Uppgradering för crysis. Quad core eller ett till grafikkort?

Medlem
Uppgradering för crysis. Quad core eller ett till grafikkort?

Hej, Jag har En intel E6600 2 x 2,4 ghz och ett GeForce 8800 GTS 640. När jag spelar crysis demot så flyter det inte på något bra alls (vill ju åtminstånde kunna köra allt på High i 1680 x 1050 med en fps på minst 40).
Först ska jag vänta och se hur det blir när spelet släpps (det har ju pratats om att demot inte utnyttjar flerkärniga processorer) och då se om jag ens behöver uppgradera. Men vad tror ni behövs mest om det fortfarande inte flyter på bra, Processor eller Grafikkort?

Medlem

Crysis stöder inte Quad Core heller.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Du får mer FPS om du byter till bättre grafikkort.


signatur

<3

Inaktiv

Crysis stödjer Quadcore!

Vad har du i minne?
köp en snabbare HDD kanske? vet hur det hjälper men borde ju hjälpa lite...


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

Medlem

Jag har 2 Gb RAM och det är inget fel på min HDD.
Jag undrar helt enkelt vad som skulle få crysis att flyta på bättre på min dator! En kraftigare processor eller ett till 8800 GTS. Då det är mycket billigare att köpa en quad-core q6600 så lutar jag ditåt. Men jag är osäker på hur stor "boost" prestandan skulle få. crysis kanske kräver mer av processorn än av GPU:en/a när man kör på very high settings (på grund av allt motionblur som måste beräknas kanske?)

Medlem

1 gb minne till skulle sitta fint, sedan så tror jag nog ett grafik kort skulle höja FPS:en mer än en ny prolle, den du har är redan bra. Men om du ska köpa ett nytt graffekort så köp ett 8800 gt!


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

Medlem

8800 GT ger defenetivt mest prestanda per krona. SPelet är bra mer grafiktungt än beräkningskrävande.

Medlem
Skrivet av Stealther:

Men om du ska köpa ett nytt graffekort så köp ett 8800 gt!

Varför skulle jag köpa ett 8800 GT när jag har ett 8800 GTS 640?
Jag pratar inte om att köpa nytt grafikkort utan ett till.

Medlem

Spelar du i 1680 x 1050 kan jag tänka mig att Sli ger mer FPS. Men vänta ett tag tills ett par hårdvaru siter testat SLI i Crysis med senaste drivrutinerna från Nvidia.


signatur

<3

Medlem

Jag kanske har missat något men jag förstår inte varför alla är så kåta på hög upplösning?? Jag har också en C2D6600 och ett GF8800 GTS och demot flyter perfekt med allt på high på 1024*768 med x4 AA... testa det! Det ser toppen ut!

Dom bästa upplösningarna för spel är 1024*768 med 4xAA och 1280*1024 ev. med AA. Glöm alla höga upplösningar, det är bara en mental grej att det är bättre grafik då!

Medlem
Skrivet av Fedorov:

Jag kanske har missat något men jag förstår inte varför alla är så kåta på hög upplösning?? Jag har också en C2D6600 och ett GF8800 GTS och demot flyter perfekt med allt på high på 1024*768 med x4 AA... testa det! Det ser toppen ut!

Dom bästa upplösningarna för spel är 1024*768 med 4xAA och 1280*1024 ev. med AA. Glöm alla höga upplösningar, det är bara en mental grej att det är bättre grafik då!

Har man en stor skärm måste man köra med större upplösning för att de ska se bra ut. 1024*768 -1280*1024, passar ju bra till 17-19"

Medlem
Skrivet av muscle:
Skrivet av Fedorov:

Jag kanske har missat något men jag förstår inte varför alla är så kåta på hög upplösning?? Jag har också en C2D6600 och ett GF8800 GTS och demot flyter perfekt med allt på high på 1024*768 med x4 AA... testa det! Det ser toppen ut!

Dom bästa upplösningarna för spel är 1024*768 med 4xAA och 1280*1024 ev. med AA. Glöm alla höga upplösningar, det är bara en mental grej att det är bättre grafik då!

Har man en stor skärm måste man köra med större upplösning för att de ska se bra ut. 1024*768 -1280*1024, passar ju bra till 17-19"

Jo, det har du nog rätt i att det beror på skärmens storlek. Som tips till trådskaparen vill jag ändå ge att testa på en lägre upplösning och välj till AA för att se om det ger bättre perstanda. Crysis ska funka bra med den hårdvaran han har ifall man inte fläskar på i alltför hög upplösning eller har för gamla drivrutiner. Spelet ser otroligt bra ut i låga upplösningar med High-inställningar och AA.

Annars kan man alltid testa att klocka både cpu och gpu lite. Både Core2 Duon och GTS-kortet är ju relativt klockningsvänliga....

Medlem

Du kan ju köra cross fire? ett GTS och ett GT;)?


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

Medlem
Skrivet av urken:

Du får mer FPS om du byter till bättre grafikkort.

Bättre grafikkort? han har ju Geforce 8800 FFS, det bästa på marknaden!!


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem
Skrivet av Exeron:
Skrivet av urken:

Du får mer FPS om du byter till bättre grafikkort.

Bättre grafikkort? han har ju Geforce 8800 FFS, det bästa på marknaden!!

Nej. han har ett GeForce 8800 GTS 640.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av Stealther:

1 gb minne till skulle sitta fint,

2 GB i minne är mer en nog, tvivlar på att crysis själv tar upp hela 2GB i minne när man kör det.

Medlem

Ja, Crysis kräver ca 1800mb RAM så 2gb räcker ju fint. En ny processor är ju ganska dumt. Min Athlon x2 4600+ jobbar aldrig över 70% i crysis och en E6600 är ännu bättre. Skaffar du q6600 eller E6850 så blir skillnaden inte speciellt stor. Skaffar du därimot ett till grafikkort och kör i SLI får du en betydligt bättre boost.


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

För oss med LCDskärmar så har vi ju bara en optimal upplösning. Och den vill man ju gärna använda. Man kan ju om man så önskar köra lägre och stretcha ut bilden eller få svarta ramar. Men det är inte kul direkt...


signatur

Allvarligt talat!

Inaktiv
Skrivet av Fedorov:

Jag kanske har missat något men jag förstår inte varför alla är så kåta på hög upplösning?? Jag har också en C2D6600 och ett GF8800 GTS och demot flyter perfekt med allt på high på 1024*768 med x4 AA... testa det! Det ser toppen ut!

Dom bästa upplösningarna för spel är 1024*768 med 4xAA och 1280*1024 ev. med AA. Glöm alla höga upplösningar, det är bara en mental grej att det är bättre grafik då!

Har man t ex en 22" widescreen skärm eller en lcd skärm överhuvudtaget egentligen så vill man köra i native upplösningen. Dvs man kör den upplösningen som är skärmen är gjord för. När jag köpte min 22a slängde jag igång ett spel i 1280x960 och bilden blev helt suddig. Kollade upp vad min native upplösning var (1680x1050) och viola! Kristallklar bild

Ontopic då. Det har skrivits en hel del om att man faktiskt inte vinner någon prestanda överhuvudtaget genom att använda fyrkärniga processorer i Crysis jämför med dubbelkärniga i samma hastighet. Så jag avråder dig å det bestämdaste att kasta pengarna i sjön på en ny processor! Tycker helt klart att du ska köpa ett till grafikkort isf.
Har en kompis som har exakt samma specs som du har och han kör high på allt. Dock så tror jag han kör 1024x768


signatur

Asus P5Q Deluxe | E8500 @ 3.8Ghz | Corsair XMS 2x2048Mb 800Mhz | Sapphire Radeon 4870X2 | Corsair TX750W | Creative X-Fi Xtreme | Windows Vista 64

Medlem

Jag kan bara säga att jag har en Q6600, 8800 GTS 640 och 4 Gb 800 MHz-minne. Har testat demot och ville köra i 1600x1200 som är native-upplösningen för min monitor. Kunde definitivt INTE köra med allt på high, men gjorde lite selektiva nedjusteringar och fick en snittframerate i det där GPU-testet på drygt 40. Ser ändå rätt schysst ut, har för mig att jag lämnade t.ex. Shader Quality på högsta vilket ju bör göra rätt mycket.

Medlem
Skrivet av Oskmos:

Hej, Jag har En intel E6600 2 x 2,4 ghz och ett GeForce 8800 GTS 640. När jag spelar crysis demot så flyter det inte på något bra alls (vill ju åtminstånde kunna köra allt på High i 1680 x 1050 med en fps på minst 40).
Först ska jag vänta och se hur det blir när spelet släpps (det har ju pratats om att demot inte utnyttjar flerkärniga processorer) och då se om jag ens behöver uppgradera. Men vad tror ni behövs mest om det fortfarande inte flyter på bra, Processor eller Grafikkort?

Demot var ju nåt så sjukt dåligt optimerat, körde allt på low men laggade ändå. När jag sen provade hela spelet så flöt det på jäkligt mycket bättre. Men jag skulle nog också säga nytt grafikkort.:)

Skrivet av Stealther:

Du kan ju köra cross fire? ett GTS och ett GT;)?

SLi på nVidia-språk;)

Medlem

Tack för alla svar! Jag har spelat klart spelet nu, jag körde med de flesta inställningar på medium men "shaders" på high (det är ju den som gör spelet snyggt) i 1366 x 768 på min 20" LCD, funkade tillräckligt bra. Det blev/blir dock ingen uppgradering av hårdvaran, jag gick och köpte en 24" LCD skärm från Samsung istället. Det är inte lika skoj och köra den låga upplösningen på så stor skärm men det går att köra allt på medium i native-res så det ordnar sig.

Det ska bli härligt om några år när nästa våg av värsrtinggrafikko0rt kommer ut och man kan spela crysis i allt på Very High, 4x AA i 1920 x 1200! Kanske inte är nästa våg, men nästnästa!

Medlem

Jag har quad processor, 4 gb minne och 8800 gts 640 och det flyter riktigt bra - har en raptor hd oxå....

Jag kör nu i 1920x1200...i high...

Inaktiv
Skrivet av dr.drake:

Jag har quad processor, 4 gb minne och 8800 gts 640 och det flyter riktigt bra - har en raptor hd oxå....

Jag kör nu i 1920x1200...i high...

DX10?
FPS?

Nej.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

1
Skriv svar