Premiärtur

Flakmonkey
Premiärtur

Tog årets första löptur ikväll vilket var en lika härlig som plågsam
upplevelse. Härlig för att det är gött att vara igång igen. Vädret var
perfekt för en löptur och miljön var härlig även den. Plågsam för att det
också råkar vara den första löpturen överhuvudtaget på ett drygt
halvår. Åtminstone om jag ska tro Runkeeper vilket jag gör då jag alltid
klockar igång den när jag ska ut och springa. Det är inte första gången jag
gör en sån här vintervila, jag är en sån där som inte ser det roliga i att
springa när man måste vara alltför påpälsad, men den här gången var det
rejält tungt. Jag kände redan halvvägs in att jag kommer känna av det här
imorgon och vaderna kommer nog inte vara roliga.

Men men, det viktigaste var iaf att jag inte blev omsprungen någon gång.
Som tävlingsmänniska är det ju ett ständigt race mot de som ligger framför
och bakom och så länge jag passerar istället för att bli passerad så är det
okej

#blogg

Medlem

Var ju ett gött tempo du höll för att inte ha varit ute o sprungit på ett halvår! Se upp för benhinneinflammationen bara

Flakmonkey

Hehe mjo jag ska undvika det, eller framförallt löparknä som jag drabbats av tidigare. Det är ju egentligen det mest positiva från gårdagens tur att jag inte känner av något i leder eller så utan det är bara rent träningsvärk.

Sen är det ju inte som att jag går från soffpotatis till att springa 8km. Jag har hållit igång helt okej ändå med annan träning där kondition ingått. Det är bara själva löpningen som fått vänta på det härliga vädret.

Medlem

Starkt jobbat! Första året för mig i år där jag sprungit under vintern, börjar bli riktigt skönt att springa nu.

Medlem

Vad exakt är benhinneinflammation och löparknä? Det har jag inte hört om innan.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Flakmonkey
Skrivet av Hipshot:

Vad exakt är benhinneinflammation och löparknä? Det har jag inte hört om innan.

Inga roliga grejjer, men något som är rätt vanligt, speciellt för de som går ut för hårt utan att ha "härdat" kroppen först

"Benhinneinflammation är trots namnet inte en inflammation utan en förslitningsskada för underbenets muskler och senors fäste mot insidan av tibia (skenbenet). Skadan utmärker sig med smärta på underbenets framsida eller insida. Det är den vanligaste kroniska belastningsskadan hos idrottare och står för 6-16% av alla löparskador."

http://benhinneinflammation.com/

"Löparknä drabbar oftast långdistanslöpare, därav namnet, men kan även drabba cyklister, skidåkare och tyngdlyftare. Problemen uppstår på grund av att senan som går längs utsidan av låret, iliotibialbandet, orsakar friktion och inflammation i en bursa (slemsäck) på utsidan av knät, över lårbenets epikondyl. Särskilt vid löpning i nedförslut och vid fristilsskidåkning är skaderisken stor. Löparknä upplevs oftast som en skärande smärta på knäts utsida."

http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6parkn%C3%A4

1
Skriv svar