Sälj och köp moddar i Steam Workshop

Robot
Medlem
Sälj och köp moddar i Steam Workshop

Tycker det är bra att moddarna kan bestämma om de ska få betalt eller inte. Deras kompetens, tid och energi. Vill de ha en slant för mödan så fine. Du behöver inte köpa deras produkt.

Medlem

Var lite orolig först. Trodde det var att man skulle betala för att "få använda mods". Men det här är helt ok imo. Moddare brukar vara ingången till spelutveckling.

Medlem

TB förklarar det nog bättre än vad jag någonsin skulle göra

Medlem

Intressant, helt ärligt så stödjer jag nog hellre en moddare än klassiskt DLC, förutsatt att det är seriöst gjort. Tror att det kommer bli grymt svårt för moddare att sälja tex ett svärd skin, men vissa "overhaul" moddar skulle vara värda att ge en slant för. Hoppas det inte dödar den klassiska mod marknaden bara (knappast troligt) eller att workshopen blir ÖVERFULL av lama cashins från idioter som tror de snabbt kan bli miljonärer genom att trycka ut en massa billigt skit....

Undrar dock hur detta fungerar juridiskt, börjar du ta betalt för modifieringar på någon annans grundarbete känns det som att du börjar gå runt i en juridisk gråzon. Vad hindrar någon från att göra en total overhaul "mod" till ett spel med samma ambition/kvalitet som en stand alone realese, men inte betala licenspengar för motorn de använt?

Medlem

75% åt valve, 25% åt moddaren verkar ju sunt... eller?

-_-

Det är ett skämt i nuvarande form, förutom alla andra problem som att folk snor moddar från nexus å lägger upp med prislapp på steam.

Tror ingen argumenterar emot att bra moddare borde ha möjlighet att tjäna en slant för sitt hårda arbete, men det här är inte svaret.

Medlem
Skrivet av burkmopp:

75% åt valve, 25% åt moddaren verkar ju sunt... eller?

-_-

Det är ett skämt i nuvarande form, förutom alla andra problem som att folk snor moddar från nexus å lägger upp med prislapp på steam.

Tror ingen argumenterar emot att bra moddare borde ha möjlighet att tjäna en slant för sitt hårda arbete, men det här är inte svaret.

De 75% går till utgivarna men antar att valve tar en liten bit av kakan också.

Medlem

Greenlight och early access 2.0

Ingen koll, ingen står till svars, bara en massa pengar som Valve gärna tar emot.


signatur

You should be glad. You are just like me a part of gods great work.

Medlem
Skrivet av burkmopp:

75% åt valve, 25% åt moddaren verkar ju sunt... eller?.

Den fördelningen av kakan låter däremot inte bra. Mer till moddaren.

Medlem
Medlem

Sjukt egentligen, när 75% går till valve.

Tycker om de ska få betalt ska det vara bakom en 'pay-what-.you-want' stil. Eftersom moddare nu tjänar pengar på att göra saker inom andras verk.

Medlem

Det är svårt nog att hitta företag som man kan ge pengar för ett fungerande och vettigt spel. Ska nu varenda moddande privatperson med i mixen så blir det bara värre. Jag är inget fan av det här, även fast jag tycker att moddare absolut ska kunna få betalt för deras arbete.


signatur

// Bacon <3

Medlem

Helt självklart detta är ett fult drag från Valve. Gör inte ett shit och låter användare skapa inkomst åt dem. Hade det varit EA eller Ubisoft, fan vilket liv det hade varit och här sitter folk och försvarar skiten, herregud vilken dubbelmoral vissa har.

Detta är fy och skam men folk är ju inbitna att Valve är det bästa företag ever och kommer kasta pengar åt deras håll ändå.

Visst vissa moddare kanske vill ha pengar för deras arbete, men när Valve bestämmer sig för att ta 75% av kakan kommer priserna öka och skitmods kommer flyga ut på marknaden, och vi alla vet ju hur Valve ser på Refunds...

Jag är 100% emot detta, patetiskt av Valve.

Medlem

konstant blir det mer att betala för och mer pengar ut, men vad mer kommer in? maxpris borde finnas om inte annat iaf.


signatur

//monster

Inaktiv

Det tragiska är att om några dagar kommer någon som har släppt en meningslös modd som t.ex. en grönprickig häst i Skyrim och tagit någon dollar för den att basunera att han är rik "10 miljoner har köpt min häst". Skulle inte förvåna mig.

Sedan är cirkusen igång på riktigt. Som i App-store.

spelutgivaren 75%, valve 15%, moddare 10%

Medlem

Håller med Vercadi, hade något annat företag bestämt sig för att ta 75% av intäkterna från något som andra gör gratis hade det blivit ett j*vla liv.

Medlem
Skrivet av molg:
Skrivet av burkmopp:

75% åt valve, 25% åt moddaren verkar ju sunt... eller?.

Den fördelningen av kakan låter däremot inte bra. Mer till moddaren.

Om utgivaran ville så skulle de kunna säga att man inte får ta emot några pengar alls för sina mods. Att moddare har en chans att tjäna pengar i huvudtaget på på andras spel får de egentligen vara glada för.
Sen kan man ju tycka att de är fel att någon annan ska ta majoriteten av alla pengar som du får för dina mods och utvecklarna borde nöja sig med att modsen gör deras spel mer populära. Men som det ser ut nu så kan du inte bara ta någon ananns arbete och börja tjäna egna pengar.

Medlem

Om de slutade ta så stor andel själv skulle man kanske kunna sälja alla kort man får och sedan skicka dom pengarna till moddarna. Lite orimligt att få ihop 5 eu till en mod när man får kring 0.07 eu per kort i dagsläget.

Medlem

Jag är förbannad efter att ha läst detta, speciellt sättet Valve har släppt den här nyheten på!

Är helt för att moddare borde kunna få något för allt sitt arbete, speciellt de större moddarna som te.x Enderal - The Shards of Order, faalskar, eller de större overhaul moddarna som lägger till väldigt mycket till grundspelet.

Men hur kunde inte steam se att folk skulle utnyttja det här något fasansfullt?? liksom 10 spänn för ett svärd eller en del som säljer (ett) armor "paket" för 9 $ vad är det för sjuka priser ? det värsta är ju att det finns de som faktiskt redan börjat betala dessa överprisade "dlc"s som dessutom inte ens är något officiellt ifrån Bethesda.
Vissa har redan börjat utnyttja det genom att ta mods från olika sidor och lägga upp som sina egna sen sälja för riktigt löjliga priser.

En annan sak som totalbiscuit tog upp är Valve planerar att göra likadant för fler spel, men de flesta spelen som släpps behöver ju patchas ett par gånger innan de fungerar som de borde göra. Så en mod som någon köper kanske fungerar när spelet precis släppts men sen i nästa patch kan den modden vara sönder av just den anledningen att spelet har patchats.

och det står även på steams hemsida att steam själva inte tar ansvar för det utan det är upp till moddaren att fixa, om han vill, om det nu går att fixa inte säkert.

Tycker det borde finnas någon sorts gräns för vilka mods som faktiskt borde säljas, hur mycket tillför det spelet? hur unikt är det ?

Och hur ska det gå med mod kommunity sidor som efter den här nyheten igentligen ? måste nexus stänga ner ?

Känns enligt mig inte riktigt genomtänkt, finns minst lika fördelar som nackdelar.

Medlem

Detta kommer inte att sluta väl.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

45% till utgivaren av spelet. 25% till Valve och 25 % till utvecklaren av modden. Om utgivaren och utvecklaren hade bytt andel så hade jag varit med på tåget.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Folk har redan börjat utnyttja systemet på fel sätt. Folk snor moddar från andra och lägger upp dom som sina egna medan dom göra en copyright claim mot den riktiga skaparen.


signatur

Idono. That's me!

Medlem
Medlem

Förstår inte varför folk klagar på dlc men sedan accepterar de detta?
Mods brukade vara något man gjorde på fritiden och hade man tur och gjorde ett bra jobb kunde någon spelutvecklare anställa en.
Aldrig att man ska behöva betala för mods. Vill de ha betalt kan de skapa ett eget spel från grunden.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Inaktiv

Trevligt att Valve vågar sticka ut mer än vanligt!

Medlem

Det finns en hel uppsjö med problem som kommer att uppstå på grund av det här. Moddare har ingen skyldighet att se till att deras moddar funkar med framtida versioner av spelen, till exempel.

Å andra sidan ger man moddare större incitament att utveckla nytt material. Och så vitt jag vet är moddar inte copyrightskyddade (än så länge), så vill någon ta sig tid att utveckla en klon av en betalmod och släppa den gratis borde det ju inte vara några större bekymmer.

De flesta moddare gör det ju för att det är roligt och inte för att tjäna pengar, eller hur? Valve har själva sagt att de vill hålla "moddmarknaden" så öppen som möjligt utan ingrepp, så vi kan ju anta att grundläggande marknadsekonomiska principer råder även där. Det betyder att folk kommer att betala för det som är värt en symbolisk slant och skapa gratis alternativ till sånt som inte är värt att betala för.

Just nu känns det säkert som ett slag i magen för många, men jag tror inte det här innebär döden för moddscenen. Snarare tvärtom på lång sikt.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Jag tycker det är bra drag av valve, men utförandet är ju helt åt skogen.

Självklart ska moddarna får betalt för sitt arbete, och självklart ska de få sätta sina egna priser.

De problem som kommer uppstå kring det klumpiga lanserandet av detta är ju helt enorma. Hoppas de kan reda ut det och få det att fungera, jag är dock väldigt skeptisk.

Medlem
Citat:

Q. What happens if a mod I bought breaks?
A. If you find that mod has broken or is behaving unexpectedly, it is best to post politely on the Workshop item's page and let the mod author know the details of what you are seeing.

Så med andra ord är jag körd om en moddare bestämmer sig för att medvetet sabba sin mod? Nej, tack. Detta är ingenting jag vill spendera pengar på om det inte finns några garantier för att jag kan behålla vad jag betalat för.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Avstängd

Det som borde ha gjorts istället är att fortsätta med gratis moddar helt men fixa en frivillig donations funktion.
Vill du skänka pengar till moddaren så varsågod.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

123
Skriv svar