevurpor. Hade hon morskat till sig och tagit ansvar för dessa genom att faktiskt ta till sig av kritik och besvara den så hade hennes bidrag till speldebatten varit många gånger mer intressant.

Medlem

Inte så insatt i Anitas videor. Försöker hålla mig borta så mycket som möjligt från alla dessa heta feministdiskussioner, och spela mera istället. Även om det någon gång är väldigt svårt hålla tyst.

Jag har aldrig sett ett helt klipp med henne, utan vet bara vad andra tycker och visat.

Det finns säkert en hel del av det hon sagt som är taget ur luften. Men det jag minns väl Anita retade sig på, är att kvinnliga döda kroppar försvann efter ett tag ur spelet. Enligt henne är det sexistiskt, men den som är lite mer insatt vet att det beror på tekniska begränsningar när en kropp försvinner. Och det gäller inte bara kvinnokroppar.

Jag har länkat så att klippet ska hoppa till rätt ställe där hon pratar om det jag nämnt. Om det inte fungerar, är det vid 21:07.

Medlem

Kan ni sluta ge den här bedragaren en större platform att sprida sin skit på?


signatur

// Bacon <3

Medlem
Skrivet av Ahris:

Finns ingen anledning att bli så upprörd av Sarkeesian om man inte känner sig hotad av henne på något sätt.
Det är bara en person som uttrycker sina åsikter men en armé av osäkra män har byggt upp en myt om henne som har vuxit sig så stor att folk numera skriker i panik så fort hennes namn nämns.

Bara att kolla reaktionerna i den här tråden för att se vad jag menar. I förhållande till vad artikeln handlar om är det ett ganska bisarrt stort antal negativa kommentarer och länkar till diverse bevis för vilket enormt stort monster den här tjejen är.

Det är bara en tjej med en åsikt.

Precis som att Zoé Quinn gjorde hyllade bara ett spel och hade inga som helst relationer med de som skapade spelet.

Eller att Anita Sarkeesian har händerna nere i kakburken med detta spelets utvecklare.

Så godtrogen man kan vara...

eld
Medlem
Skrivet av Kuci:
Skrivet av Ahris:

Finns ingen anledning att bli så upprörd av Sarkeesian om man inte känner sig hotad av henne på något sätt.
Det är bara en person som uttrycker sina åsikter men en armé av osäkra män har byggt upp en myt om henne som har vuxit sig så stor att folk numera skriker i panik så fort hennes namn nämns.

Bara att kolla reaktionerna i den här tråden för att se vad jag menar. I förhållande till vad artikeln handlar om är det ett ganska bisarrt stort antal negativa kommentarer och länkar till diverse bevis för vilket enormt stort monster den här tjejen är.

Det är bara en tjej med en åsikt.

Precis som att Zoé Quinn gjorde hyllade bara ett spel och hade inga som helst relationer med de som skapade spelet.

Eller att Anita Sarkeesian har händerna nere i kakburken med detta spelets utvecklare.

Så godtrogen man kan vara...

Måste kämpa mot den onda korrupta speljournalistiken en kvinna i taget!

Medlem

Spelproducenten Peter Molyneux fick mycket skit för att inte ha färdigställt Kickstarter-projektet.

Anita lovade en massa som hon inte har hållit. Men hon får istället en hel del beröm i media. Hon anses av många som en stor lögnare. Antar att en del gör allt för pengar och berömmelse.

Förhoppningsvis kommer allt fler syna henne. Hon är lite som en Justin Beiber. Har få trofasta anhängare som när personen säger "hoppa från bron", frågar anhängarna "vilken bro?", en icke anhängare skulle självklart svara "Varför? Är du galen?"

Detta fenomen är lika gammalt som mänskligheten.

Medlem

Har inte sett henne förut. Förstår inte vad folk(?) blir så upprörda över. För mig är det här betydligt mer intressant än alla anonyma dussintyckare som pratar hd-texturer. Spelvärlden mår bra av ett bredare perspektiv (uppenbarligen).

Medlem

Jag skall icke näthata
Jag skall icke näthata
Jag skall icke näthata

Men det är svårt att hålla sig när jag ser hennes ansikte.

Medlem

Tråkigt att Bayonetta inte är med i listan. Finns nog ingen kvinnlig karaktär som har alla egenskaperna och kan mäta sig med manliga karaktärer lika bra som hon.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Avstängd
Skrivet av Ahris:

Det är bara en tjej med en åsikt.

Det är just detta du träffar fel på. Anita har makt tack vare att feminister inom gammelmedierna och i vissa sociala medier stöder henne. Uppenbarligen tjänar hon pengar på detta också.

Det är alltså inte bara en tjej med en åsikt. Hon är någon som borde granskas av seriösa mediér.

Medlem
Skrivet av Calez:
Skrivet av Ahris:

Det är bara en tjej med en åsikt.

Det är just detta du träffar fel på. Anita har makt tack vare att feminister inom gammelmedierna och i vissa sociala medier stöder henne. Uppenbarligen tjänar hon pengar på detta också.

Det är alltså inte bara en tjej med en åsikt. Hon är någon som borde granskas av seriösa mediér.

hmm det finns tidningar och det finns internet vilka andra medier hade du tänkt dig ?

Iaf, ovasett hur mycket en person potentiellt uttalar sig fel eller den personen undviker diskussioner.

Så blir det tokigt om man bemöter det med hat eller gliringar vilket flera i denna tråd gör och andra på nätet.

Och bara för att Anita inte väljer att diskutera det hon säger kan finnas diverse skäl till det.

Så betyder inte det att dom som tycker annorlunda ska bete sig på samma sätt.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Tack! Mycket intressant.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Smoo87:

Lol. Videon var väl för en gångs skull okey. Men varför kan hon inte göra en video där hon hyllar spel på löpande band så som hon gjort videos där hon bashar spel (män) på löpande band? Så få spel med starka, bra kvinnliga karaktärer finns det inte. Finns en uppsjö lilla gumman.

"Lilla gumman". Skärp dig förfan, vill du kritisera henna kan du väl göra det utan att bekräfta alla fördomar om manliga gamers.

Medlem

Vill inte fälla någon kommentar om Anita Sarkessian, så jag låter The Amazing Atheist tala:

https://www.youtube.com/watch?v=EJjA4lKoHPc

Moderator | Testpilot
Skrivet av Piraten88:

Vill inte fälla någon kommentar om Anita Sarkessian, så jag låter The Amazing Atheist tala:

https://www.youtube.com/watch?v=EJjA4lKoHPc

Hur många gånger ska folk länka samma video..


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Piraten88:

Vill inte fälla någon kommentar om Anita Sarkessian, så jag låter The Amazing Atheist tala:

https://www.youtube.com/watch?v=EJjA4lKoHPc

Hur många gånger ska folk länka samma video..

Måste ha missat tidigare inlägg ang. The Amazing Atheist analys av Sarkessian's val av positiv kvinnlig huvudkaraktär.

Medlem

Sarkeesian är mest känd för att ha stulit konst och använt den i sina hemsidor mot konstnärens vilja.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Ahris:

Finns ingen anledning att bli så upprörd av Sarkeesian om man inte känner sig hotad av henne på något sätt.
Det är bara en person som uttrycker sina åsikter men en armé av osäkra män har byggt upp en myt om henne som har vuxit sig så stor att folk numera skriker i panik så fort hennes namn nämns.

Bara att kolla reaktionerna i den här tråden för att se vad jag menar. I förhållande till vad artikeln handlar om är det ett ganska bisarrt stort antal negativa kommentarer och länkar till diverse bevis för vilket enormt stort monster den här tjejen är.

Det är bara en tjej med en åsikt.

Hitler var en kille med åsikt. Han fick sedan följare. Resten är historia.

Skrivet av boneless:

Har inte sett henne förut. Förstår inte vad folk(?) blir så upprörda över. För mig är det här betydligt mer intressant än alla anonyma dussintyckare som pratar hd-texturer. Spelvärlden mår bra av ett bredare perspektiv (uppenbarligen).

Men herregud, du har inte sett henne förut och vet inte vad hon säger/skriver och sedan säger du att du inte förstår varför folk blir upprörda? Du kanske ska kolla upp vad hon säger/gör, och sedan kommentera igen?


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:
Skrivet av Ahris:

Finns ingen anledning att bli så upprörd av Sarkeesian om man inte känner sig hotad av henne på något sätt.
Det är bara en person som uttrycker sina åsikter men en armé av osäkra män har byggt upp en myt om henne som har vuxit sig så stor att folk numera skriker i panik så fort hennes namn nämns.

Bara att kolla reaktionerna i den här tråden för att se vad jag menar. I förhållande till vad artikeln handlar om är det ett ganska bisarrt stort antal negativa kommentarer och länkar till diverse bevis för vilket enormt stort monster den här tjejen är.

Det är bara en tjej med en åsikt.

Hitler var en kille med åsikt. Han fick sedan följare. Resten är historia.

Skrivet av boneless:

Har inte sett henne förut. Förstår inte vad folk(?) blir så upprörda över. För mig är det här betydligt mer intressant än alla anonyma dussintyckare som pratar hd-texturer. Spelvärlden mår bra av ett bredare perspektiv (uppenbarligen).

Men herregud, du har inte sett henne förut och vet inte vad hon säger/skriver och sedan säger du att du inte förstår varför folk blir upprörda? Du kanske ska kolla upp vad hon säger/gör, och sedan kommentera igen?

Här kommenterar vi väl klippet som delats? Förövrigt har jag viktigare saker för mig än att sitta och grina över vad folk babblar om på youtube.

I och med Hitler liknelsen tycker jag redan bättre om henne än vad jag gör om dig.

Medlem
Skrivet av iramirion:
Skrivet av Smoo87:

Lol. Videon var väl för en gångs skull okey. Men varför kan hon inte göra en video där hon hyllar spel på löpande band så som hon gjort videos där hon bashar spel (män) på löpande band? Så få spel med starka, bra kvinnliga karaktärer finns det inte. Finns en uppsjö lilla gumman.

Om jag får komma med ett rationellt inspel här, lika mycket riktad till dig som alla andra, så det är inte meningen att ni ska godta vad jag säger på rak arm men som ni kan kontemplera: Kanske vad du tycker är nervärderande för kvinnor inte helt representerar vad som *faktiskt* är nervärderande för målgruppen i fråga. Ibland krävs det att man ser på de som har det sämst, som är mest utsatta, som blir påverkad mest. Hon har aldrig bashat män som du säger, det är bara hennes framtoning och personlighet som verkar sjukt överlägsen att du känner dig attackerad. Hon är en kall och otrevlig person, men budskapet hennes är sunt -- Vi borde kunna omvärdera vår syn på samhället genom kritik, annars är vi lika galna som ISIS.

Uhm... har du sett hennes videos? "Enbart för mäns skull", "det patriarktiska förtrycket", "för att få det till att det är okey för män att bruka våld mot kvinnor" osv osv osv. Hon är en skev, väldigt skev patetisk männi.. får man skriva människa för vissa i den här tråden? Eller är det kvinnoförnedrande då det börjar med män förresten? Jag menar ju hen är en skev patetisk henniska

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Hon får alltid mycket kritik verkar det som - är detta bara från män?

Nej hon får extremt mycket kritik från kvinnor oxå. Men det kanske bara är okey att få kritisera kvinnor om man själv är kvinna? Vi män ska bara hålla med eller hålla käften?

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Piraten88:

Vill inte fälla någon kommentar om Anita Sarkessian, så jag låter The Amazing Atheist tala:

https://www.youtube.com/watch?v=EJjA4lKoHPc

Hur många gånger ska folk länka samma video..

Antagligen tills folk fattar att Anita Sarkeesian är ute och cyklar i sina resonemang?
Skulle du ställa samma fråga efter den hundrade gången FZ släpper en nyhet om Sarkeesian eller?

''Hur många gånger ska FZ länka till Anita Sarkeesians lögner?''

Tror inte att du skulle ifrågasätta det överhuvudtaget.

Undra varför? (obs, jag vet redan svaret)

Medlem
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Hipshot:

Hon får alltid mycket kritik verkar det som - är detta bara från män?

Nej hon får extremt mycket kritik från kvinnor oxå. Men det kanske bara är okey att få kritisera kvinnor om man själv är kvinna? Vi män ska bara hålla med eller hålla käften?

Det verkar inte vara någon som håller käften i denna tråden...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Snälla fz, lägg upp fler sånna här nyheter och inslag om relaterade ämnen så vi skrämmer bort alla små pojktroll. Man tappar ju tron till mänskligheten när man läser många av kommentarerna här.

Medlem

Förstår inte varför människor blir så aggressiva över dessa saker. Det är ju en självklarhet att spelvärldens kvinnosyn är en skev historia och den som förnekar detta måste ju se över sin förståelsehorisont.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Piraten88:

Vill inte fälla någon kommentar om Anita Sarkessian, så jag låter The Amazing Atheist tala:

https://www.youtube.com/watch?v=EJjA4lKoHPc

Hur många gånger ska folk länka samma video..

Antagligen tills folk fattar att Anita Sarkeesian är ute och cyklar i sina resonemang?
Skulle du ställa samma fråga efter den hundrade gången FZ släpper en nyhet om Sarkeesian eller?

''Hur många gånger ska FZ länka till Anita Sarkeesians lögner?''

Tror inte att du skulle ifrågasätta det överhuvudtaget.

Undra varför? (obs, jag vet redan svaret)

Jag menar mer att länka samma klipp i tråden flera gånger. Givetvis inget fel med hur det såg ut här (3 gånger tror jag). Bara bevis på att folk inte läser kommentarer innan de skriver och det tycker jag är lite dumt. Att man inte hänger med i diskussionen och så skriver man något ändå.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skriv svar