Star Wars-filmerna släpps på nytt

Medlem
Skrivet av BlåMes:
Skrivet av Achtung:

"It's over Anakin! I have the high ground..."

Wat?

Att attackera en fiende som har en högre position är aldrig bra.

Det funkar ju för Kenobi i slutet av episod 1 när han slåss mot Maul, inte bara lägre "ground": mannen är för guds skull i ett hål;)


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Inaktiv

Det var inte lite spoilers i den trailern...

Medlem
Skrivet av Gurant:
Skrivet av billybob:

Gissa om jag blev förvånad när det helt plötsligt börjades att sjungas och dansas i 3:e filmen i bluray-versionen de släppte.

Något som kan befinna sig i en slags gråzon är Despecialized versions men man får original-filmerna så nära FullHD det bara går.

https://www.youtube.com/watch?v=dHfLX_TMduY

Den där jävla aliendansen i Jabba the Hutts palats är nog det mest cringe worthy jag någonsin sett i en film. Vad fan tänkte Lucas?

Fråga inte mig! Jag och min mor satt och pratade om gamla filmer om hur det var de kom på 70-talet och när jag berättade om dansandet i den här versionen så skakade hon på huvudet och det var en hårsmån från en facepalm

Medlem
Skrivet av redruM:

Jar Jar Binks must die!

Ibland undrar jag varför folk ogillar honom så mycket. Visst, han är inte den bästa karaktären, men R2D2 och C3PO är inte mycket bättre om man tänkte efter.

Jag gillar alla filmerna. Det är Star Wars! Jag älskade det när jag växte upp och jag tänkte inte analysera sönder dem nu!


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Chiefen:
Skrivet av Ctrl:

Nu när de skall vara digitala, kan man inte få välja på klippta och oklippta då? De gamla har ju fixats så många gånger att det inte är samma filmer längre.

Nej det kommer inte gå. Du får tyvärr stoppa in VHS-kassetterna igen om du vill vara old school.

De omoddade versionerna slåpptes på dvd, har dem i en låda

Som i sin tur är direktrippar från Laserdiscversionerna. Finns inga finare samlarex än dessa med sina stoora fina omslag. Min samling:


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

De omoddade versionerna slåpptes på dvd, har dem i en låda

Var det inte Specialversionerna från 1997 som släpptes på DVD?


signatur

40-årig tjock och matälskande ninja från västkusten.

Medlem

Vad är detta egentligen? Blueray kom ju för länge sedan och jag vet redan att de tre första filmerna har släppts sedan länge med nya effekter. Så förklara för mig vad detta är.

KoP
Medlem

Börjar George Lucas pengar ta slut?

Medlem
Skrivet av SID 6.7:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Chiefen:
Skrivet av Ctrl:

Nu när de skall vara digitala, kan man inte få välja på klippta och oklippta då? De gamla har ju fixats så många gånger att det inte är samma filmer längre.

Nej det kommer inte gå. Du får tyvärr stoppa in VHS-kassetterna igen om du vill vara old school.

De omoddade versionerna slåpptes på dvd, har dem i en låda

Som i sin tur är direktrippar från Laserdiscversionerna. Finns inga finare samlarex än dessa med sina stoora fina omslag. Min samling: http://i62.tinypic.com/10h0t2p.jpg

Snyggt! LaserDisc var bäst! Darth Vader signerade min SE på LD.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Det finns en grupp på nätet som har restaurerat orginalfilmerna tillbacka till hur de var klippta från början och tagit bort de tillagda effekterna från 1997.
Dessa är väldigt bra gjorda.
Jag kommer dock inte ihåg vad gruppen heter som har gjort dem, men om man söker på STAR WARS DESPECIALIZED EDITION så hittar man det.

Medlem
Skrivet av Quid:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

De omoddade versionerna slåpptes på dvd, har dem i en låda

Var det inte Specialversionerna från 1997 som släpptes på DVD?

Teater versionen har aldrig gått att köpa löst på DVD eller Blu-ray. Om man har en gammal dvd box med samtliga filmer då är det 2004 edition UTAN någon oredigerad version som extra dvd. MEN köpte man däremot Star wars på dvd som lösa filmer kring 2006 och framåt kan det mycket väl vara limited editions innehållandes en extra dvd med teater versionen. Dock så är teater versionerna på DVD väldigt slarvigt transfererade ifrån LaserDisc med låg bildkvalite och en ihoptryckt letterbox som följd.
Så fortfarande år 2015 väntar den stora massan på att få se originalen på ett rättvisande sätt.

Så här är DVD historien annars. Jag t.ex. har alla tre i en silvrig samlarbox på DVD, utgiven 2004. Innan dess fanns ej Star wars 4-6 på DVD. De är lika specialversionen ifrån 1997 (som kom på VHS) med ytterligare "förbättringar". Med andra ord 2004 remastered. Den boxen innehåller även en extra dvd med extra material. Osäker på om det gick att köpa dessa filmer löst då.

2006 kom de tre första filmerna IGEN (limited edition) fast denna gång som lösa filmer (ej box). Denna innehöll 2004 remaster versionerna men utöver det ÄVEN de tre filmernas teaterversioner (unaltered) som bonusdiscar. i respektive film Givetvis är den utgåvan av filmerna som är den mest åtråvärda nu i efterhand. Man får lägga ut en slant för att få tag i dessa. De finns fortfarande att köpa dock. Men räkna att få lägga ut runt 50-100 dollar per sådan film (men man får ju faktiskt två versioner). Finns på Amazon. Tråkigt att inget liknade finns på blu-ray ännu dock.

Numera säljs 2011 versionerna av Star wars på blu-ray och DVD. De är väldigt snarlika 2004 versionerna, med andra ord - få justeringar.

Framtiden? Med allt detta sagt, är det nu önskvärt med en superbox i 4K med samtliga utgåvor som gjorts av Star Wars. Som bonus skall även en Jar-jar binks fri version av episode 1-3 ingå. Releasedag? Gärna efter kommande Star Wars Episode VII-IX trilogin så vi får med alla filmer. Skivorna skall även förvarade i en real-size detaljerad R2D2 som även kan spela upp dem och projicera upp dem i 4K upplösning 110".

Edit: Om något jag skrivit ej stämmer så hör gärna av er. Kan vara intressant att veta. Men efter lite googling så verkar jag ha skrivit korrekt information Real-size R2D2 Star Wars legendary 2020 remastered all movies edition. Smaka på den!


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Inaktiv

Hatade också EP I-III och tyckte de var helgerån tills jag såg om ep IV-VI och det var lite pinsamt. De är minst lika fjantiga. Som att försvara Turtles framför He-Man i vuxen ålder.

Medlem
Skrivet av billybob:
Skrivet av Gurant:
Skrivet av billybob:

Gissa om jag blev förvånad när det helt plötsligt börjades att sjungas och dansas i 3:e filmen i bluray-versionen de släppte.

Något som kan befinna sig i en slags gråzon är Despecialized versions men man får original-filmerna så nära FullHD det bara går.

https://www.youtube.com/watch?v=dHfLX_TMduY

Den där jävla aliendansen i Jabba the Hutts palats är nog det mest cringe worthy jag någonsin sett i en film. Vad fan tänkte Lucas?

Fråga inte mig! Jag och min mor satt och pratade om gamla filmer om hur det var de kom på 70-talet och när jag berättade om dansandet i den här versionen så skakade hon på huvudet och det var en hårsmån från en facepalm

Den satans Muppetshowen i Jabbas palats i Special edition får mig att tappa tron på mänskligheten. Lucas har aldrig varit bra som regissör (Sista natten med gänget undantaget). Som visionär och producent, ja, men sjävla regisserandet skall han ge fan i. Det är tillsammans med Spielberg och Coppola som han kom till sin rätt.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Tycker Star Wars anh har grymmast fighting scen, Obi-wan mot Dart Vader i ultrarapid. Ser Storm Troopers som slår i huvudet är klockren, bättre effekt går inte att få.

Medlem
Skrivet av tonykollberg:

De man väntar på är 4K versionerna, om det nu går att göra de äldre filmerna i 4K

35mm film som de första tre Star wars är inspelade på har en detaljrikedom som matchar och oftast överstiger 4k.

Episode 2 och 3 är inspelade digitalt så de kommer aldrig komma i 4k om de inte skalar upp dem vilket inte blir helt bra. Ironiskt nog så kommer man med största sannolikhet kunna se Casablanca i 4k om några år men 80% av allt som gjorts efter 2007 är i princip inspelat digitalt i en lägre upplösning än 4k. Det som faktiskt är inspelat i 4k är oftast inte mastrat i 4k då det kostar för mycket att göra effekterna i så hög upplösning.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Själv föredrar jag de nya över de gamla. Inte lika stora logikhål och de kan träffa varandra i de nya utan att vara på "rätt" sida...

Vad menar du med logikhål?

Och vilka kan träffas i nya som inte kan träffas i gamla?

Medlem
Skrivet av KoP:

Börjar George Lucas pengar ta slut?

Tror att han har det rätt gott ställt eget att han sålde Star wars för strax under 4 miljarder dollar ^^

Medlem

Synd att inte "Empire of Dreams" är med i samlingen. Eller missade jag den? En helt fantastisk (2.30 lång) dokumentär om orginaltrilogin.


signatur
KoP
Medlem
Skrivet av oscarstegland:
Skrivet av KoP:

Börjar George Lucas pengar ta slut?

Tror att han har det rätt gott ställt eget att han sålde Star wars för strax under 4 miljarder dollar ^^

Ja, sen är det väl alltid merchandisen runt Star Wars hans tjänat pengar på och aldrig filmerna hörde jag något surr om?

Medlem
Skrivet av KoP:
Skrivet av oscarstegland:
Skrivet av KoP:

Börjar George Lucas pengar ta slut?

Tror att han har det rätt gott ställt eget att han sålde Star wars för strax under 4 miljarder dollar ^^

Ja, sen är det väl alltid merchandisen runt Star Wars hans tjänat pengar på och aldrig filmerna hörde jag något surr om?

Absolut inte. A New Hope Är forfarande den näst bäst tjänande filmen vid USA:s box office om man justerar för inflation. Avatar ligger på 14e plats på samma lista (dock tvåa, och Star wars på trea om man kollar internationella box office listan).

Det var inte direkt den enda filmen i serien som drog in pengar om man säger så. George Lucas uppfann ju blockbustern ihop med Steven Spielberg.

Han har producerat massor, skapade och äger väl forfarande stora delar av THX. Däremot har han förmodligen tjänat mest på merch för han var enda ägaren av rättigheter på den biten,och de fortsatte sälja i årtionden efter att filmerna slutade gå.

12
Skriv svar