Smash Bros-chef: "DLC-bedrägeri är som en epidemi"

Robot
Medlem
Smash Bros-chef: "DLC-bedrägeri är som en epidemi"

Men dom gör ju samma sak, Mario kart släpper ju DLC som man betalar för, och även till Smash Bros, han talar ju emot sig själv!


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Mario kart DLC släpptes ju nu ett år efter spelet kom ungefär, med nya banor osv, dvs utvecklades det inte samtidigt som själva spelet.

Medlem
Skrivet av ivanhoe68:

Men dom gör ju samma sak, Mario kart släpper ju DLC som man betalar för, och även till Smash Bros, han talar ju emot sig själv!

Han pratar om att spelen släpps uppstyckade och spelet i helhet släpps ofärdigt där DLC utvecklats vid sidan om.

Det han tycker är ok är om spelen är färdiga vid släpp och utvecklarna börjar jobba på DLC efter spelet är ute.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

signatur

Burn in the light.

Medlem

Håller med fullständigt.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av ivanhoe68:

Men dom gör ju samma sak, Mario kart släpper ju DLC som man betalar för, och även till Smash Bros, han talar ju emot sig själv!

Han pratar om att spelen släpps uppstyckade och spelet i helhet släpps ofärdigt där DLC utvecklats vid sidan om.

Det han tycker är ok är om spelen är färdiga vid släpp och utvecklarna börjar jobba på DLC efter spelet är ute.

Men kan man anse att ett spel är färdigt om det helt plötsligt går att köpa te.x nya gubbar, eller banor, bilar etc. Det är ju knappast som att dom inte tänkt på det under utvecklingen? Det är ju jäkligt svårt att veta om ett spel verkligen är färdigt bara för att en snubbe på Nintendo säger det? Jag tycker så här, om man behöver släppa DLC till ett spel så är inte spelet färdigt eller tillräckligt roligt om man behöver köpa mer nöje till spelet.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem
Medlem
Skrivet av Daven:

Mario kart DLC släpptes ju nu ett år efter spelet kom ungefär, med nya banor osv, dvs utvecklades det inte samtidigt som själva spelet.

Nope, var en dlc innan den expansionen.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem
Skrivet av ivanhoe68:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av ivanhoe68:

Men dom gör ju samma sak, Mario kart släpper ju DLC som man betalar för, och även till Smash Bros, han talar ju emot sig själv!

Han pratar om att spelen släpps uppstyckade och spelet i helhet släpps ofärdigt där DLC utvecklats vid sidan om.

Det han tycker är ok är om spelen är färdiga vid släpp och utvecklarna börjar jobba på DLC efter spelet är ute.

Men kan man anse att ett spel är färdigt om det helt plötsligt går att köpa te.x nya gubbar, eller banor, bilar etc. Det är ju knappast som att dom inte tänkt på det under utvecklingen? Det är ju jäkligt svårt att veta om ett spel verkligen är färdigt bara för att en snubbe på Nintendo säger det? Jag tycker så här, om man behöver släppa DLC till ett spel så är inte spelet färdigt eller tillräckligt roligt om man behöver köpa mer nöje till spelet.

Du har helt rätt i det du säger. Helt omöjligt att veta.

Evolve är ett bra exempel med DLC som kom samma dag som release och som borde ha varit med i spelet från början. Resten kan man bara spekulera i.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Det han syftar på är väl just day one DLC.

Medlem
Skrivet av ivanhoe68:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av ivanhoe68:

Men dom gör ju samma sak, Mario kart släpper ju DLC som man betalar för, och även till Smash Bros, han talar ju emot sig själv!

Han pratar om att spelen släpps uppstyckade och spelet i helhet släpps ofärdigt där DLC utvecklats vid sidan om.

Det han tycker är ok är om spelen är färdiga vid släpp och utvecklarna börjar jobba på DLC efter spelet är ute.

Men kan man anse att ett spel är färdigt om det helt plötsligt går att köpa te.x nya gubbar, eller banor, bilar etc. Det är ju knappast som att dom inte tänkt på det under utvecklingen? Det är ju jäkligt svårt att veta om ett spel verkligen är färdigt bara för att en snubbe på Nintendo säger det? Jag tycker så här, om man behöver släppa DLC till ett spel så är inte spelet färdigt eller tillräckligt roligt om man behöver köpa mer nöje till spelet.

Fast personligen tycker jag DLCs kan vara väldigt bra. Tar Dark souls som ett exempel eftersom jag älskar det spelet. Hela spelet utan DLCn är ett underbart bra spel, så underbart att jag skulle vilja ha mer, då släpps ett DLC, och ett väldigt bra DLC också. Såklart blir jag glad för det får då får jag mer att göra i spelet. TYcker inte det är ologiskt att man ska få betala en summa för detta också. Jag klassar det lite som miniexpansioner.

Medlem

"Problemet" kommer att existera så länge det finns folk som är villiga att köpa day one DLCet, så simpelt är det. Hade folk inte köpt ruttna DLC så hade de inte skapats ruttna DLC utan vi hade fått expansioner i samma stil som Oblivions Shivering Isles.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Inaktiv

Nu är det ju stor humor att någon från Nintendo ska komma och yttra sig om detta. Företaget som släpper samma spel i nya utgåvor och och om igen för fullpris.

Medlem
Skrivet av eatem:

Nu är det ju stor humor att någon från Nintendo ska komma och yttra sig om detta. Företaget som släpper samma spel i nya utgåvor och och om igen för fullpris.

This ^


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av eatem:

Nu är det ju stor humor att någon från Nintendo ska komma och yttra sig om detta. Företaget som släpper samma spel i nya utgåvor och och om igen för fullpris.

Nintendo tillför till skillnad från många andra något nytt och fräscht när de släpper spel om och om igen. T.ex. så är det ganska stor skillnad mellan Mario Sunshine och Mario Galaxy. TLoZ Wind Waker och Skyward Sword. Mario Kart Double Dash och Mario Kart 8.

De är verkligen inte rädda för att experimentera med nya spelsätt när det kommer till deras allra dyrbaraste juveler, och det är nog därför de har sån enorm fanbase. Man vet helt enkelt inte hur deras nästa stortitlar kommer vara.

Vilken artstyle kommer de att välja? Vad kommer utmärka spelet denna gång? Får vi se nya karaktärer? Det är såna saker man funderar på inför ett offentliggörande från Nintendo.

Inför andra utvecklares offentliggörande så tänker man oftast, hur snyggt kommer det bli den här gången då? Och hur skoj är det i längden egentligen? Inte så mycket.

Medlem
Skrivet av 1337Figaro:

Fast personligen tycker jag DLCs kan vara väldigt bra. Tar Dark souls som ett exempel eftersom jag älskar det spelet. Hela spelet utan DLCn är ett underbart bra spel, så underbart att jag skulle vilja ha mer, då släpps ett DLC, och ett väldigt bra DLC också. Såklart blir jag glad för det får då får jag mer att göra i spelet. TYcker inte det är ologiskt att man ska få betala en summa för detta också. Jag klassar det lite som miniexpansioner.

Nu är det ju inte riktigt det som det handlar om. Det du tar upp är raka motsatsen. Felet som påtalas är när det vid release eller kort efter släppts DLC som utvecklats parallellt med ursprungsspelet. Då är det ju material som borde vara med i spelet från början.

DLC som bakats ihop efter release är således inte problemet här.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

"The Game Has Changed"
http://9gag.com/gag/aArZA6L


signatur

autograph

Medlem

Jag tänker att DLC's är ungefär som extrautrustning till en bil som man köper. Undrar om Masahiro tycker samma sak om att bilföretag säljer extrautrustning till bilar?

Avstängd

Jag blir lycklig att det finns hopp om mänskligheten..... Eller ska jag kalla detta spelnligheten.

Inaktiv
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av eatem:

Nu är det ju stor humor att någon från Nintendo ska komma och yttra sig om detta. Företaget som släpper samma spel i nya utgåvor och och om igen för fullpris.

Nintendo tillför till skillnad från många andra något nytt och fräscht när de släpper spel om och om igen. T.ex. så är det ganska stor skillnad mellan Mario Sunshine och Mario Galaxy. TLoZ Wind Waker och Skyward Sword. Mario Kart Double Dash och Mario Kart 8.

De är verkligen inte rädda för att experimentera med nya spelsätt när det kommer till deras allra dyrbaraste juveler, och det är nog därför de har sån enorm fanbase. Man vet helt enkelt inte hur deras nästa stortitlar kommer vara.

Vilken artstyle kommer de att välja? Vad kommer utmärka spelet denna gång? Får vi se nya karaktärer? Det är såna saker man funderar på inför ett offentliggörande från Nintendo.

Inför andra utvecklares offentliggörande så tänker man oftast, hur snyggt kommer det bli den här gången då? Och hur skoj är det i längden egentligen? Inte så mycket.

Jodå jag gillar dom. Är uppväxt med NES/SNES och har en kärlek till Mario och Zelda. Min son på 4 år älskar Wii U:n med Mario 3D world och Mario Kart så jag har inget emot Nintendos spel generellt. Det jag syftade på är alla återsläpp, t.ex. Super Mario World och Super Mario 64 som släppts på nytt i deras bärbara format ett antal gånger och då till fullpris. Det är lite komiskt då att de klagar på DLC samtidigt som de utan att skämmas släpper ett gammalt SNES-spel för 4-500 kr på Game boy.

Vad är det som är så svårt att förstå? Varje spelprojekt har en budget. D.v.s. att det är förbestämt hur många personer som kan jobba på projektet under hur långt tid. Det går inte att göra spel på ett professionellt sätt utan att ha en budget, så låt oss acceptera detta faktum.
När man sen gör DLC så görs det en ny budget för detta. Resurerna som matas in i DLC-produktionen var aldrig en del av resurserna för skapandet av huvudspelet. Att göra DLC är inte att ta bort något från spelet, oavsett om produktionen sker parallellt.
AAA-spel är inte ett konstnärligt arbete som är frånkopplat från ekonomi och planering. Vill man ha det, köp indiespel istället.

Medlem

DLC blev mer attraktivt för spelbolagen när internet hastigheten blev bättre i början av 2000-talet. Det har öppnat upp otroligt mycket mer möjligheter.

Se t.ex slutet av 90-talet, var du inte "färdig" med spelet så skulle du inte kunna skeppa ut det, för du vet inte om folk har internet åtkomst. Nu är internet åtkomsten en självklarhet och företagen kan tjäna pengar på det faktum plus rätta till misstag med 1-day patch bara för att hålla sin deadline.

Medlem

Är besviken på nintendo. Köpte super mario party 10. Vi är en familj så tänkte det skulle vara skoj med ett nytt fräsht smp. Dock är ett helt spelläge låst då man måste ha amiibo gubbar eller va dom heter. Liknande skylandersupplägg. Läget som är låst är mer som de klassiska smp spelen, då var o en hår för sig på ett bräde. Snacka om mjölkning. Dessutom är spelet rätt innehållslöst generellt. Sista nintendokonsoll jag köpte. Blir pc all the way nu.

Medlem

Fast Mew-two & Lucas är ju copypaste från tidigare spel.
Ryktades väl att Roy ska komma också? Ännu en copypaste.

Medlem

Sen gäller det ju att göra skillnad på DLC och DLC.
Skins och annat grafiskt lull lull görs ju inte av samma personer som gör banor, eller knackar kod, och just de som gör skins verkar ju blir klara med sin del av grundspelet långt innan resten.
Då är det ju inte alltid så att dom kan/vill/bör gå vidare till nått annat spel eller företag när de istället kan göra ett skin eller tre. Det ger företaget lite pengar, det påverkar inte utvecklingen av resten av spelet, det ger den delen av teamet tryggare anställning och de som gillar skins får ut något också. Win-win, och fullt okej om det släpps day one.

Medlem
Skrivet av Kane:
Skrivet av 1337Figaro:

Fast personligen tycker jag DLCs kan vara väldigt bra. Tar Dark souls som ett exempel eftersom jag älskar det spelet. Hela spelet utan DLCn är ett underbart bra spel, så underbart att jag skulle vilja ha mer, då släpps ett DLC, och ett väldigt bra DLC också. Såklart blir jag glad för det får då får jag mer att göra i spelet. TYcker inte det är ologiskt att man ska få betala en summa för detta också. Jag klassar det lite som miniexpansioner.

Nu är det ju inte riktigt det som det handlar om. Det du tar upp är raka motsatsen. Felet som påtalas är när det vid release eller kort efter släppts DLC som utvecklats parallellt med ursprungsspelet. Då är det ju material som borde vara med i spelet från början.

DLC som bakats ihop efter release är således inte problemet här.

Nu svarade jag ju dock på en kommentar som påstod att om ett spel behöver ett DLC så är inte spelet färdigt eller tillräckligt kul. Jag gav min åsikt som svar på hans kommentar.

Medlem

More relevant than ever.
http://9gag.com/gag/a5Px6dq


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av eatem:

Nu är det ju stor humor att någon från Nintendo ska komma och yttra sig om detta. Företaget som släpper samma spel i nya utgåvor och och om igen för fullpris.

Nintendo tillför till skillnad från många andra något nytt och fräscht när de släpper spel om och om igen. T.ex. så är det ganska stor skillnad mellan Mario Sunshine och Mario Galaxy. TLoZ Wind Waker och Skyward Sword. Mario Kart Double Dash och Mario Kart 8.

De är verkligen inte rädda för att experimentera med nya spelsätt när det kommer till deras allra dyrbaraste juveler, och det är nog därför de har sån enorm fanbase. Man vet helt enkelt inte hur deras nästa stortitlar kommer vara.

Vilken artstyle kommer de att välja? Vad kommer utmärka spelet denna gång? Får vi se nya karaktärer? Det är såna saker man funderar på inför ett offentliggörande från Nintendo.

Inför andra utvecklares offentliggörande så tänker man oftast, hur snyggt kommer det bli den här gången då? Och hur skoj är det i längden egentligen? Inte så mycket.

Eller hur? Det är alltid lite större pirr i magen och spänning i för nästa stora Mario-eller Zelda-titel (eller Metroid... Gahhh ge mig nytt Metroid, nu nu NU!!!) än inför nästa Assasins Creed, CoD osv. Nintendo leker loss och testar lite mer i sina serier. Det kan bli hit or miss men deras lägstanivå är ändå högre än genomsnittet tycker jag. Super Mario 3D World må göra mig pissförbannad på den sista banan (Champion's Road) men jag har aldrig tråkigt.

1
Skriv svar