Ryssland förbjuder memes

Medlem

Jag reagerar på det som är orätt och ser en risk för att större delen av befolkningen förleds till att bli kanonmat åt Wall Street. Jag värnar freden i en tid då mördare blir fredspristagare.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av LoffeLuff:
Skrivet av Kleptomaniac:
Skrivet av LoffeLuff:

Var hur skadeglad du vill över att hetsen från ryssen var falskt i detta fall, men den ökade närvaron av ryska stridsflyg som övar, i min åsikt, lite väl nära andra staters territorium + flyger med avstängda transpondrar etc så finns det skäl att vara orolig och ha höjd beredskap.

Sverige och andra länder gör precis samma sak. Senast igår eller förrgår skickade Obomba ett spaningsplan till Kaliningrad med transpondrarna avstängda. Det var inte amerikanernas aggressiva beteende utanför Ryssland (fel sida planeten) som DN ondgjorde sig över utan att Ryssland hade skickat upp ett plan för att möta spaningsflyget. Samma gäller när Kina skickar upp jaktplan för att möta imperiets plan utanför deras kuster. Då blir det en PR-grej som DN hakar på. När Ryssland eller Kina skickar plan till sina gränser, blir det också en PR-grej, men där borgarna istället är offer och elakingarna förövare.

Ryssland trappade ner på sin verksamhet enormt efter Sovjetunionens upplösning, USA fortsatte skicka plan till Rysslands gränser, expandera NATO och öva med trupp precis intill gränserna. Det är inte Ryssland som är den aggressiva aktören, utan målet.

Den som inte har tid eller lust att sätta sig in i nyhetsflödet (de flesta) är offer för propagandakriget.

Utrikesministern är fullständigt inkompetent
http://www.vk.se/1411702/wallstrom-ryssland-begar-regelbrott

https://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Fragor-och-anmalni...

Jag håller med om att det var intressant läsning i den andra länken, men tittar du på vem frågeställaren var så kanske det finns utrymme för att ifrågasätta objektiviteten även där? Politiska utspel från oppositionen är väl sällan mycket att hänga i granen.
Jag har dock märkt att bilden av Ryssarna ofta målas upp som rätt aggressiv, men samtidigt så är det svårt att förneka att dom även uppträder rätt aggressivt internationellt också.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&ar...

Nu vet jag inte hur ofta Sverige eller NATO kränker Ryskt luftrum, men något säger mig att det kanske inte är i samma utsträckning. Internationellt luftrum utanför Kaliningrad är inte direkt Ryssland.

Ifall du nu är så kritisk emot vårat nyhetsflöde kanske du kan peka på något pålitligt Ryskt flöde där vi kan läsa den ofärgade sanningen?

Nyckelordet är "ska ha". Dvs, obekräftat och saknar nyhetsvärde annat än av propagandaskäl. Amerikaner flyger ständigt utanför Rysslands och Kinas kuster, och har gjort det i decennier. Ubåtar testar ryska försvaret från norr/arktishållet m. m. Samtidigt minns vi Powers U2 som flög rakt över Sovjet, med slutmål Bodö i marionettstaten Norge, var ett "NASA-forskningsplan" som "förirrat sig".

Varje krig USA startat är baserat på en lögn som täcker mer trängande ekonomiska behov. Hade det inte varit för lögnerna och propagandan i kapitalistpressen hade de inte kunnat göra som de gör, således försöker de forma opinionen efter sin vilja.

Sedan raden om "ofärgad" sanning är dumheter, alla källor är färgade, men färgerna syns i kontrasterna. Tittar man på den "fria pressen" i Sverige (ja för vi har ju massa olika oberoende medier! - som rapporterar samma sak i olika förpackning) är allt av samma färg. Läser man andra perspektiv ser man hela skalan och var Sveriges "fria" press befinner sig på den.

Medlem

Vi kommer alla ihåg den här bilden. "Å vad aggressiva ryssarna är" tänker läsarna. Men bilden är tagen utanför Kaliningrad. Bakgrunden är att Sverige skickat upp ett spionplan (som spanar åt husse i DC - Maud och de andra höjdarna får en tjänst där som belöning) strax utanför Rysslands gränser, förmodligen också med transpondrarna av, det säger sig självt. Ryska luftförsvaret svarar således (och varje gång det görs får de betala i form av negativ PR oavsett hur det ligger till med om de varit aggressiva eller inte). Är det aggressivt att flyga nära någon, är det då inte aggressivt att flyga på fel sida havet med fientliga avsikter? Jag tycker det är rimligt att replikera beteendet som ryssarna gör.

Medlem

Men det är Putin som är skurk.

Medlem
Skrivet av LoffeLuff:

Men det är Putin som är skurk.

vad håller du på med egentligen? Är fz verkligen rätt forum för dig. Finns andra ställen för dig att vädra dina känslor.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Frågan är snarare, är fz rätt forum för Dig? Kom med något innehåll istället för "känslor".

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av LoffeLuff:

Men det är Putin som är skurk.

vad håller du på med egentligen? Är fz verkligen rätt forum för dig. Finns andra ställen för dig att vädra dina känslor.

...och för propagandan. Att man alltid bör vara källkritisk till det man läser, speciellt på nätet, är väldig bra. Att däremot anse sig kunna urskilja "färgerna i kontrasterna", och få det till att alla nyheter vi läser är vinklat från USA, och att det egentliga offret är de stackars Ryssarna gränsar till befängt.

Fokusera på artikeln istället, rättegången hände ju, eller hur?

Att jädrigt märkliga saker händer i USA har väl aldrig varit någon hemlighet för oss här i Sverige heller eller?

Medlem

Japp, men det betyder inte att memes är förbjudna. Det är propaganda.

Påståendet att "alla nyheter vi läser är vinklade från USA" är också en typ av felreferat/propaganda fast i mindre skala. Jag har inte påstått något sådant.

En stor del av pressen ägs däremot av intressen som står USA nära, och en stor del av nyhetsbyråerna, källorna etc är amerikanska. Tidningar sysslar med opinionsbildning. Den bästa propagandan är den man är omedveten om, det är då den fungerar. Jag menar att ni är fullständigt omedvetna.

Hur ska man hejda rysk expansionism?

http://www.8dagar.com/2015/03/hur-ska-man-hejda-rysk-expansio...

Vem är det som i själva verket expanderar?

Ryssland har all rätt att vara på sin vakt. Putin vore en idiot om han litade på samma typer som invaderat landet vart hundrade år. Det krävs en omfattande upprustning för att kunna stå emot en aggressiv fiende.

Medlem
Skrivet av LoffeLuff:

Frågan är snarare, är fz rätt forum för Dig? Kom med något innehåll istället för "känslor".

Du vet att detta är 'artikelkommentarer', eller? FZ skriver om spel. Spel är underhållning.

Din Putin-betalda propaganda känns lite fel här.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Inaktiv
Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av LoffeLuff:

Frågan är snarare, är fz rätt forum för Dig? Kom med något innehåll istället för "känslor".

Du vet att detta är 'artikelkommentarer', eller? FZ skriver om spel. Spel är underhållning.

Din Putin-betalda propaganda känns lite fel här.

En till one-liner?

Den enda propagandan här är den som återberättas i artikeln. Det är krigspropaganda. Jag är för fred, och argumenterar således för den.

Dina kommentarer har inget med ämnet att göra, och i den här artikeln avhandlas inga spel.

Det värsta är ju att det som står i artikeln inte stämmer, men att ni ändå jamsar med. Det är ungefär som i Krimartikeln där man låtsades bry sig om Krimborna för att i nästa andetag önska blockad av halvön. Vad får ni ut av det? Ni är nyttiga verktyg åt propagandamakarna.

Medlem
Skrivet av LoffeLuff:
Skrivet av Propy:
Skrivet av LoffeLuff:

Frågan är snarare, är fz rätt forum för Dig? Kom med något innehåll istället för "känslor".

Du vet att detta är 'artikelkommentarer', eller? FZ skriver om spel. Spel är underhållning.

Din Putin-betalda propaganda känns lite fel här.

En till one-liner?

Den enda propagandan här är den som återberättas i artikeln. Det är krigspropaganda. Jag är för fred, och argumenterar således för den.

Dina kommentarer har inget med ämnet att göra, och i den här artikeln avhandlas inga spel.

Det värsta är ju att det som står i artikeln inte stämmer, men att ni ändå jamsar med. Det är ungefär som i Krimartikeln där man låtsades bry sig om Krimborna för att i nästa andetag önska blockad av halvön. Vad får ni ut av det? Ni är nyttiga verktyg åt propagandamakarna.

nej, och vissa undrade varför den skrevs alls. Men hur mycket jag skriver spelar knappast roll om mitt budskap går fram. Du använder väldigt många ord och säger väldigt lite. Tro inte att du är något speciellt för att du väljer att stå "på andra sidan" och framstå som en självutnämnd PK-hipster-predikant. Dina åsikter är lika enkelspåriga som de du försöker överbevisa.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av LoffeLuff:
Skrivet av Propy:
Skrivet av LoffeLuff:

Frågan är snarare, är fz rätt forum för Dig? Kom med något innehåll istället för "känslor".

Du vet att detta är 'artikelkommentarer', eller? FZ skriver om spel. Spel är underhållning.

Din Putin-betalda propaganda känns lite fel här.

En till one-liner?

Den enda propagandan här är den som återberättas i artikeln. Det är krigspropaganda. Jag är för fred, och argumenterar således för den.

Dina kommentarer har inget med ämnet att göra, och i den här artikeln avhandlas inga spel.

Det värsta är ju att det som står i artikeln inte stämmer, men att ni ändå jamsar med. Det är ungefär som i Krimartikeln där man låtsades bry sig om Krimborna för att i nästa andetag önska blockad av halvön. Vad får ni ut av det? Ni är nyttiga verktyg åt propagandamakarna.

nej, och vissa undrade varför den skrevs alls. Men hur mycket jag skriver spelar knappast roll om mitt budskap går fram. Du använder väldigt många ord och säger väldigt lite. Tro inte att du är något speciellt för att du väljer att stå "på andra sidan" och framstå som en självutnämnd PK-hipster-predikant. Dina åsikter är lika enkelspåriga som de du försöker överbevisa.

Ok, så nu handlar artikeln om mig helt plötsligt? Jag är en PK-hipster-predikant? "Tro inte att du är något speciellt " jo tjena.

Jante och bitterheten lyser igenom, är det det samhälle du vill leva i? Gör något åt det istället, jag garanterar att Putin inte är problemet.

Medlem
Skrivet av LoffeLuff:
Skrivet av Propy:
Skrivet av LoffeLuff:
Skrivet av Propy:
Skrivet av LoffeLuff:

Frågan är snarare, är fz rätt forum för Dig? Kom med något innehåll istället för "känslor".

Du vet att detta är 'artikelkommentarer', eller? FZ skriver om spel. Spel är underhållning.

Din Putin-betalda propaganda känns lite fel här.

En till one-liner?

Den enda propagandan här är den som återberättas i artikeln. Det är krigspropaganda. Jag är för fred, och argumenterar således för den.

Dina kommentarer har inget med ämnet att göra, och i den här artikeln avhandlas inga spel.

Det värsta är ju att det som står i artikeln inte stämmer, men att ni ändå jamsar med. Det är ungefär som i Krimartikeln där man låtsades bry sig om Krimborna för att i nästa andetag önska blockad av halvön. Vad får ni ut av det? Ni är nyttiga verktyg åt propagandamakarna.

nej, och vissa undrade varför den skrevs alls. Men hur mycket jag skriver spelar knappast roll om mitt budskap går fram. Du använder väldigt många ord och säger väldigt lite. Tro inte att du är något speciellt för att du väljer att stå "på andra sidan" och framstå som en självutnämnd PK-hipster-predikant. Dina åsikter är lika enkelspåriga som de du försöker överbevisa.

Ok, så nu handlar artikeln om mig helt plötsligt? Jag är en PK-hipster-predikant? "Tro inte att du är något speciellt " jo tjena.

Jante och bitterheten lyser igenom, är det det samhälle du vill leva i? Gör något åt det istället, jag garanterar att Putin inte är problemet.

Förstår inte var du får bitterhet ifrån. Vi lever i ett väldigt bra samhälle, det är det många som inte gör. Ryssar t.ex.

Nackdelen med att bo i ett fritt land är att man måste stå ut med såna som dig. Du tycker att dina åsikter är upplysta och helt rätt, vi andra hänger inte med ditt överlägsna intellekt. Om man säger emot så är man bitter och jante. Hade du fått bestämma hade Sverige varit en del av det nya ryska imperiet. Eller hur?

Men det är ju det du har fått betalt för att skriva om...


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Självklart lever de flesta svenskar i ett bättre samhälle än de flesta ryssar, även om ryssarna har sina perks som självständighet, men det är inte vad det handlar om här.

".. ryska imperiet"

Nej, jag är för att alla folk lever i sina (självständiga) nationer.

Medlem

Så länge inte den självständiga nationen är Ukraina och ni vill ha era båtar lite närmre vattnet där

Medlem
Skrivet av Bergsby:

Så länge inte den självständiga nationen är Ukraina och ni vill ha era båtar lite närmre vattnet där

Krim gick ur Ukraina, det är deras rätt. Sevastopol har varit flottbas åt Svartahavsflottan i hundratals år, och efter Sovjets upplösning hyrdes territoriet av Ryssland. Hela den Ukrainska kustremsan är områden som togs från turkstödda tatarer för flera hundra år sedan. Merparten städer grundades av Katarina den stora, i det som kom att kallas Novorossia. Det egentliga Ukraina ligger väster om Kiev. Övriga landet talar ryska och är ryssar. Juntan som har gripit makten i Kiev har sin väljarbas i Lemberg, det är den som skickat in trupp i landets östra delar. När Ukrainas sista president Janukovitj lät poliser med batong tömma ett torg talade EU om polisövergrepp, när kuppmakarna skickar in tanks, raketartilleri och attackflyg är det bara bra och "Putins fel" ifall något går snett.

"Ni"? Jag är etnisk svensk, om det nu har någon betydelse, men skäms över de landsmän som apar efter DC och skojarna på DN och i Rosenbad.

Medlem
Skrivet av LoffeLuff:
Skrivet av Bergsby:

Så länge inte den självständiga nationen är Ukraina och ni vill ha era båtar lite närmre vattnet där

Krim gick ur Ukraina, det är deras rätt. Sevastopol har varit flottbas åt Svartahavsflottan i hundratals år, och efter Sovjets upplösning hyrdes territoriet av Ryssland. Hela den Ukrainska kustremsan är områden som togs från turkstödda tatarer för flera hundra år sedan. Merparten städer grundades av Katarina den stora, i det som kom att kallas Novorossia. Det egentliga Ukraina ligger väster om Kiev. Övriga landet talar ryska och är ryssar. Juntan som har gripit makten i Kiev har sin väljarbas i Lemberg, det är den som skickat in trupp i landets östra delar. När Ukrainas sista president Janukovitj lät poliser med batong tömma ett torg talade EU om polisövergrepp, när kuppmakarna skickar in tanks, raketartilleri och attackflyg är det bara bra och "Putins fel" ifall något går snett.

"Ni"? Jag är etnisk svensk, om det nu har någon betydelse, men skäms över de landsmän som apar efter DC och skojarna på DN och i Rosenbad.

Jag skäms över att Putins anställda sitter på fz och försöker övertala oss om vilket bra land de är. När alla vet att landet har värderingar förankrade i 1800 talet. Men de är ok. Medans du försvarar din ledare så sitter vi och skrattar åt er ryssar på Youtube när ni fylleboxas och skjuta varandra vid stoppljus. Vad skulle internet vara utan meanwhile in Russia filmer

Medlem
Skrivet av Bergsby:
Skrivet av LoffeLuff:
Skrivet av Bergsby:

Så länge inte den självständiga nationen är Ukraina och ni vill ha era båtar lite närmre vattnet där

Krim gick ur Ukraina, det är deras rätt. Sevastopol har varit flottbas åt Svartahavsflottan i hundratals år, och efter Sovjets upplösning hyrdes territoriet av Ryssland. Hela den Ukrainska kustremsan är områden som togs från turkstödda tatarer för flera hundra år sedan. Merparten städer grundades av Katarina den stora, i det som kom att kallas Novorossia. Det egentliga Ukraina ligger väster om Kiev. Övriga landet talar ryska och är ryssar. Juntan som har gripit makten i Kiev har sin väljarbas i Lemberg, det är den som skickat in trupp i landets östra delar. När Ukrainas sista president Janukovitj lät poliser med batong tömma ett torg talade EU om polisövergrepp, när kuppmakarna skickar in tanks, raketartilleri och attackflyg är det bara bra och "Putins fel" ifall något går snett.

"Ni"? Jag är etnisk svensk, om det nu har någon betydelse, men skäms över de landsmän som apar efter DC och skojarna på DN och i Rosenbad.

Jag skäms över att Putins anställda sitter på fz och försöker övertala oss om vilket bra land de är. När alla vet att landet har värderingar förankrade i 1800 talet. Men de är ok. Medans du försvarar din ledare så sitter vi och skrattar åt er ryssar på Youtube när ni fylleboxas och skjuta varandra vid stoppljus. Vad skulle internet vara utan meanwhile in Russia filmer

hear, hear


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Ovan ett praktexempel på någon som köpt propagandan med hull och hår. Alla som inte tycker som en själv och DN är "anställda". Hur gick det nu med "ubåten"? Och hur är det egentligen, är memes förbjudna i Ryssland? Vem tjänar på att sprida dynga?

För mig tycks det snarare som att de som sitter på DN är anställda att skriva vissa saker. Jag tror inte det om FZ, men det blir lätt att man hakar på som de flesta gör.

Sen vill jag påstå att mycket av det som skrivs i kommentarssektionerna uppvisar rasistiska tendenser, inte för att ryssar är en ras, men likväl är det en etnicitet och folkgrupp. Under förevändningar om "mänskliga rättigheter" och "sympati" klankar man ner på "1800-tals värderingar" och skrattar åt "meanwhile in Russia" (ofta människor i misär pga 90-talets kapitalism), vill banna alla ryssar och spärra Krims tillgång till tex steam (sanktioner som bestraffar Krims befolkning för sitt vägval). Varför? Själv är jag tacksam för det Ryssland och ryssar gjort både historiskt, kulturellt och vetenskapligt. Jag tänker inte hoppa in i det "överlägsna" donken-teamet och skratta åt människors misär. Sverige och större delen av väst har aldrig körts över och förstörts upprepade gånger, så att man tvingats börja om från början. Ryssarna har genomlidit många krig från donkenfantaster och rest sig gång på gång.

Medlem
Skrivet av LoffeLuff:

Ovan ett praktexempel på någon som köpt propagandan med hull och hår. Alla som inte tycker som en själv och DN är "anställda". Hur gick det nu med "ubåten"? Och hur är det egentligen, är memes förbjudna i Ryssland? Vem tjänar på att sprida dynga?

För mig tycks det snarare som att de som sitter på DN är anställda att skriva vissa saker. Jag tror inte det om FZ, men det blir lätt att man hakar på som de flesta gör.

Sen vill jag påstå att mycket av det som skrivs i kommentarssektionerna uppvisar rasistiska tendenser, inte för att ryssar är en ras, men likväl är det en etnicitet och folkgrupp. Under förevändningar om "mänskliga rättigheter" och "sympati" klankar man ner på "1800-tals värderingar" och skrattar åt "meanwhile in Russia" (ofta människor i misär pga 90-talets kapitalism), vill banna alla ryssar och spärra Krims tillgång till tex steam (sanktioner som bestraffar Krims befolkning för sitt vägval). Varför? Själv är jag tacksam för det Ryssland och ryssar gjort både historiskt, kulturellt och vetenskapligt. Jag tänker inte hoppa in i det "överlägsna" donken-teamet och skratta åt människors misär. Sverige och större delen av väst har aldrig körts över och förstörts upprepade gånger, så att man tvingats börja om från början. Ryssarna har genomlidit många krig från donkenfantaster och rest sig gång på gång.

Det mest vettiga borde väl vara att ställa sig någonstans mittemellan, att vara kritisk till allt man hör och läser. Du verkar ju dock helt ställa dig på Putins sida (samt: "Khadaffi! Al-Assad! Heja Putin, Castro, Kim Jong Un, Maduro, Morales, Correa, Zakharchenko, Ortega mfl!" *nackhåren reser sig).

Jag tror att det är ytterst få här som höjer USA till skyarna, och många är mycket medvetna om deras skumraskaffärer runt om i världen. Men ditt försök att få Ryssland att framstå som oskyldiga tyder på en väldigt naiv bild av verkligheten. Du anklagar många här för att ha en snedvriden bild. Du borde nog själv ta en funderare över hur vriden din egna bild är.

Putin har fört en aggressiv politik den senaste tiden. Ljuger om militär inblandning i konflikten i Ukraina, fört krig i Georgien med mera! Och undra vad som hände med Boris Nemtsov förresten... http://www.svd.se/nyheter/utrikes/putinkritiker-ihjalskjuten-...

Vad är det för krig som du menar att Ryssland har fått genomlida från "donkenfantaster"?

Att det är synd om Rysslands befolkning, det råder det nog ingen tvivel om. Med tvivelaktiga personer som Stalin och Putin vid rodret, hur kan det annat bli? Men samtidigt är det den ryska befolkningens ansvar att ta kontroll över vem som faktiskt styr landet!

Medlem
Skrivet av LoffeLuff:

Ovan ett praktexempel på någon som köpt propagandan med hull och hår. Alla som inte tycker som en själv och DN är "anställda". Hur gick det nu med "ubåten"? Och hur är det egentligen, är memes förbjudna i Ryssland? Vem tjänar på att sprida dynga?

För mig tycks det snarare som att de som sitter på DN är anställda att skriva vissa saker. Jag tror inte det om FZ, men det blir lätt att man hakar på som de flesta gör.

Sen vill jag påstå att mycket av det som skrivs i kommentarssektionerna uppvisar rasistiska tendenser, inte för att ryssar är en ras, men likväl är det en etnicitet och folkgrupp. Under förevändningar om "mänskliga rättigheter" och "sympati" klankar man ner på "1800-tals värderingar" och skrattar åt "meanwhile in Russia" (ofta människor i misär pga 90-talets kapitalism), vill banna alla ryssar och spärra Krims tillgång till tex steam (sanktioner som bestraffar Krims befolkning för sitt vägval). Varför? Själv är jag tacksam för det Ryssland och ryssar gjort både historiskt, kulturellt och vetenskapligt. Jag tänker inte hoppa in i det "överlägsna" donken-teamet och skratta åt människors misär. Sverige och större delen av väst har aldrig körts över och förstörts upprepade gånger, så att man tvingats börja om från början. Ryssarna har genomlidit många krig från donkenfantaster och rest sig gång på gång.

Jag säger en sak: Tjetjenien. Försök försvara ditt moderlands handlingar där.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av lobotomized:
Skrivet av LoffeLuff:

Ovan ett praktexempel på någon som köpt propagandan med hull och hår. Alla som inte tycker som en själv och DN är "anställda". Hur gick det nu med "ubåten"? Och hur är det egentligen, är memes förbjudna i Ryssland? Vem tjänar på att sprida dynga?

För mig tycks det snarare som att de som sitter på DN är anställda att skriva vissa saker. Jag tror inte det om FZ, men det blir lätt att man hakar på som de flesta gör.

Sen vill jag påstå att mycket av det som skrivs i kommentarssektionerna uppvisar rasistiska tendenser, inte för att ryssar är en ras, men likväl är det en etnicitet och folkgrupp. Under förevändningar om "mänskliga rättigheter" och "sympati" klankar man ner på "1800-tals värderingar" och skrattar åt "meanwhile in Russia" (ofta människor i misär pga 90-talets kapitalism), vill banna alla ryssar och spärra Krims tillgång till tex steam (sanktioner som bestraffar Krims befolkning för sitt vägval). Varför? Själv är jag tacksam för det Ryssland och ryssar gjort både historiskt, kulturellt och vetenskapligt. Jag tänker inte hoppa in i det "överlägsna" donken-teamet och skratta åt människors misär. Sverige och större delen av väst har aldrig körts över och förstörts upprepade gånger, så att man tvingats börja om från början. Ryssarna har genomlidit många krig från donkenfantaster och rest sig gång på gång.

Det mest vettiga borde väl vara att ställa sig någonstans mittemellan, att vara kritisk till allt man hör och läser. Du verkar ju dock helt ställa dig på Putins sida (samt: "Khadaffi! Al-Assad! Heja Putin, Castro, Kim Jong Un, Maduro, Morales, Correa, Zakharchenko, Ortega mfl!" *nackhåren reser sig).

Jag tror att det är ytterst få här som höjer USA till skyarna, och många är mycket medvetna om deras skumraskaffärer runt om i världen. Men ditt försök att få Ryssland att framstå som oskyldiga tyder på en väldigt naiv bild av verkligheten. Du anklagar många här för att ha en snedvriden bild. Du borde nog själv ta en funderare över hur vriden din egna bild är.

Putin har fört en aggressiv politik den senaste tiden. Ljuger om militär inblandning i konflikten i Ukraina, fört krig i Georgien med mera! Och undra vad som hände med Boris Nemtsov förresten... http://www.svd.se/nyheter/utrikes/putinkritiker-ihjalskjuten-...

Vad är det för krig som du menar att Ryssland har fått genomlida från "donkenfantaster"?

Att det är synd om Rysslands befolkning, det råder det nog ingen tvivel om. Med tvivelaktiga personer som Stalin och Putin vid rodret, hur kan det annat bli? Men samtidigt är det den ryska befolkningens ansvar att ta kontroll över vem som faktiskt styr landet!

Jag försöker inte få Ryssland att "framstå som oskyldiga", men jag ser inte relevansen av att samtidigt behöva fördöma ryska dumheter. Hade det varit en rysk propagandaartikel hade jag invänt mot det istället, men nu är det inte det.

Vad gäller inblandning i Ukraina saknas bevis, inte ens normalt USA-vänlig media som CNN som haft journalister på plats har kunnat identifiera några ryska trupper. Det är ett ukrainskt tankefoster för att ena befolkningen mot en extern fiende i en internt svår tid. Inte en bild, inte ett foto, på några ryska trupper, inte en fånge. Är det inte märkligt? Var är de?

Kriget i Georgien berodde på Georgien enligt EUs bedömning. Inget kontroversiellt där.

Ryska befolkningen led varken under Stalin, eller nu under Putin. Tvärtom skulle jag vilja hävda, och det är det som är problemet för många.

Tjetjenien, det är ungefär som att försvara al-Assad och Syriens kamp mot ISIS och andra utländska legoknektar. I Tjetjenien fick saudiwahabiter och andra islamister spö, vilket jag välkomnar, oavsett var det sker.

Medlem
Skrivet av LoffeLuff:
Skrivet av lobotomized:
Skrivet av LoffeLuff:

Ovan ett praktexempel på någon som köpt propagandan med hull och hår. Alla som inte tycker som en själv och DN är "anställda". Hur gick det nu med "ubåten"? Och hur är det egentligen, är memes förbjudna i Ryssland? Vem tjänar på att sprida dynga?

För mig tycks det snarare som att de som sitter på DN är anställda att skriva vissa saker. Jag tror inte det om FZ, men det blir lätt att man hakar på som de flesta gör.

Sen vill jag påstå att mycket av det som skrivs i kommentarssektionerna uppvisar rasistiska tendenser, inte för att ryssar är en ras, men likväl är det en etnicitet och folkgrupp. Under förevändningar om "mänskliga rättigheter" och "sympati" klankar man ner på "1800-tals värderingar" och skrattar åt "meanwhile in Russia" (ofta människor i misär pga 90-talets kapitalism), vill banna alla ryssar och spärra Krims tillgång till tex steam (sanktioner som bestraffar Krims befolkning för sitt vägval). Varför? Själv är jag tacksam för det Ryssland och ryssar gjort både historiskt, kulturellt och vetenskapligt. Jag tänker inte hoppa in i det "överlägsna" donken-teamet och skratta åt människors misär. Sverige och större delen av väst har aldrig körts över och förstörts upprepade gånger, så att man tvingats börja om från början. Ryssarna har genomlidit många krig från donkenfantaster och rest sig gång på gång.

Det mest vettiga borde väl vara att ställa sig någonstans mittemellan, att vara kritisk till allt man hör och läser. Du verkar ju dock helt ställa dig på Putins sida (samt: "Khadaffi! Al-Assad! Heja Putin, Castro, Kim Jong Un, Maduro, Morales, Correa, Zakharchenko, Ortega mfl!" *nackhåren reser sig).

Jag tror att det är ytterst få här som höjer USA till skyarna, och många är mycket medvetna om deras skumraskaffärer runt om i världen. Men ditt försök att få Ryssland att framstå som oskyldiga tyder på en väldigt naiv bild av verkligheten. Du anklagar många här för att ha en snedvriden bild. Du borde nog själv ta en funderare över hur vriden din egna bild är.

Putin har fört en aggressiv politik den senaste tiden. Ljuger om militär inblandning i konflikten i Ukraina, fört krig i Georgien med mera! Och undra vad som hände med Boris Nemtsov förresten... http://www.svd.se/nyheter/utrikes/putinkritiker-ihjalskjuten-...

Vad är det för krig som du menar att Ryssland har fått genomlida från "donkenfantaster"?

Att det är synd om Rysslands befolkning, det råder det nog ingen tvivel om. Med tvivelaktiga personer som Stalin och Putin vid rodret, hur kan det annat bli? Men samtidigt är det den ryska befolkningens ansvar att ta kontroll över vem som faktiskt styr landet!

Jag försöker inte få Ryssland att "framstå som oskyldiga", men jag ser inte relevansen av att samtidigt behöva fördöma ryska dumheter. Hade det varit en rysk propagandaartikel hade jag invänt mot det istället, men nu är det inte det.

Vad gäller inblandning i Ukraina saknas bevis, inte ens normalt USA-vänlig media som CNN som haft journalister på plats har kunnat identifiera några ryska trupper. Det är ett ukrainskt tankefoster för att ena befolkningen mot en extern fiende i en internt svår tid. Inte en bild, inte ett foto, på några ryska trupper, inte en fånge. Är det inte märkligt? Var är de?

Kriget i Georgien berodde på Georgien enligt EUs bedömning. Inget kontroversiellt där.

Ryska befolkningen led varken under Stalin, eller nu under Putin. Tvärtom skulle jag vilja hävda, och det är det som är problemet för många.

Tjetjenien, det är ungefär som att försvara al-Assad och Syriens kamp mot ISIS och andra utländska legoknektar. I Tjetjenien fick saudiwahabiter och andra islamister spö, vilket jag välkomnar, oavsett var det sker.

Svårt att ta en person som gillar khadaffi al-Assad och Stalin på alvar. Kan någon slänga ut KGB eller?

Medlem

Titta på Libyen idag, det var/är alternativet till Khadaffi.

Medlem
Skrivet av LoffeLuff:
Skrivet av lobotomized:
Skrivet av LoffeLuff:

Ovan ett praktexempel på någon som köpt propagandan med hull och hår. Alla som inte tycker som en själv och DN är "anställda". Hur gick det nu med "ubåten"? Och hur är det egentligen, är memes förbjudna i Ryssland? Vem tjänar på att sprida dynga?

För mig tycks det snarare som att de som sitter på DN är anställda att skriva vissa saker. Jag tror inte det om FZ, men det blir lätt att man hakar på som de flesta gör.

Sen vill jag påstå att mycket av det som skrivs i kommentarssektionerna uppvisar rasistiska tendenser, inte för att ryssar är en ras, men likväl är det en etnicitet och folkgrupp. Under förevändningar om "mänskliga rättigheter" och "sympati" klankar man ner på "1800-tals värderingar" och skrattar åt "meanwhile in Russia" (ofta människor i misär pga 90-talets kapitalism), vill banna alla ryssar och spärra Krims tillgång till tex steam (sanktioner som bestraffar Krims befolkning för sitt vägval). Varför? Själv är jag tacksam för det Ryssland och ryssar gjort både historiskt, kulturellt och vetenskapligt. Jag tänker inte hoppa in i det "överlägsna" donken-teamet och skratta åt människors misär. Sverige och större delen av väst har aldrig körts över och förstörts upprepade gånger, så att man tvingats börja om från början. Ryssarna har genomlidit många krig från donkenfantaster och rest sig gång på gång.

Det mest vettiga borde väl vara att ställa sig någonstans mittemellan, att vara kritisk till allt man hör och läser. Du verkar ju dock helt ställa dig på Putins sida (samt: "Khadaffi! Al-Assad! Heja Putin, Castro, Kim Jong Un, Maduro, Morales, Correa, Zakharchenko, Ortega mfl!" *nackhåren reser sig).

Jag tror att det är ytterst få här som höjer USA till skyarna, och många är mycket medvetna om deras skumraskaffärer runt om i världen. Men ditt försök att få Ryssland att framstå som oskyldiga tyder på en väldigt naiv bild av verkligheten. Du anklagar många här för att ha en snedvriden bild. Du borde nog själv ta en funderare över hur vriden din egna bild är.

Putin har fört en aggressiv politik den senaste tiden. Ljuger om militär inblandning i konflikten i Ukraina, fört krig i Georgien med mera! Och undra vad som hände med Boris Nemtsov förresten... http://www.svd.se/nyheter/utrikes/putinkritiker-ihjalskjuten-...

Vad är det för krig som du menar att Ryssland har fått genomlida från "donkenfantaster"?

Att det är synd om Rysslands befolkning, det råder det nog ingen tvivel om. Med tvivelaktiga personer som Stalin och Putin vid rodret, hur kan det annat bli? Men samtidigt är det den ryska befolkningens ansvar att ta kontroll över vem som faktiskt styr landet!

Jag försöker inte få Ryssland att "framstå som oskyldiga", men jag ser inte relevansen av att samtidigt behöva fördöma ryska dumheter. Hade det varit en rysk propagandaartikel hade jag invänt mot det istället, men nu är det inte det.

Vad gäller inblandning i Ukraina saknas bevis, inte ens normalt USA-vänlig media som CNN som haft journalister på plats har kunnat identifiera några ryska trupper. Det är ett ukrainskt tankefoster för att ena befolkningen mot en extern fiende i en internt svår tid. Inte en bild, inte ett foto, på några ryska trupper, inte en fånge. Är det inte märkligt? Var är de?

Kriget i Georgien berodde på Georgien enligt EUs bedömning. Inget kontroversiellt där.

Ryska befolkningen led varken under Stalin, eller nu under Putin. Tvärtom skulle jag vilja hävda, och det är det som är problemet för många.

Tjetjenien, det är ungefär som att försvara al-Assad och Syriens kamp mot ISIS och andra utländska legoknektar. I Tjetjenien fick saudiwahabiter och andra islamister spö, vilket jag välkomnar, oavsett var det sker.

Inga bevis? Inga bilder?
http://www.bbc.com/news/world-europe-26532154
...Skumt va! Ryska uniformer, ryska fordon, men inga ryssar (eller?). Att Ryssland är inblandade går nog inte att förneka tyvärr.

Du menar att människor inte led under Stalintiden? Låt mig gissa; härnäst kommer du att förneka att förintelsen ägt rum också. De fanns säkert de som hade det bra under Stalintiden också, de som visste hur man skulle sko sig på andras bekostnad. Men utöver det så är det nog hyfsat allmänt erkänt att det inte var en bra tid i Rysslands historia. Såvida man inte gillar fångläger, svält, mord av politiska meningsmotståndare, mord av partikamrater som man "misstänkte" var politiska meningsmotståndare, osv...listan kan bli lång!

Du som gillar så kallat "kritiskt tänkande". Fundera på hur Putin kom till makten. Lägenhetsbombningarna som sades vara utförda av tjetjenska rebeller. Kan det ha varit så att någon ville hetsa till krig genom att beskylla någon annan för dåden, i syfte att lättare kunna komma till makt?
Något du själv sa i ditt första inlägg i den här tråden: "... i syfte att göra befolkningarna krigsvilliga.".

Medlem

Det är bilder från Krim. På Krim har man haft trupp i hundratals år. Det är inget konstigt med det.

Stalintiden, bortsett från andra världskriget, var en blomstrande tid, med enorm mänsklig utveckling i Sovjet. Det finns inget motstycke till det i historien.

Fång(arbets)läger hade även Sverige på den tiden, tex Storsien. Tvångsarbetet avskaffades senare. Det är inget konstigt med det. Fängelsetid ska inte innebära fribiljett från arbete, särskilt i ett land där alla har jobb, och ska jobba för att få del av det samhället har att erbjuda. Jag är helt för arbetsläger, det är en självklar fängelseform som borde återinföras i Sverige.

Svält, ja. Men man får komma ihåg att svält präglat Ryssland under all tid (även Sverige under lång tid). Stalin avskaffade svälten för all framtid genom att införa kollektivjordbruk och upphäva spannmålsspekulationen.

Mord skulle jag inte kalla det om det sker inom lagens ramar. Men det stämmer att man avrättade politiska motståndare, dock inte av den primära anledningen att de var motståndare. Finns massor med meningsskiljaktigheter, partiet röstade inte alltid för Stalins förslag etc. .Säkert begick man många fel i vilket fall som helst.

Lägenhetsbombningarna är lite som WTC.

Jag är ingen anhängare av Putin som sådan. Det viktiga i sammanhanget för mig är att värna det nationella oberoendet och stå emot imperialismen som första steg. Ett folk måste ha sin frihet innan det kan forma sitt land på det sätt som passar det bäst. Att trycka ner "västerländska värderingar" i halsen på folk som norm i strid mot människors traditioner och kultur är inget jag är för.

Medlem
Skrivet av LoffeLuff:

Det är bilder från Krim. På Krim har man haft trupp i hundratals år. Det är inget konstigt med det.

Stalintiden, bortsett från andra världskriget, var en blomstrande tid, med enorm mänsklig utveckling i Sovjet. Det finns inget motstycke till det i historien.

Fång(arbets)läger hade även Sverige på den tiden, tex Storsien. Tvångsarbetet avskaffades senare. Det är inget konstigt med det. Fängelsetid ska inte innebära fribiljett från arbete, särskilt i ett land där alla har jobb, och ska jobba för att få del av det samhället har att erbjuda. Jag är helt för arbetsläger, det är en självklar fängelseform som borde återinföras i Sverige.

Svält, ja. Men man får komma ihåg att svält präglat Ryssland under all tid (även Sverige under lång tid). Stalin avskaffade svälten för all framtid genom att införa kollektivjordbruk och upphäva spannmålsspekulationen.

Mord skulle jag inte kalla det om det sker inom lagens ramar. Men det stämmer att man avrättade politiska motståndare, dock inte av den primära anledningen att de var motståndare. Finns massor med meningsskiljaktigheter, partiet röstade inte alltid för Stalins förslag etc. .Säkert begick man många fel i vilket fall som helst.

Lägenhetsbombningarna är lite som WTC.

Jag är ingen anhängare av Putin som sådan. Det viktiga i sammanhanget för mig är att värna det nationella oberoendet och stå emot imperialismen som första steg. Ett folk måste ha sin frihet innan det kan forma sitt land på det sätt som passar det bäst. Att trycka ner "västerländska värderingar" i halsen på folk som norm i strid mot människors traditioner och kultur är inget jag är för.

Krim som tillhör Ukraina ja, där Ryssland har en flottbas. Det är dock skillnad på att ha soldater stationerade på en flottbas, och att ockupera ett samhälle.
http://www.bbc.com/news/world-europe-26379722

Vidare; varför medvetet "försöka" dölja sin identitet, både genom maskering samt genom att inte bära nationens flagg på uniformen? Menar alltså de soldater som syns på bilderna i artiklarna. Varför göra så om det inte är "något konstigt med det"?

Nja, håller nog inte med om din sockersöta syn på arbetsläger. Att man som fånge kan genomföra arbete och göra nytta för samhället, det är en sak. Men om lägret inte är bättre än ett koncentrationsläger (som många gulag läger faktiskt inte var) då har jag svårt att se det som annat än ett medel för att terrorisera och göra sig av med "oönskade" människor.

Lag eller inte, så skulle jag nog säga att avrättning som genomförs på felaktiga/dåliga grunder är detsamma som mord. Stalin tog ihjäl folk på rena inbillningen om att de var "förrädare" eller liknande. Det är ju omöjligt att försvara.

Den parallellen kan man nog på vissa nivåer dra. Bush fick fart i seglen i och med kriget som följde såklart.

Varför då prisa Putin som du har gjort i denna tråd? Frihet, visst, håller helt med dig. Dock tror jag inte att folk i Ryssland, Nordkorea m.fl. lever "fritt". Inget land är fritt från propaganda och kontroll, men vissa nationer är värre än andra. Nej man ska inte forcera sitt sätt att leva och tänka på någon annan. Men tycker du att den regeln bara gäller när det är västerländska värderingar? Har dessutom svårt att se hur man genom att kritisera dumheter som sker utanför våra länders gränser, trycker ner västerländska värderingar på någon. Att invadera och ockupera, använda propaganda och lögner, det är sätt att forcera sina värderingar på någon annan. Och det är precis det som jag tycker att den ryska regeringen med Putin i täten har gjort (och gör).

Medlem

Rent formellt är det oklart vad det är för trupper, men förmodligen är de ursprungligen ryska. Däremot fanns också självförsvarsstyrkor bland annat innehållande Berkut-trupper. Både enheter och officerare gick över till Republiken Krim (som just då var ytterligare en av de många ryska staterna).

Gulag var inga koncentrationsläger. Dödssiffrorna var låga (efter kriget och penicillinet lägre än en procent) och strafftiden i den absoluta majoriteten av fallen under 10 år.

Stalin var ingen envåldshärskare, däremot är han som regeringschef formellt ansvarig för regeringens arbete och i princip för det som sker i landet till följd av det. Ang inbillningar och dylikt är det att ta i.

Nationellt oberoende är första steget. Därefter är det upp till varje lands folk att forma sina system och traditioner. Nordkorea har problemet att man inte kan skydda sig mot presspekulationerna (framförallt från Sydkorea) som presenteras som fakta i övriga världen. Ryska är åtminstone ett världsspråk och har internationell media vilket gör att bilden kan nyanseras, samhället är också mer öppet. Ändå tror jag att Kim Jong Un, och kanske just därför, har ett starkt stöd. Även Putin har ett ovedersägligt starkt stöd, större än andra (också) delvis demokratiskt valda ledare som Obama och Löfven.

Det är i princip bara västländer som blandar sig in i andra länders angelägenheter. Inte för att det ligger i kulturen, utan för att man har de mest utvecklade ekonomierna och har intressen i andra länder, som man har förmåga att genomdriva med lite påtryckningar (militära eller ekonomiska).

Det är inte Ryssland som blandat sig in i Ukrainas inre angelägenheter, utan väst i och med kuppen i Kiev som gjorde att Krim gick ur.

Medlem
Skrivet av LoffeLuff:

Rent formellt är det oklart vad det är för trupper, men förmodligen är de ursprungligen ryska. Däremot fanns också självförsvarsstyrkor bland annat innehållande Berkut-trupper. Både enheter och officerare gick över till Republiken Krim (som just då var ytterligare en av de många ryska staterna).

Gulag var inga koncentrationsläger. Dödssiffrorna var låga (efter kriget och penicillinet lägre än en procent) och strafftiden i den absoluta majoriteten av fallen under 10 år.

Stalin var ingen envåldshärskare, däremot är han som regeringschef formellt ansvarig för regeringens arbete och i princip för det som sker i landet till följd av det. Ang inbillningar och dylikt är det att ta i.

Nationellt oberoende är första steget. Därefter är det upp till varje lands folk att forma sina system och traditioner. Nordkorea har problemet att man inte kan skydda sig mot presspekulationerna (framförallt från Sydkorea) som presenteras som fakta i övriga världen. Ryska är åtminstone ett världsspråk och har internationell media vilket gör att bilden kan nyanseras, samhället är också mer öppet. Ändå tror jag att Kim Jong Un, och kanske just därför, har ett starkt stöd. Även Putin har ett ovedersägligt starkt stöd, större än andra (också) delvis demokratiskt valda ledare som Obama och Löfven.

Det är i princip bara västländer som blandar sig in i andra länders angelägenheter. Inte för att det ligger i kulturen, utan för att man har de mest utvecklade ekonomierna och har intressen i andra länder, som man har förmåga att genomdriva med lite påtryckningar (militära eller ekonomiska).

Det är inte Ryssland som blandat sig in i Ukrainas inre angelägenheter, utan väst i och med kuppen i Kiev som gjorde att Krim gick ur.

Angående gulag lägren så skulle jag vilja veta var du får siffrorna ifrån. Kommer siffrorna från från ryssarnas egna uträkning, då får det vara. Censur är något som alltid legat vänstern nära hjärtat, och då Ryssland länge varit kommunistiskt så förstår jag att de gärna skulle vilja "glömma" obehaglig fakta. Du tycker att Ryssland får ta för mycket skit. Jag tycker att de har fått för lite, bara för att de stod med som "vinnare" efter andra världskriget. Samma gäller USA, men det är en annan diskussion.

Jag försöker tänka kritiskt, men jag är också beredd att lyssna på vad människor berättar, alltså de som själva varit där och upplevt det. Såg en dokumentär (kan beklagligtvis inte hänvisa till den då det var ett tag sedan jag såg den och minns därför inte namnet) där en sekreterare i Stalins stab själv berättar om hur människor helt plötsligt bara "försvann" ifrån kontoret.

Det låter på dig som att du är helt blind i din ideologiska övertygelse. Hur tusan kan du påstå att jag "tar i" när människor i Stalins närhet själva varit där och sett vad han gjort, hur folk försvann mitt i natten, mördade eller deporterade?

Hade du varit av annan ideologisk uppfattning så hade du just nu argumenterat för att förintelsen aldrig ägt rum och att Hitler faktiskt var en rätt reko kille. Det är så du för ditt resonemang.

Haha, så Ryssland blandar sig inte i några andra länders angelägenheter då? Hotar med kärnvapenkrig om ett land skulle besluta sig för att gå med i Nato exempelvis. Vad f*n har Ryssland med det att göra? Nu försöker Putin nästla sig in hos Grekerna också... eller nej, det handlar ju bara om frukt- och grönsakshandel.

Okej, kan du länka till någon vettig information om kuppen i Kiev, som inte kommer från proletären.se?

Jag försöker att inte binda mig till någon ideologi, utan med vett och moral räkna ut vad som är rätt. Jag försöker använda kritiskt tänkande för att se om det är något i informationen som jag får som inte stämmer. Jag kan många gånger se gråzoner, allt är trots allt inte svart eller vitt. Jag kan se att något som överlag är dåligt, kan också föra med sig något gott och vice versa. Du verkar dock vara helt övertygad i din ideologi, blind. Du skyddar och försöker bortförklara fakta. Och med fakta menar jag att människor som varit där och upplevt det själva berättar!

Jag hoppas att du är ung. Annars blir jag skrämd av din naiva och vinklade bild!

123
Skriv svar