Pirate Bay-grundaren nekas Nintendo i cellen

Medlem
Skrivet av darkthunder:

Å ena sidan tycker jag det är löjligt av kriminalvården att neka (och av den orsaken)

Å andra sidan tycker jag det är löjligt att fångar ska ha tillgäng till tv-spel, tv m.m. Det är fängelse. Inte sommarläger direkt. Sen tycker jag iochförsig inte att nån av PirateBay killarna skulle åkt i finkan. Iallafall inte på "medhjälp till medhjälp till...". När kommer åtalet mot Vägverket för att det sker diverse bilolyckor? Eller åtal mot Posten för att det skickas bomber och diverse gifter i kuvert. Är inte dessa också "medhjälp till medhjälp..." ?

Sitter man ensam på sitt rum i fängelset för ett brott som ej varit våldsamt så tycker jag mycket väl tidsfördriv och underhållning som ett jävla nintendo är helt okej att ge dem.

Medlem

Hur många kriminalvårdsanställda behövs det för att skruva upp ett NES?

Medlem
Skrivet av darkthunder:

Å ena sidan tycker jag det är löjligt av kriminalvården att neka (och av den orsaken)

Å andra sidan tycker jag det är löjligt att fångar ska ha tillgäng till tv-spel, tv m.m. Det är fängelse. Inte sommarläger direkt. Sen tycker jag iochförsig inte att nån av PirateBay killarna skulle åkt i finkan. Iallafall inte på "medhjälp till medhjälp till...". När kommer åtalet mot Vägverket för att det sker diverse bilolyckor? Eller åtal mot Posten för att det skickas bomber och diverse gifter i kuvert. Är inte dessa också "medhjälp till medhjälp..." ?

Man blir inte en bättre människa av att sita och glo in i en vägg under strafftiden.

Jag satt 7,5 mån på öppen anstalt 2006, jag fick godkänt att ha en Gamecube. PS1 och 2 var med ok. Nån fick ta in sin gamla Amiga minns jag. poängen var att ingen enhet fick vara möjlig att koppla upp på nätet.

EDIT: PS2 var nog inte godkänt när jag tänker efter. Har för mig att det var därför jag köpte ett beg Gamecube.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Det konstiga är fortfarande att han dömdes överhuvudtaget.

Tror inte du förstår hur super allvarligt det här är...

O_O

Medlem

Om jag har förstått det rätt så länkade TPB bara till materialet, de hade väl inte filmerna, spelen etc på sin server? Isåfall är det sjukt att han får betala så högt skadestånd samt fängelsetid.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Figurlig:

Enligt svenska bötesbelopp hade de väl begått ungefär 70 mord motsvarande.

Helt absurt.

Det var också högre än hade dom begått upphovsrättsintrång. Att medhjälp medför högre straff än huvudbrottet är inte direkt saker som händer ofta.

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av darkthunder:

Å ena sidan tycker jag det är löjligt av kriminalvården att neka (och av den orsaken)

Å andra sidan tycker jag det är löjligt att fångar ska ha tillgäng till tv-spel, tv m.m. Det är fängelse. Inte sommarläger direkt. Sen tycker jag iochförsig inte att nån av PirateBay killarna skulle åkt i finkan. Iallafall inte på "medhjälp till medhjälp till...". När kommer åtalet mot Vägverket för att det sker diverse bilolyckor? Eller åtal mot Posten för att det skickas bomber och diverse gifter i kuvert. Är inte dessa också "medhjälp till medhjälp..." ?

Sitter man ensam på sitt rum i fängelset för ett brott som ej varit våldsamt så tycker jag mycket väl tidsfördriv och underhållning som ett jävla nintendo är helt okej att ge dem.

Håller inte alls med av flera orsaker men den främsta är att om man börjar behandla interner olika och ge vissa fördelar så kommer någon garanterat att råka mycket illa ut.
En annan är att det finns gott om fruktansvärda brott där våld inte har förekommit.

Medlem

om han får det borde han börja köra speedruns, krävs en hel del tid för att sätta rekord

Medlem
Skrivet av sarg:

Medhjälp till upphovsrättintrång.

Fel. Dömdes för "Medhjälp till medhjälp, till upphovsrättsbrott". Hur löjligt låter inte det?

Person A begår upphovsrättsbrott. Person B hjälper Person A genom att dela med sig av upphovsrättsskyddade innehållet. Person C blir dömd för "Medhjälp till Medhjälp" för att denne har haft ansvar över tjänsten som tillåter alla att söka efter upphovsrättsskyddat material.

Google ska alltså bli dömda för "Medhjälp till Medhjälp", om jag nu skulle söka efter ex. Avengers 2 Age of Ultron Torrent via Google, och faktiskt hittar och laddar ner det. Google går alldeles utmärkt att använda för att hitta diverse torrents. Ingen som åtalat Google ännu. Anledningen är ju såklart att Google har massa pengar och advokater att försvara sig med.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Nintendo?!

Vatten och bröd borde han få...

Du är ju fan slut i huvudet

Medlem
Inaktiv
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av darkthunder:

Å ena sidan tycker jag det är löjligt av kriminalvården att neka (och av den orsaken)

Å andra sidan tycker jag det är löjligt att fångar ska ha tillgäng till tv-spel, tv m.m. Det är fängelse. Inte sommarläger direkt. Sen tycker jag iochförsig inte att nån av PirateBay killarna skulle åkt i finkan. Iallafall inte på "medhjälp till medhjälp till...". När kommer åtalet mot Vägverket för att det sker diverse bilolyckor? Eller åtal mot Posten för att det skickas bomber och diverse gifter i kuvert. Är inte dessa också "medhjälp till medhjälp..." ?

Sitter man ensam på sitt rum i fängelset för ett brott som ej varit våldsamt så tycker jag mycket väl tidsfördriv och underhållning som ett jävla nintendo är helt okej att ge dem.

Håller inte alls med av flera orsaker men den främsta är att om man börjar behandla interner olika och ge vissa fördelar så kommer någon garanterat att råka mycket illa ut.
En annan är att det finns gott om fruktansvärda brott där våld inte har förekommit.

...men så är tv-spel i finkan inget nytt, jag känner flera som suttit av tid med chippade konsoler i cellen. En av dem dömdes för våldsamt upplopp efter Göteborgskravallerna.

Medlem

Om han åkt dit för dråp, skulle han få allt han velat ha. När det gäller fildelningsbrott och liknande, då är det hårda tag.

Medlem
Skrivet av mh76:

Om han åkt dit för dråp, skulle han få allt han velat ha. När det gäller fildelningsbrott och liknande, då är det hårda tag.

Så sant! Äckel pedofilen som ska sitta inne för (kommer inte ihåg idiotens namn men dräparen för ängla) pedofileri o dråp han ska få sina böcker som handlar om VÅLDTÄKT AV BARN och sjuka i huvudet pedofil böcker, men nää ett Nintendo kan inte godkännas för en skruvmejsel.


signatur

Mother of God, GTA V is soon here!

Medlem

Tyckte han framstog som sjukt oskön & rätt rasistisk i TPB dokumentären.


signatur

subterranean homesick alien

Inaktiv

Halalkött för 500 kr kilot, inga problem. En skruvmejsel för 100 kr, aldrig i livet.

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av darkthunder:

Å ena sidan tycker jag det är löjligt av kriminalvården att neka (och av den orsaken)

Å andra sidan tycker jag det är löjligt att fångar ska ha tillgäng till tv-spel, tv m.m. Det är fängelse. Inte sommarläger direkt. Sen tycker jag iochförsig inte att nån av PirateBay killarna skulle åkt i finkan. Iallafall inte på "medhjälp till medhjälp till...". När kommer åtalet mot Vägverket för att det sker diverse bilolyckor? Eller åtal mot Posten för att det skickas bomber och diverse gifter i kuvert. Är inte dessa också "medhjälp till medhjälp..." ?

Sitter man ensam på sitt rum i fängelset för ett brott som ej varit våldsamt så tycker jag mycket väl tidsfördriv och underhållning som ett jävla nintendo är helt okej att ge dem.

Håller inte alls med av flera orsaker men den främsta är att om man börjar behandla interner olika och ge vissa fördelar så kommer någon garanterat att råka mycket illa ut.
En annan är att det finns gott om fruktansvärda brott där våld inte har förekommit.

Jag menade inte att man skulle ge privilegier baserat på vilka brott personer begått, jag menar mer att det här knappast är orimligt att låta fångarna i våra fängelsen ha spelkonsoller till att börja med, eftersom det är en miljö som är psykiskt påfrestande för många människor. Jag vet, man får väl skylla sig själv kan folk tänka, men det är ingenting komplicerat eller speciellt ansträngade att göra livet lite lättare för vissa människor. Han är inte därinne för att han har skadat någon annan människa varken direkt eller indirekt, vi har ingenting att tjäna på att straffa honom bortom det faktum att hans frihet är berövad.

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av darkthunder:

Å ena sidan tycker jag det är löjligt av kriminalvården att neka (och av den orsaken)

Å andra sidan tycker jag det är löjligt att fångar ska ha tillgäng till tv-spel, tv m.m. Det är fängelse. Inte sommarläger direkt. Sen tycker jag iochförsig inte att nån av PirateBay killarna skulle åkt i finkan. Iallafall inte på "medhjälp till medhjälp till...". När kommer åtalet mot Vägverket för att det sker diverse bilolyckor? Eller åtal mot Posten för att det skickas bomber och diverse gifter i kuvert. Är inte dessa också "medhjälp till medhjälp..." ?

Sitter man ensam på sitt rum i fängelset för ett brott som ej varit våldsamt så tycker jag mycket väl tidsfördriv och underhållning som ett jävla nintendo är helt okej att ge dem.

Håller inte alls med av flera orsaker men den främsta är att om man börjar behandla interner olika och ge vissa fördelar så kommer någon garanterat att råka mycket illa ut.
En annan är att det finns gott om fruktansvärda brott där våld inte har förekommit.

Jag menade inte att man skulle ge privilegier baserat på vilka brott personer begått, jag menar mer att det här knappast är orimligt att låta fångarna i våra fängelsen ha spelkonsoller till att börja med, eftersom det är en miljö som är psykiskt påfrestande för många människor. Jag vet, man får väl skylla sig själv kan folk tänka, men det är ingenting komplicerat eller speciellt ansträngade att göra livet lite lättare för vissa människor. Han är inte därinne för att han har skadat någon annan människa varken direkt eller indirekt, vi har ingenting att tjäna på att straffa honom bortom det faktum att hans frihet är berövad.

Finns nog en del filmer/bilder på piratebay som har nog skadat folk... Men vad folk glömmer är att dom tjänande väldigt bra på deras sida lite som dreamhack folk säger det är en förening men glömmer att det är ett annan bolag som bestämmer reklam etc som har ett väldigt bra resultat.

MEG
Medlem

Inte ovanligt att fångar får ha tv-spel i fängelset, det som däremot är ovanligt är att de blir nekade, iaf på sådan grund som det framstår i artikeln. Skulle inte förvåna mig att de bestraffar honom ytterligare...


signatur

Death is only the beginning

Inaktiv

Vi i sverige har dubbel moral. vi säger att man inte kan sätta värde på ett liv men vi gör de hela tiden. Ekonomiska brott straffas oftast hårdare än vålds brott som förstör folks liv. Så skulle man vara realistisk och gymm skulle man kunna räkna ut hur mycket en människa är värd bara kolla statistiken på brott och bestraffningar. Så vi värdesätter oftast pengar mer än personerna för många brott handlar oftast om ganska stora summor pengar.

Medlem
Skrivet av vampyrer_suger:

Halalkött för 500 kr kilot, inga problem. En skruvmejsel för 100 kr, aldrig i livet.

Ja fan in med lite sopsvensson-rasism också for absolutely no reason.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av xagemox:

Vi i sverige har dubbel moral. vi säger att man inte kan sätta värde på ett liv men vi gör de hela tiden. Ekonomiska brott straffas oftast hårdare än vålds brott som förstör folks liv. Så skulle man vara realistisk och gymm skulle man kunna räkna ut hur mycket en människa är värd bara kolla statistiken på brott och bestraffningar. Så vi värdesätter oftast pengar mer än personerna för många brott handlar oftast om ganska stora summor pengar.

Räcker med att jämföra Engla-mordet med Piratebay-rättegången, så ser man hur jävla skevt Svenska rättsväsendet är.

Tycker domen mot Piratebay-killarna var helt käpprätt fel om man ser till det påstådda brottet (medhjälp till medhjälp...). Men likt förbannat, så är det nåt käpprätt åt helvete när dom döms för ca 10 miljoner per person OCH fängelsetid. Anders Eklund som dödade Engla, får visserligen sitta livstid (vilket inte ÄR livstid i Sverige), men "endast" betala ca 850000.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

MEG
Medlem
Skrivet av darkthunder:
Skrivet av xagemox:

Vi i sverige har dubbel moral. vi säger att man inte kan sätta värde på ett liv men vi gör de hela tiden. Ekonomiska brott straffas oftast hårdare än vålds brott som förstör folks liv. Så skulle man vara realistisk och gymm skulle man kunna räkna ut hur mycket en människa är värd bara kolla statistiken på brott och bestraffningar. Så vi värdesätter oftast pengar mer än personerna för många brott handlar oftast om ganska stora summor pengar.

Räcker med att jämföra Engla-mordet med Piratebay-rättegången, så ser man hur jävla skevt Svenska rättsväsendet är.

Tycker domen mot Piratebay-killarna var helt käpprätt fel om man ser till det påstådda brottet (medhjälp till medhjälp...). Men likt förbannat, så är det nåt käpprätt åt helvete när dom döms för ca 10 miljoner per person OCH fängelsetid. Anders Eklund som dödade Engla, får visserligen sitta livstid (vilket inte ÄR livstid i Sverige), men "endast" betala ca 850000.

Nu gissar jag men skulle tro att de hårda straffen berodde på att "Industrin" krävde detta....


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Vad är meningen med ett fängelse när internerna ska få leva "bekvämt"?

Idioti.

Medlem

förstår inte varför han är i finkan?

är han inne, så skall väl Google folk vara inne? exakt samma sak. En sökmotor.


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Skrivet av Exxo:

Vad är meningen med ett fängelse när internerna ska få leva "bekvämt"?

Idioti.

För att man i alla fall bör tro på idén att de ska ändra sin bana? Annars kan man ju slänga ner dom i ett hål och kasta iväg nyckeln. Eller skjuta alla rakt av kort och gott.

Sen att sitta inlåst är nog ingen dans på rosor, hur bekvämt du än sitter i cellen.

Medlem

Väldigt många här i tråden som verkar tro att interner får konsoler och dylikt.
Finns ingen som får någonting gratis utan man bekostar det själv eller får de av någon släkting eller vän så tillsvida de inte har med religion eller hälsa att göra då får vi skattebetalare slanta.

Medlem

En politisk fånge!

Medlem

Väldigt selektiv inställning folk tycks ha kring svenska fängelser. Ena stunden är de rena rama semestern sen är det plötsligt skandal att den dömde inte får precis som han vill.

Medlem
Skrivet av Marackez:

Väldigt många här i tråden som verkar tro att interner får konsoler och dylikt.
Finns ingen som får någonting gratis utan man bekostar det själv eller får de av någon släkting eller vän så tillsvida de inte har med religion eller hälsa att göra då får vi skattebetalare slanta.

Ta det lite lugnt med vad du påstår till höger och vänster. Jag har jobbat på en anstalt som "civilist" och man kunde boka konsoller och ha i några dagar och kunde boka om den om ingen annan hade bokat. Det lär gälla olika regler på olika anstalter, inte minst för att de har olika klassificering.

Därutöver läser jag denna tråd och det verkar som om samtliga tror att man sitter i fängelse för att man begått grova brott. Momsfusk om du inte är höjdare kan sluta på kåken, brott mot staten är riktigt "allvarligt" om man inte är höjdare, typ direktör. På våra anstalter (det heter så) sitter det intagna (inte fångar) i sina rum (inte celler) och möglar för brott som många skulle skaka på huvudet åt.

Inte minst denna kille som sitter för något man uppfann för att sätta dit honom. Sen tycker folk att Assange inte borde oroa sig eftersom svenska "rätts"systemet är korruptionsfritt...


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

123
Skriv svar