Dags för uppgradering!

Medlem
Dags för uppgradering!

Hejsan!

Känner att det är dags att uppgradera min nuvarande dator då den inte klarar av de spelen jag vill spela (Arma 3, Heroes of The Storm, GW2 Med Mera), så jag gick in på inet och byggde ihop en kundvagn som jag tycker ser bra ut, men skulle gärna vilja ha råd av er så jag inte går och slänger pengarna i sjön.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7808782/sweez
Och bara FYI, den där 200mm fläkten är där för min nuvarande har pajat.

Medlem
Skrivet av jimsam100234:

Hejsan!

Känner att det är dags att uppgradera min nuvarande dator då den inte klarar av de spelen jag vill spela (Arma 3, Heroes of The Storm, GW2 Med Mera), så jag gick in på inet och byggde ihop en kundvagn som jag tycker ser bra ut, men skulle gärna vilja ha råd av er så jag inte går och slänger pengarna i sjön.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7808782/sweez
Och bara FYI, den där 200mm fläkten är där för min nuvarande har pajat.

Byt ut denna: http://www.inet.se/produkt/4304016/1tb-wd-green-intellipower-...
Mot en blue istället. De gröna har en tendens att gå sönder rätt fort. Har en WD blue 1tb. Har haft i 2 år. Fungerar hur bra som helst fortfarande. Vad har du för grafikkort? Det finns inget i listan.

Medlem

Ser väl inte helt tokigt ut, men ett nytt grafikkort behövs med största sannoliket också beroende på vad du har nu.

Medlem

Just nu använder jag mig utav ett GTX 660 2GB, vilket kanske inte är det bästa men jag har inte heller råd att köpa ett nytt nu, utan det får duga sålänge så får jag köpa ett nytt vid ett senare tillfälle

Och tack för tipsen, jag får kolla in lite närmare på den där 'blue' hårddisken istället. Konstig att det är så stor 'skillnad' på kvalitén på dom dock.. har det något att göra med uppbyggnaden?

Medlem

Jag skulle tagit en större ssd, jag har en Sammy 128GB med OS och lite småprogram samt BF: Hardline installerat så återstår det bara drygt 30GB av diskutrymmet.

Jag skulle nog rekommendera ett något starkare nätagg, bara för att vara på den säkra sidan, och sen vore det intressant att veta vilket grafikkort du har nu.

Medlem
Skrivet av Toffelfabriken:

Jag skulle nog rekommendera ett något starkare nätagg, bara för att vara på den säkra sidan, och sen vore det intressant att veta vilket grafikkort du har nu.

Jag får väl se vad som kan göras åt nätagget!
Och som jag nämnde i en tidigare kommentar så har jag för tillfället en GTX 660 2GB

Medlem
Skrivet av jimsam100234:

Hejsan!

Känner att det är dags att uppgradera min nuvarande dator då den inte klarar av de spelen jag vill spela (Arma 3, Heroes of The Storm, GW2 Med Mera), så jag gick in på inet och byggde ihop en kundvagn som jag tycker ser bra ut, men skulle gärna vilja ha råd av er så jag inte går och slänger pengarna i sjön.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7808782/sweez
Och bara FYI, den där 200mm fläkten är där för min nuvarande har pajat.

Tjenare jimsam100234,

Jag skulle vilja påstå att några delar av din uppgradering är utan fördel där du skulle kunna spara pengar eller lägga pengar på ett nytt grafikkort.

1. CPUn du vill köpa (i5 4690K) är hästlängder så mycket starkare än din GPU (GTX 660), med andra ord så kommer din CPU i regel aldrig att få jobba som i sin tur leder till att fläkten till kylaren kommer att gå på lågvarv. Det jag försöker säga är att en EVO 212 kylare inte kommer ge dig något (för du vet väl att det följer med en standardkylare till CPUn som du tänkte köpa? Och standardkylaren kommer fungera minsta lika bra i DIN situation).

2. Jag ser också att du valt att köpa ett nytt nätaggregat på 600 watt, har ditt gamla gått sönder? Om inte så ser jag ingen anledning till att köpa ett nytt agg (även om du kanske vill köra med ett bättre eller fler grafikkort i framtiden). Det var någon som rekommendera ett starkare agg, det är totalt skitsnack. Inte ens om du skulle köpa två GTX 970 och köra i SLI (se länk).

http://www.sweclockers.com/recension/20216-nvidia-geforce-gtx...

Där drar hela datorn enligt testet 465 watt, och detta är dessutom med en CPU som drar mer ström än den du tänkte köpa.

Mitt tips till dig är att skippa EVO 212 och nätagget (om nu ditt gamla nätagg är funktionellt såklart) spara dessa pengar till att köpa att kraftfullare grafikkort istället.

Medlem
Skrivet av ANZIKTE:
Skrivet av jimsam100234:

Hejsan!

Känner att det är dags att uppgradera min nuvarande dator då den inte klarar av de spelen jag vill spela (Arma 3, Heroes of The Storm, GW2 Med Mera), så jag gick in på inet och byggde ihop en kundvagn som jag tycker ser bra ut, men skulle gärna vilja ha råd av er så jag inte går och slänger pengarna i sjön.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7808782/sweez
Och bara FYI, den där 200mm fläkten är där för min nuvarande har pajat.

Tjenare jimsam100234,

Jag skulle vilja påstå att några delar av din uppgradering är utan fördel där du skulle kunna spara pengar eller lägga pengar på ett nytt grafikkort.

1. CPUn du vill köpa (i5 4690K) är hästlängder så mycket starkare än din GPU (GTX 660), med andra ord så kommer din CPU i regel aldrig att få jobba som i sin tur leder till att fläkten till kylaren kommer att gå på lågvarv. Det jag försöker säga är att en EVO 212 kylare inte kommer ge dig något (för du vet väl att det följer med en standardkylare till CPUn som du tänkte köpa? Och standardkylaren kommer fungera minsta lika bra i DIN situation).

2. Jag ser också att du valt att köpa ett nytt nätaggregat på 600 watt, har ditt gamla gått sönder? Om inte så ser jag ingen anledning till att köpa ett nytt agg (även om du kanske vill köra med ett bättre eller fler grafikkort i framtiden). Det var någon som rekommendera ett starkare agg, det är totalt skitsnack. Inte ens om du skulle köpa två GTX 970 och köra i SLI (se länk).

http://www.sweclockers.com/recension/20216-nvidia-geforce-gtx...

Där drar hela datorn enligt testet 465 watt, och detta är dessutom med en CPU som drar mer ström än den du tänkte köpa.

Mitt tips till dig är att skippa EVO 212 och nätagget (om nu ditt gamla nätagg är funktionellt såklart) spara dessa pengar till att köpa att kraftfullare grafikkort istället.

1. EVO är tystare och kyler bättre. Oavsett om man klockar eller inte är en eftermarknadskylare mycket bättre än det skräp man får med CPUn.

2. Ingen vettig datorbyggare skulle vara dum nog att köra sitt nätagg på 80% load. För ett enda kort duger det men om han skulle köra två 970 som drar 500W av hans 600W är det att leka med döden. Några års slitage och ett mer CPU intensivt spel och han kommer sitta på gränsen och när det smäller om säkringen är dålig ryker hela datorn. Nätagget är ingen rolig investering för den ger ingen prestanda men man ska inte vara dumsnål.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av ANZIKTE:
Skrivet av jimsam100234:

Hejsan!

Känner att det är dags att uppgradera min nuvarande dator då den inte klarar av de spelen jag vill spela (Arma 3, Heroes of The Storm, GW2 Med Mera), så jag gick in på inet och byggde ihop en kundvagn som jag tycker ser bra ut, men skulle gärna vilja ha råd av er så jag inte går och slänger pengarna i sjön.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7808782/sweez
Och bara FYI, den där 200mm fläkten är där för min nuvarande har pajat.

Tjenare jimsam100234,

Jag skulle vilja påstå att några delar av din uppgradering är utan fördel där du skulle kunna spara pengar eller lägga pengar på ett nytt grafikkort.

1. CPUn du vill köpa (i5 4690K) är hästlängder så mycket starkare än din GPU (GTX 660), med andra ord så kommer din CPU i regel aldrig att få jobba som i sin tur leder till att fläkten till kylaren kommer att gå på lågvarv. Det jag försöker säga är att en EVO 212 kylare inte kommer ge dig något (för du vet väl att det följer med en standardkylare till CPUn som du tänkte köpa? Och standardkylaren kommer fungera minsta lika bra i DIN situation).

2. Jag ser också att du valt att köpa ett nytt nätaggregat på 600 watt, har ditt gamla gått sönder? Om inte så ser jag ingen anledning till att köpa ett nytt agg (även om du kanske vill köra med ett bättre eller fler grafikkort i framtiden). Det var någon som rekommendera ett starkare agg, det är totalt skitsnack. Inte ens om du skulle köpa två GTX 970 och köra i SLI (se länk).

http://www.sweclockers.com/recension/20216-nvidia-geforce-gtx...

Där drar hela datorn enligt testet 465 watt, och detta är dessutom med en CPU som drar mer ström än den du tänkte köpa.

Mitt tips till dig är att skippa EVO 212 och nätagget (om nu ditt gamla nätagg är funktionellt såklart) spara dessa pengar till att köpa att kraftfullare grafikkort istället.

1. EVO är tystare och kyler bättre. Oavsett om man klockar eller inte är en eftermarknadskylare mycket bättre än det skräp man får med CPUn.

2. Ingen vettig datorbyggare skulle vara dum nog att köra sitt nätagg på 80% load. För ett enda kort duger det men om han skulle köra två 970 som drar 500W av hans 600W är det att leka med döden. Några års slitage och ett mer CPU intensivt spel och han kommer sitta på gränsen och när det smäller om säkringen är dålig ryker hela datorn. Nätagget är ingen rolig investering för den ger ingen prestanda men man ska inte vara dumsnål.

Läste du ens ett ord av vad jag skrev? Kan du motivera varför han ska köpa en kylare som inte behövs? Hans CPU kommer aldrig belastas nämnvärt då hans GPU är för svag i jämförelse. När GPU ligger på 100% load så kommer ett 4690K kanske röra sig vid runt 20%-30% och någon överklockning är ju helt värdelöst just nu eftersom, återigen, hans GPU är för svag. Hans CPU kommer i runda slängar aldrig gå över 50%, med andra ord så skulle standardkylaren jobba i så låga varv att den skulle inte höras i vilket fall som helst i hans situation.

Skulle han däremot köpa en värsting GPU så kommer CPUn att ha mer att jobba med och först DÅ kan det vara värt att uppgradera kylaren.

Sedan ditt snack gällande nätagget, leka med döden? Snälla, tagga ner! Vad har det för konkret betydelse om den jobbar i 20% eller 80%? Det värsta som kan hända är att den inte orkar en dag och då startar inte datorn.

Har han ett fungerade nätaggregat idag och byter ut sin gamla CPU till en ny modern CPU som dessutom drar mindre ström än hans gamla törstiga motsvarighet, varför i all sin dar ska man då behöva en starkare nätdel? Skulle hans nätaggregat ge upp, så gör den det och först då köper man nytt.

Finns ingen som helst anledning att slösa pengar på en ny om hans nuvarande är fullt funktionell. Tänk på att det är inte din plånbok som ska betala för dessa delar.

Medlem
Skrivet av ANZIKTE:

Läste du ens ett ord av vad jag skrev?

Jag läste och rättade bara lite av vad du skrev för jag var lat. Nu ska jag inte vara så lat och gå igenom några myter och amatörmisstag.

Skrivet av ANZIKTE:

Kan du motivera varför han ska köpa en kylare som inte behövs? Hans CPU kommer aldrig belastas nämnvärt då hans GPU är för svag i jämförelse. När GPU ligger på 100% load så kommer ett 4690K kanske röra sig vid runt 20%-30% och någon överklockning är ju helt värdelöst just nu eftersom, återigen, hans GPU är för svag. Hans CPU kommer i runda slängar aldrig gå över 50%, med andra ord så skulle standardkylaren jobba i så låga varv att den skulle inte höras i vilket fall som helst i hans situation.

En GPU styr inte på något sätt hur mycket en CPU jobbar och en snabbare GPU kommer inte göra att hans CPU jobbar mer. Snarare åt andra hållet då en snabbare GPU kan ha högre inställningar i spel vilket leder till att fler beräkningar kan föras över på GPUn från CPUn som tex. fysik.

Här kan du läsa på lite test om GPU/CPU bottleneck.
http://abundantcores.blogspot.se/p/a-cpu-can-bottleneck-and-g...

Med andra ord om han sänker sina inställningar så att GPUn orkar rendera 60 fps kommer CPUn jobba lika mycket eller mindre än om han hade haft en bättre GPU (tex 980) som renderat 60 fps.

Angående EVO-kylaren vid idle låter den mindre än en stockkylare. Vid full load låter den mycket mindre än stockkylaren.
Även om stockkylaren är nog bra att kyla CPUn kommer den låta mer än en eftermarknadskylare.

Skrivet av ANZIKTE:

Skulle han däremot köpa en värsting GPU så kommer CPUn att ha mer att jobba med och först DÅ kan det vara värt att uppgradera kylaren.

Pinsamt fel och en pågående myt bland personer som inte vet hur en dator funkar över huvudtaget. Myten grundar sig i att folk fått höra att en dålig CPU flaskar grafikkortet och eskalerat till den nivå att många tror att det krävs mer CPU-kraft till snabbare grafikkort.

Men som jag förklarade tidigare och som du ser i testet så länge som CPUn orkar trycka ut 60 eller 144 fps till grafikkortet och kortet eller korten orkar rendera i 60 eller 144 fps spelar det ingen roll om du sitter på ett GTX 660 eller 4st GTX 980.
Du kommer ha samma load på CPUn för allt den gör är skickar frames till GPUn att rendera och beroende på dina grafikinställningar kommer din GPU har olika tungt att rendera bilderna.

Alltså orkar CPUn trycka ut 60/144 fps i ett spel kommer CPUn aldrig att vara flaskan oavsett vad du kör på grafiska inställningar och oavsett vad du har för kort.

Skrivet av ANZIKTE:

Sedan ditt snack gällande nätagget, leka med döden? Snälla, tagga ner! Vad har det för konkret betydelse om den jobbar i 20% eller 80%? Det värsta som kan hända är att den inte orkar en dag och då startar inte datorn.

Ett nätagg jobbar som bäst i 50% load, Där slits den minst och har högst effektivitet. Ett aggregat som jobbar på full load eller nära full load slits snabbare och blir sämre med tiden.

När ett nätagg går sönder kan det gå en strömspik genom ditt moderkort men om nätagget har en säkring utlöses den och dina komponenter är räddade. En strömspik kan slå ut samtliga delar på ditt moderkort och det har hänt mig med ett dåligt nätagg för många år sedan. En säkring är aldrig 100% säker och därför dumsnålt att köpa ett billigt och dåligt nätagg.

Sweclockers gjorde test för några år sedan på billiga nätagg från någon svensk budgetimportör. Där var säkringen utbytt mot en koppartråd vilket med 99% säkerhet skulle ta ut samtliga komponenter på moderkortet när den gick sönder.
Är inte 100% säker på att det var Ace of Swedens nätagg men tror det. Orkar inte läsa eller kolla igenom nyheten men kan vara värt för dig att kolla upp om du vill lära dig något.

http://www.sweclockers.com/recension/12022-nataggregat-fran-a...

Skrivet av ANZIKTE:

Har han ett fungerade nätaggregat idag och byter ut sin gamla CPU till en ny modern CPU som dessutom drar mindre ström än hans gamla törstiga motsvarighet, varför i all sin dar ska man då behöva en starkare nätdel? Skulle hans nätaggregat ge upp, så gör den det och först då köper man nytt.

Finns ingen som helst anledning att slösa pengar på en ny om hans nuvarande är fullt funktionell. Tänk på att det är inte din plånbok som ska betala för dessa delar.

Sa inget om att han borde köpa ett nytt. Kommenterade bara din kommentar där du tyckte det var ok att använda ett nätagg som går på 80% load vid spel.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av ANZIKTE:

Läste du ens ett ord av vad jag skrev?

Jag läste och rättade bara lite av vad du skrev för jag var lat. Nu ska jag inte vara så lat och gå igenom några myter och amatörmisstag.

Skrivet av ANZIKTE:

Kan du motivera varför han ska köpa en kylare som inte behövs? Hans CPU kommer aldrig belastas nämnvärt då hans GPU är för svag i jämförelse. När GPU ligger på 100% load så kommer ett 4690K kanske röra sig vid runt 20%-30% och någon överklockning är ju helt värdelöst just nu eftersom, återigen, hans GPU är för svag. Hans CPU kommer i runda slängar aldrig gå över 50%, med andra ord så skulle standardkylaren jobba i så låga varv att den skulle inte höras i vilket fall som helst i hans situation.

En GPU styr inte på något sätt hur mycket en CPU jobbar och en snabbare GPU kommer inte göra att hans CPU jobbar mer. Snarare åt andra hållet då en snabbare GPU kan ha högre inställningar i spel vilket leder till att fler beräkningar kan föras över på GPUn från CPUn som tex. fysik.

Här kan du läsa på lite test om GPU/CPU bottleneck.
http://abundantcores.blogspot.se/p/a-cpu-can-bottleneck-and-g...

Med andra ord om han sänker sina inställningar så att GPUn orkar rendera 60 fps kommer CPUn jobba lika mycket eller mindre än om han hade haft en bättre GPU (tex 980) som renderat 60 fps.

Angående EVO-kylaren vid idle låter den mindre än en stockkylare. Vid full load låter den mycket mindre än stockkylaren.
Även om stockkylaren är nog bra att kyla CPUn kommer den låta mer än en eftermarknadskylare.

Skrivet av ANZIKTE:

Skulle han däremot köpa en värsting GPU så kommer CPUn att ha mer att jobba med och först DÅ kan det vara värt att uppgradera kylaren.

Pinsamt fel och en pågående myt bland personer som inte vet hur en dator funkar över huvudtaget. Myten grundar sig i att folk fått höra att en dålig CPU flaskar grafikkortet och eskalerat till den nivå att många tror att det krävs mer CPU-kraft till snabbare grafikkort.

Men som jag förklarade tidigare och som du ser i testet så länge som CPUn orkar trycka ut 60 eller 144 fps till grafikkortet och kortet eller korten orkar rendera i 60 eller 144 fps spelar det ingen roll om du sitter på ett GTX 660 eller 4st GTX 980.
Du kommer ha samma load på CPUn för allt den gör är skickar frames till GPUn att rendera och beroende på dina grafikinställningar kommer din GPU har olika tungt att rendera bilderna.

Alltså orkar CPUn trycka ut 60/144 fps i ett spel kommer CPUn aldrig att vara flaskan oavsett vad du kör på grafiska inställningar och oavsett vad du har för kort.

Skrivet av ANZIKTE:

Sedan ditt snack gällande nätagget, leka med döden? Snälla, tagga ner! Vad har det för konkret betydelse om den jobbar i 20% eller 80%? Det värsta som kan hända är att den inte orkar en dag och då startar inte datorn.

Ett nätagg jobbar som bäst i 50% load, Där slits den minst och har högst effektivitet. Ett aggregat som jobbar på full load eller nära full load slits snabbare och blir sämre med tiden.

När ett nätagg går sönder kan det gå en strömspik genom ditt moderkort men om nätagget har en säkring utlöses den och dina komponenter är räddade. En strömspik kan slå ut samtliga delar på ditt moderkort och det har hänt mig med ett dåligt nätagg för många år sedan. En säkring är aldrig 100% säker och därför dumsnålt att köpa ett billigt och dåligt nätagg.

Sweclockers gjorde test för några år sedan på billiga nätagg från någon svensk budgetimportör. Där var säkringen utbytt mot en koppartråd vilket med 99% säkerhet skulle ta ut samtliga komponenter på moderkortet när den gick sönder.
Är inte 100% säker på att det var Ace of Swedens nätagg men tror det. Orkar inte läsa eller kolla igenom nyheten men kan vara värt för dig att kolla upp om du vill lära dig något.

http://www.sweclockers.com/recension/12022-nataggregat-fran-a...

https://www.youtube.com/embed/uRBu5egS6Ig

Skrivet av ANZIKTE:

Har han ett fungerade nätaggregat idag och byter ut sin gamla CPU till en ny modern CPU som dessutom drar mindre ström än hans gamla törstiga motsvarighet, varför i all sin dar ska man då behöva en starkare nätdel? Skulle hans nätaggregat ge upp, så gör den det och först då köper man nytt.

Finns ingen som helst anledning att slösa pengar på en ny om hans nuvarande är fullt funktionell. Tänk på att det är inte din plånbok som ska betala för dessa delar.

Sa inget om att han borde köpa ett nytt. Kommenterade bara din kommentar där du tyckte det var ok att använda ett nätagg som går på 80% load vid spel.

Jag må har missförstått något hur en flaskhals funkar i en dator mellan CPU och GPU, det bjuder jag på, men om du läser artikeln och kommenterar till artikeln så säger de själva att detta är ett test med en svag CPU mot en starkare GPU, nu är det tvärtom. Hade han provat med en starkare CPU hade han inte alls fått samma siffror.

En 4690K krossar i stort sätt alla spel som den sätter tänder i och kommer aldrig att ha en hög CPU användning i vilket fall. Med andra ord är det fortfarande marginellt när vi pratar om högre ljudnivå då kylaren, fortfarande inte kommer att få jobba då CPUn kommer vara relativt kall.

Sedan klippet du länka, det är ett ökänt klipp om just dessa ACE-agg. Det är verkligen inte hur standarden på nätaggregat ser ut. Det är säkringar i 99% av alla aggregat. Det är verkligen inte hela världen om nätaggregatet går i 80% då och då när man spelar.

Dvs så bör inte TS köpa nytt agg eller ny kylare om budgeten är stram. Spara tusenlappen, lägg pengarna på ett grafikkort, och om i framtiden när CPUn inte hänger med längre eller kommer upp i hög "CPU-usage" och/eller om du vill börja överklocka så kan en ny kylare vara värt det.

Medlem
Skrivet av ANZIKTE:

Sedan klippet du länka, det är ett ökänt klipp om just dessa ACE-agg. Det är verkligen inte hur standarden på nätaggregat ser ut. Det är säkringar i 99% av alla aggregat. Det är verkligen inte hela världen om nätaggregatet går i 80% då och då när man spelar.

Även om det är säkringar är det aldrig 100% säkert. För rätt många år sedan gick mitt Chieftech nätagg sönder och tog med sig min Athlon 1200, moderkort och minnen. Chieftechs nätagg tillverkades av Delta Electronics som gör nätagg åt många stora leverantörer som en del serier åt Corsair och Enermax.

Nej det är inte hela världen om den går upp i 80% load men nu talar vi om 80% load i ett spel där CPUn knappt nyttjas till 50% i bästa fall. Men spelar du ett spel med fysik eller väldigt bra trådat kanske du kommer upp i 70%-80% och det är ändå ytterligare 30W-40W.
Inte nog med att effektiviteten på agget blir sämre och den äter mer ström så bildas mer värme och den slits mer. Då kan man börja fundera på om det inte hade varit värt att lägga några hundra kronor extra för ett bättre nätagg och vara säker i några år till. Tänk på det som en billig försäkring istället för ett lotteri.

Nu ska han inte bygga ett nytt system men om han skulle få för sig att skaffa SLI/CF eller bygga ett helt nytt system så kan det vara värt att tänka på vilket nätagg han ska köpa. Eftersom han bara ska köra ett enda kort och en CPU duger nog 600W mer än nog och då kanske det inte är värt att köpa nytt.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Skulle ha bytt nätaggregatet du har i listan mot ett be Quiet..

T.ex http://www.inet.se/produkt/6909757/be-quiet-pure-power-l8-530...

Då får du kvalitet fast till samma pris.
Japanska kondingar, vilket generellt ger mer för pengarna vad gäller verkningsgrad och livslängd på agget.


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

Jag tänkte att jag kanske kan låna din tråd då jag också funderar på en uppgradering.
Arma 3 och GTA V rullar inte riktigt på så där som jag vill att det ska göra.

Win 8
Intel Core i5-2500K CPU 3.3, 3.3GHZ
Nvidia Geforce 580GXT 1536MB
Asus P8Z68-V PRO/GEN3 Moderkort

RAM är jag nöjd med och sen så har jag ett nytt och bra nätaggregat.

Tack för svar.

EDIT: Kan tillägga att jag inte vill köpa det senaste och bästa.

Medlem
Skrivet av von_lidl:

Jag tänkte att jag kanske kan låna din tråd då jag också funderar på en uppgradering.
Arma 3 och GTA V rullar inte riktigt på så där som jag vill att det ska göra.

Win 8
Intel Core i5-2500K CPU 3.3, 3.3GHZ
Nvidia Geforce 580GXT 1536MB
Asus P8Z68-V PRO/GEN3 Moderkort

RAM är jag nöjd med och sen så har jag ett nytt och bra nätaggregat.

Tack för svar.

EDIT: Kan tillägga att jag inte vill köpa det senaste och bästa.

Klocka processorn och köp ett nytt grafikkort så funkar det ett tag till


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem
Skrivet av Kimpur:
Skrivet av von_lidl:

Jag tänkte att jag kanske kan låna din tråd då jag också funderar på en uppgradering.
Arma 3 och GTA V rullar inte riktigt på så där som jag vill att det ska göra.

Win 8
Intel Core i5-2500K CPU 3.3, 3.3GHZ
Nvidia Geforce 580GXT 1536MB
Asus P8Z68-V PRO/GEN3 Moderkort

RAM är jag nöjd med och sen så har jag ett nytt och bra nätaggregat.

Tack för svar.

EDIT: Kan tillägga att jag inte vill köpa det senaste och bästa.

Klocka processorn och köp ett nytt grafikkort så funkar det ett tag till

Klockningar hal aldrig slutat bra för mig haha så jag har ingen lust att göra det egentligen. Men om man ska köpa ett halvdyrt kort är Radeon något att hänga i granen? Tänkte på denna: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

Medlem
Skrivet av von_lidl:
Skrivet av Kimpur:
Skrivet av von_lidl:

Jag tänkte att jag kanske kan låna din tråd då jag också funderar på en uppgradering.
Arma 3 och GTA V rullar inte riktigt på så där som jag vill att det ska göra.

Win 8
Intel Core i5-2500K CPU 3.3, 3.3GHZ
Nvidia Geforce 580GXT 1536MB
Asus P8Z68-V PRO/GEN3 Moderkort

RAM är jag nöjd med och sen så har jag ett nytt och bra nätaggregat.

Tack för svar.

EDIT: Kan tillägga att jag inte vill köpa det senaste och bästa.

Klocka processorn och köp ett nytt grafikkort så funkar det ett tag till

Klockningar hal aldrig slutat bra för mig haha så jag har ingen lust att göra det egentligen. Men om man ska köpa ett halvdyrt kort är Radeon något att hänga i granen? Tänkte på denna: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

finns många guider som bara är att följa för 2500K
Javisst det där kortet funkar säkert, men det har bara stöd för directx 11.2.
Är inte så inne på radeonkort, kolla runt på tester och resonera prestanda per krona,
så kommer du säkert på hur mycket det är värt att lägga på grafikkort.
Svårt att inte rekommendera GTX970, det är 1000kr dyrare, som har stor del mer prestanda.
Men och andra sidan så får du mer framtidssäkert kort.

Annars blir det att köpa begagnat, där kan du göra fynd på 290 skulle jag tro.


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem
Skrivet av Kimpur:
Skrivet av von_lidl:
Skrivet av Kimpur:
Skrivet av von_lidl:

Jag tänkte att jag kanske kan låna din tråd då jag också funderar på en uppgradering.
Arma 3 och GTA V rullar inte riktigt på så där som jag vill att det ska göra.

Win 8
Intel Core i5-2500K CPU 3.3, 3.3GHZ
Nvidia Geforce 580GXT 1536MB
Asus P8Z68-V PRO/GEN3 Moderkort

RAM är jag nöjd med och sen så har jag ett nytt och bra nätaggregat.

Tack för svar.

EDIT: Kan tillägga att jag inte vill köpa det senaste och bästa.

Klocka processorn och köp ett nytt grafikkort så funkar det ett tag till

Klockningar hal aldrig slutat bra för mig haha så jag har ingen lust att göra det egentligen. Men om man ska köpa ett halvdyrt kort är Radeon något att hänga i granen? Tänkte på denna: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

finns många guider som bara är att följa för 2500K
Javisst det där kortet funkar säkert, men det har bara stöd för directx 11.2.
Är inte så inne på radeonkort, kolla runt på tester och resonera prestanda per krona,
så kommer du säkert på hur mycket det är värt att lägga på grafikkort.
Svårt att inte rekommendera GTX970, det är 1000kr dyrare, som har stor del mer prestanda.
Men och andra sidan så får du mer framtidssäkert kort.

Annars blir det att köpa begagnat, där kan du göra fynd på 290 skulle jag tro.

970 är trasigt kort med riktigt dåliga frame times. Den är allt annat än framtidssäker.
Skulle inte ens rekommendera kortet till min värsta fiende.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Kimpur:
Skrivet av von_lidl:
Skrivet av Kimpur:
Skrivet av von_lidl:

Jag tänkte att jag kanske kan låna din tråd då jag också funderar på en uppgradering.
Arma 3 och GTA V rullar inte riktigt på så där som jag vill att det ska göra.

Win 8
Intel Core i5-2500K CPU 3.3, 3.3GHZ
Nvidia Geforce 580GXT 1536MB
Asus P8Z68-V PRO/GEN3 Moderkort

RAM är jag nöjd med och sen så har jag ett nytt och bra nätaggregat.

Tack för svar.

EDIT: Kan tillägga att jag inte vill köpa det senaste och bästa.

Klocka processorn och köp ett nytt grafikkort så funkar det ett tag till

Klockningar hal aldrig slutat bra för mig haha så jag har ingen lust att göra det egentligen. Men om man ska köpa ett halvdyrt kort är Radeon något att hänga i granen? Tänkte på denna: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

finns många guider som bara är att följa för 2500K
Javisst det där kortet funkar säkert, men det har bara stöd för directx 11.2.
Är inte så inne på radeonkort, kolla runt på tester och resonera prestanda per krona,
så kommer du säkert på hur mycket det är värt att lägga på grafikkort.
Svårt att inte rekommendera GTX970, det är 1000kr dyrare, som har stor del mer prestanda.
Men och andra sidan så får du mer framtidssäkert kort.

Annars blir det att köpa begagnat, där kan du göra fynd på 290 skulle jag tro.

970 är trasigt kort med riktigt dåliga frame times. Den är allt annat än framtidssäker.
Skulle inte ens rekommendera kortet till min värsta fiende.

Tack för tipset Kimpur.

marcus, har du något att rekommendera?

EDIT: Hur är det med korten som ligger runt 2000-2900kr? 780 och 960 korten av MSI, Evga och Asus?

Har inte tänkt att kunna maxa spel som GTA V och Arma 3 men medium-high hade suttit fint.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Kimpur:
Skrivet av von_lidl:
Skrivet av Kimpur:
Skrivet av von_lidl:

Jag tänkte att jag kanske kan låna din tråd då jag också funderar på en uppgradering.
Arma 3 och GTA V rullar inte riktigt på så där som jag vill att det ska göra.

Win 8
Intel Core i5-2500K CPU 3.3, 3.3GHZ
Nvidia Geforce 580GXT 1536MB
Asus P8Z68-V PRO/GEN3 Moderkort

RAM är jag nöjd med och sen så har jag ett nytt och bra nätaggregat.

Tack för svar.

EDIT: Kan tillägga att jag inte vill köpa det senaste och bästa.

Klocka processorn och köp ett nytt grafikkort så funkar det ett tag till

Klockningar hal aldrig slutat bra för mig haha så jag har ingen lust att göra det egentligen. Men om man ska köpa ett halvdyrt kort är Radeon något att hänga i granen? Tänkte på denna: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

finns många guider som bara är att följa för 2500K
Javisst det där kortet funkar säkert, men det har bara stöd för directx 11.2.
Är inte så inne på radeonkort, kolla runt på tester och resonera prestanda per krona,
så kommer du säkert på hur mycket det är värt att lägga på grafikkort.
Svårt att inte rekommendera GTX970, det är 1000kr dyrare, som har stor del mer prestanda.
Men och andra sidan så får du mer framtidssäkert kort.

Annars blir det att köpa begagnat, där kan du göra fynd på 290 skulle jag tro.

970 är trasigt kort med riktigt dåliga frame times. Den är allt annat än framtidssäker.
Skulle inte ens rekommendera kortet till min värsta fiende.

Har du ett själv? Mitt funkar kanon i GTA 5 på max inställningar i 2560x1440?


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem
Skrivet av Kimpur:

Har du ett själv? Mitt funkar kanon i GTA 5 på max inställningar i 2560x1440?

Nej, jag kör på 3st 980.

Har skrivit rätt många gånger här på FZ där jag visat grafer osv. om problemen som uppstår när vram går över 3,5gb.
Orkar inte börja leta reda på alla tester.

Här har du en video där spelet har dåliga frame times till den grad att spelet är ospelbart.

Här har du en jämförelse med 970 i SLI

Skrivet av von_lidl:

marcus, har du något att rekommendera?

EDIT: Hur är det med korten som ligger runt 2000-2900kr? 780 och 960 korten av MSI, Evga och Asus?

Har inte tänkt att kunna maxa spel som GTA V och Arma 3 men medium-high hade suttit fint.

Jobbig tid att rekommendera något just nu.

Jag skulle säga att vänta på AMDs nya serie. Om du inte kan vänta är R9 290 inte ett dåligt val. Kortet du tittar på kostar 1000kr mindre än ett 970 och presterar lite sämre. Fördelen är att du slipper problem i framtiden när spelen börjar trycka på 3,5gb+ vram.
Nackdelarna är att kortet blir varmare och presterar inte lika bra i flesta fallen.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Jobbig tid att rekommendera något just nu.

Jag skulle säga att vänta på AMDs nya serie. Om du inte kan vänta är R9 290 inte ett dåligt val. Kortet du tittar på kostar 1000kr mindre än ett 970 och presterar lite sämre. Fördelen är att du slipper problem i framtiden när spelen börjar trycka på 3,5gb+ vram.
Nackdelarna är att kortet blir varmare och presterar inte lika bra i flesta fallen.

Jag har varit så jäkla dåligt insatt när det gäller kort nu på senaste tiden så jag tackar så mycket för all hjälp.

Har förresten fipplat lite med grafiken i GTA V och jag måste ändå säga att det rullar på rätt så bra med mitt GTX 580, men det märks att det var några år sedan det var sprillans nytt.

Tror jag ska vänta lite med grafikkort tills vissa av dem blir lite billigare.

1
Skriv svar