PC spel på blu-ray

Medlem
PC spel på blu-ray

Är det bara jag som undrar varför man inte börjar släppa pc spelen på blu-ray? nu är spelen blir större och större. Är det för att inte tillräckligt många har blu-ray i sin dator eller är det för att det skulle bli dyrare för oss konsumenter att köpa spelen då?

Vad är anledningen till det

Medlem

Dels är det nog en kostnadsfråga. Och bluray har inte riktigt slagit igenom i PC-världen. En väldigt liten del av alla datorer har bluray-läsare. Sen går ju spelbranschen mer och mer mot digital försäljning. Vi som vill ha ett spelfodral i hyllan blir färre och färre och de som laddar ner sina spel blir fler och fler. Att då försöka lansera bluray som ett framtidssäkert alternativ och övertala folket att köpa blurayläsare till sina datorer är nog ett ganska dödsdömt projekt.

Fram till för några månader sen så jobbade jag i en datorverkstad och byggde datorer dagligen. Jag kan av egen erfarenhet säga att många t.o.m väljer bort DVD i sina datorer, eftersom de slutat använda skivor helt och hållet.

Digital distribution, molnlagring och streamingtjänster för film - 3 anledningar till att du inte behöver varken läsare eller brännare i din dator.

Medlem

Men jag som använder båda sätten tycker bara det vore smidigt med att ha en blu-ray skiva istället för flera dvd skivor

Medlem

Känns som att motivationen att ha en bluray-spelare i datorn är minimal i dagsläget. Bygger man en htpc så kan det möjligtvis vara av intresse, men jag känner ingen som har stoppat in en ännu. Kikade in på inet.se och de billigaste de har kostar 649:-, bygger man en speldator så lägger man hellre de pengarna på något annat. Så i slutändan så blir det lite moment 22, ingen kommer att släppa spel på bluray innan det finns en marknad för det och ytterst få kommer att stoppa in en bluray-spelare i sin speldator om inte spelen börjar kräva det

/ LordDaimos

1
Skriv svar