Löjliga Skyrim-moddar protesterar mot Valve

Medlem

Jag förstår inte problemet. Folk som skapar bra innehåll får betalt för sitt arbete. 25% av pengarna, vilket är mer än du får om du på något vänster hade fixar en licens-deal från Bethesda. Edit: Du skapar trots allt innehåll med- och baserat på någon annans spel. Har du problem med det skaffar du Unity, bygger ett helt eget spel från grunden och behåller alla slantar.

Medlem

Kanske kommer in lite sent till diskussionen, men vill bara säga att jag har moddat sen 2004 och även om det finns moddare som säkert vill tjäna pengar på sitt arbete så känner jag och många andra helt tvärtom.

Har alltid moddat som en hobby och inget annat. Att folk laddar ner ens mods är bara ett plus för mig.

Jag lärde mig att modda genom att tanka ner mods till t.ex. HL2 och kolla vad moddaren hade gjort och utifrån det lära mig grunderna. Mina föräldrar hade nog aldrig låtit mig köpa dessa mods år 2004.
När jag lärde mig att använda GECK för att modda Fallout 3 så var min största kunskapskälla alla andra moddare som lät en använda deras arbete, i gengäld lät man andra moddare göra samma sak.

Det är inget fel i sig att vilja tjäna pengar på sitt arbete, men just mods är en gråzon då det bygger så mycket på communityt, och delar man upp communityt på detta sättet får det ju sina följder.

Man har inte så mycket fritid som när man var tonåring så jag moddar inte längre, men jag hoppas att detta får en bra lösning som gör alla nöjda !

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64
Skrivet av Seraium:

Undrar vad Bethesda tycker om att folk kan tjäna pengar på deras IP.

Det får ju cirka 45% av pengarna så de klagar nog inte.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Rösta med plånboken..

Medlem
Skrivet av Kaleid:

Rösta med plånboken..

Hjälpte inte mycket när det gällde DLC, jag köpte inget, skiten existerar ändå ;P


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Skrivet av Luciphear:

Jag tycker det är skitbra att moddare har möjligheten att få betalt för sitt arbete genom Workshop, men jag tror nog Valve slängde ut det lite för tidigt och opolerat. Det är för mycket stöld just nu, och många skämtmoddar och det finns inga riktiga gränser för priser. En rustning bör få kosta max €0,25 eller något såvida den inte innehåller en quest line av något slag. (Sen över det är valfritt för kunden att betala helt enkelt som med vissa moddar.)

Companions med röster och interaktioner i världen osv kan jag förstå kan kosta lite mer. Det är helt okej för min del, men fortfarande inte €5 för en companion såvida det inte är mängder av NPCs i världen med quest lines. Finns många sånna moddar redan som är gratis som jag inte hade haft något emot att betala upp till €10~15 för t.om!

Men den största pungsparken är väl att Valve ska ha 75% av pengarna. Fuck. That.

Det är faktiskt bethesda som har valt att behålla 75% av intäkterna inte Valve.

Medlem
Skrivet av Namn Namnsson:

Jag förstår inte problemet. Folk som skapar bra innehåll får betalt för sitt arbete. 25% av pengarna, vilket är mer än du får om du på något vänster hade fixar en licens-deal från Bethesda. Edit: Du skapar trots allt innehåll med- och baserat på någon annans spel. Har du problem med det skaffar du Unity, bygger ett helt eget spel från grunden och behåller alla slantar.

Fast problemet är ju att det funkat tidigare. Väääldigt bra! Nu tar alla bort sina gratis mods från tex nexus och släpper dom sedan på steam istället, bara för att dom kan. Dom hade egentligen aldrig funderat på att tjäna några pengar men nu när dom har den möjligheten så tar dom ju den. Sen så har hundratals mods redan blivit stulna och återuppladdade som betalmodell, något som valve kommer ha otroliga problem med att kontrollera.
Mods blir ju nu mera som DLCs, och alla här på FZ verkar ju hata DLCs..

Medlem
Skrivet av Mastermind530974:
Skrivet av Luciphear:

Jag tycker det är skitbra att moddare har möjligheten att få betalt för sitt arbete genom Workshop, men jag tror nog Valve slängde ut det lite för tidigt och opolerat. Det är för mycket stöld just nu, och många skämtmoddar och det finns inga riktiga gränser för priser. En rustning bör få kosta max €0,25 eller något såvida den inte innehåller en quest line av något slag. (Sen över det är valfritt för kunden att betala helt enkelt som med vissa moddar.)

Companions med röster och interaktioner i världen osv kan jag förstå kan kosta lite mer. Det är helt okej för min del, men fortfarande inte €5 för en companion såvida det inte är mängder av NPCs i världen med quest lines. Finns många sånna moddar redan som är gratis som jag inte hade haft något emot att betala upp till €10~15 för t.om!

Men den största pungsparken är väl att Valve ska ha 75% av pengarna. Fuck. That.

Det är faktiskt bethesda som har valt att behålla 75% av intäkterna inte Valve.

Jaså? Inte läst något om det, från vad jag sett så antyder det bara på att det är ett beslut från Valve. Du får gärna hänvisa mig till en källa! Givetvis tar inte Valve 75% åt sig själva, den summan är troligtvis uppdelad mellan Valve och Bethesda - men 75% är fortfarande för mycket. Frågan är bara vem som får vad...

Skrivet av Luciphear:
Skrivet av Mastermind530974:
Skrivet av Luciphear:

Jag tycker det är skitbra att moddare har möjligheten att få betalt för sitt arbete genom Workshop, men jag tror nog Valve slängde ut det lite för tidigt och opolerat. Det är för mycket stöld just nu, och många skämtmoddar och det finns inga riktiga gränser för priser. En rustning bör få kosta max €0,25 eller något såvida den inte innehåller en quest line av något slag. (Sen över det är valfritt för kunden att betala helt enkelt som med vissa moddar.)

Companions med röster och interaktioner i världen osv kan jag förstå kan kosta lite mer. Det är helt okej för min del, men fortfarande inte €5 för en companion såvida det inte är mängder av NPCs i världen med quest lines. Finns många sånna moddar redan som är gratis som jag inte hade haft något emot att betala upp till €10~15 för t.om!

Men den största pungsparken är väl att Valve ska ha 75% av pengarna. Fuck. That.

Det är faktiskt bethesda som har valt att behålla 75% av intäkterna inte Valve.

Jaså? Inte läst något om det, från vad jag sett så antyder det bara på att det är ett beslut från Valve. Du får gärna hänvisa mig till en källa! Givetvis tar inte Valve 75% åt sig själva, den summan är troligtvis uppdelad mellan Valve och Bethesda - men 75% är fortfarande för mycket. Frågan är bara vem som får vad...

http://i.imgur.com/VdHg4dG.png

Här en en skärmavbild jag fann på villkoren att publicera ett mod till försäljning. Där står det att det är upp till utvecklarna/förläggarna av applikationen att välja hur mycket skapren av ett mod ska få betalt för det.
Hoppas det här var till en hjälp

Medlem

För dom av er som tänker fortsätta använda Nexus, så tänkte jag bara meddela att mängder av moddar försvann därifrån under de första dagarna, då folk både ville monetisera dom samt skydda sina egna moddar från andra människor som tänkt sälja dom på steam.

Det ser inte bra ut.

Medlem

Spelvärlden blev plötsligt lite mörkare och tråkigare. Min spontana tanke.

Massiv shitstorm innan detta stabiliserat sig, men frågan är hur det faktiskt ser ut då...


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av Mastermind530974:
Skrivet av Luciphear:
Skrivet av Mastermind530974:
Skrivet av Luciphear:

Jag tycker det är skitbra att moddare har möjligheten att få betalt för sitt arbete genom Workshop, men jag tror nog Valve slängde ut det lite för tidigt och opolerat. Det är för mycket stöld just nu, och många skämtmoddar och det finns inga riktiga gränser för priser. En rustning bör få kosta max €0,25 eller något såvida den inte innehåller en quest line av något slag. (Sen över det är valfritt för kunden att betala helt enkelt som med vissa moddar.)

Companions med röster och interaktioner i världen osv kan jag förstå kan kosta lite mer. Det är helt okej för min del, men fortfarande inte €5 för en companion såvida det inte är mängder av NPCs i världen med quest lines. Finns många sånna moddar redan som är gratis som jag inte hade haft något emot att betala upp till €10~15 för t.om!

Men den största pungsparken är väl att Valve ska ha 75% av pengarna. Fuck. That.

Det är faktiskt bethesda som har valt att behålla 75% av intäkterna inte Valve.

Jaså? Inte läst något om det, från vad jag sett så antyder det bara på att det är ett beslut från Valve. Du får gärna hänvisa mig till en källa! Givetvis tar inte Valve 75% åt sig själva, den summan är troligtvis uppdelad mellan Valve och Bethesda - men 75% är fortfarande för mycket. Frågan är bara vem som får vad...

http://i.imgur.com/VdHg4dG.png

Här en en skärmavbild jag fann på villkoren att publicera ett mod till försäljning. Där står det att det är upp till utvecklarna/förläggarna av applikationen att välja hur mycket skapren av ett mod ska få betalt för det.
Hoppas det här var till en hjälp

Tack! Jävligt girigt av Bethesda i sånna fall...

Medlem
Skrivet av Luciphear:
Skrivet av Hipshot:

Detta systemet kommer inte funka som det gör nu, det är som med Greenlight, valve har helt enkelt inte personal att sitta och gå igenom allt skit som kommer upp. Så då slutar det bara med att allt kommer genom.

Dessutom tycker jag att det är en dålig ide att sälja moddar, men, får väl se sedan.

Varför är det dåligt att sälja moddar tycker du? (Eller vart går gränsen som bör räknas som värdigt att få säljas?)

För att jag inte tror det kommer bli så som många verkar tro, att nu kommer alla som gör fantastiska moddar till skyrim få bra betalt för dom. Dessutom tror jag inte heller som andra verkar tro, att kvaliten på moddarna går upp.

Men, det är ju omöjligt för någon att veta vad som kommer ske och det var ju nästan tvunget att detta skulle ske, folk har ju redan kunnat modda vapen och items till bland annat cs, tf2, dota etc, klart fler företag vill vara med på det där tåget.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Cliffie:
Skrivet av DAoG:
Skrivet av Cliffie:
Skrivet av returpack:
Skrivet av Luciphear:
Skrivet av vampyrer_suger:

Jag förstår inte riktigt varför alla tycker att den här iden är så dålig.

Folk som vill kommer ju fortfarande släppa sina moddar gratis.
De som vill tjäna några kronor kan väll få försöka göra det.
Det är ju trots allt upp till var och en att ta betalt eller betala.

Det är inte idén som är dålig, det är hur Valve valt att ta 75% av pengarna samt hur det stjäls många moddar och läggs ut på Workshoppen. Idén är för ogenomtänkt - det är allt.

Det är för lätt att utnyttja systemet just nu helt enkelt.

Jag vill veta varför de tycker sig förtjäna 75% av något som en annan person skapat.

Fast det är ju inte direkt som att Valve tar 75% av intäckterna själv. En stor del av den summan går garanterat till utvecklaren av spelet (I det här fallet Bethesda). Min gissning är att Valve tar 30% av de 75%, precis som de gör med försäljning av vanliga spel via Steam.

Personligen tycker jag alla de här workshop grejerna är en riktigt najs grej. Varför skulle inte folk få betalt för sitt jobb om de vill det? Samt kvalitén kommer på moddar kommer stiga något fruktansvärt om folk kan få betalt för det de gör.

Problemet dock, som folk nämt tidigare, är att det inte är modererat nog. Stulna moddar och liknande skit är ett mycket större problem än att någon tar för mycket betalt för ett fult svärd. Vill man inte ha små skit moddar, köp dem inte.

Du kan ju inte bara sitta här och gissa.

Sure jag gissar, men man kan ju helt klart säga att det är väldigt troligt att Bethesda inte är helt ok med att Valve är de enda som tjänar pengar på det här eller hur? Vad procentsattserna är mellan Bethesda och Valve har jag ingen aning om, men det ändrar ju fortfarande inte att Valve faktiskt inte tar 75% av kakan... och då blir genast 75% mer ok(I mina ögon iaf). Det är fortfarande väldigt mycket att ta 3/4 av intäckterna från någon du spenderat noll jobb på, men det är ju trotts allt så att utan Valve och Bethesda hade inget av det här kunnat ske över huvud taget. Samt, det är tack vare Valve som det tagits fram en deal med Bethesda som ens tillåter det här att hända. Skulle man provat sälja mods utan den hade man fått en stämmning på posten.

Jag hålller helt klart med om att deras implementation har problem, men jag tycker folk överreagerar rätt rejält över det här.

Medlem

Bättre att bara lägga till enkla alternativ för att stödja modtillverkarna tillverkarna.

12
Skriv svar