Så mycket kostar Samsungs böjda skärmar

Robot
Så mycket kostar Samsungs böjda skärmar
Medlem
Så mycket kostar Samsungs böjda skärmar

Bara 60 Hz ju

Medlem

Alldeles för dyrt när resten av speccen var skit


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

Inget. Böjda är det nya 3d. Först så säger de att alla skärmar bör vara platta sedan så ska de vara böjda igen.

"We hope that you, the consumer, do not get dazzled by the fancy marketing campaigns and hot air sales pitches, but can see this effort for what it is: Just another attempt to promote the next “3D”. Give us back the flat screens and leave the curved ones at the CES show floors."
http://www.flatpanelshd.com/focus.php?subaction=showfull&id=1...

Medlem

Jag vet inte om jag ser poängen med böjda skärmar. Hur funkar det om man sitter på sidan - t.ex. om man är två som tittar på skärmen?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

phi
Medlem
Skrivet av Puscifer:

Jag vet inte om jag ser poängen med böjda skärmar. Hur funkar det om man sitter på sidan - t.ex. om man är två som tittar på skärmen?

Förmodligen jättedåligt då det lär finnas en sweet spot. Känns dessutom som att det behövs väldigt stora skärma för att en böjd skärm ska ge någon som helst effekt.

Medlem

Nä tack, 60hz tillbaka typ 10 år i utvecklingen

Medlem

Inte ens 21:9 format eller mer än 60Hz nej dessa är inte för PC spelaren.
LG ligger på rätt spår, nej Samsung hem och läs på.

Inaktiv

Säkert en halvdassig TN-panel dessutom.

Inaktiv

Vad är det för mening med en böjd skärm? :/


signatur

i7-4770K @4.3GHz, 16GB RAM, 120GB SSD + 5TB, GTX 780 3GB VRAM, 24" 144Hz 3D, Win8.1 PRO

Medlem
Skrivet av Tobblish:

Inte ens 21:9 format eller mer än 60Hz nej dessa är inte för PC spelaren.
LG ligger på rätt spår, nej Samsung hem och läs på.

Eh? Prata för dig själv.

Tar inte Samsung riktigt seriöst som märke när det kommer till paneler. De klarar inte ens av att utge rätt och slätt hurdan deras garantier är, vilket är rent generellt värdelösa 2 år.
1920x1080 res på en 31.5" panel, oh gee... sen den där meningslöst tunna fjantfoten som inte ens tillåter en att höja eller sänka skärmen.

En ren gimmick för eh, dom som ville vara först(!?).

Ser iaf lite fördel i att få sig en kurvad skärm.

Medlem

På tal om böjda skärmar:
http://hardforum.com/showthread.php?t=1853884
40", 48" platta eller böjda med 4K med 60hz, VA-panel och helt ok inputlag!

Medlem

För låga upplösningar för att det ska vara intressant, det minsta tänkbara är 3440x1440 som finns på 34" 21:9 skärmarna.
Kör för nuvarande 3600x1920 på 3st vertikala 24" och det ger utmärkt höjd på bilden och är rätt nära 4K.

Medlem

Ännu ett nbytt sätt att plundra jordens resurser på till överpris, borde det inte vara dags snart att konsumenerna sa ifrån och slutade köpa skräp bara för att det är nytt. Mest korkade idén hitills. Vad fan skall man ha för nytta av en böjd skärm. Men det finns säkert de som köper för att imponera på släkten, polarna, FB vänner.

Människan är fan det mest korkade djur som finns tror jag. Bananflugor är fan smartare.


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem
Skrivet av skogsvilden:

För låga upplösningar för att det ska vara intressant, det minsta tänkbara är 3440x1440 som finns på 34" 21:9 skärmarna.
Kör för nuvarande 3600x1920 på 3st vertikala 24" och det ger utmärkt höjd på bilden och är rätt nära 4K.

3440x1440 har jag på min skärm. Älskar det!
Körde också 3x24 tidigare men har nyligen bytat. Saknar dock att ha mer än en skärm. Får se vad jag köper härnäst!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av GRiZZLYFiRE:

Vad är det för mening med en böjd skärm? :/

Böjda skärmar är riktigt behagliga att titta på. Bredare synfält, bättre skärpa ute vid kanterna och bättre kontrast.

Det är för mig en självklar form för en monitor som man sitter så pass nära. Finns ju liksom en anledning till varför man radar upp skärmar i en båge och inte längs en rak linje när man använder exempelvis tre skärmar.

Medlem

Jag väntar till skärmarna kommer i material så man kan böja själv till önskad böjning. Det finns ju skärmar typ läsplattor som är som tidningssidor.

Och framför allt att de kommer lösningar så man kan stapla - sidledes eller höjdledes nästan utan synliga skarvar.

Då börjar det bli lite halvfränt åtminstone....

..och på det stapelbara konsoller där spelet delas på cpu och gpu på de olika ut mot dessa fondväggar.

Det kan ju bli lite som cinema 180 eller vad de hette på nöjesfälten, helt omsluten av bildinfo tar hjärnan in på helt annat sätt. Du får tusan 180 i puls när du tar kurvor i 180....

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av GRiZZLYFiRE:

Vad är det för mening med en böjd skärm? :/

Böjda skärmar är riktigt behagliga att titta på. Bredare synfält, bättre skärpa ute vid kanterna och bättre kontrast.

Det är för mig en självklar form för en monitor som man sitter så pass nära. Finns ju liksom en anledning till varför man radar upp skärmar i en båge och inte längs en rak linje när man använder exempelvis tre skärmar.

Bojkott förklarar bra fördelarna med böjda paneler och eyefinity / nvidia surround.
Nackdelen med böjda paneler är att dom oftast är riktigt dåliga. Hade gärna sett en böjd panel av Sony eller Panasonic med 4K och helst IPS för att få en bättre sweet spot.

Har man familj och barn är nog en platt bättre då en böjd panel endast har en liten sweet spot och alla utanför får en sämre upplevelse.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av nudelsdesign:

Ännu ett nbytt sätt att plundra jordens resurser på till överpris, borde det inte vara dags snart att konsumenerna sa ifrån och slutade köpa skräp bara för att det är nytt. Mest korkade idén hitills. Vad fan skall man ha för nytta av en böjd skärm. Men det finns säkert de som köper för att imponera på släkten, polarna, FB vänner.

Människan är fan det mest korkade djur som finns tror jag. Bananflugor är fan smartare.

Samsung har generellt sett ganska bra återvinningsprogram, så det är inte säkert att man plundrar naturtillgångar bara för att man ger ut nya produkter. Jag har inget behov av en böjd skärm men det vore jävligt förmätet av mig att utgå från att alla andra har exakt samma behov. Du kanske tycker att det är en korkad idé, men jag kan mycket väl tänka mig att en person som jobbar framför en terminal hela dagarna får ut en hel del av den.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Tror att LG och acer är på rätt spår med sina nya gaming skärmar

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av GRiZZLYFiRE:

Vad är det för mening med en böjd skärm? :/

Böjda skärmar är riktigt behagliga att titta på. Bredare synfält, bättre skärpa ute vid kanterna och bättre kontrast.

Det är för mig en självklar form för en monitor som man sitter så pass nära. Finns ju liksom en anledning till varför man radar upp skärmar i en båge och inte längs en rak linje när man använder exempelvis tre skärmar.

Skulle väl isf behöva anpassa hur böjd skärmen är i förhållande till ditt tittavstånd. Sitter du inte på perfekt avstånd i relation till storlek och böjd så får du en skev bild istället.

Ser en fördel med stora och väldigt breda skärmar, men inte annars.

Rätt intressant att böjda skärmar säljer som TV. Att så många vill se på tv med förvrängd bild...

Medlem
Skrivet av Priapsi:
Skrivet av nudelsdesign:

Ännu ett nbytt sätt att plundra jordens resurser på till överpris, borde det inte vara dags snart att konsumenerna sa ifrån och slutade köpa skräp bara för att det är nytt. Mest korkade idén hitills. Vad fan skall man ha för nytta av en böjd skärm. Men det finns säkert de som köper för att imponera på släkten, polarna, FB vänner.

Människan är fan det mest korkade djur som finns tror jag. Bananflugor är fan smartare.

Samsung har generellt sett ganska bra återvinningsprogram, så det är inte säkert att man plundrar naturtillgångar bara för att man ger ut nya produkter. Jag har inget behov av en böjd skärm men det vore jävligt förmätet av mig att utgå från att alla andra har exakt samma behov. Du kanske tycker att det är en korkad idé, men jag kan mycket väl tänka mig att en person som jobbar framför en terminal hela dagarna får ut en hel del av den.

Samsung är med väldigt stor sannolikhet deltagande i att plundra jordartsmetaller som vilket annat företag i samma bransch. Metallerna är svåra att spåra eftersom att de smälts samman. Nu är inte jag så påläst om Samsung men jag har väldigt svårt att tro att de skulle vara bättre än dem andra, även om de säger det själva.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av GRiZZLYFiRE:

Vad är det för mening med en böjd skärm? :/

Böjda skärmar är riktigt behagliga att titta på. Bredare synfält, bättre skärpa ute vid kanterna och bättre kontrast.

Det är för mig en självklar form för en monitor som man sitter så pass nära. Finns ju liksom en anledning till varför man radar upp skärmar i en båge och inte längs en rak linje när man använder exempelvis tre skärmar.

Håller med - Webhallen i Kista Centrum verkar ha lite Samsungspons för där står två (TV iofs) 4k 40" skärmar, en platt och en böjd och den rent subjektiva bedömningen är att den böjda skärmen ger en behagligare, mer omslutande bild. Men skärmarna i artikeln faller ju helt klart på "bara" 1080p.

1
Skriv svar