Efter bråken - en tyst revolution?

Robot
Efter bråken - en tyst revolution?

Thomas Arnroth har vaknat på ljusa sidan och börjat räkna på det här med spelbara kvinnor i spel. Och tycker sig se ett trendbrott så här två år efter Sarkeesians premiär.

#krater, #fatshark


Medlem
Efter bråken - en tyst revolution?

Gillar utvecklingen, och allt som gör att normer bryts lite och man får mer variation och intressanta karaktärer som inte bara är mörkhåriga män med fyrkantig haka och lite skäggstubb som har ett "tufft förflutet" gör ju saker lite roligare.

(skönt att man hann in och läsa artikeln innan kommentatorsfältet överröses med upprörda pojkar också).

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Gillar utvecklingen, och allt som gör att normer bryts lite och man får mer variation och intressanta karaktärer som inte bara är mörkhåriga män med fyrkantig haka och lite skäggstubb som har ett "tufft förflutet" gör ju saker lite roligare.

(skönt att man hann in och läsa artikeln innan kommentatorsfältet överröses med upprörda pojkar också).

Ha ha! Precis hela ditt inlägg tänkte jag skriva.

Medlem

Då är frågan om spelen har blivit bättre tack vare denna "revolution"?

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Gillar utvecklingen, och allt som gör att normer bryts lite och man får mer variation och intressanta karaktärer som inte bara är mörkhåriga män med fyrkantig haka och lite skäggstubb som har ett "tufft förflutet" gör ju saker lite roligare.

(skönt att man hann in och läsa artikeln innan kommentatorsfältet överröses med upprörda pojkar också).

Jag håller med. Det var mycket snack och motstånd innan men när förändringarna började komma så märkte de inte ens att det hände. Det var nog mycket manlig självkänsla som gjorde ont tidigare i diskussionerna.

Jag vill att mina döttrar också skall ha bra förebilder i spelvärlden och jag är glad att det händer nu. Jag är även glad för egen del då spelen blir intressantare med fler infallsvinklar och min manlighet definieras inte av vilka spel jag spelar. Tycker jag spelet är bra så kvittar det vilket kön eller läggning karaktärerna har.

Medlem
Skrivet av Kiske:
Skrivet av Ftmch:

Gillar utvecklingen, och allt som gör att normer bryts lite och man får mer variation och intressanta karaktärer som inte bara är mörkhåriga män med fyrkantig haka och lite skäggstubb som har ett "tufft förflutet" gör ju saker lite roligare.

(skönt att man hann in och läsa artikeln innan kommentatorsfältet överröses med upprörda pojkar också).

Jag håller med. Det var mycket snack och motstånd innan men när förändringarna började komma så märkte de inte
ens att det hände. Det var nog mycket manlig självkänsla som gjorde ont tidigare i diskussionerna.

Jag vill att mina döttrar också skall ha bra förebilder i spelvärlden och jag är glad att det händer nu. Jag är även glad för egen del då spelen blir intressantare med fler infallsvinklar och min manlighet definieras inte av vilka spel jag spelar. Tycker jag spelet är bra så kvittar det vilket kön karaktärerna har.

Men måste en bra förebild för tjejer vara en kvinna? Om allt ska vara jämlikt så borde ju inte det spela någon roll, eller hur?

Oavsett så tror jag att det kommer lösa sig själv framöver, det är en naturlig utveckling. Jag gillar bara inte att man ska tvinga in det överallt bara för att vinna enkla poäng.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Spelade Tomb Raider häromkvällen, hade inte en fundering kring genusgrejer - inte när jag köpte spelat eller när jag spelade.

Man får väl vara dubbeltoffel för att tro att Sarkeesian skulle ha något med utvecklarnas val att göra.

Spelade TDU2, du kunde välja mellan två snubbar och två tjejjer som spelfigur, vad nu det har för betydelse. Minns inte när det kom, 2012 eller något sådant.

Last of Us - var väl ett vad jag förstår på bilder jag sett.

Spelar folk för att de har identitetskris eller behöver stärka egot, eller vad.

För mig är det intressanta vad det är för uppgift man skall lösa, och vilka val man kan göra för att komma vidare.

Är det några förutom högljudda feminister som bryr som något annat än spelets uppgift.

På 90-talet var en stor titel Kings Quest 3, om jag minns rätt. KQ4 kom och var en prinsessa man skulle spela. Vem bryr sig annat än ängsliga feminister.

Medlem

Uppföljning! - Det är inte ofta man ser DET inom journalistik oavsett område... tack Thomas.

Medlem

Förlåt men din lista känns otroligt framkrystad. Tittar man tillräckligt länge kan vad som helst gå under ens kategorier. Visst att Sarkeesians debatt kan ha öppnat ögonen för en del, men kan det inte vara så lätt att det även har skett en större organisk utveckling där spelar basen faktiskt också har förändrats med just spel som minecraft i ledning? Finns fler krafter som styr än en ensam person.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Då är frågan om spelen har blivit bättre tack vare denna "revolution"?

Om man som jag, gillar att spela med en karaktär/protagonist som ligger när mig själv så tillför det lite djup till och med i en enkel plattformare om jag får göra några enkla karaktärsval i början. Jag tycker att djupare är bättre så mitt svar är ja.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Då är frågan om spelen har blivit bättre tack vare denna "revolution"?

Förmodligen inte.

Medlem

Sviker inte mitt minne kritiserades Tomb Raider-rebooten av feminister för antydan till våldtäkt i Laras karaktärsutveckling. Jag har inga svårigheter med att acceptera kvinnliga karaktärer med vilka utseenden och personligheter de önskas ha. Jag skulle även utan problem acceptera den kvotering av karaktärer Sarkeesian med flera tycks önska. Att förbjuda vissa typer av karaktärer eller vissa typer av händelser i spelen accepterar jag dock inte eftersom det gör vissa mer intressanta typer av handlingar i spel omöjliga även för de utvecklare som fortfarande vill skriva dem.

Medlem
Skrivet av Propy:

Men måste en bra förebild för tjejer vara en kvinna? Om allt ska vara jämlikt så borde ju inte det spela någon roll, eller hur?

Oavsett så tror jag att det kommer lösa sig själv framöver, det är en naturlig utveckling. Jag gillar bara inte att man ska tvinga in det överallt bara för att vinna enkla poäng.

Nej en förebild behöver inte vara en person av samma kön och jag är inte ute efter att könen skall stöpas i samma form. Däremot anser jag att människor skall ha samma förutsättningar oavsett i vilken skepnad de kommer.

Det är väl inget som tvingas in om det knappt ens märks när det händer.
Mina döttrar väljer att spela kvinnliga karaktärer, om de finns, 9 gånger av 10 för att de har lättare att identifiera sig med dem. Dessa spel tycker de oftast även är roligare och blir mer uppslukade i.
Min brorson väljer nästan uteslutande manliga karaktärer om de finns.
Sen finns det andra som väljer på andra sätt, fler val gör fler nöjda.

Jag menar inte att man skall skohorna in båda könen i alla spel utan att i spel där det inte gör någon skillnad för story och inte blir för mycket extrajobb så kan utvecklarna fundera på om de vill rikta sig mot en större marknad.
Som du säger så smyger utvecklingen åt det hållet nu och hittills så har protesterna uteblivit så så farligt kan det inte vara ändå.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Då är frågan om spelen har blivit bättre tack vare denna "revolution"?

Kanske inte bättre, men jag kan däremot tänka mig att spelen blir mer inbjudande så att fler börjar spela.

Inaktiv

I Bloodborne kan man välja kön precis som i Dark Souls och jag antar även i Demon Souls(vilket jag inte spelat). I Pillars of Eternity kan man välja kön precis som i Baldur's Gate. Dessa två är knappast indikatorer på att Sarkeesian påverkat spelbranschen.

Angående Hardline så finns det såklart kvinnliga poliser i verkliga livet men det finns inte kvinnor i insatsstyrkor.
Antalet kvinnliga gängmedlemmar som utför beväpnade kupper är nog också försvinnande litet.

Det är väl Life is Strange som står ut som något som skulle kunna vara influerat av Sarkeesians vädjan till fler berättelser om kvinnor.
Någon av författarna till Last of Us sa ju även att den var influerad av Sarkeesian när denne skrev karaktären Ellie om jag minns rätt. Kanske bara var PR-snack.

Folk blir inte sura för att det släpps spel som handlar om kvinnor. Folk blir sura för att det kommer in en radikalfeminist som enligt henne själv knappt spelar spel och säger åt andra hur de ska utveckla sina spel och kallar spel med storys där kvinnan är ett "objekt" för regressive crap. Just detta pekar ju på att Sarkeesian inte bara vill utöka variationen i historier utan även helst vill få bort historier hon själv inte tycker passar hennes "progressiva" feministiska agenda.

Medlem

Ska bli intressant att läsa artikeln i sin helhet efter att jag kommit hem igen, men jag bäver redan nu för att kommentarsfältet ska bli totaltrashat för att Sarkeesian ens nämns, oavsett vad som sägs. Håller tummarna för att det finns utrymme till sakliga argument och en trevligare ton...vore trevligt för omväxlings skull

Medlem
Skrivet av Jozo:

Då är frågan om spelen har blivit bättre tack vare denna "revolution"?

Denna "revolution" kan inte göra spelen bättre eller sämre, för felen handlar inte om att spela som man eller kvinna, eller teman kring detta.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Men är det verkligen så eller är detta bara ett typiskt exempel på "confirmation bias" ?

Rpg spel har länge haft valbara karaktärer, flera av dem har gjort det mycket bättre också, tex Mass Effect.
The Order 1886 ehm, token tough lady anyone?
Monster Hunter, igen inget nytt, se tex Quake 2.
Captain Toad: Treasure Tracker, en liten twist på conceptet, typ som MsPacman då?
This War of Mine, samma grej som Trine då?

Citat:

Ori and the Blind Forest. Osäker på huvudkaraktärens kön, men det är i vart fall inte givet att det handlar om en han. Snarare ett det, eller ett hen.

Okej men vad är poängen här? Det kan man ju även säga om en stor del av många jrpgs karaktärer. Och sen när är otydlighet något automatiskt bra?

*Host...

Poängen är att folk fattar fortfarande inte det grundläggande problemet: Kass design.

Systemshock 2, Nolf 1-2, Beyond Good and Evil, The Longest Journey, Unreal Tournament, Quake 3, Avp2, Heroes of Might and Magic 3, Grim Fandango + en massa andra spel jag inte kommer på just nu.

Samtliga "AAA spel", runt 15år gamla, med kvinnliga karaktärer, oftast väldesignade genomtänkta spel. Det var tiden innan den fantasilösa brun/gråa gears of war sörjan vi senare fått uthärda, om och om igen ända tills idag. Kanske snyggare packiterat idag men fortfarande väldigt ytligt och ensidigt.

Innan och under tiden har vi sett lite upp och nedgångar, men problemet med att kvinnor är dåligt representerade i spel skulle jag snarare vilja påstå är ett grundläggande problem med speldesign, snarare än ett sexistiskt problem.

Inaktiv

Intressant krönika i konsten att vrida och vända på något tills det passar ens egna agenda.

Medlem

Anita har nog inte haft speciellt stor påverkan utöver att göra folk arga genom ljuga och vinkla fakta. Kvinnor har alltid funnits i spel i många olika typer. Det har även män. Inget av spelen som nämns i artikeln skiljer sig från spel som redan finns i överflöd.

Medlem
Skrivet av FelixenS:

Sviker inte mitt minne kritiserades Tomb Raider-rebooten av feminister för antydan till våldtäkt i Laras karaktärsutveckling.

Du har helt rätt. Lara faller också in i den typiska sexualisering vi har i världen där det inte längre är attraktivt med massiva heliumbröst på en 25 årig kvinna likt första spelet, nu är det mer anpassat efter dagens standard och det är unga oskuldsfulla kvinnor.
I övrigt har karaktären inte förändrats speciellt mycket då fortfarande en mycket attraktiv ung kvinna hoppar runt med stora bröst och stönar.
Skillnaden är mest bara att spelet gått över från pussel till story med qte. Med storyn kom utvecklingen av karaktären.

I övrigt tror jag inte alls på den här revolutionen. Jag tror mest det endast beror på att FZ och många spelsidor har tappat intresset för den asiatiska marknaden och mest lägger fokus på mainsteram europeiska marknaden. Kan möjligtvis bero på att SNES-tiden är över
Tittar vi på rollspel från japan kryllar det av kvinnliga karaktärer både spelbara och NPCs.
Om vi börjar gräva i olika spelkategorier ser vi att det har inte förändrats något när det gäller kön mer än att med dagens spel har utvecklats naturligt.

När man läser saker som:

"Captain Toad: Treasure Tracker. Du spelar både som Toad och Toadette - som turas om att rädda varandra från kidnappare. Det blir, som Tove Bengtsson påpekade i SvD, nästan som en parodi på det ständiga bortrövande av Peach. Kanske är det också en blinkning till Sarkeesian från Nintendo?"

Hur kan man ens koppla det till Sakeesian och inte tillbaka till 80 talet?
I Europeiska versionen av Super Mario Bros 2 kunde man spela som Peach. Det var långt innan Anita började titta på filmer på youtube angående spel (för hon spelar inte ens spelen hon klagar på).

Kortfattat kan man säga att den naturliga utvecklingen började för mer än 20 år sedan och har inte så mycket med Anita att göra.

För övrigt så klagade hon på svaga kvinnliga karaktärer likt Maxine i Tropes vs Women I+II och scener där kvinnliga karaktärer klär av sig är endast för att sexualisera karaktärerna för att tillfredställa den manliga spelaren vilket stödjer patriarkatet.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Seriöst är det bara jag som aldrig någonsin har tänkt på vilket kön min gubbe har eller vilket kön dom utsatta npcerna har? Jag har bara börjat tönka lite på det efter allt detta jävla tjat om det. Mem fortfarande inget jag tänker på när jag spelar spelen. Några av mina största favorit spel när jag har växt upp har haft kvinnliga karaktärer som ej varit objektiferade. Exempelvis resident evil, dino crisis, baldurs gate, diablo , elder scrolls, castlevania "symphony of the night är speciellt mitt favorit har du ritchers syster", metroid.

Orrkar ej skriva mer. Men dom där är faktiskt mina absolut favorit spel och alla har starka "kvinnliga" roller i sig. Jag yar aldrig någonsin tänkt förut på att dom bara är objektiferade som sexiga och hjälplösa. Visst många spel har dom som antingen eller, eller både och. Men då kommer man till att mpnga soel försöker vara verklighets trogna från den tiden dom utspelar sig och på den tiden var det så. Jag har aldrig tänk så här och tar spelet resident evil 4 som exempelvis " titta hon är tjej med stora bröst kort kjol och värdelös det enda kvinnor är vra för är att vara sexobjekt och trycka ut ungar." utan det var " fyfan va hon är irriterande varför sätter dom in en npc som är sådär irriterande!" den enda anledningen att jag sa hon är för det är en tjej men det fick mig ej att tycka annorlunda emot kvinnor eller se ner på dom utan det var bara mot just den karaktären. Samma sak som i serier och andra spel drä det istället är en kille som jämt förstör ja känner likadant emot honom och enda skillnaden är att jag säger han istället för hon. Men det får mig ej att hata män mer bara för det finns en jobbig kille i just den filmen eller spelet, 7tan det får mig vara att hata just den personen. Så för mig så har allt detta tjat bara gjort stt jag ryser av obehag emot radikalfeminister och även börjat hata ordet feminister. Jag tycker det är ett stort sjukt fel i alla som sarkeesian som bara spyt galla jag har börjat hata ordet feminister pågrund av dom. Även om ordet egentligen har en annan mening så har nu det ordet ändrat mening för mig.
Och kom ej nu och säg att jag ej ska låta ett par individer förstöra ett ord för det har egentligen en annan mening. Menar detta händer jämt att ord får nya meningar. Ta bara ordet niger. Det är ett fult ord nu det är rastistiskt att säga i dagens samhälle. Men det betyder faktiskt svart på latinska. Men pågrund av att folk har använt ordet fel så har det fått en ny mening. Precis som ordet feminism har fått för mig.

Medlem

Sen när tjejer representerar 50+% av spelarna, så kan man absolut lägga 50% av all energi på jämlikhet i spelen. Men så länge spel industrin, både utvecklarna, manusförfattare, vi som spelar är till 95% av det "grisiga" könet, så finns det absolut ingen mening med könskvotering, dom enda som bryr sig är dom som inte spelar, eller vill visa sig duktiga och verka så feministiska som möjligt för att det är "inne" och ger plus på kanten, speciellt för män som låtit sig bli kuvade av feminismens mörka sida, det som försöker ge alla m än skuldkänslor och dåligt samvete för att man är just en "man". Feminism kommer aldrig bli mainstream så länge den skyller allt hemskt och inget bra på män, och försöker göra allt till en skev bild av jämlikhet, en verklighet där allt är rättvist och perfekt, förutom att verkligheten ser inte ut så, livet/naturen/samhället är allt förutom rättvist och perfekt!? Survival of the fittest, gäller än och lär alltid göra det. Fan svenska kvinnor har det bättre än dom flesta andra människor runt vår planet, jag är faktist för jämlikhet, men inte för den politiskt korrekta bilden, att det inte finns någon skillnad på män och kvinnor?

Absolut ska lönerna vara på samma nivå för båda, men kvinnor är mammor, män är pappor, hona/hane, x/y kromo, vagina/snopp... and so on. Vi ska istället försöka lyfta dom bra delarna från båda sidor, inte som feministerna, där allt handlar om kvinnor hit och dit, men skiter fullständigt i att män ofta (orättvist) får sämre chanser i vårdnadstvister, män dör i krigen, och ofta dör vi även tidigare/yngre än kvinnor. Vi förväntas vara tuffa, manliga, skydda våra kvinnor i nöd situationer, men sen när vi inte behövs ska vi bara vara tysta och skämmas för att vi är födda med fel kön?

Jag vet att det handlade om spel, men hela feministrörelsen är skev, och är helt motsägelsefull, för det handlar inte om jämlikhet eller allas rätt, män och kvinnors jämlikhet, utan kvinnors rätt att få vara som män. Men så länge män är fysiskt starkare, har mer testeron, så kommer män besluta i slutändan om och hur jämlikt det kommer bli, och därför kommer feministerna aldrig få det dom kämpar så hårt för, inte så länge dom kör med "män är svin, och det ska dom få veta" taktiken...

Jag vill ha jämlikhet, rättvisa, och allt det där, men bara när det gäller alla människor, inte bara för kvinnor. Det är rasism i kön version!

Jag älskar min morsa, min flickvän, min syrra och vill allt det bästa för dom, men jag hör ingen man gnälla att kvinnor är över representerade i häst sporten, i vården, ja ni fattar... Om ni vill ha mer tjejer i spel (vilket det redan finns massor av idag, och är bra), få fler tjejer börja spela spel, börja intressera sig för programmering, spelutveckling m.m.....

Tack... börja kasta er skit på mig.... NU!


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Mitt problem är snarare att 90% av spelvärldens manusförfattare är helt talanglösa. Om karaktärerna är kvinnor eller män kvittar så länge jag får fler välskrivna spel.

Förresten, Anita är en pajas.

Avstängd

Asså, redan anno 2005 när World of Warcraft kom kunde man välja kvinnliga chars.

Denna kvinna har inte bidragit med någonting av värde och det går ALLTID att hitta en "rätt" belägg för sina teser. Sedan kan det ske på mer eller mindre hederligt sätt.

Arnroths krönika är som alla hans andra krönikor när han ska bevisa någon feministisk tes - den håller inte. Det blir bara pinsamt. Det blir bara barnsligt.

Medlem

gillar bilden från Bloodborne med citatet "När spelade du en gammal kvinna i ett utmanade actionspel senast? "
skulle gissa på runt 2009, när Demon Souls kom.

tycker annars det är en ganska fattig lista du räknar upp. AAA-titlarna som hardline och pillars of eternity har ju som du säger inga spelbara kvinnor i MP eller kommer från en genre som har haft spelbara kvinnor i 20 år.

edit: det roligaste är väl att du använder samma metod som Sarkeesian, du har en tes du vill bevisa och plockar bara ut saker som stödjer påståendet


signatur

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." - Evelyn Beatrice Hall

Medlem

Om jag tolkade skribenten rätt så såg han en utveckling i att mer kvinnor blir spelbara huvudkaraktärer. Problemet är bara att idag så går dom flesta spelen ut på att döda eller våld. Många spel går ut på samma regler som när vi var barn, kurra gömma (Metal Gear Solid) eller att pricka saker med små stenar (FPS). När vi som barn lekte så var vi pojkar ofta våldsamma och flickornas lekar inte lika våldsamma. Självklart fast det fysiska tjejer också med dom är inte lika vanliga. Det är en fundamental skillnad mellan könen där våld är en stor del av oss män. Så jag tycker personligen att det är konstigt att det ska vara jämlikt mellan könen när det gäller huvudkaraktärer i våldsamma spel ur ett realistiskt perspektiv. Det ska självklart finnas mer kvinnliga huvudkaraktärer men att spelutvecklare tvingas och känner att dom måste skapa kvinnliga huvudkaraktärer är helt fel.

Sedan 90-talet har våld på gatan gått ner medans spelförsäljning ökat. Så detta är något feminister inte borde bråka med. Om man nu vill ha våldsamma män på gatan igen medans feministerna sitter hemma och spelar Life is Strange med sina digitala tamponger.

Så kan inte flickorna hålla sig till lugna leka som brädspel (Candy Crush) istället för att klaga till fröken att vi pojkar stör. Förstöra vår lekar när vi bara är det vi är...

Avstängd
Skrivet av Ender:

Ska bli intressant att läsa artikeln i sin helhet efter att jag kommit hem igen, men jag bäver redan nu för att kommentarsfältet ska bli totaltrashat för att Sarkeesian ens nämns, oavsett vad som sägs. Håller tummarna för att det finns utrymme till sakliga argument och en trevligare ton...vore trevligt för omväxlings skull

Det är alltså på goda grunder som S och hennes anhang blir påhoppade.

Medlem

Västerländska rollspel har väl haft valbara kön sedan 90-talet, känns rätt löjligt att tilldela henne den förtjänsten.

Medlem

"En annan sak värd att notera är följande: All debatt om kvinnornas roller i dessa spel har uteblivit. Inte ens om Life is Strange har det bråkats (inte heller Battlefield Hardline för den delen)."

Av samma anledning att dom flesta inte bråkar om manliga karaktärer. Det är totalt oväsentligt.

Skriv svar