Börjar doping bli ett problem inom e-sport?

Medlem

Träning har samma funktion, löpning några gånger i veckan gör hjärnan alert och pigg, kroppen blir naturligt trött och du slipper gå ner i varv mha benzo

Medlem
Skrivet av Shrudder:
Skrivet av KatOne:
Skrivet av Rurounin:

"stimpack" ska det väl ändå vara.

Nej, faktum är att det borde vara Jet och inte Stimpack.

Det är inte det där som det är referens till, utan Stimpack i Starcraft, vilket passar in i sammanhanget då det handlar om e-sport.

Oh snap the fight is on!
Finns bara en lösning, 1v1 - TO THE DEATH.

Medlem
Skrivet av Devan:

För er som vill "dopa" er lagligt så rekommenderar jag bulletproof coffee .. började med det själv i november och det funkar, ökar koncentrations nivån och det räcker med en kopp per dag och man håller sig hela dagen.

https://www.youtube.com/embed/BSj4Zp-C3FE

Smör i kaffet? fyfan va äckligt det låter...

Medlem
Skrivet av Shrudder:
Skrivet av KatOne:
Skrivet av Rurounin:

"stimpack" ska det väl ändå vara.

Nej, faktum är att det borde vara Jet och inte Stimpack.

Det är inte det där som det är referens till, utan Stimpack i Starcraft, vilket passar in i sammanhanget då det handlar om e-sport.

Aha, ok! I stand corrected.

Är inte fasligt insatt i just Starcraft 2 och hade faktist (i min ignorans) bara hört Stimpak i Fallout-sammanhang förut. My bad.

Men jag vågar kvarhålla att Jet (och kanske, kanske Mentats) fortfarande är dugliga spel-referenser för tjack.

Skrivet av xorpen:

Oh snap the fight is on!
Finns bara en lösning, 1v1 - TO THE DEATH.

Whoops, beklagar. Jag har redan tackat för kaffet. Men nästa gång garanterar jag bar överkropp-uppgörelse med endast rep och kniv.

Medlem
Skrivet av Blazing_Angel:

Släng inte pengar på bulletproofcoffie som någon tipsade om, snake-oil försäljare som lurar på folk effektlösa dyra produkter som saknar evidens.

Jag kör den svenska varianten av Bulletproof coffe dvs. vanligt kaffe, 1 msk kokosfett med smak och 25-35 g osaltat smör. Men å andra sidan så kör jag LCHF också. Man brukar kalla det fetkaffe eller LCHF-kaffe. Jag ser det dock bara som ett substitut för frukost.

Bra start på morgonen för en lätt stressad 2 barns farsa.

(Då kroppen tar sin energi från fettet istället för från kolhydrater när man äter enligt LCHF så funkar detta klockrent, står mig fram till lunch utan problem.)

Edit. Små fel.

Medlem
Skrivet av Gaara:
Skrivet av Devan:

För er som vill "dopa" er lagligt så rekommenderar jag bulletproof coffee .. började med det själv i november och det funkar, ökar koncentrations nivån och det räcker med en kopp per dag och man håller sig hela dagen.

https://www.youtube.com/embed/BSj4Zp-C3FE

Smör i kaffet? fyfan va äckligt det låter...

Prova, rätt gott faktiskt. Men rätt kcal-packat.

Medlem
Skrivet av Svampodlaren:
Skrivet av Gaara:
Skrivet av Devan:

För er som vill "dopa" er lagligt så rekommenderar jag bulletproof coffee .. började med det själv i november och det funkar, ökar koncentrations nivån och det räcker med en kopp per dag och man håller sig hela dagen.

https://www.youtube.com/embed/BSj4Zp-C3FE

Smör i kaffet? fyfan va äckligt det låter...

Prova, rätt gott faktiskt. Men rätt kcal-packat.

Om man inte är sugen på att dricka smör så kan man köra en schysst rövpanna med sesamolja istället.

Medlem
Skrivet av Svampodlaren:
Skrivet av Gaara:
Skrivet av Devan:

För er som vill "dopa" er lagligt så rekommenderar jag bulletproof coffee .. började med det själv i november och det funkar, ökar koncentrations nivån och det räcker med en kopp per dag och man håller sig hela dagen.

https://www.youtube.com/embed/BSj4Zp-C3FE

Smör i kaffet? fyfan va äckligt det låter...

Prova, rätt gott faktiskt. Men rätt kcal-packat.

Har för mig att vissa gubbar brukar dricka det. Framförallt bönder.

Jag tycker iaf. inte om det. Whisky funkar bättre


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Ser det inte som hållbart, har själv medicin på recept och tagit den i kanske två år nu, fått taggat ned på dosen vid flera tillfällen och DIPPEN som kommer under dagen kan inte alls vara allt för bra för en "elit-gamer", man blir kolossalt trött, svårt att hänga med, allt du fick försvinner och går ned till en nivå lägre än "normala" innan man sedan kommer tillbaka igen.

Från början så funkade medicinen ypperligt, satt i hela dagar men har man tagit den en längre tid så kommer såklart toleransen att öka, min håller nu kortare men den hjälper mig att fungera men att spela spel i tillståndet som tillkommer då de är på väg ut kan inte vara allt för optimalt, jag får planera mina "spel-dagar" eller helt enkelt hoppa över medicinen den dagen.

Medlem
Skrivet av Laymachine:

Doping känns verkligen smutsigt, hur kul är det att vinna på fusk?

Att unga människor tar droger för att orka spela mer är väl ändå problemet? Det är väl inte fusk om det inte finns några regler än?

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av KatOne:
Skrivet av Rurounin:

"stimpack" ska det väl ändå vara.

Nej, faktum är att det borde vara Jet och inte Stimpack.

Eller möjligen, möjligen Mentats.

On topic så kan jag bara konstatera att jag haft Concerta utskrivet i ett par år. Alltså metylfenidat, samma aktiva ämne som i Ritalin (men inte samma som i Adderall, dvs dextroamfetamin!).

Det gör underverk för min förmåga att göra det mesta, inklusive att spela. En stor skillnad som inte får missas är hur farmakologiskt olika dextroamfetamin och metylfenidat är. Man kan t.ex. inte bli fysiskt beroende av metylfenidat, vilket man kan av dextroamfetamin.

Därför "lämpar" sig dextroamfetamin mycket mer för missbruk, överdoser, toleransutveckling, withdrawal, etc... Mycket bättre material för mediala skräckhistorier. Även fast effekten - i min mening - inte är markant "bättre" än den från doskompenserad metylfenidat.

Om du har det på recept så finns det väl också anledning till det, vilket förmodligen blir nästa steg i diskussionen. Om vissa måste ta det för att funka i övrigt, är det doping då?

Hej, jag skulle gärna vilja ha en rättelse i artikeln.
Adderall är inte jämförbart med Ritallin, Att jämföra de två är som att jämföra Ritallin med kaffe. Närmsta som finns i Sverige är i så fall Metamina eller Elvanse. Metamina är extremt svårt att få tag på i Sverige pga missbruksrisk så det krävs särskilld licens från läkemedelsverket att ens få det godkänt.
Elvanse har kommit som en ersättare till Metamina nyligen och har ändrats lite så att den är mycket svårare att missbruka samt att den ger samma effekt men mindre (inget för vissa) rus.

Ritallin = Metylfenidat
Adderall/Metamina/Elvanse = Dextroamfetamin (Adderall har även ca 25% Levoamfetamin)

Angående din fråga. De som får dessa mediciner utskrivna får inte samma effekt av dem, som de personer som inte har ADHD (eller dess subtyper) pga av andra grundförutsättningar i rådande hjärnkemi.
All denna medicin är till för att få de med ADHD på samma nivå som gemene man. Medan de som är utan ADHD hamnar lååååångt över alla andra i vakenhet.
Så nej, jag ser inte detta som doping för de som får det utskivet.

Förövrigt så kanske man borde ha kissprovskrav på alla turneringar och göra polisanmälan på de som failar. Alla dessa mediciner klassas som narkotika.

D.K
Medlem
Skrivet av hellspooned:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av KatOne:
Skrivet av Rurounin:

"stimpack" ska det väl ändå vara.

Nej, faktum är att det borde vara Jet och inte Stimpack.

Eller möjligen, möjligen Mentats.

On topic så kan jag bara konstatera att jag haft Concerta utskrivet i ett par år. Alltså metylfenidat, samma aktiva ämne som i Ritalin (men inte samma som i Adderall, dvs dextroamfetamin!).

Det gör underverk för min förmåga att göra det mesta, inklusive att spela. En stor skillnad som inte får missas är hur farmakologiskt olika dextroamfetamin och metylfenidat är. Man kan t.ex. inte bli fysiskt beroende av metylfenidat, vilket man kan av dextroamfetamin.

Därför "lämpar" sig dextroamfetamin mycket mer för missbruk, överdoser, toleransutveckling, withdrawal, etc... Mycket bättre material för mediala skräckhistorier. Även fast effekten - i min mening - inte är markant "bättre" än den från doskompenserad metylfenidat.

Om du har det på recept så finns det väl också anledning till det, vilket förmodligen blir nästa steg i diskussionen. Om vissa måste ta det för att funka i övrigt, är det doping då?

Hej, jag skulle gärna vilja ha en rättelse i artikeln.
Adderall är inte jämförbart med Ritallin, Att jämföra de två är som att jämföra Ritallin med kaffe. Närmsta som finns i Sverige är i så fall Metamina eller Elvanse. Metamina är extremt svårt att få tag på i Sverige pga missbruksrisk så det krävs särskilld licens från läkemedelsverket att ens få det godkänt.
Elvanse har kommit som en ersättare till Metamina nyligen och har ändrats lite så att den är mycket svårare att missbruka samt att den ger samma effekt men mindre (inget för vissa) rus.

Ritallin = Metylfenidat
Adderall/Metamina/Elvanse = Dextroamfetamin (Adderall har även ca 25% Levoamfetamin)

Angående din fråga. De som får dessa mediciner utskrivna får inte samma effekt av dem, som de personer som inte har ADHD (eller dess subtyper) pga av andra grundförutsättningar i rådande hjärnkemi.
All denna medicin är till för att få de med ADHD på samma nivå som gemene man. Medan de som är utan ADHD hamnar lååååångt över alla andra i vakenhet.
Så nej, jag ser inte detta som doping för de som får det utskivet.

Förövrigt så kanske man borde ha kissprovskrav på alla turneringar och göra polisanmälan på de som failar. Alla dessa mediciner klassas som narkotika.

Bra skrivet! Men varför polisanmäla de som pissar positivt? Det kommer förövrigt nästan bara fungera i Sverige då det inte är olagligt att ha narkotika i blodet i speciellt många länder. Om vi snackar internationella ligor nu då.

Medlem
Skrivet av morfin91:
Skrivet av Laymachine:

Doping känns verkligen smutsigt, hur kul är det att vinna på fusk?

Är det inte emot reglerna så är det inte fusk.
skelv tror jag att denna typen av dopning skapar mest problem i den typen av spel som är win/loss after X. (typ s2,dota) sådant som inte består av att göra så bra i från sig under X tid så som fotboll.
dock skelvklart kommer det göra en stor effekt där ochså och för att e-sport skall bli mer tagen som en seriös sport så behöver dom nog setta ordentliga regler kring peparat.
(är skelv inte jätte insat i e-sporten)

Ä

Medlem
Skrivet av D.K:
Skrivet av hellspooned:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av KatOne:
Skrivet av Rurounin:

"stimpack" ska det väl ändå vara.

Nej, faktum är att det borde vara Jet och inte Stimpack.

Eller möjligen, möjligen Mentats.

On topic så kan jag bara konstatera att jag haft Concerta utskrivet i ett par år. Alltså metylfenidat, samma aktiva ämne som i Ritalin (men inte samma som i Adderall, dvs dextroamfetamin!).

Det gör underverk för min förmåga att göra det mesta, inklusive att spela. En stor skillnad som inte får missas är hur farmakologiskt olika dextroamfetamin och metylfenidat är. Man kan t.ex. inte bli fysiskt beroende av metylfenidat, vilket man kan av dextroamfetamin.

Därför "lämpar" sig dextroamfetamin mycket mer för missbruk, överdoser, toleransutveckling, withdrawal, etc... Mycket bättre material för mediala skräckhistorier. Även fast effekten - i min mening - inte är markant "bättre" än den från doskompenserad metylfenidat.

Om du har det på recept så finns det väl också anledning till det, vilket förmodligen blir nästa steg i diskussionen. Om vissa måste ta det för att funka i övrigt, är det doping då?

Hej, jag skulle gärna vilja ha en rättelse i artikeln.
Adderall är inte jämförbart med Ritallin, Att jämföra de två är som att jämföra Ritallin med kaffe. Närmsta som finns i Sverige är i så fall Metamina eller Elvanse. Metamina är extremt svårt att få tag på i Sverige pga missbruksrisk så det krävs särskilld licens från läkemedelsverket att ens få det godkänt.
Elvanse har kommit som en ersättare till Metamina nyligen och har ändrats lite så att den är mycket svårare att missbruka samt att den ger samma effekt men mindre (inget för vissa) rus.

Ritallin = Metylfenidat
Adderall/Metamina/Elvanse = Dextroamfetamin (Adderall har även ca 25% Levoamfetamin)

Angående din fråga. De som får dessa mediciner utskrivna får inte samma effekt av dem, som de personer som inte har ADHD (eller dess subtyper) pga av andra grundförutsättningar i rådande hjärnkemi.
All denna medicin är till för att få de med ADHD på samma nivå som gemene man. Medan de som är utan ADHD hamnar lååååångt över alla andra i vakenhet.
Så nej, jag ser inte detta som doping för de som får det utskivet.

Förövrigt så kanske man borde ha kissprovskrav på alla turneringar och göra polisanmälan på de som failar. Alla dessa mediciner klassas som narkotika.

Bra skrivet! Men varför polisanmäla de som pissar positivt? Det kommer förövrigt nästan bara fungera i Sverige då det inte är olagligt att ha narkotika i blodet i speciellt många länder. Om vi snackar internationella ligor nu då.

Tack!
Inte olagligt att ha i blodet? Då förstår jag, ärligt talat, inte poängen med narkotikaförbud.

12
Skriv svar