Aktier och investeringar i tv/datorspelsbolag

Medlem
Aktier och investeringar i tv/datorspelsbolag

Hej!

Jag undrar om någon här investerar i tv/datorspelsbolag och om ni tror att det kan vara bra investeringar. Man kan t.ex. investera i svenska Starbreeze eller i elektronikföretag som arbetar mycket med spel som svenska Tobii. Utveckling av spel och eye tracking.

I utländska bolag så kan man t.ex. investera i Electronic Arts, Activision Blizzard Inc, eller i stora försäljare av spel likt GameStop Corp. Tråden handlar mer eller mindre om någon tror att investeringar i den här genren kan bli väldigt lönsamt och om någon här redan har investerat i bolag likt dessa. Personligen så har jag köpt aktier i Starbreeze för några hundralappar för att det har gått bra för dem de senaste 3 åren med titlar som Payday och Brothers, samt att de har framtida titlar på gång. De säljer också bra på sina DLC contents.

Köper man aktier i dessa bolag så hjälper man dem att få in pengar till framtida investeringar och man själv kan tjäna lite eller mycket pengar på det beroende på hur väl företaget går.


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Medlem

Jag tror absolut att data/tvspelssektorn kommer växa framöver men det är som alltid svårt att veta just vilka bolag som kommer gå bra och vilka som kanske inte existerar om ett par år. Bolag inom data/tvspel är ju extra känsliga eftersom de släpper titlar med relativt sega intervall(1 år) där det på förhand kan vara svårt som aktieägare att veta om ett spel kommer sälja som smör eller floppa helt (jämför t.ex. H&M som släpper konstant nya produkter och har en konstant försäljning).

För även om hypen för TWD är stor just nu så vet vi inte hur det kommer se andra kvartalet 2016 då Starbreeze släpper sitt spel. Nu tror jag själv att TWD fortfarande kommer vara stort 2016 så ur ett marknadsföringsperspektiv så blir det nog inga problem för Star.

Sen måste vi också skilja på mindre företag som Starbreeze som släpper väldigt få titlar och en koncern som EA eller Activision som har flera titlar. Om TWD skulle gå dåligt så kommer starbreeze aktien att sjunka i golvet medans de större bolagen skulle klara av om ett av deras spel gick dåligt.

"Köper man aktier i dessa bolag så hjälper man dem att få in pengar till framtida investeringar". Detta stämmer inte riktigt tyvärr för köper du aktier nu så köper du ju av andra privatpersoner eller institutioner och inte av Starbreeze. Däremot om Starbreeze gör något som kallas nyemission, typ trycka upp fler aktier, så finns möjligheten att köpa aktier av Starbreeze och på så sätt kan Starbreeze då in mer pengar om det skulle behövas.

Men absolut, jag tror också på Starbreeze i framtiden och äger för närvarande aktier till ett värde av ca 30k.

Inaktiv

Det enda jag vet om Starbreeze är att de har stigit ganska mycket senaste två veckorna. Jag sålde nämligen mina för 10,85 kr st (köpte för 6 kr) för ett par veckor sedan men de har fortsatt klättra upp (senast jag kollade var de på 13,45 kr). Om det är ett tecken på att man ska köpa in sig eller vänta vågar jag inte säga. Det kan vara svårt med aktier. Jag ska väl inte klaga, gick ganska mycket plus på dom. (Men det är ju givetvis typiskt att de stiger med nästan 2 kr efter jag sålt dom hehe).

Medlem

Är en svår marknad då stora och små företag går i konkurs väldigt fort. THQ var ett bra företag som gjorde helt ok spel och en del riktigt bra spel. Företaget gick åt helvete...

Payday 2 slog förväntningarna rejält och jag blev också förvånad hur bra det var i jämförelse med första spelet. Tror att en av huvudpersonerna bakom Payday 2 har lämnat företaget om jag minns rätt vilket kan påverka framtida spel.
Kommer nästa Payday eller vad dom nu jobbar på slå förväntningarna igen? Hur kommer marknaden reagera?

Nej jag är lite av en fegis så satsar på stabila företag som går riktigt bra och som ger bra utdelning. Då slipper man oroa sig om dåliga nyheter speciellt på en ostabil marknad.

Skrivet av eatem:

Det enda jag vet om Starbreeze är att de har stigit ganska mycket senaste två veckorna. Jag sålde nämligen mina för 10,85 kr st (köpte för 6 kr) för ett par veckor sedan men de har fortsatt klättra upp (senast jag kollade var de på 13,45 kr). Om det är ett tecken på att man ska köpa in sig eller vänta vågar jag inte säga. Det kan vara svårt med aktier. Jag ska väl inte klaga, gick ganska mycket plus på dom. (Men det är ju givetvis typiskt att de stiger med nästan 2 kr efter jag sålt dom hehe).

Marknaden överlag har gått upp mycket senaste tiden och april brukar vara den bästa månaden.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Perz:

Jag tror absolut att data/tvspelssektorn kommer växa framöver men det är som alltid svårt att veta just vilka bolag som kommer gå bra och vilka som kanske inte existerar om ett par år. Bolag inom data/tvspel är ju extra känsliga eftersom de släpper titlar med relativt sega intervall(1 år) där det på förhand kan vara svårt som aktieägare att veta om ett spel kommer sälja som smör eller floppa helt (jämför t.ex. H&M som släpper konstant nya produkter och har en konstant försäljning).

För även om hypen för TWD är stor just nu så vet vi inte hur det kommer se andra kvartalet 2016 då Starbreeze släpper sitt spel. Nu tror jag själv att TWD fortfarande kommer vara stort 2016 så ur ett marknadsföringsperspektiv så blir det nog inga problem för Star.

Sen måste vi också skilja på mindre företag som Starbreeze som släpper väldigt få titlar och en koncern som EA eller Activision som har flera titlar. Om TWD skulle gå dåligt så kommer starbreeze aktien att sjunka i golvet medans de större bolagen skulle klara av om ett av deras spel gick dåligt.

"Köper man aktier i dessa bolag så hjälper man dem att få in pengar till framtida investeringar". Detta stämmer inte riktigt tyvärr för köper du aktier nu så köper du ju av andra privatpersoner eller institutioner och inte av Starbreeze. Däremot om Starbreeze gör något som kallas nyemission, typ trycka upp fler aktier, så finns möjligheten att köpa aktier av Starbreeze och på så sätt kan Starbreeze då in mer pengar om det skulle behövas.

Men absolut, jag tror också på Starbreeze i framtiden och äger för närvarande aktier till ett värde av ca 30k.

Tack för en intressant analys som jag ska ha i åtanke vid framtida investeringar.


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Medlem
Skrivet av eatem:

Det enda jag vet om Starbreeze är att de har stigit ganska mycket senaste två veckorna. Jag sålde nämligen mina för 10,85 kr st (köpte för 6 kr) för ett par veckor sedan men de har fortsatt klättra upp (senast jag kollade var de på 13,45 kr). Om det är ett tecken på att man ska köpa in sig eller vänta vågar jag inte säga. Det kan vara svårt med aktier. Jag ska väl inte klaga, gick ganska mycket plus på dom. (Men det är ju givetvis typiskt att de stiger med nästan 2 kr efter jag sålt dom hehe).

ja, det är det som är svårt med aktier. Att veta när man ska sälja och hur länge man ska ha dem, samt veta vilken information som kommer att drabba kursen. Roligt att se att så många användare på FZ:a ändå är intresserad av aktier och tv/datorspels bolag. Det gläder mig.


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Är en svår marknad då stora och små företag går i konkurs väldigt fort. THQ var ett bra företag som gjorde helt ok spel och en del riktigt bra spel. Företaget gick åt helvete...

Payday 2 slog förväntningarna rejält och jag blev också förvånad hur bra det var i jämförelse med första spelet. Tror att en av huvudpersonerna bakom Payday 2 har lämnat företaget om jag minns rätt vilket kan påverka framtida spel.
Kommer nästa Payday eller vad dom nu jobbar på slå förväntningarna igen? Hur kommer marknaden reagera?

Nej jag är lite av en fegis så satsar på stabila företag som går riktigt bra och som ger bra utdelning. Då slipper man oroa sig om dåliga nyheter speciellt på en ostabil marknad.

Skrivet av eatem:

Det enda jag vet om Starbreeze är att de har stigit ganska mycket senaste två veckorna. Jag sålde nämligen mina för 10,85 kr st (köpte för 6 kr) för ett par veckor sedan men de har fortsatt klättra upp (senast jag kollade var de på 13,45 kr). Om det är ett tecken på att man ska köpa in sig eller vänta vågar jag inte säga. Det kan vara svårt med aktier. Jag ska väl inte klaga, gick ganska mycket plus på dom. (Men det är ju givetvis typiskt att de stiger med nästan 2 kr efter jag sålt dom hehe).

Marknaden överlag har gått upp mycket senaste tiden och april brukar vara den bästa månaden.

ja, säkerheten kan vara något och därför har man aktier i flera olika bolag i sin aktieportfölj. Både säkra och lite osäkra kort. Jag vet att Fares har lämnat Starbreeze och brothers licensen har blivit såld så fler spel i den serien kommer inte Starbreeze att få in några pengar på. Dock så går det väldigt bra för Payday 2 och deras dlc försäljning. Hur det kommer att bli med framtida spel vet man aldrig.


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Är en svår marknad då stora och små företag går i konkurs väldigt fort. THQ var ett bra företag som gjorde helt ok spel och en del riktigt bra spel. Företaget gick åt helvete...

Payday 2 slog förväntningarna rejält och jag blev också förvånad hur bra det var i jämförelse med första spelet. Tror att en av huvudpersonerna bakom Payday 2 har lämnat företaget om jag minns rätt vilket kan påverka framtida spel.
Kommer nästa Payday eller vad dom nu jobbar på slå förväntningarna igen? Hur kommer marknaden reagera?

Nej jag är lite av en fegis så satsar på stabila företag som går riktigt bra och som ger bra utdelning. Då slipper man oroa sig om dåliga nyheter speciellt på en ostabil marknad.

Skrivet av eatem:

Det enda jag vet om Starbreeze är att de har stigit ganska mycket senaste två veckorna. Jag sålde nämligen mina för 10,85 kr st (köpte för 6 kr) för ett par veckor sedan men de har fortsatt klättra upp (senast jag kollade var de på 13,45 kr). Om det är ett tecken på att man ska köpa in sig eller vänta vågar jag inte säga. Det kan vara svårt med aktier. Jag ska väl inte klaga, gick ganska mycket plus på dom. (Men det är ju givetvis typiskt att de stiger med nästan 2 kr efter jag sålt dom hehe).

Marknaden överlag har gått upp mycket senaste tiden och april brukar vara den bästa månaden.

ja, säkerheten kan vara något och därför har man aktier i flera olika bolag i sin aktieportfölj. Både säkra och lite osäkra kort. Jag vet att Fares har lämnat Starbreeze och brothers licensen har blivit såld så fler spel i den serien kommer inte Starbreeze att få in några pengar på. Dock så går det väldigt bra för Payday 2 och deras dlc försäljning. Hur det kommer att bli med framtida spel vet man aldrig.


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Medlem

Jag har i efterhand tänkt att det hade varit en bra idé att investera i Minecraft (Mojang) tidigare, om det var möjligt.
När jag köpte spelet hade det bara sålts i ungefär 50 000 exemplar.

Jag är nog egentligen lite för feg för att satsa pengar i något när jag, i värsta fall, kan förlora en stor del av dem.
Å andra sidan är inte vanligt sparande på banken något vidare, nu när vi har minusränta.

Medlem
Skrivet av returpack:

Jag har i efterhand tänkt att det hade varit en bra idé att investera i Minecraft (Mojang) tidigare, om det var möjligt.
När jag köpte spelet hade det bara sålts i ungefär 50 000 exemplar.

Jag är nog egentligen lite för feg för att satsa pengar i något när jag, i värsta fall, kan förlora en stor del av dem.
Å andra sidan är inte vanligt sparande på banken något vidare, nu när vi har minusränta.

Investerade småpengar i Train Fever genom Gambitious. Fått tillbaka allt jag investerade och hel del till.
Nästan så man ångrar sig att man inte slängde in mer pengar.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Jag har länge funderat på att investera men jag har ingen aning om var jag ska börja.

Har även tänk investera i några personer igenom trade in sports men jag vet inte om jag vill låsa in mina pengar så länge så att jag faktiskt kan få några pengar.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem
Skrivet av returpack:

Jag har i efterhand tänkt att det hade varit en bra idé att investera i Minecraft (Mojang) tidigare, om det var möjligt.
När jag köpte spelet hade det bara sålts i ungefär 50 000 exemplar.

Jag är nog egentligen lite för feg för att satsa pengar i något när jag, i värsta fall, kan förlora en stor del av dem.
Å andra sidan är inte vanligt sparande på banken något vidare, nu när vi har minusränta.

Tyvärr var Mojang aldrig ett publikt bolag, dvs man kunde aldrig som privatperson investera i det genom att köpa aktier på börsen. Även om många bolag beger sig till börsen när de växer och behöver kapital så är det inte alla bolag som gör det, se IKEA som ett exempel.

phi
Medlem

Köpte Starbreeze när den låg på runt 6 kr förra sommaren och ser fortfarande potential till en fortsatt fin uppsida. Förvånar mig inte ifall vi ser den ligga på runt 18-20 kr innan hösten.

Men i övrigt så har jag inga aktier i några andra bolag som sysslar med tv/datorspel. Tycker det är en alldeles för svårt bransch.

Medlem
Skrivet av joffjoff:

Jag har länge funderat på att investera men jag har ingen aning om var jag ska börja.

Har även tänk investera i några personer igenom trade in sports men jag vet inte om jag vill låsa in mina pengar så länge så att jag faktiskt kan få några pengar.

Först måste du fundera på hur lång din sparhorisont är. Skulle du behöva använda pengarna inom de de närmsta åren för t.ex. ett bostadsköp så skulle jag rekommendera att du inte investerar i aktier eller aktiefonder på grund av vi kan aldrig veta när nästa kris kommer. Säg att du har 200k som du vill använda om 2 år och du placerar allt på börsen och sen sjunker börsen med 40% och du har bara 120k kvar när du behöver dom.

Däremot om din sparhorisont är längre och du kan överleva ett eventuellt börsfall utan att ta ut pengarna så skulle jag rekommendera att du öppnar ett investeringssparkonto(undvik "aktie- och fondkonto") hos någon utav internetbankerna Avanza eller Nordnet (dessa banker har lägre kostnader än de traditionella bankerna).

När man väl ska investera behöver man ha en förståelse över hur riskerna ser ut. En grundregel är att desto snävare investeringen är desto högre är risken, dvs aktier är snävast och har då högst risk medans en globalfond som äger aktier i olika företag i hela världen är bredast och har då minst risk. Om man är nybörjare rekommenderar jag att inte göra snäva investeringar innan man har fått sig en större förståelse för hur börsen fungerar. Att lägga alla pengar i samma fond eller i samma aktie är som att lägga "alla ägg i samma korg" och bör således också undvikas.

Ett enkelt tips då till nybörjare är att börja månadsspara i några billiga aktiefonder. Aktiefonder består av många olika aktier vilket gör den mer stabil. Det finns flera olika sådana som är inriktade på olika marknader och har olika risknivåer.

Ett förslag är att du tar ditt månadsbelopp som du vill investera och sätter 80% utav det i en billig globalfond och 20% i en Sverigefond (med billig menar jag att förvaltningsavgiften är mellan 0-0,5%.) Exempel på detta är globalfonden "DNB Global Indeks" och Avanzas Sverigefond "Avanza Zero".

Jag rekommenderar att kikar in på sparekonomen Cleas Hembergs sparblogg under kategorin "Folkportföljen" för att läsa och lära dig mer.

Sen måste vi komma ihåg att det är alltid en risk att investera pengar då värdet på dina innehav kan sjunka i det korta loppet men sparande i aktiefonder har i historien utklassat sparande på sparkonto om vi kollar på en längre sikt. Sen är börsen också rekordhög just nu så risken för börsfall är enligt vissa större än vanligt.

Tycker du ska undvika att lägga pengar på trade in sports då jag anser att risken är hög och chansen för en bra avkastning är låg.

Vill också rekommendera en podcast om sparande som heter Sparpodden där de snackar om sparande i allmänhet och kommer med många bra tips och svarar på frågor som lyssnare sänder in.

Wow vart ett långt inlägg det här.. hoppas du fick svar på några utav dina funderingar.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Man får tacka för information Perz!

Öppnade ett konto hos Avanza och test investera när jag kom hem.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem
Skrivet av joffjoff:

Man får tacka för information Perz!

Öppnade ett konto hos Avanza och test investera när jag kom hem.

Trevligt, du är inte ensam om att investera via Avanza. Billiga avgifter i form av Courtage och en välutvecklad hemsida med börsnyheter och bra diagram.


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

phi
Medlem

Vilken fantastisk dag idag för oss starbreeze-ägare. Grattis till er som trott på bolaget

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64
Skrivet av phi:

Vilken fantastisk dag idag för oss starbreeze-ägare. Grattis till er som trott på bolaget

Herre jävlar! Jag skulle ha slängt in mer pengar än jag gjorde.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

phi
Medlem
Skrivet av joffjoff:
Skrivet av phi:

Vilken fantastisk dag idag för oss starbreeze-ägare. Grattis till er som trott på bolaget

Herre jävlar! Jag skulle ha slängt in mer pengar än jag gjorde.

Det är ju så det brukar vara, man önskar alltid att man hade haft mer pengar att investra i dessa lägen.

Själv köpte jag initialt på 6 kr och gick lyckligtvis in ganska tungt (för mig dvs) redan då och har successivt ökat under hösten/vintern.

Resultatet? Min hittills i särklass bästa affär någonsin.

Det som gör det ännu mer intressant är att det finns fortfarande en god potential till uppsida och om jag nu är försiktigt optimistisk så kan det faktiskt finnas en möjlighet till 25 kr innan E3.

Så jag skulle säga köp fortfarande. Vad tror ni andra?

Inaktiv
Skrivet av phi:
Skrivet av joffjoff:
Skrivet av phi:

Vilken fantastisk dag idag för oss starbreeze-ägare. Grattis till er som trott på bolaget

Herre jävlar! Jag skulle ha slängt in mer pengar än jag gjorde.

Det är ju så det brukar vara, man önskar alltid att man hade haft mer pengar att investra i dessa lägen.

Själv köpte jag initialt på 6 kr och gick lyckligtvis in ganska tungt (för mig dvs) redan då och har successivt ökat under hösten/vintern.

Resultatet? Min hittills i särklass bästa affär någonsin.

Det som gör det ännu mer intressant är att det finns fortfarande en god potential till uppsida och om jag nu är försiktigt optimistisk så kan det faktiskt finnas en möjlighet till 25 kr innan E3.

Så jag skulle säga köp fortfarande. Vad tror ni andra?

Om du gick in tungt med 6 kr så hade jag sålt rakt av nu, men det är jag. Jag sålde på 10,80:- och dubblade nästan mina pengar. Bittert kanske men jag är faktiskt nöjd ändå, inte många akiteaffärer man dubblar sin insats (och faktiskt säljer också så man har vinsten på kontot).

Jag är ingen expert men Starbreeze är inte världens mest stabila aktie direkt. Visst den går som en raket nu men den har åkt som en jojo senaste åren. Inget jag skulle lägga pensionspengarna i om vi säger så. Men grattis till alla er som gått plus (och faktiskt cashat in).

Inaktiv

Det sjuka är ju dock att man aldrig vet med aktier. Starbreeze kanske är uppe i 100 kr om 5 år så sitter vi och skrattar åt den här tråden... vem fan vet

Det jag vet dock är att en vinst är en vinst... och den som gapar efter mycket... osv

Medlem

Spelbolag känns som väldigt riskfyllda. Ett stort företag som EA eller Activision Blizzard idag kan vara värt nära inget om 10 år. Se på alla stora företag som dött eller marginaliserats genom åren. Å andra sidan kan ett (ursäkta uttrycket) skitbolag som Starbreeze slå igenom med ett spel och flerdubbla sitt värde på mindre än ett år. Det finns nog ingen bransch där resultatet av en enda produkt kan vara död eller framgång.

Jämför med andra branscher där det är nära otänkbart att företag som H&M, Nordea, Swedbank, Atlas Copco eller Telia går under på samma tid. Även mindre företag saknar denna risk.

Dessutom verkar spelföretag generellt sett avkasta väldigt uselt. Normalt köper man dem för att de istället ska öka värdet. Ofta återinvesterar dem i tillväxt - vilket normalt är en bra strategi men någon dag måste dem börja ge pengar till ägarna. Jag ser inte hur Starbreeze ska kunna ge utdelning detta årtionde oavsett hur bra det går för dem.

Både risken och utdelningen ser lite bättre ut om man jämför med amerikanska giganter men jag skulle nog fortfarande istället lägga pengarna på Microsoft eller Apple om jag vill ha en amerikansk aktie it ungefär samma marknad.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

1
Skriv svar