En studie i sexism inom video spel har kommit fram till ett svar efter 3 års arbete

Medlem
En studie i sexism inom video spel har kommit fram till ett svar efter 3 års arbete

Det finns inget som tyder på att spel har något inflytande på spelarens attyid emot sexism
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25844719
notera att det här är bara en sammanfattning av avhandlingen.

Citat:

Enlisting a 3 year longitudinal design, the present study assessed the relationship between video game use and sexist attitudes, using data from a representative sample of German players aged 14 and older (N=824). Controlling for age and education, it was found that sexist attitudes-measured with a brief scale assessing beliefs about gender roles in society-were not related to the amount of daily video game use or preference for specific genres for both female and male players. Implications for research on sexism in video games and cultivation effects of video games in general are discussed.

Intressant tycker jag.

#blogg


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
En studie i sexism inom video spel har kommit fram till ett svar efter 3 års arbete

"Det finns inget som tyder på att spel har något inflytande på spelarens attityd emot sexism"

Finns det flera studier på detta? Annars är det ju rätt ointressant eftersom en studie knappats bevisar något.

Dock rätt övertygad själv att om mer forskning skulle bedrivas så skulle det sluta som våld i spel, halva forskningen säger att det påverkar medan andra halvan säger att det inte gör det. Sedan bestämmer folk vilket läger de tillhör utan att reflektera över att rätt mycket forskningen visar på motsatsen. Svart eller vit.

Medlem
Skrivet av kaealy:

"Det finns inget som tyder på att spel har något inflytande på spelarens attityd emot sexism"

Finns det flera studier på detta? Annars är det ju rätt ointressant eftersom en studie knappats bevisar något.

Dock rätt övertygad själv att om mer forskning skulle bedrivas så skulle det sluta som våld i spel, halva forskningen säger att det påverkar medan andra halvan säger att det inte gör det. Sedan bestämmer folk vilket läger de tillhör utan att reflektera över att rätt mycket forskningen visar på motsatsen. Svart eller vit.

Tror inte att det finns flera studier på detta, men eftersom det är den enda som jag vet om som har studerat det här på ett vetenskaplig sätt tror jag att det sätter en standard. Och det här med att videospel orsakar våld tror jag att de flesta har sagt att det inte orskar våld. Det kom en ut förra året som sa att det inte gjorde det.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

En vetenskaplig studie sätter ingen standard, låter nästan religiöst att säga att det gör det.

Dessutom, sök på video games violence på samma sida du länka så hittar du HELA 12 sidor där studier, vetenskapliga artiklar m.m. problematiserar våld och våldskulturen inom spel. Så nej, de flesta säger inte att det inte orsakar våld och bidrar till empatistörningar. Att det kom ut en förra året säger inget heller, en som kom ut 2015 förra månaden visar på att det bidrar till antisociala beteenden. Vilket innefattar empatistörningar och bristande konflikthantering som oftast slutar i våld.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Finns det flera studier på detta? Annars är det ju rätt ointressant eftersom en studie knappats bevisar något.

Det beror ju helt på hur forskningen bedrivits och hur stort materialet i fråga är. Nu vet jag inte exakt hur denna undersökning ser ut och tänker inte uttala mig om den. Men att en enskild undersökning aldrig betyder något är inte sant.

Medlem

Nu kan jag ju inte läsa själva studien och jag vill inte döma ut den enbart baserat på abstraktet, men jag tycker problemformuleringen är lite skum och tidslinjen lite kort.

Tre år är väldigt kort tid att dra några stora slutsatser och om man inledde med ungdomar som var 14 (och gissningsvis var gamers innan studien började) är det ju svårt att se huruvida deras attityder förändras särskilt mycket under tre enstaka år.

Fan, önskar nu att jag hade mina gamla inloggningsuppgifter fortfarande, men får väl vänta tills att nån läcker studien så jag kan se hur de drog sina slutsatser.

Medlem
Skrivet av Rocky Dennis:

Fan, önskar nu att jag hade mina gamla inloggningsuppgifter fortfarande, men får väl vänta tills att nån läcker studien så jag kan se hur de drog sina slutsatser.

Sant. nu är det bara att vänta, så att man kan dra sina egna slutsataser.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

1
Skriv svar