Gamla godingar som borde få en remake eller en uppföljare: Silent Storm

Medlem
Gamla godingar som borde få en remake eller en uppföljare: Silent Storm

Året är 1943. Det är andra världskriget och världen är i brand. De allierade slåss mot axelmakterna i en konflikt som kommer att förändra världen för alltid. I detta krig, är det inte bara på slagfälten som strider vinns, utan bakom fiende linjer utkämpas det ett tyst krig. Man skulle kunna kalla det för Silent Storm

När man pratar om klassiker, då dyker namn som Deus Ex, System Shock II och andra spel upp. Men för mig, så har Silent Storm varit ett spel som jag håller nära hjärtat. Spelet kom ut hösten 2003 och fick starka betyg i de flesta speltidingar och sidorna (har för mig att den fick 83% i svenska PC Gamer) och vann bland annat "e3 2003 best of show" i den taktiska genre av Wargaming.com. Spelet fick också en expansionpack (Silent Storm Sentinals) och en spinoff (Hammer and Sickle) innan det blev tyst om spelserien.

Det finns två kampanjer i spelet. En för de allierade och en för axelmakterna, vilket är fortfarande något man inte ser så ofta i spel. Som ledare för en elitstyrka på totalt 6 personer, ska man strida bakom fiendens linjer, kidnappa personer med viktig information och samla på sig information och annat smått och gott. Men under spelets gång, börjar man inse att allting inte är som det verkar. Att det är en tredje parter som är där också. Någon som i skuggorna stödjer både axelmakterna och de allierade för sin egen räkning.

Att spöa fiender har aldrig varit så kul som här.
Om du har spelat X-com eller Jagged Alliance, då kommer du känna dig hemma i Silent Storm. För varje tur, får varje medlem ett x antal action point (AP) som man kan spendera på att skjuta, ladda om, röra sig eller att använda sig diverse saker. Varje tur, måste man planera sina drag för kunna maximera effekten.

Men i tredje aktet av spelet kommer något av den sämsta speldesign som har lyckats att torpedera ett sådan bra spel, och som ger en bitter eftersmak. Jag snackar så klart om Panzerklein.

varför???????
Plåtniklas här och hans vänner är helt omöjiga att döda om man inte har sin egen panzerklein (vilket du inte kommer att ha, när dem kommer) eller om du har en laserbazooka (ja. en laserbazooka). Balansen i spelet blir helt förstört. Att man lyckades komma så långt och sen halka på en bananskal när mållinjen är inom räckvid är imponerade. Panzerklein var så hatat att spelare patchade bort de. .Men trots detta snedsteg, är Silent Storm ett utmärkt spel som alla bör spela. Man kan få tag på spelet på GOG eller på Steam nu, och då får man både expansion och huvudspelet. Det är ett billigt pris för att få ett bra spel och en ganska bra expansion. Så vad väntar ni på? Gå ut och köp spelet. Att vi skulle få en uppföljare kommer nog inte hände, men man kan alltid hoppas.

#blogg


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Gamla godingar som borde få en remake eller en uppföljare: Silent Storm

Jag håller med om allt du sa. Silent Storm är ett fantastiskt spel, och Sentinels är ännu bättre. I allmänhet borde det finnas fler XCOM-liknande spel, det är ju en genre som borde kunna utvidgas bra mycket mer än vad den gjort.

Medlem
Skrivet av Stephan:

Jag håller med om allt du sa. Silent Storm är ett fantastiskt spel, och Sentinels är ännu bättre. I allmänhet borde det finnas fler XCOM-liknande spel, det är ju en genre som borde kunna utvidgas bra mycket mer än vad den gjort.

Med tanken att det nya XCOM som kom ut för några år sen var en stor framgång, undrar jag varför inte flera spelstudios apar efter.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

1
Skriv svar