Sälj och köp moddar i Steam Workshop

Medlem
Skrivet av Zippy:

Orkar inte kolla igenom kommentarerna, någon kanske redan har ställt frågan. Men kan man inte bara "köpa" modden och spela i 23 timmar och sedan gå för en refund och köpa om den igen?

Det lär ju märkas. En gång går säkert bra. Det mesta iallafall i europa har ju ångerrätt så det är inget nytt.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

A: Om utvecklaren vill att det skall vara gratis så går det fortfarande utmärkt.
B: 75% är inte så mycket med tanke på att man marknadsför med en annans varumärke, använder en annans distributionskanal med ekosystem, andras motorer, verktyg, assets, modeller ljud osv osv.

Vill man ha 100% så kan man skapa alla dom sakerna själv. Det är dock en mycket sämre deal för individuella utvecklare.

Helt pro detta.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Valve har nu ändrat så det går betala vad du själv känner att du vill ge finns troligtvis något minimum dock, ett steg åt rätt håll men fortfarande skulle det vara bättre enligt mig om de hade gjort ladda ner det grattis eller betala-vad-du-vill-valet -är-ditt. Och gett utvecklarna Minst 40 % så det faktiskt går att stödja de man tycker gör bra mods...

Edit: https://www.change.org/p/valve-remove-the-paid-content-of-the... fann den här på nätet nästan 50 tusen pers som skrivit på och den startade för mindre än ett dygn sen

Medlem

Att säga att Valve gör fel i att ta betalt för att sälja saker genom deras tjänst låter lite i mina öron som att gnälla på att Ica inte säljer saker för inköpspris.

Medlem

Det som är emot gör helt rätt. När man deltar i att göra något till norm så ska man inte gnälla sen när normen är gällande.

Det är är idioti och dåligt för gratisbranschen. Det är extremt sällan som kapital och gratis går hand i hand och det brukar dessvärre bli kapitalet som slutsegrar. Kommer gratismoddar synas i reklamen och länkade till spel? Kommer de slås ut av betalmodar för att de syns mera?

Vem vinner på det här? Nej, innan du skriver, vem VINNER på det här? Mer än valve som gnider pengar från sånt som är fritt? Mods säljer spel. Nu ska spel sälja mods... Branschen som sådan är bra på att prata om fiktiva pengar och fiktiva förtjänster så varför inte ge moddarna pengar nu för den boost som de får betala för nu med förtjänstsnattande från Valve? Eller svänger pendeln bara åt ett håll?


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Det här är ju så sjukt att man mår illa.

Snart börjar väl spelutgivare ta betalt för alla mods till deras spel i framtiden via någon slags marknad där det finns ett minimum pris som alla moddar som skapas kommer att kosta.

Medlem

Äckligt att dom tar ut så mycket till dom själva. Dålig stil Valve!

Medlem

Intressant hur alla diskussioner kring det hela på steam tycks ha blivit "låsta" och man måste nu ha "tillstånd" för att läsa dem.

Medlem

Gott om ilska här. Nåväl.

Om man ska lyfta fram något positivt: Detta ger ett incitament för spelutvecklare att skapa möjlighet och verktyg för moddare.

Medlem

(y)

Inaktiv

De här e mumma för företag som Bethesda.
Mer avskalade Triple A titlar framöver..bergis

va e "steams" vision me de hära..?
Hur förhåller sig "SKSE" till detta..?

Medlem

Jag föreslår en svart marknad för moddning.

Skämt åsido, vet inte om någon skrivit detta men jag läste att Valve betalar inte ut någonting om inte summan för utbetalningen överskrider $100, vilket betyder att om en utvecklare vill faktiskt ha några pengar i överhuvudtaget krävs det att han/hon säljer för $400, vad som händer med dem som inte säljer så mycket antar jag att Valve och Bethesda tar dem pengarna och utvecklaren blir utan...

Medlem

Tycker själv det är segt, men att det skapas en konkurrens på "modmarknaden" skapar ju motivation för utvecklarna.
Så till fortsättningen kan vi nog förvänta oss fler och allt bättre moddar

Medlem
Medlem
Skrivet av desert_games:

Hur förhåller sig "SKSE" till detta..?

Skrivet av SKSE Team:

Official Position on Paid Skyrim Mods (24 April 2015)

1. SKSE (and all of our other Script Extenders) will remain FREE to use for everyone. We will not charge anyone for it. Ever.
2. Creators of mods which depend upon SKSE must make their own choices regarding whether to ask for payment for their mods.
3. We will not receive any partial payment from those sales.
4. Reasons for #2 and #3: See #1.

http://skse.silverlock.org/


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem

Visst, det kan leda till bättre modstöd från utvecklarna - fast å andra sidan blir mods som vanligt betal-DLC fast utan kvalitetstest och garantier för att det ens fungerar efter nästa spel-patch.

"Moddar" ett väldigt brett begreppp - det kan vara allt från en TC som är som ett helt nytt spel till någon usel ny textur på ett vapen t.ex.

Dessutom rent hypotetiskt: Titta på "dark souls" patcharna för 60-Hz och musfixen för PC...En utvecklaren släpper sitt spel innan det är färdigt - moddare fixar det och tar betalt för det - en del av kakan går till utvecklaren, voila så har dom så att säga tjänat ytterligare pengar på att släppa ett ofärdigt spel. ( godwill finns inte i spelbranchen längre i princip )

Även om det är en hypotes så känns det inte helt rätt att möjligöra att tjäna pengar på att göra ett dåligt jobb, eller hur?

Visst finns det moddar som är värda att betala för, men samtidigt har jag ogillat skit-DLC sedan det första häst-armor tramset dök upp i Oblivion - ganska intressant att det är just Bethesda med Skyrim som blir först ut med detta också på Steam.

Om man "moddar" för att tjäna pengar kan man lika gärna skapa ett "eget" spel. Moddande är vägen att lära sig på för många som är intresserade av spelutveckling och kanske inte något som en seriös spelutvecklare bör försöka tjäna pengar på.

Som en del tidigare nämnt tror jag mer på att donera för att visa uppskattning om man hittat en bra TC, eller liknande.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

123
Skriv svar