GTA 5 Problem "Stutter"

Medlem
GTA 5 Problem "Stutter"

Har problem med det där Stutter som folk pratar om runt om på internet, skall gå att lösas med en egen komponerad bin fil, någon som vet hur man gör?

Citat:

Någon som kan förtydliga exakt vad som skall skrivas när man gör den där bin filen för att få bort stutter som kommer vid användande av fordon?

Citat:

start steam://rungameid/271590
timeout 60
taskkill /F /IM gtavlauncher.exe

Citat:

start steam://rungameid/271590
timeout 60
taskkill /F /IM gtavlauncher.exe
wmic process where name="GTAV.exe" CALL setpriority "high priority"

Citat:

"C:\Program Files\Rockstar Games\Grand Theft Auto V\PlayGTAV.exe"
timeout 60
taskkill /F /IM gtavlauncher.exe
wmic process where name="GTA5.exe" CALL setpriority "high priority"

Citat:

start "D:\Games\Grand Theft Auto V" GTAVLauncher.exe
timeout 60
taskkill /F /IM gtavlauncher.exe
wmic process where name="GTAV.exe" CALL setpriority "high priority"

Här finns massor olika varianter.
Kan någon hjälpa mig hur man gör? Har spelet via Steam.
Vad skall jag skriva exakt i filen och var skall jag spara den?

Medlem

inte .bin fil, .bat fil

Det är inte så svårt egentligen.

Lite snabbt:

ett kommando med eventuella växlar och så per rad.

kort förklaring av exemplen du klistrade.

start "sökvägen till spelet eller till att starta steam och launcha spelet"

timeout sätter att den ska vänta 60 sekunder

taskkill säger till windows att avsluta launchern i detta fallet (inte rekomenderat har hört att spelet krashar då)

Wmic process... säger till windows att öka prioriteten på processen som är angiven. (man kan även sänka prioritet, rekomenderat att göra så med launchern istället för att döda den)

Det du gör är att lista ut vilka du ska använda på just din maskin (sökvägar och dyl).
sedan öppnar du en ny tom textfil, skriver i det du ska ha och sparar den som "någotnamnduhittarpå.bat" förslagsvis på skrivbordet, sen kommer det fungera precis som en genväg.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:

inte .bin fil, .bat fil

Det är inte så svårt egentligen.

Lite snabbt:

ett kommando med eventuella växlar och så per rad.

kort förklaring av exemplen du klistrade.

start "sökvägen till spelet eller till att starta steam och launcha spelet"

timeout sätter att den ska vänta 60 sekunder

taskkill säger till windows att avsluta launchern i detta fallet (inte rekomenderat har hört att spelet krashar då)

Wmic process... säger till windows att öka prioriteten på processen som är angiven. (man kan även sänka prioritet, rekomenderat att göra så med launchern istället för att döda den)

Det du gör är att lista ut vilka du ska använda på just din maskin (sökvägar och dyl).
sedan öppnar du en ny tom textfil, skriver i det du ska ha och sparar den som "någotnamnduhittarpå.bat" förslagsvis på skrivbordet, sen kommer det fungera precis som en genväg.

Okej, för jag har provat att tabba ur efter att ha startat spelet för att stänga ner launchern, men spelet krashar då efter ca 5 min.

Så vad rekommenderar du att jag gör? ex vad att skriva i filen osv

Verkar som mitt spel ligger under:

Dator/D/Installerade program 2TB/Steam/Steamapps/common/Grand Theft Auto V/ sen finns det ett gäng filer här att välja mellan.

Medlem

Det booorde funka med det här för dig

start steam://rungameid/271590
timeout 60
wmic process where name="GTA5.exe" CALL setpriority "high priority"

ta bara o klistra ner det i en textfil och spara (eller döp om efteråt) till t.ex GTA5.bat -
se till så att du verkligen ändrar filändelsen också så du inte får en fil som heter GTA5.bat.txt.. (lätt gjort om man inte låter windows visa ALLA filändelser som standard)

sen om det hjälper med stuttering eller ej, det kan jag inte svara på.

EDIT: lessen, GTA 5's exe heter inte GTAV... fixade kodsnutten...


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:

Det booorde funka med det här för dig

start steam://rungameid/271590
timeout 60
wmic process where name="GTA5.exe" CALL setpriority "high priority"

ta bara o klistra ner det i en textfil och spara (eller döp om efteråt) till t.ex GTA5.bat -
se till så att du verkligen ändrar filändelsen också så du inte får en fil som heter GTA5.bat.txt.. (lätt gjort om man inte låter windows visa ALLA filändelser som standard)

sen om det hjälper med stuttering eller ej, det kan jag inte svara på.

EDIT: lessen, GTA 5's exe heter inte GTAV... fixade kodsnutten...

Tack, så nu har jag en fil skapad med det innehållet, som heter .bat på slutet. den ligger på skrivbordet. Vad skall jag göra med den?

Medlem

bara dubbelklicka


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:

bara dubbelklicka

Tack! Du har varit till stor hjälp!

Tror det blev liiiiite bättre.

Men fick inte den eureka känslan som alla pratar om runt på forumen.

Medlem

nää det finns inga garantier att det ens hjälper öht. Ditt största problem är nog att du har spelet installerat på en vanlig disk och inte SSD (antar jag)


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Brukar ha 60+ Fps och rätt som det är börjar det stuttra. Då spammar jag alt+enter(fullscreen toggle) ett par gånger så hoppar det igång igen.

Att stänga ner launcher gör att spelet kraschar efter ett tag för mig med.

Medlem
Skrivet av Zymac:

nää det finns inga garantier att det ens hjälper öht. Ditt största problem är nog att du har spelet installerat på en vanlig disk och inte SSD (antar jag)

Tror du jag kommer ha samma problem med The Witcher 3 när det släpps, kommer ha det på en separat hårddsik, eftersom min SSD är full? (Dock vet jag inte av vad, bara 10gig ledigt av 100, och kan egentligen bara hitta windows på den, men den mappen är inte så stor att den tar upp 90gig)

Medlem

Ingen aning om du kommer ha samma problem med Witcher, beror på hur dom sköter streamingen av texturer o sånt.

Att din disk med win är i stort sett full kan bero på många saker, men tänk på att disken som windows är installerat på även oftast har programmappar och tempmappar och fulla sopkorgar. ( chrome/firefox cachen, spotify tempfiler nedladdade filer, tempfiler för uppackade filer m.m.)

såklart finns det ju även en chans/risk att du drabbats av nåt illasinnat som tuggar i sig plats.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Har man systemåterställning igång så den gör en backup efter varje windows update. Så kan det börja ta plats.

Har förövrigt 38gig kvar av 100 med windows 8.1 pro.

Medlem
Skrivet av Haddock:
Skrivet av Zymac:

nää det finns inga garantier att det ens hjälper öht. Ditt största problem är nog att du har spelet installerat på en vanlig disk och inte SSD (antar jag)

Tror du jag kommer ha samma problem med The Witcher 3 när det släpps, kommer ha det på en separat hårddsik, eftersom min SSD är full? (Dock vet jag inte av vad, bara 10gig ledigt av 100, och kan egentligen bara hitta windows på den, men den mappen är inte så stor att den tar upp 90gig)

well, installerar du operativsystemet på en 100 gig ssd så är det operativ systemet den kommer sköta, köp en till för att ha spel på skulle jag säga, 120 gb gick på 600 spänn senast jag köpte.

Har även jag ungefär 10 gig ledigt på en ssd'n med operativ systemet på, windows tar ju sin plats.
Och det är mycket temporära filer.

1
Skriv svar