Spana in MMOne - Virtual reality-spelstolen som är fäst vid en lyftkran!

Robot
Spana in MMOne - Virtual reality-spelstolen som är fäst vid en lyftkran!

För den som vill ha det där lilla extra i spelrummet.

#nyhetstips


Medlem
Spana in MMOne - Virtual reality-spelstolen som är fäst vid en lyftkran!

"This is a LIVE demonstartion" my ass.

Pausa helix videon vid 1:00 för att se vad jag menar.

Medlem

Jag som trodde det var något i stil med sword art online på g, sen läste jag hela rubriken och blir mäkta besviken.

Medlem
Skrivet av xermalk:

"This is a LIVE demonstartion" my ass.

Pausa helix videon vid 1:00 för att se vad jag menar.

Timingen på rörelserna verkar vara hyfsat synkade, men med noll koll på vad som är upp och ner.

Medlem

Man lär ju spy som en gris.

Medlem

Ja den där maskinen har då noll koll på vad fan den håller på med. Den snurrar ju runt slumpmässigt i princip, helt orelaterat till vad som händer i spelet.


signatur

Life is too short to remove USB safely.

Medlem
Skrivet av xermalk:

"This is a LIVE demonstartion" my ass.

Pausa helix videon vid 1:00 för att se vad jag menar.

Troligtvis så är väl rörelserna till för att simulera g-krafter och inte vilken rotation man har relativt marken (vilket ju skulle vara ganska meningslöst).

Vid 1:00 som du nämner borde man trots bankningen ha en ganska stark g-kraft åt vänster (på grund av högersvängen) och vad jag kan se lutas personen så att dennes vänstersida är vänt mot golvet för att på så sätt få gravitationen (som i princip är den enda kraften de har att använda sig av) att simulera en g-kraft åt vänster.

Jämför exempelvis med den här där man kan se att den lutar väldigt mycket trots att en bil ju alltid håller sig ganska horisontellt.
https://www.youtube.com/watch?v=hQLF06rwzVE

Sen finns det ju större robotar där man även kan svinga runt personen i stora cirklar för att få g-krafter men den förmågan har ju inte simulatorn i nyheten utan roterar enbart personen runt sig själv och då får man förlita sig på att "rotera" gravitationen.
https://www.youtube.com/watch?v=shdS-hynLHg

Medlem

Kul att dem använder Helix från Liseberg!

Medlem
Skrivet av hunden:

text

Gjorde en dubbel facepalm när man läste kommentarerna före din. Sen kom du in och gjorde att jag inte tappade tilltron till den svenska skolan alltför mycket. Tack

Medlem

Jag vill ha en. Nu återstår bara problemet att övertyga hustru om saken.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

eld
Medlem
Skrivet av cyzed:
Skrivet av hunden:

text

Gjorde en dubbel facepalm när man läste kommentarerna före din. Sen kom du in och gjorde att jag inte tappade tilltron till den svenska skolan alltför mycket. Tack

Hoppas att några i tråden lär sig något nytt och spännande idag

Medlem
Skrivet av hunden:
Skrivet av xermalk:

"This is a LIVE demonstartion" my ass.

Pausa helix videon vid 1:00 för att se vad jag menar.

Troligtvis så är väl rörelserna till för att simulera g-krafter och inte vilken rotation man har relativt marken (vilket ju skulle vara ganska meningslöst).

Vid 1:00 som du nämner borde man trots bankningen ha en ganska stark g-kraft åt vänster (på grund av högersvängen) och vad jag kan se lutas personen så att dennes vänstersida är vänt mot golvet för att på så sätt få gravitationen (som i princip är den enda kraften de har att använda sig av) att simulera en g-kraft åt vänster.

Jämför exempelvis med den här där man kan se att den lutar väldigt mycket trots att en bil ju alltid håller sig ganska horisontellt.
https://www.youtube.com/watch?v=hQLF06rwzVE

Sen finns det ju större robotar där man även kan svinga runt personen i stora cirklar för att få g-krafter men den förmågan har ju inte simulatorn i nyheten utan roterar enbart personen runt sig själv och då får man förlita sig på att "rotera" gravitationen.
https://www.youtube.com/watch?v=shdS-hynLHg

Funderade faktiskt på det här med simulering av g-krafter och trodde det var i princip omöjligt. Intressant det du skrev. Skulle vara kul att testa och se om det känns någorlunda verkligt att sitta i den där stolen.

Medlem
Skrivet av Spectral:
Skrivet av hunden:
Skrivet av xermalk:

"This is a LIVE demonstartion" my ass.

Pausa helix videon vid 1:00 för att se vad jag menar.

Troligtvis så är väl rörelserna till för att simulera g-krafter och inte vilken rotation man har relativt marken (vilket ju skulle vara ganska meningslöst).

Vid 1:00 som du nämner borde man trots bankningen ha en ganska stark g-kraft åt vänster (på grund av högersvängen) och vad jag kan se lutas personen så att dennes vänstersida är vänt mot golvet för att på så sätt få gravitationen (som i princip är den enda kraften de har att använda sig av) att simulera en g-kraft åt vänster.

Jämför exempelvis med den här där man kan se att den lutar väldigt mycket trots att en bil ju alltid håller sig ganska horisontellt.
https://www.youtube.com/watch?v=hQLF06rwzVE

Sen finns det ju större robotar där man även kan svinga runt personen i stora cirklar för att få g-krafter men den förmågan har ju inte simulatorn i nyheten utan roterar enbart personen runt sig själv och då får man förlita sig på att "rotera" gravitationen.
https://www.youtube.com/watch?v=shdS-hynLHg

Funderade faktiskt på det här med simulering av g-krafter och trodde det var i princip omöjligt. Intressant det du skrev. Skulle vara kul att testa och se om det känns någorlunda verkligt att sitta i den där stolen.

Som sagt är det ju gravitationen man i det här fallet använder för att lura kroppen att man påverkas av en kraft från något annat håll än nerifrån, det medför ju dock att man inte har mer kraft att tillgå än 1G vilket begränsar simuleringen ganska mycket skulle jag tro. Man kan heller inte ta bort gravitationen utan måste alltid applicera den i en riktning och man kan heller inte skala ner de övriga krafterna för att få samma relativa skillnad. En åkning på platt räls ger alltså samma G-kraft (1G) som om man befunnit sig i en loop, det går inte att få en upplevelse av att man pressas neråt i stolen.

Trots alla begränsningar är det ju ändå väldigt häftigt och jag menar inte att på något sätt prata ner det hela, det är ju fysiken som sätter stopp. Jag skulle helt klart vilja testa den

1
Skriv svar