Råd önskas för uppgradering utav dator

Medlem
Råd önskas för uppgradering utav dator

Tjo kamrater! Nu när Witcher 3 och GTA kommit till PC så känner jag att det är dags att ge gamla bettan en makeover, eller kanske helombyte. Typ var femte år så köper jag något som håller någorlunda, läser på allt jag kan, och sen köper. Sen glömmer jag allt tills det är dags att uppgradera. Och nu är vi här igen! Jag sitter på följande rigg:

Moderkort: MSI P67A-GD65 REV B3
Skärm: BenQ TFT 24" G2420HDBE
Minnen: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3
Processor: Intel Core i5 2500K 3,3GHz
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1024MB OC
Nätagg: XFX XXX Edition 750W 80+ Silver

Mitt mål är en ganska kraftfull rigg, som kan klara allt som finns ute nu (Typ Witcher 3) på högsta, eller åtminstone förbaskat bra. Tänkte slanta ut lite mer än jag brukar och tänker mig runt 15 000 eller så. Men, om jag kan använda något från min nuvarande dator och uppgradera något annat desto mer, så är det något jag gärna gör!

Vad tror ni? Vart skall man börja?


signatur

Videomupp

Testpilot

Det är ju rätt okej saker du har , vill du komma billigt undan så klockar du upp processorn till över 4GHz , ser till att ha en SSD som spelinstallationsdisk och köper ett kort i klass med 970/980 alt 290/290x .

Alternativet är total ombyggnation men där finns det säkert nån annan som kan tipsa om en bra combo.

Medlem

Har liknande rigg. Köpte en 2600k på sweclockers för 900kr, satte på en h80 och kör den i 4.4ghz utan några problem, sen fick det bli ett Asus 290 DCUii. (Den fläkten låter lite mer än jag hoppats på men som nybliven pappa fick jag nöja mig med 2495 kr på netonnet) Kör GTA på väldigt höga inställningar förutom skuggor och lite FXAA och MSAA

Att hitta en CPU som presterar så mycket bättre är nog svårt, håller med föregående talare om att jag skulle lägga pengarna på GPUn. Sen ser man i tester att just GTA är väldigt CPU krävande. Har ingen koll på Witcher 3

Medlem

Ny kylare till CPUn och klocka den över 4Ghz.
Köp ett R9 290 på en rea och klocka den till R9 290X hastigheter och voila du har en riktigt fin dator för 3000kr.
Nu antar jag att du har en SSD som system och speldisk. Har du inte det måste du köpa en omedelbums!

För 15'000kr kan du göra rätt mycket men då börjar det bli dags att byta ut allt i din dator.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

En sak bara. Köp inte asus r9 290. Ta ett tri-x istället. Komplett har rea just nu:
https://www.komplett.se/sapphire-radeon-tri-x-r9-290-4gb-oc/8...


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Håller med tidigare inlägg. Behåll burken och köp ett nytt grafikkort. 2500K är fortfarande en mycket kompetent processor som ger dig ännu mer om du överklockar den. Att byta ut de övriga komponenterna skulle vara slöseri med dina pengar samtidigt som det inte ger dig någon nämnvärd prestandavinst.

1. Köp ett nytt grafikkort. GTX 970/980 eller Radeon 290X.
2. Överklocka din CPU. Ny kylare om det behövs.
3. Tuta och kör på höga inställningar.
4. Lägg slantarna du har sparat på andra saker.

Medlem

Överklocka din CPU och köp ett Sapphire 290 alt ett 290x. NN brukar ha riktigt bra priser på dessa.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Åfan! Det här var ju roliga nyheter. Visar också att min tillförlit i FZ är befogad då den är ihopsatt helt efter forumsmedlemmars tips

Överklocka! Check! Ska kika på en ny fläkt i sådana fall. Har ni tips där? Just där vet jag inte vad som är bra eller ej. Vad ska man kika efter?

Och sen den eviga nvidia vs asus. Jag har alltid varit nvidiafan, och det rycker lite i att köpa ett 980. Men det var också en förjävla prisskillnad för ganska lite prestandavinst (av min enkla googling). Jag måste ta mig en funderare, men om ni har fortsatta argument där så tar jag gärna emot dom!

Sen så har jag två ssder, men det kanske är värt med en till. En köptes nyligen och är 256, medan den andra är 64, och den får typ inget plats på längre.

Ska investera i 8 GB ramminne till också tänkte jag. Även om 8 ska räcka så kör jag mycket redigering för jobb, och då är det välbehövligt i vilket fall som helst.


signatur

Videomupp

Medlem

Kan bara prata för mig själv. Jättenöjda med 290. Kommer dock en 300-serie inom kort från team red. 970 får du inte hela minnet, 980 är dubbla pengarna. Kolla runt, sweclockers har bra tester på gpuer. Såg något test där 290x var i klass med första titan när det kommer till fps. Som tidigare talare nämnt så får du ett 290x för 2600kr vilket är väldigt mycket kort för pengarna. Happy gaming

Medlem

Finns egentligen ingen anledning att köpa ett dyrare 970 när 290 presterar samma fast för en billigare peng. 980 är helt galet överprisat just nu så det skulle jag med undvika. Jag köpte mina 980 på release dagen för 3490/st (prisfel)


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

1
Skriv svar