Grafikkort...allt sop behövs?

Medlem
Grafikkort...allt sop behövs?

Alltså jag tänkte önska mig en ny dator,

nurvarande dator har 1 gb ram, och Pentium IV processor.

Men så tänkte jag att jag köper helt enkelt ett riktigt nytt kick-ass grafikkort istället, http://www.webhallen.com/prod.php?id=82047

Grafikkortet har inte kommit än, men jag vill bara kolla, är ett bra grafikkort allt som krävs för att man ska kunna köra på högsta (eller riktigt bra grafik)?


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

Kör du med det kortet på den CPU:n så kommer CPU:n vara en stor flaskhals du kommer inte få ut så mkt från det kortet. Om du inte ska uppgradera CPU:n räcker nog ett kort i 1000 kr klassen bra. Men om du ska uppgradera hella systemet så är 8800 GT mkt bra val

Medlem

Som muscle säger så kommer din CPU och ditt RAM starkt begränsa datorn isåfall, då prestandan bygger på samspel mellan alla delar, din grafikkort kanske är en 10a på en prestandaskala (Bara för att sätta ett mått på det hela), medans din CPU är en 4a, då kan din dator ändå inte ta sig högre än en 4a då CPUn sätter ribban på den nivån.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem

ok, så vilket grafikkort rekommenderar ni då om jag väljer att "inte" uppgradera hela skiten'


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

Köp det vanliga 8800gt kortet istället sedan överclockar du det. Det är ju bara dumt att köpa något slags extreme super duper version som kostar 1000 spänn mer. Köp originalet för 1700:- på komplett.se


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

nj
Medlem

Innan det börjar komma för många tips på vad det är för grafikkort som ska köpas så kan man börja fråga vilken typ av grafikkort är det som gäller, AGP eller PCI-Express. Eftersom det är en såpass gammal processor som en P4 så finns det ju risk att moderkortet bara är utrustat med en AGP-port vilket gör det lite svårare med grafikkort iom PCI-Express är en helt annorlunda standard.

1
Skriv svar