TV4: "Så påverkas du av att dygna"

Robot
Medlem
TV4: "Så påverkas du av att dygna"

Jag var nog lite för gammal när energi-dryckerna började bli associerade med gaming.
Visst, jag gillar en Red Bull då och då men jag dricker aldrig när jag spelar.

Jag känner till folk dock som häller i sig 10 stycken på en kväll. Kan inte vara hälsosamt

Medlem

Det börjar med en energidryck och slutar i hasch

Medlem

Som lärare ser jag effekterna av när sömnrutiner inte följs. Hur ska man kunna lära sig något om man inte sover ut eller jobba så man inte utsätter sig feller andra för fara. Att göra saker efter 2 timmars sömn är ju som att göra det onykter.

Dock spelar jag mer än 3 timmar per dag men jag har mina rutiner som säger efter att 23 så stänger jag ner så jag får mina 6-7 timmar som jag behöver. Ansvaret ligger hos varje enskild individ men föräldrana får ta och sätta ner foten när deras tonåring inte kan ta det ansvaret.

Sen så kopplar han samman saker som på fel sätt. Vi aktiverar saker i kroppen av "krigspel" det är sant men vi gör det också när vi tittar på sport eller tränar. Detta släpper sedan utan att kroppen eller knoppen tagit skada.

PS: usch vad allvarligt det låter när man börjar en mening med "Som..."

Medlem

Klart att det är viktigt med sömn. Alla har vi säkert haft vänner som varit helt trasiga på högstadiet/gymnasiet efter att ha lirat en hel natt.

Men det jag stör mig på är:
– Vårt autonoma nervsystem kan inte se skillnad mellan krigsspel och en riktig björn, det blir ändå aktiverat, menar Wincent.

Visst att man kan bli lite taggad. Men inte fan tuggar man fradga och bajsar på sig i rädsla när fienden dyker upp med AWP på lången. Lite pepp kan man bli, javisst, men att ta det så långt tycker jag är en skrämmande dålig jämförelse.

dmn
Medlem

Den som varit med om en situation som gett ett riktigt adrenalinpåslag inser att det inte är på långa vägar samma sak som att spela spel. Kroppen gör definitivt skillnad på krigsspel och en verklig fara.

Testpilot

Mycket pekpinneviftande här.
Då jag var yngre och det såkallade "dygnandet" hette Copyparty då drack vi Jolt cola eller knaprade koffeinpiller man då kunde köpa receptfritt.

Det blev folk av oss också!

Som vanligt är det så att de som gör sådant för ofta eller inte fattar när man skall sluta hälla i sig.
De är de i farozonen , det är en sak att göra en sån här session några gånger om året mot att göra det varje vecka.

Medlem

Det går inte att svara på enkäten om man aldrig dricker energidryck, då enkäten kräver ett svar på fråga två för att kunna skickas.

Medlem
Skrivet av Garibald:

Det går inte att svara på enkäten om man aldrig dricker energidryck, då enkäten kräver ett svar på fråga två för att kunna skickas.

Ta "aldrig" på fråga ett och
ta "ja" på fråga två


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

Jag har alltid en Red Bull i handsfacket när jag jobbar nätter.. men mest blir det kaffe.

Dock aldrig när jag spelar


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

Hade varit roligare om han hade spelat något utav From Softwares spel istället för krigsspel.. sett hur snabbt man går från "normal" till galen på ett dygn.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Garibald:

Det går inte att svara på enkäten om man aldrig dricker energidryck, då enkäten kräver ett svar på fråga två för att kunna skickas.

Fixar!


signatur
Medlem

Bästa som finns. Fredag/Lördag kväll runt 23 när ungarna & sambon sover. Sätta sig vid datorn, Dra igång CSGo med kompisarna, Öppna en iskall Monster och trycka in en stor general lös, KVALITETSTID


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Räknas kaffe som energidryck?


signatur

Xd

Medlem

Sen finns det ju de där evenemangen där man träffas och dricker enorma mängder alkohol och utsätts för hög ljudvolym under flera timmar i sträck. Att "festa" tror jag det heter. När ska de tala om det?


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Jag dricker öl när jag spelar.

Medlem
Skrivet av zwete:

Räknas kaffe som energidryck?

Nej, eftersom att kaffe inte marknadsförs som en dryck som piggar upp, utan mer för doft och smak.
Energidryck innehåller även vissa ingredienser som kaffe ej gör.

Frilansare

Såklart att det inte är nyttigt att lira i ett dygn och häva i sig Red Bull. Men det anmärkningsvärda här är ju hur Årets förvillare, Nyhetsmorgon förvillar vidare genom att bjuda in personer vars business går ut på att sälja "Digital Detox camps" och bota dataspelsberoende samt kränga bok om energidrycker genom att sikta in sig på spelkulturen.

Medlem

Energidryckar? Calle har du glömt din egna energidryck?

Medlem

Intressant fördelning av svar i enkäten. Undrar hur det ser ut inom övriga subkulturer? Det låga svarsantalet till trots är det inte helt orimligt att data- och TV-spelarna har en i högre grad sundare inställning till energidrycker

Medlem

Inga konstigheter att dygna när man var 15-18, det klarade man utan större problem + att hålla sig vaken dagen efter.

Nu däremot, är det lite jobbigare.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Energidryck känns så white trash.

Medlem

Dricker själv inte särskilt mycket energidryck längre, kanske 6-8st i månaden. Var dock helt beroende av energidryck för några år sedan och drack det i mängder så fort jag hade råd att köpa. Och många gånger kände man sig som en zombie efter ett helg-LAN och knappt någon sömn på 2-3 dagar.
Så klart att det inte var nyttigt, men det tänker man ju inte på när man är ung och alla polare gör likadant. Tur att man blivit äldre och klokare.. Nåja, äldre iallafall.

Sömnen har aldrig varit ett problem för mig. Sover ca 4-5 timmar per natt och känner mig pigg och alert hela dagen både på jobbet och hemma. Har gjort så sedan jag var 14-15 år gammal(är 33 nu). Dessutom ägnar jag väldigt mycket tid framför datorn per dag då jag jobbar som system utvecklare och även spelar mycket eller knåpar på projekt hemma.

Att "sova ut" 7-8 timmar per natt funkar helt enkelt inte för mig. Känner mig seg och får väldigt svårt att koncentrera mig på jobbet.

Min poäng är att jag tror vissa personer behöver sina 8 timmar per natt medans andra klarar sig på bara ett fåtal och kan fungera alldeles utmärkt trots det.

Medlem

Finns det något vidrigare än energidryck.

Medlem
Skrivet av Hymer:

Bästa som finns. Fredag/Lördag kväll runt 23 när ungarna & sambon sover. Sätta sig vid datorn, Dra igång CSGo med kompisarna, Öppna en iskall Monster och trycka in en stor general lös, KVALITETSTID

Kör liknande variant fast utan snus och barn

Medlem

Vill bara understryka det som nämns i artikeln och i några kommentarer. Dataspelsberoende är ett område med stora ekonomiska intressen. Hvb-hems ägare och privata terapeuter skulle kunna tjäna fantasibelopp av skattebetalarnas pengar om de fick ungdomar placerade för spelberoende. Var därför alltid källkritiska till artiklar/intervjuer där spelberoende tas upp. Mycket pengar att tjäna gör naturligtvis att fakta överdrivs eller förvrängs.

Medlem

Problemet är att det fortfarande inte är allmänt accepterat att ha spelandet som hobby. Personligen drar jag mig för att tala om för folk jag träffar hur mycket tid jag lägger ner på spel, hamnar alltid i ett försvarsläge.

Folk har inga problem med att sitta tre-fyra timmar framför en tv varje dag. Men sitter du samma tid framför en datorskärm så är det nått fel.

Medlem

Jag skulle titta på alternativa produkter som ger samma effekt, på längre sikt och är nyttig samtidigt. Tex. Ruckpack, som är ett kosttillskott och inte energidryck. Framtagen av Amerikanska prickskyttar för att dom inte kunde fungera i fält med piller och energidrycker

Medlem

Otroligt löjligt att försöka jämställa björnar och krigsspel. Vet inte hur det är för er andra, men åtminstone min hjärna är uppenbarligen kapabel att göra skillnad, blir aldrig speciellt uppjagad av att spela spel, och har aldrig fått adrenalinpump av det. Däremot har jag fått adrenalinpump av att köra fort som fan med bilen t.ex. och det vore underbart om jag kunde få det av att sitta still och spela spel, men så sker alltså inte.

Förr var varje LAN såhär, man dygnade första natten, körde till 5-6 på morgonen efter andra natten typ. Mängder med dricka och godis gick åt, men skoj var det. Natthumorn gick inte av för hackor

Numera spelar det ingen roll hur mycket energidryck jag häller i mig, eller hur mycket koffeintabletter jag knaprar, jag kan inte vara uppe en hel natt. Börjar bli gammal

Medlem

Redbull är skräp!

Men snälla FZ fixa så att resultaten av era omröstningar laddas via AJAX, så man inte blir skickad till en annan sida!

123
Skriv svar