Vi PC gamers äger i regel inga spel

Medlem
Vi PC gamers äger i regel inga spel

Någon mer som har uppfattningen om att det borde bli lättare för oss PC gamers att sälja vidare våra spel till andra personer? Det finns som sagt en väldigt begränsad marknad för oss som spelar datorspel att sälja vidare våra spel när vi har tröttnat på dem. Vi äger i faktum aldrig spelen utan hyr dem på obestämd tid och kan i regel inte sälja dem vidare utan att sälja våra spelkonton.

Jag tycker att det här är väldigt dåligt, men förstår att tillverkarna måste få in pengar. Det är dock dåligt att det inte finns något andrahandsvärde för oss som väljer att köpa våra spel till PC:n. Visst är de billigare men att köpa en licens som har lika stort andrahandsvärde som en uppdrucken öl är enligt mig dåligt. När vi t.ex. köper spel på steam så kan vi inte sälja tillbaka våra licenser eller vidare dem, inte ens byta spel mellan varandra.

Ska vi konsumenter verkligen finna oss i det här för att tillverkarna och försäljarna maximalt ska gå med vinst?


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Medlem

svår fråga skulle jag säga, men i stora sätt ja det skulle åtminståne kunna gå byta spel lätt med varandra.

Medlem
Skrivet av Natrium:

svår fråga skulle jag säga, men i stora sätt ja det skulle åtminståne kunna gå byta spel lätt med varandra.

yes, jag håller med dig men tydligen så har vi konsumenter gått med på att enbart "hyra" våra spel i form av licenser. Ägandet gäller bara mellan oss och den vi handlat av. Vill man sälja eller byta så måste hela kontot lämnas bort vilket är värdelöst.


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Medlem

Valve har ju dragits inför rätta på just punkten att konsumenter har rätten att sälja vidare även digitalt innehåll. Men de vann den och än en gång trampar Valve på leende konsumenter i ansiktet.

Det borde gå att byta spel med andra. Att sälja kanske till och med Valve gör tillgängligt, för då kan de ta ännu en del av kakan ju. De tar ju 70% från skyrim moddare, så att se 40% från någons beg. försäljning lär ju inte vara så långt ifrån.
Problemet är nog alla steam reor och humble bundles. Det var ju problem med just humble gällande det här, och Valve måste då i princip göra ett system likt:

Spel som varit en del av Humble bundle kan bara bytas, inte säljas.
Spel man köpt på Rea kommer vara markerade med det priset, och du kommer aldrig kunna begära mer än vad du gav för det.

Har sett flera som lagt upp sina konton på försäljning via FZ forumen där jag sett flera spel som varit del av Humble, och sedan vet man inte om andra titlar har köpts på rea. Steams game library cost uträkning tar inte priset man betalade för spelen utan vad det kostar just då, så du kanske betalar 10 euro för något personen bara gav 3 euro för men det kostar ju "nytt" 20 euro så du sparar 50% på det, =D yey wow vilken deal.
Testade själv den funktionen och fick ut en betydligt högre summa än vad mitt konto var värt, vid tillfället räknade den t.ex. Battlefield 2 complete på 20 euro men jag gav 5 för den. Om de fixat det nu vet jag inte ifs.

Eller så skiter Valve i allt vad det där heter, precis som med allt annat och bara låter folk sälja hej vilt och tar 40% från din försäljning. Och när folk klagar så får man standard automatiska svaret nån vecka senare men då har man redan bitit i det sura äpplet och kanske sålt det vidare.

Medlem
Skrivet av Fuidama:

Valve har ju dragits inför rätta på just punkten att konsumenter har rätten att sälja vidare även digitalt innehåll. Men de vann den och än en gång trampar Valve på leende konsumenter i ansiktet.

Det borde gå att byta spel med andra. Att sälja kanske till och med Valve gör tillgängligt, för då kan de ta ännu en del av kakan ju. De tar ju 70% från skyrim moddare, så att se 40% från någons beg. försäljning lär ju inte vara så långt ifrån.
Problemet är nog alla steam reor och humble bundles. Det var ju problem med just humble gällande det här, och Valve måste då i princip göra ett system likt:

Spel som varit en del av Humble bundle kan bara bytas, inte säljas.
Spel man köpt på Rea kommer vara markerade med det priset, och du kommer aldrig kunna begära mer än vad du gav för det.

Har sett flera som lagt upp sina konton på försäljning via FZ forumen där jag sett flera spel som varit del av Humble, och sedan vet man inte om andra titlar har köpts på rea. Steams game library cost uträkning tar inte priset man betalade för spelen utan vad det kostar just då, så du kanske betalar 10 euro för något personen bara gav 3 euro för men det kostar ju "nytt" 20 euro så du sparar 50% på det, =D yey wow vilken deal.
Testade själv den funktionen och fick ut en betydligt högre summa än vad mitt konto var värt, vid tillfället räknade den t.ex. Battlefield 2 complete på 20 euro men jag gav 5 för den. Om de fixat det nu vet jag inte ifs.

Eller så skiter Valve i allt vad det där heter, precis som med allt annat och bara låter folk sälja hej vilt och tar 40% från din försäljning. Och när folk klagar så får man standard automatiska svaret nån vecka senare men då har man redan bitit i det sura äpplet och kanske sålt det vidare.

Problemet är också att den stora marknaden inte direkt reagerar över detta. Det är ingen som försöker att väcka debatten och så länge som spelen säljer så tänker steam och t.ex. origin att ja det säljer ju så varför inte bara fortsätta. De vill tjäna så mycket som möjligt och marknaden verkar inte bry sig om att spelen till PC är som när du har köpt en hamburgare i andrahandsvärde. Hur många säljer egentligen sina spelkonton?


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Medlem
Skrivet av The Gamer:

Det är ingen som försöker att väcka debatten...

Men väcka debatten beror väl på hur man ser det. Som jag skrev så blev Valve dragna inför domstol just pga att det inte går att sälja vidare sina digitala spel, dock vann de det hela. Väldigt många sidor tog med detta i sina nyheter, men folk är ju så förlåtande mot Valve så ingen bryr sig om det efter nån vecka, och det vet Valve så därför gör de sällan något som direkt gynnar konsumenten, men som inte gynnar dem. Det tog dem låååång tid att fixa en återbetalning av spel efter EA gjorde sin money-back pryl t.ex. och inte ens som den är nu är den speciellt bra. Den fungerar bäst på förhandsbokade spel. Sen vet man inte ifs hur ofta man kan utnyttja dessa återköp innan EA/Valve börjar vicka på fingret.

Sen ÄR ju PC spel väldigt billiga jämfört mot konsol, till och med samma indiespel är billigare på PC än konsol, och då trots att utvecklare måste ta hänsyn till miljontals konfigurationer av datorer och bara kanske en-tre olika konsolers konfigurationer.

Skrivet av The Gamer:

...Hur många säljer egentligen sina spelkonton?

Det går ju inte att veta säkert. Men så många jag sett har gett intrycket att det är lika vanligt som att folk säljer WoW konton. Typ i tusentals bara i Sverige, hade en kompis som i princip hade det som yrke förut. Spelade upp karaktärer och fixade gear etc, sedan sålde han dem dyrt till folk som inte orkade fixa sakerna själva och inte visste värdet av det han fixat ihop.

Men det är nog lättare att sälja ett Steam konto då du bara köper några humble's, gör en mail och klickar in lite steam koder. Inte så att du MÅSTE lägga in kreditkort etc. Och namn kommer ju bara bli problem om ens konto blir hackat.

Men debatten runt begagnade konsolspel är i princip samma, utvecklarna får ju inga extra slantar om du säljer vidare spelet, men Valve skulle kunna göra just det genom att tillåta att folk säljer spel till andra personer, och samtidigt då få en slant genom deras system.
Det är ju uppenbart en stor affär av det hela annars skulle Gamestop som spelbutik varit död. De har sämre priser på nya konsolspel än t.ex. Webhallen/Spelbutiken. Deras "exklusiva" DLC's är ofta rätt tama eller precis vad andra butiker också har. De har deras 99er grej där du lämnar in två spel från en lista så får du köpa ett nylanserat spel för 99kr, ofta är det ganska nya spel.

Jag ringde och frågade om Bloodborne till PS4'an begagnat och de trodde jag ville sälja, skulle fått 320kr för det, men jag ville köpa och lustiga nog så hade de ett beg. inne för 599kr, mer än vad spelet kostar nytt i vissa butiker, och då är det ändå begagnat. Köpte det nytt för 579kr från webhallen istället.

Visst skulle jag vilja kunna byta spel med andra, har iaf ett hundratal spel som jag inte ens installerat och som jag inte har minsta lust att spela. Men på det skulle Valve inte tjäna något, så om de gav mig alternativet att sälja dem och samtidigt ta 40% så skulle de iaf få något.
Detta hör ju också lite till Pirat problemet. Om ett spel är intressant och jag är villig att bli av med det för typ ett par euro så kanske det är mer lockande istället för att dra ner något som kanske inte fungerar, får inga patchar etc.
Så även om det är mindre inkomst än om personen köpte nytt så får iaf Valve och utvecklaren en lite slant för istället för ingenting.

Det är ju lite av ett drömscenario att Valve skulle göra något liknande, och de har ju möjligheten att fixa ett sådant system. En LAG skulle kunnat hjälpa till för att skynda på något liknande som skulle gynna konsumenten. Men som t.ex. Tv-avgiften så är alla lagar gällande detta för gamla och har inte uppdaterats till dagens tekniska möjligheter.

Medlem
Skrivet av Fuidama:

Sen ÄR ju PC spel väldigt billiga jämfört mot konsol, till och med samma indiespel är billigare på PC än konsol, och då trots att utvecklare måste ta hänsyn till miljontals konfigurationer av datorer och bara kanske en-tre olika konsolers konfigurationer.

Jag håller inte med dig.

Till konsol har du PS+ som ger dig 6 spel i veckan om du äger alla system till en kostnad av 350 till 480kr per år beroende på om du köper på rea eller inte. För enkelhetens skull säger vi 40kr i månaden alltså det dyrare alternativet.
Av dom här 6 spelen är det senaste tiden ofta en massa indiespel likt det som nu är på rogue-like steamrea och som FZ gjorde inlägg om. Många av spelen just nu på rea kostar mellan 2 till 12 euro.
Om du nu skulle köpa 3 indiespel i månaden på steam skulle det kosta dig ca 15 euro i månaden och 180 euro om året. Det är alltså 3 gånger så dyrt att köpa spel på steam om man bara tittar på indiespel.

Då har man inte ens räknat med alla trippel A titlar man får med varje månad. Innan PS4ans tid var det ca 3 spel i månaden. Då pratar vi spel som Bioshock Infinite som kom gratis till PS3 INNAN det gick på rea på steam för under 20 euro. En del andra gånger för man billiga spel likt Payday 2 som gått på under 20 euro vid release till PS3.

Fördelen med steam är att du behöver inget PS+ konto för att spela spelen. Men har du haft PS+ i 3 år eller liknande så kan du förlänga ditt konto i mer än 12 år framåt innan du kommer upp i samma prisklass ifall du skulle ha köpt motsvarande spel på steam. Nackdelen med båda systemen är att du inte kan sälja spelen.

Nu över från digitala spel till fysiska titlar.
Spelen till konsol är i överlag dyrare än till PC vilket du har helt rätt i. Köper du ett spel på webhallen kan man räkna med 100kr dyrare för ett nytt spel och i en del fall tom 150kr dyrare.
Dock har du ögonen öppna och förhandsbokar kan du få det billigare eller i samma klass som till PC.

MEN, när du köper ett nytt spel till PC har du betalat fullt pris för spelet och kan inte få en enda krona tillbaka för du kan inte sälja spelet. Köper du ett spel till konsol och spelar igenom spelet första månaden kan du sedan sälja spelet och få tillbaka största delen av pengarna och i en del fall om du förhandsbokat och fått det billigare kan du få tillbaka alla pengar.
För ska man vara ärlig så majoriteten av spelen till konsol och till PC är spel man aldrig kommer att spela igen. Spel som man spelar igenom och som storyn inte är nog bra för att spelas igen. Då vill man sälja spelet och få tillbaka sina pengar. Till PC går det inte och därför väldigt dyrt att köpa spel. Spel som inte spelas är dyra spel.

Ta assassins creed tex. Du köper det till PC för 350kr och till PS4 för 399kr. Spelet är skit och du spelar igenom det på en vecka och efter det spelar du aldrig mer spelet igen. Till PS4 slänger du upp spelet på blocket eller tradera och får det sålt för 350kr. Till PC får du stå ditt kast och spelet kommer sitta i din samling för alltid.

Därför är det ett stort problem att man inte kan sälja spel till PC. För i längden blir det otroligt mycket dyrare att spela på en PC då du inte har en möjlighet att göra dig av med spel du inte gillar. Något du kan göra på en konsol.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Genom att sälja vidare spelen snuvar man ju utvecklarna på pengar, men å andra sidan skulle jag verkligen vilja sälja en hel del av mina, då jag inte använder dem.

Jag gjorde mig av med typ 10-20st steam-spelfodral för några månader sedan. Det handlade om spel jag inte bryr mig om, men då jag inte kan sälja dem vidare fick fodralen gå till återvinning och skivorna hamnade i sopkorgen.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Fuidama:

Sen ÄR ju PC spel väldigt billiga jämfört mot konsol, till och med samma indiespel är billigare på PC än konsol, och då trots att utvecklare måste ta hänsyn till miljontals konfigurationer av datorer och bara kanske en-tre olika konsolers konfigurationer.

Jag håller inte med dig.

Till konsol har du PS+ som ger dig 6 spel i veckan om du äger alla system till en kostnad av 350 till 480kr per år beroende på om du köper på rea eller inte. För enkelhetens skull säger vi 40kr i månaden alltså det dyrare alternativet.
Av dom här 6 spelen är det senaste tiden ofta en massa indiespel likt det som nu är på rogue-like steamrea och som FZ gjorde inlägg om. Många av spelen just nu på rea kostar mellan 2 till 12 euro.
Om du nu skulle köpa 3 indiespel i månaden på steam skulle det kosta dig ca 15 euro i månaden och 180 euro om året. Det är alltså 3 gånger så dyrt att köpa spel på steam om man bara tittar på indiespel.

Då har man inte ens räknat med alla trippel A titlar man får med varje månad. Innan PS4ans tid var det ca 3 spel i månaden. Då pratar vi spel som Bioshock Infinite som kom gratis till PS3 INNAN det gick på rea på steam för under 20 euro. En del andra gånger för man billiga spel likt Payday 2 som gått på under 20 euro vid release till PS3.

Fördelen med steam är att du behöver inget PS+ konto för att spela spelen. Men har du haft PS+ i 3 år eller liknande så kan du förlänga ditt konto i mer än 12 år framåt innan du kommer upp i samma prisklass ifall du skulle ha köpt motsvarande spel på steam. Nackdelen med båda systemen är att du inte kan sälja spelen.

Nu över från digitala spel till fysiska titlar.
Spelen till konsol är i överlag dyrare än till PC vilket du har helt rätt i. Köper du ett spel på webhallen kan man räkna med 100kr dyrare för ett nytt spel och i en del fall tom 150kr dyrare.
Dock har du ögonen öppna och förhandsbokar kan du få det billigare eller i samma klass som till PC.

MEN, när du köper ett nytt spel till PC har du betalat fullt pris för spelet och kan inte få en enda krona tillbaka för du kan inte sälja spelet. Köper du ett spel till konsol och spelar igenom spelet första månaden kan du sedan sälja spelet och få tillbaka största delen av pengarna och i en del fall om du förhandsbokat och fått det billigare kan du få tillbaka alla pengar.
För ska man vara ärlig så majoriteten av spelen till konsol och till PC är spel man aldrig kommer att spela igen. Spel som man spelar igenom och som storyn inte är nog bra för att spelas igen. Då vill man sälja spelet och få tillbaka sina pengar. Till PC går det inte och därför väldigt dyrt att köpa spel. Spel som inte spelas är dyra spel.

Ta assassins creed tex. Du köper det till PC för 350kr och till PS4 för 399kr. Spelet är skit och du spelar igenom det på en vecka och efter det spelar du aldrig mer spelet igen. Till PS4 slänger du upp spelet på blocket eller tradera och får det sålt för 350kr. Till PC får du stå ditt kast och spelet kommer sitta i din samling för alltid.

Därför är det ett stort problem att man inte kan sälja spel till PC. För i längden blir det otroligt mycket dyrare att spela på en PC då du inte har en möjlighet att göra dig av med spel du inte gillar. Något du kan göra på en konsol.

PS+ är en trevlig tjänst som ger bra valuta för pengarna, men jag tycker mer om Games with Gold där man får behålla spelen även om man går ner till Silver. Jag hade gärna sett en liknande tjänst till PC, men frågan är vem som ska stå för kostnaderna? EA har ju sitt On The House-program där man ger bort ett spel i månaden helt gratis. Även om spelen oftast är gamla så uppskattar jag såna initiativ.

Dock tror jag inte vi lär få se något initiativ av Valve på ett bra tag. De står för underhåll av en väldigt bra tjänst, men girigare spelföretag får man ju leta efter. Deras policy bryter mot EU-lagar och de kör konstant över sina kunder, och allt för att tjäna så mycket pengar som möjligt. Och vad gör vi konsumenter? Ingenting, för Gabe är gud, och gudar ifrågasätter man inte.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

PS+ är en trevlig tjänst som ger bra valuta för pengarna, men jag tycker mer om Games with Gold där man får behålla spelen även om man går ner till Silver. Jag hade gärna sett en liknande tjänst till PC, men frågan är vem som ska stå för kostnaderna? EA har ju sitt On The House-program där man ger bort ett spel i månaden helt gratis. Även om spelen oftast är gamla så uppskattar jag såna initiativ.

Dock tror jag inte vi lär få se något initiativ av Valve på ett bra tag. De står för underhåll av en väldigt bra tjänst, men girigare spelföretag får man ju leta efter. Deras policy bryter mot EU-lagar och de kör konstant över sina kunder, och allt för att tjäna så mycket pengar som möjligt. Och vad gör vi konsumenter? Ingenting, för Gabe är gud, och gudar ifrågasätter man inte.

Äger ingen krysslåda än men ska skaffa en när Tomb Raider släpps. Så har ingen erfarenhet av Games with Gold men får nog skaffa det också.

Liknande tjänst till PC hade nog bäst funkat med just Steam som är en gemensam plattform för just försäljning av majoriteten av spelen på marknaden.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Bojkott:

PS+ är en trevlig tjänst som ger bra valuta för pengarna, men jag tycker mer om Games with Gold där man får behålla spelen även om man går ner till Silver. Jag hade gärna sett en liknande tjänst till PC, men frågan är vem som ska stå för kostnaderna? EA har ju sitt On The House-program där man ger bort ett spel i månaden helt gratis. Även om spelen oftast är gamla så uppskattar jag såna initiativ.

Dock tror jag inte vi lär få se något initiativ av Valve på ett bra tag. De står för underhåll av en väldigt bra tjänst, men girigare spelföretag får man ju leta efter. Deras policy bryter mot EU-lagar och de kör konstant över sina kunder, och allt för att tjäna så mycket pengar som möjligt. Och vad gör vi konsumenter? Ingenting, för Gabe är gud, och gudar ifrågasätter man inte.

Äger ingen krysslåda än men ska skaffa en när Tomb Raider släpps. Så har ingen erfarenhet av Games with Gold men får nog skaffa det också.

Liknande tjänst till PC hade nog bäst funkat med just Steam som är en gemensam plattform för just försäljning av majoriteten av spelen på marknaden.

CDON brukar sälja 12mån Guld för 299kr ibland, så det är något jag kan rekommendera i alla fall

Steam hade helt klart varit den givna plattformen då det är den största tjänsten och PC's svar på PSN och Live. Dock tror jag inte att de kommer ta initiativet först, utan som det känns idag så tror jag mer på EA eller GOG som båda redan idag ger bort spel utan några krav på prenumeration.

EA har sitt EA Access på Xbox som ger tillgång till en massa spel för en månadsavgift, så de är åtminstone inne på rätt bana.

Medlem
Skrivet av returpack:

Genom att sälja vidare spelen snuvar man ju utvecklarna på pengar, men å andra sidan skulle jag verkligen vilja sälja en hel del av mina, då jag inte använder dem.

Jag gjorde mig av med typ 10-20st steam-spelfodral för några månader sedan. Det handlade om spel jag inte bryr mig om, men då jag inte kan sälja dem vidare fick fodralen gå till återvinning och skivorna hamnade i sopkorgen.

Det kanske skulle gå att ge ett par procent av försäljningen till utvecklaren vid en försäljning av ett spel. Finns mer utförligt hur en annan användare i forumtråden beskriver det. Det skulle nog fungera bra.


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Bojkott:

PS+ är en trevlig tjänst som ger bra valuta för pengarna, men jag tycker mer om Games with Gold där man får behålla spelen även om man går ner till Silver. Jag hade gärna sett en liknande tjänst till PC, men frågan är vem som ska stå för kostnaderna? EA har ju sitt On The House-program där man ger bort ett spel i månaden helt gratis. Även om spelen oftast är gamla så uppskattar jag såna initiativ.

Dock tror jag inte vi lär få se något initiativ av Valve på ett bra tag. De står för underhåll av en väldigt bra tjänst, men girigare spelföretag får man ju leta efter. Deras policy bryter mot EU-lagar och de kör konstant över sina kunder, och allt för att tjäna så mycket pengar som möjligt. Och vad gör vi konsumenter? Ingenting, för Gabe är gud, och gudar ifrågasätter man inte.

Äger ingen krysslåda än men ska skaffa en när Tomb Raider släpps. Så har ingen erfarenhet av Games with Gold men får nog skaffa det också.

Liknande tjänst till PC hade nog bäst funkat med just Steam som är en gemensam plattform för just försäljning av majoriteten av spelen på marknaden.

Games with gold ger dig typ ett bra gammalt spel till xbox 360 i månaden, oftast ett trippel A spel. Dock till xbox one får du skitspel som är i indievariant. Gold prenumerationen ger dig också rabatter på spel och låter dig spela online. Jag har hört att playstation plus ska ge en bättre spel, men att spela online fungerar sämre.


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

1
Skriv svar