Det här med "moves" och "superkrafter" i spel

Medlem
Det här med "moves" och "superkrafter" i spel

Jag har börjat ondgöra mig mer och mer över att actionspel av olika slag ska lägga så stort fokus på de attacker man kan göra när man närmar sig en fiende. Det är alltid nån sorts "takedown" man kan göra osv. "Sneak up on an enemy and press L2 to perform a .... " bla bla. Och "use your environment to take out the enemy, press R2 to .....". Det är som att spelen vill få oss att gilla dem mer bara för att de kan komma på innovativa sätt att ta sig an fiender. Det dumma är att varje gång man gör en sån grej så känns det så jäkla scriptat. Det kanske blir en liten slow motion-sekvens och movet går alltid in, fienden lyckas aldrig undvika det.

Vad hände med att helt enkelt slå/skjuta med sina vapen?

En annan jobbig grej i många spel är då huvudkaraktären har nån sorts superkraft, oftast nån inre energi som denne kan kanalisera i nån form av attack som kanske inte dödar men inkapaciterar fienden, eller som kan göra en osynlig eller tåla mer en kort stund osv. Och denna energi måste man hushålla med, hålla koll på nån sabla mätare osv. Det är också tätt sammanlänkat med spel där man gärna hade velat kunna skapa sin karaktär själv men är fast med nån sorts huvudpersonsman som har kort mörkt hår och skäggstubb och är som alla andra tv-spelsmän.

De flesta spel som inkorporerar sån här frampressad uppfinningsrikedom ekar bara så ihåligt tomma. Det är inte alls ett bra sätt att öka spelets brahet. Det har nästan ingenting med spelets brahet att göra. Tycker jag. Vad tycker ni?

Medlem

Så här är typ 500 spel:

"I don't remember much of my past life ... " – nån som ser lite ut som Hugh Jackman och som är den karaktär man ska vara. Jack Hughes säger vi att vi heter.

"Jack can channel his inner energy, called 'Spyke'. Use Spyke to encase enemies in a force field, increase your own ability to withstand damage for a short while, or to hack computers. Keep a close eye on your Spyke meter!"

"When I woke up, all I had was gone ... Alyssa was gone" (i lägsta E:et på gitarren)

"When sneaking up on an enemy undetected, use L2 to perform a takedown. TAKEDOWNS ARE ALWAYS BETTER!" – Jack kopplar ett sleepergrepp på en swatteam-aktig vakt på tutorialbanan. "You can shoot out lights, which makes it harder for enemies to detect you".

"You can use an enemy as a shield. To grab an enemy, press R3". Vänta nu. Jag har ju spelat i fyra timmar, varför får jag fortfarande instruktioner om vad jag ska göra?

Ah, skönt, spelet var bara 4½ timme långt.

Medlem

Jag har hatat "finish moves/takedowns" sedan jag kom i kontakt med sådana för första gången.
Det känns verkligen som om någon spelar spelet åt mig, och jag tycker inte att de är "coola" på något sätt.

När det gäller superkrafter så beror det lite på vad det är för något, tycker jag.
Vissa gillar jag, t ex. SlowMo i F.E.A.R., men jag vill minnas att jag stött på en del mer dryga varianter också.

1
Skriv svar