Ron Gilbert: "Moderna peka och klicka-spel går vilse i story"

Robot
Medlem
Ron Gilbert: "Moderna peka och klicka-spel går vilse i story"

Första 3 episoderna av tex TWD S1 var roliga, hela S2 var 99% story 1% 'pussel' tråkigt.

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Första 3 episoderna av tex TWD S1 var roliga, hela S2 var 99% story 1% 'pussel' tråkigt.

Måste hålla med dig, tyckte nivån på pusslerna var väldigt bra i börjar på season 1. Förstår inte riktigt varför de tog bort det överhuvudtaget.

Medlem

Jag fick nog av Telltales Game of Thrones efter 3:e avsnittet, där jag bestämt har för mig att jag endast kunde kontrollera karaktären 3-4 gånger - resten handlade om att svara på frågor.

Förvisso vet jag att det är menat att vara mer åt en interaktiv film än ett äventyrsspel, men det har gått lite väl långt.

Medlem

Älskar ALLA typer av spel med "pussel"...

Medlem

Tycker tvärtom, det var pusseldelen som var det "tråkiga", det var själva äventyret och storyn man var ute efter.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Tomten:

Tycker tvärtom, det var pusseldelen som var det "tråkiga", det var själva äventyret och storyn man var ute efter.

Samma här, men det hela är ju ren preferens. GoT och TWD som några anmärkte på här ovan får jag exempelvis ut sjukt mycket mer av än att sitta och lösa pussel.

Medlem
Skrivet av Tomten:

Tycker tvärtom, det var pusseldelen som var det "tråkiga", det var själva äventyret och storyn man var ute efter.

I am rubber, you are glue.

Medlem

Frågan är om det finns en marknad för spelen. Att en del av spelen dör ut är för att marknaden utvecklas och spelarna söker sig till nya spel.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Håller inte med.


signatur

subterranean homesick alien

Inaktiv

Spelvärlden är så jävla sjuk. En av de få branscher i världen där folk lever i 30 år på gamla meriter.

Medlem

Tycker han har en poäng med att många pussel idag är för enkla. Men att mycket story skulle vara något negativt kan jag inte ställa mig bakom.

Mer och svårare pussel OCH en avancerad, djup story låter bra i mina öron. Men jag kanske önskar för mycket?

Medlem
Skrivet av eatem:

Spelvärlden är så jävla sjuk. En av de få branscher i världen där folk lever i 30 år på gamla meriter.

Det stämmer ju inte riktigt, har du en gång varit en internationell kändis på den här nivån så har du garanterat fördelar resten av livet oavsett vilken bransch det gäller så länge du inte vid något tillfälle har floppat rejält.

Medlem

Ett bra peka klicka har utrymme för båda tycker jag. Spelar just nu Prisoner of Ice och det kombinerar pussel med story väldigt bra. Nästan bättre än många av de mer populära peka klicka spelen. Moderna TellTale spel eller Life is Strange hade gärna fått ha lite mer pussel i sig tycker jag, så jag förstår vad Gilbert menar.
Men det optimala är ju självklart om alla 3 varianterna finns, pusseldrivna spel, storydrivna och de som ligger i mitten. Personligen föredrar jag de som ligger i mitten.


signatur

// Bacon <3

Inaktiv

Är vi inte eniga att Ron Gilbert är han grumpy old timern som tror sig veta allt, men som vi andra bara skrattar åt när han sitter i sin gungstol på sitt ålderdomshem?

Ja, det var coolt att du var med i början av spelindustrin.

Ja, det är coolt att du var en av de som uppfann klicka och peka spel.

Nej, spel kan vara mer än vad de var för 30 år sedan.

Nej, du är ingen autoritet på spel längre.

Flakmonkey

Tycker inte man ska jämföra pusseläventyr med "valäventyr" (nej inte val som i djuret utan val som i val man gör) för de levererar ju olika former av spelunderhållning. Gillar du inte att klura tills håret blir grått så är nog inte pusseläventyr något för dig och vill du göra mer än välja vem som ska dö (väldig generalisering) så ska du då undvika valäventyr. De sistnämnda borde kanske den goda Ron göra om det nu är så hemskt

Medlem

Minns förolämpningsduellerna i något Monkey Island - hejdlöst roligt. Inte alldeles lätt dock, vad som var värre förolämpning i sammanhanget.

Medlem

Jasså, du gillar säsong ett av TWD. Då kommer du älska Day of the tentacle... Ni hör ju hur dumt det låter.

1
Skriv svar