Har Team Kojima lyckats lura DN och världspressen i rafflande pr-kupp?

Robot
Har Team Kojima lyckats lura DN och världspressen i rafflande pr-kupp?

Nyhet om italiensk läkare som vill transplantera huvudet på en ryss kan vara en ren pr-bluff för Metal Gear Solid.


Medlem
Har Team Kojima lyckats lura DN och världspressen i rafflande pr-kupp?

Kojima Kojima..... Man blir aldrig förvånad av den karln.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Haha om det är en pr-kupp så är det nog den bästa jag någonsin sett.

Medlem

Behöver väl knappt vara genialisk med tanken på nivån av granskning utav uppgifter som media gör.

Om man skriver något sensationellt till The Daily Mail så vet man att det kommer publiceras utan ett uns av granskning.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Då var de ute i god tid. Skrevs om Canavero redan 2013


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

En kompis berättade om nyheten under lunchen, och jag sa att det inte kan vara sant.. Detta ska han få äta haha


signatur

a.k.a fritiofsson, Jiffy

Medlem
Skrivet av Propy:

Då var de ute i god tid. Skrevs om Canavero redan 2013

och MGSPP visades första gången 2012 om jag inte minns fel.

https://www.youtube.com/watch?v=L7PfWfw1Xao
Klipp med nissen i MGSPP

Inaktiv

Doktorn i en TED talk. Såg den för en vecka sedan och tyckte han pratade massa trams.

https://www.youtube.com/watch?v=FmGm_VVklvo


signatur

The definition of insanity?

Medlem

Han verkar vara en etablerad forskare iaf med flera välciterade artiklar. Det utesluter ju inte att det är en pr-kupp eller liknande förstås men frågan är då varför han skulle riskera sitt rykte med detta?

Medlem
Skrivet av HardRenaLine:
Skrivet av Propy:

Då var de ute i god tid. Skrevs om Canavero redan 2013

och MGSPP visades första gången 2012 om jag inte minns fel.

https://www.youtube.com/watch?v=L7PfWfw1Xao
Klipp med nissen i MGSPP

Men skulle de verkligen planerat det för så länge sen?

Vad är poängen med egentligen? Får någon sitt huvud utbyt i MGS?


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Inaktiv

Kan det inte vara så att dom inspirerats av den verkliga personen och gjort modellen efter honom utan att ha något egentligt samarbete?

Medlem
Skrivet av grollo_92:

Kan det inte vara så att dom inspirerats av den verkliga personen och gjort modellen efter honom utan att ha något egentligt samarbete?

Självklart kan det vara så, men det vore ju inge roligt

/ LordDaimos

Medlem

Jag har hittat ännu en sak som tyder på att det är något lurt med detta. Från Adam Lundbergs DN-text:

"Tanken är att transplantera patientens huvud till en person som är hjärndöd, men har en frisk, fungerande kropp. Proceduren har aldrig tidigare gjorts på en människa. 1970 provade man att göra en huvudtransplantation på en apa, huvudet stöttes bort av kroppens immunförsvar och apan dog efter åtta dagar."

Ser ni det där med apan? År 1970 alltså....Ungefär vid den tidpunkten som spelet utspelar sig, eller? Åtminstone prologen?

Dessutom är Hideo Kojima en riktig skojare som bland annat haft med en bajsande babian i MGS IV, eller hur?!

Åh, jag ska nog ta och ringa några samtal nu....

Medlem

Finns en massa andra likheter i NEOGaf-trådens första inlägg.

Noterar även att en annan doktor som heter Hunt Batjer är emot det hela.

H. Batjer

Personen som gjort Snakes röst i ett antal spel heter

David Hayter.

Ja, inte så slående likt kanske, men en aning.

Medlem
Skrivet av Banjo:

Finns en massa andra likheter i NEOGaf-trådens första inlägg.

Noterar även att en annan doktor som heter Hunt Batjer är emot det hela.

H. Batjer

Personen som gjort Snakes röst i ett antal spel heter

David Hayter.

Ja, inte så slående likt kanske, men en aning.

Haha, den var nog mest långsökta idag.

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av HardRenaLine:
Skrivet av Propy:

Då var de ute i god tid. Skrevs om Canavero redan 2013

och MGSPP visades första gången 2012 om jag inte minns fel.

https://www.youtube.com/watch?v=L7PfWfw1Xao
Klipp med nissen i MGSPP

Men skulle de verkligen planerat det för så länge sen?

Vad är poängen med egentligen? Får någon sitt huvud utbyt i MGS?

När MGSV ännu var "nytt" så talade Kojima om hur kul de är att ge döda karaktärer nytt liv, eller något i den stilen. OM detta är MGSV PR så skulle det kunna passa in på en karaktär från Portable Ops, Python, som fått skador som hindrade hans kropp från att reglera temperatur normal, kunde inte leva utan en speciell utstyrsel.

Han var en boss som man dödade (eller så kunde han överleva om man besegrade honom utan dödliga medel). För att summera, han skulle kunna ges nytt liv med en ny kropp för att bota hans livshotande skada.


signatur

Du vet att du vill gå med i Church of the Flying Spaghetti Monster o bli en Pastafarian du med.

Medlem
Skrivet av Banjo:

Jag har hittat ännu en sak som tyder på att det är något lurt med detta. Från Adam Lundbergs DN-text:

"Tanken är att transplantera patientens huvud till en person som är hjärndöd, men har en frisk, fungerande kropp. Proceduren har aldrig tidigare gjorts på en människa. 1970 provade man att göra en huvudtransplantation på en apa, huvudet stöttes bort av kroppens immunförsvar och apan dog efter åtta dagar."

Ser ni det där med apan? År 1970 alltså....Ungefär vid den tidpunkten som spelet utspelar sig, eller? Åtminstone prologen?

Dessutom är Hideo Kojima en riktig skojare som bland annat haft med en bajsande babian i MGS IV, eller hur?!

Åh, jag ska nog ta och ringa några samtal nu....

Försöket med apan är sant.

Medlem
Skrivet av Preed:

Behöver väl knappt vara genialisk med tanken på nivån av granskning utav uppgifter som media gör.

Om man skriver något sensationellt till The Daily Mail så vet man att det kommer publiceras utan ett uns av granskning.

Så sant. Tragiskt vad som kallas för journalistik nu.


signatur

Idono. That's me!

Medlem
Skrivet av grollo_92:

Kan det inte vara så att dom inspirerats av den verkliga personen och gjort modellen efter honom utan att ha något egentligt samarbete?

Precis vad jag skulle säga.
Tvivlar starkt på att det har med en vääääldigt långdragen PR kampanj att göra.

Medlem

Vit version av Ghandi?? o.O

Medlem
Skrivet av timpa:
Skrivet av Banjo:

Finns en massa andra likheter i NEOGaf-trådens första inlägg.

Noterar även att en annan doktor som heter Hunt Batjer är emot det hela.

H. Batjer

Personen som gjort Snakes röst i ett antal spel heter

David Hayter.

Ja, inte så slående likt kanske, men en aning.

Haha, den var nog mest långsökta idag.

Illumnati confmed?

Medlem

Det vore inte första gången ett designerteam har influerats av en riktig person och gjort en modell efter personen (Minns någon Lohan och GTA?).
Därav säger jag inte att det vore helt omöjligt att Canavero är en produkt av Metal Gear (PR trick alltså), men å andra sidan, läser man tex bibeln så kan man hitta dolda budskap även där, "Man ser det man vill se" helt enkelt.

Medlem

Tog inte många minuter att hitta lite av hans vetenskapliga publikationer, vet inte riktigt hur Kojima och co. skulle lyckats få dem publicerade... Se till exempel:
http://www.surgicalneurologyint.com/article.asp?issn=2152-780...

eller

Neurosurgery
Issue: Volume 32(4), April 1993, p 693–694
Copyright: Copyright © by the Congress of Neurological Surgeons
Publication Type: [Departments: Correspondence]
ISSN: 0148-396X
Accession: 00006123-199304000-00041

Tror som ForrestFox att det handlar om att de valt att göra karaktären lik doktorn, inte om en pr-kupp. Eller ja, det hela blir ju något av en pr-kupp nu också förstås...

Medlem

Lura = kul ?

ja kanske... men frågan vad då "det luriga består utav"

Att påstå att någon skall, att de inblandade är överens, kanske eller är inte sant, men ! på vilket sätt är detta då ballt, häftigt eller en lögn.
- De har hävdat att de skall, ja... och sedan då ?

Vad har detta för koppling utom just då i spelvärldens Pr- cirkus eller tonårs hjärnor...

För min del ser jag ingen positiv eller negativ inverkan på eller gällande spelet, det enda som är tråkigt och då synd att inte operationen kommer genomföras.

Att en del finner det kul, spännande och ballt, får stå för dem..
i övrigt tycker jag det är tråkigt att de två "världarna mixas"
( i just detta fall )

Som vissa påpekar och drar slutsatsen, det är inte långt ifrån verkligheten, för att ? det kanske har sina förklaringar som att saker sker utanför spelvärlden, pr byråer och skribenters världsbild ? och de liknar varann för att bara för att det nu presenteras i Spelvärldar ( människors fantasier ) kanske en del kommer ifrån verkligheten... Och tvärtom, beroende på hur och när man ser på saker...

Om det nu är ett pr jippo, kul för dem och endast de som nu anser att det ena inte kan ha med det andra är de som nu lurats... tråkigt för dem i så fall ( att de känner så, tror så...)

som en reflektion till värdet utav detta !.... imorgon,
är det en annan dag och börsvärdena lär knappast ha ändrats , för detta. m.m.
o.s.v.

/ ett problem är att människor gärna spekulerar, ser likheter eller letar efter samband, när det tråkiga faktumet är att det är som det är och detta är enda sanningen som behövs förstås.

1
Skriv svar